آخرین مطالب

آیا جنگ جدید نفتکش‌ها بین ایران و امریکا در راه است؟ بین المللی

آیا جنگ جدید نفتکش‌ها بین ایران و امریکا در راه است؟

  بزرگنمایی:
تا زمانی که ایران علیه ایالات متحده یا دیگر کشور‌های مرتبط با کشتی‌های عبوری از تنگه اعلام جنگ نکند، نیروی دریایی آمریکا یا دیگر کشور‌ها نمی‌توانند کار چندانی برای حفاظت از کشتیرانی در آن منطقه انجام دهند.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir
تا زمانی که ایران علیه ایالات متحده یا دیگر کشور‌های مرتبط با کشتی‌های عبوری از تنگه اعلام جنگ نکند، نیروی دریایی آمریکا یا دیگر کشور‌ها نمی‌توانند کار چندانی برای حفاظت از کشتیرانی در آن منطقه انجام دهند. ژنرال اندرو لوئیس، فرمانده سابق ناوگان دوم دریایی ارتش آمریکا در منطقه گفت: «اگر یک جنگ اعلام شده وجود نداشته باشد، بر اساس مقررات کنوانسیون حقوق دریاها، محدودیت‌هایی (برای اقدامات بازدارنده) وجود خواهد داشت.» رینگباکن ادامه داد: «نیروی دریایی کشور‌ها می‌توانند آب‌های بین المللی را رصد کنند و احتمالا مداخلاتی را انجام دهند، اما فراتر از آن، کار زیادی نمی‌شود انجام داد.» 
فارن پالیسی نوشت: در حالی که تنش‌ها بین تهران و واشنگتن وارد مرحله جدیدی شده، تنگه هرمز به آبراه خطرناکتری تبدیل شده است.
 
به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گام‌هایی را برای گرفتن انتقام 3 سرباز کشته شده در مرز اردن و سوریه به دست نیرو‌های تحت حمایت ایران در 28 ژانویه برداشته است. ایالات متحده روز دوم فوریه حملاتی را به مواضع گروه‌های منتسب به تهران در سوریه و عراق ترتیب داد.
 
اما اقدامات بیشتر واشنگتن می‌تواند سطح تنش در تنگه هرمز را به وضعیت وخیم تری برساند. کشتی‌های تجاری به شدت به این آبراهه بین المللی وابسته اند و ایران نیز کنترل یک بخش از آن را در اختیار دارد.
 
ایالات متحده امیدوار است این حملات بدون تشدید تنش و تبدیل رویارویی غیرمستقیم به یک مواجهه مستقیم، پیامی واضح به ایران ارسال کند. اقدامات تلافی جویانه دیگری نیز در راه خواهد بود. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفته این حملات ادامه خواهد داشت، اما دولت دولت بایدن خواهان تشدید تنش نیست. با این حال حتی اگر درگیری‌ها گسترش نیز نیابد، تنگه هرمز به مکانی پرریسک‌تر تبدیل خواهد شد.
 
در سال 2022، روزانه 21 میلیون بشکه نفت از طریق این تنکه ترانزیت شد که معادل 21 درصد از کل مصرف جهانی نفت بود. تنگه هرمز آبراهی باریک است که تردد کشتی‌ها از آن می‌تواند به راحتی در اثر وقوع طوفان، سوانح دریایی یا اقدامات عامدانه طرف‌های ذینفع مختل شود.
 
در جریان جنگ ایران و عراق در دهه 1980 میلادی، عراق شروع به هدف قرار دادن کشتی‌های عبوری به مقصد ایران کرد و پس از مدتی ایران نیز اقدامات تلافی جویانه را آغاز کرد. خیلی زود خلیج فارس و تنگه هرمز درگیر جنگ نفتکش‌ها شد. کشور‌های متخاصم (به ویژه عراق) کشتی‌های تجاری را با راکت و مین گذاری هدف قرار دادند. اما کشتی‌ها در هر صورت به عبور و مرور از تنگه و خلیج فارس ادامه دادند، زیرا جهان به نفت نیاز داشت.
 
تا پایان یافتن جنگ نفتکش ها، بیش از 320 خدمه کشتی‌های تجاری کشته، زخمی یا ناپدید شدند و 340 کشتی نیز آسیب دیدند. 11 کشتی به کلی غرق شدند. هرچند جنگ نفتکش‌ها ایده ایران نبود، اما تهران یک درس واضح از آن آموخت: تا زمانی که جهان به نفت نیاز دارد، کشتی‌ها نیازمند عبور از خلیج فارس هستند و این فرصتی بی نظیر به ایران برای هدف قرار دادن کشتی‌هایی که انتخاب می‌کند می‌دهد.
 
اکنون که واشنگتن در حال تلافی کردن کشته شدن 3 سرباز خود در منطقه است، ایران می‌تواند با هدف قرار دادن کشتی‌ها در تنگه هرمز دست به اقدام متقابل بزند. 
 
سوین رینگباکن، رئیس موسسه بیمه دریایی دی ان کی گفت: «صرف نظر از اینکه واکنش آمریکا در چه حدی خواهد بود یا آمریکا تصمیم بگیرد دست به اقدام تلافی جویانه علیه نیرو‌های سپاه پاسداران بزند، ایرانی‌ها می‌توانند به کشتی‌های تجاری حمله کنند. این کاری است که آن‌ها برای چندین سال انجام داده اند و دلیلی ندارد که فکر کنیم آن‌ها از این فرصت استفاده نخواهند کرد.»
 
رینگبانک خاطرنشان می‌سازد، ایرانی‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که این اقدامات را به صورت پنهانی انجام دهند. «آن‌ها می‌توانند دست داشتن در چنین اقداماتی را کتمان کنند و وانمود کنند که یک مداخله موردی مربوط به یک حادثه قبلی، قاچاق یا نظیر آن بوده یا حملاتی را در خارج از آب‌های خود انجام دهند، نظیر آنچه در سال 2019 انجام دادند.» درماه می‌آن سال، 4 تانکر در اطراف بندر فجیره امارات و در نزدیکی انتهای جنوبی تنگه هرمز هدف قرار گرفتند. متعاقبا سازمان ملل به این نتیجه رسید که حملات توسط یک بازیگر دولتی ناشناس انجام گرفته است. ماه بعد از آن نیز 2 تانکر دیگر در همان نزدیکی مورد هدف قرار گرفتند.
 
تا زمانی که ایران علیه ایالات متحده یا دیگر کشور‌های مرتبط با کشتی‌های عبوری از تنگه اعلام جنگ نکند، نیروی دریایی آمریکا یا دیگر کشور‌ها نمی‌توانند کار چندانی برای حفاظت از کشتیرانی در آن منطقه انجام دهند. ژنرال اندرو لوئیس، فرمانده سابق ناوگان دوم دریایی ارتش آمریکا در منطقه گفت: «اگر یک جنگ اعلام شده وجود نداشته باشد، بر اساس مقررات کنوانسیون حقوق دریاها، محدودیت‌هایی (برای اقدامات بازدارنده) وجود خواهد داشت.» رینگباکن ادامه داد: «نیروی دریایی کشور‌ها می‌توانند آب‌های بین المللی را رصد کنند و احتمالا مداخلاتی را انجام دهند، اما فراتر از آن، کار زیادی نمی‌شود انجام داد.» 
 
این وضعیت فرصت‌های جذابی را برای ایران فراهم می‌سازد. نیل رابرتس، یک مقام مسئول در کمیته مشترک جنگ در صنعت بیمه دریایی که وظیفه ارزیابی ریسک‌ها را بر عهده دارد گفت: «ایران توانمندی‌های ثابت شده‌ای در اختیار دارد، اما از بستن تنگه هرمز نفعی نخواهد برد، به همین دلیل است که همواره مراقب بوده اقدامات قبلی اش محدود باشد.» در حقیقت ایران نیازی به تلاش برای بستن تنگه هرمز ندارد. تنها کافی است تهران این پیام را ارسال کند که ریسک‌های متوجه کشتیرانی تجاری قرار است افزایش یابد. به گفته لوئیس: «تصمیم در این باره که ترانزیت نفت از خلیج فارس ادامه یابد، نه در سطح ملی بلکه در سطح شرکت‌ها اتخاذ می‌شود... اینکه تنگه هرمز بسته می‌شود یا نه، بستگی به نحوه واکنش صنعت حمل و نقل به تهدیدات موجود دارد.»
 
البته اگر ایران بخواهد سطح تنش را به اندازه‌ای بالا ببرد که یک جنگ نفتکش جدید رخ دهد، صنعت نفت و بیمه کنندگان آن باید محاسبات دراماتیکی انجام دهند. حملات حوثی‌ها در دریای سرخ همین حالا هم ریسک‌ها را برای کشتی‌های تجاری افزایش داده، اما تشدید بیشتر حملات به کشتی‌ها در تنگه هرمز بسیار خطرناک‌تر خواهد بود.
 
در دهه 1980 میلادی این صنعت تمایل داشت نه تنها غرق کشتی‌ها بلکه تلفات خدمه کشتی‌ها را نیز تحمل کند. اما امروز چطور؟ صنعت حمل و نقل دریایی صنعت زودرنجی نیست. کافی است تنها نگاهی به بیش از 400 هزار دریانوردی بیاندازید که در جریان همه گیری کرونا و به دلیل خودداری کشور‌ها از صدور اجازه پهلوگیری، در داخل کشتی‌ها گیر افتاده بودند. اما آمار بیش از 300 کشته ممکن است حتی برای صنعت کشتیرانی نیز تلفات بالایی به شمار برود.
 
اینکه آیا تداوم عرضه جهانی انرژی اهمیت بیشتری یا حفظ جان دریانوردان؟ ممکن است خیلی زود به یک سوال اساسی و تعیین کننده تبدیل شود. به گفته رینگباکن، فعلا «باید با این ریسک سر کنیم که درگیری‌ها ممکن است در منطقه تشدید شود.»


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ناکام ماندن فعالیت ریزپرنده‌ها با عملکرد پدافند در پنج شهرستان خراسان رضوی

انجام بازرسی مستمر بهداشتی و ایمنی صنایع و معادن شهرستان زاوه

صف‌آرایی دیپلماتیک علیه تجاوز نظامی به ایران/ اسرائیل به حاکمیت ملی، امنیت منطقه‌ای و قوانین بین‌المللی حمله کرد

سپاه: در عملیات وعده صادق 3، تاسیسات تولید سوخت جنگنده‌ها و مراکز تامین انرژی اسرائیل هدف قرار گرفت

نماینده تربت‌حیدریه: از جنگ رسانه‌ای دشمن نبایدغافل شویم

فارس: جنگ در روزهای آینده به همهٔ نقاط تحت‌اشغال این رژیم و پایگاه‌های آمریکا در منطقه گسترش خواهد یافت

ستاره داود را به تابوت رژیم صهیونیستی تبدیل خواهیم کرد

روال عادی سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه سوخت منطقه تربت‌حیدریه

وزارت کشور: مردم آرامش خود را حفظ کنند / از ترددهای غیرضروری حتی‌الامکان خودداری شود

رهبر انقلاب: رژیم صهیونی باید منتظر مجازاتی سخت باشد /در حملات دشمن، تنی چند از فرماندهان و دانشمندان به شهادت رسیدند؛ جانشینان و همکاران آنان بی‌درنگ وظائف خود را پی خواهند گرفت انشاء‌الله

کشف 10 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در تربت‌حیدریه

دومین جشنواره ی ملی لالایی خوانی(مادرانه) در تربت حیدریه برگزار می شود

مریض شدن روستائیان در روزهای تعطیل ممنوع!! + جوابیه دانشگاه علوم پزشکی

قطع مکرر برق 20 هزار میلیارد ریال به کشاورزان و بهره‌‍برداران تربت حیدریه خسارت وارد نموده

دومین نشست تخصصی منطقه ای "عقیق" در تربت حیدریه برگزار شد

روایت فرهنگ، زعفران و ابریشم با نخستین اتوبوس گردشگری تربت‌ حیدریه

فرماندار تربت حیدریه: نصب پنل‌های خورشیدی در بانک‌ها و اداره ها یک مسوولیت اجتماعی است

افزایش 25 درصدی بیماری ام اس در منطقه تربت حیدریه

تخت روانچی: پاسخ ایران به پیشنهاد آمریکا منطقی است / متن پیشنهاد شده از سوی تهران می‌تواند پنجره دیپلماسی را برای ادامه روند جاری در مسیر رسیدن به توافق نهایی، باز نگه دارد

مدیران رسانه‌گریز بهتر است مسوولیت را ترک و استراحت نمایند

برگزاری مسابقات تیراندازی اهداف پروازی شمال شرق کشور در تربت حیدریه

تبدیل فرسودگی شبکه آب‌رسانی به مهمترین چالش تربت حیدریه

ضرورت گفتمان‌سازی و مدل‌سازی توسعه شهری در جنوب خراسان رضوی

امام جمعه تربت‌حیدریه: حوزه علمیه قم مرکز راهبردی پاسخگویی به نیازهای علمی و دینی جهان است

زن‌کشی ؛ جنایتی خاموش در سایه قانون

همایش ملی سرمایه‌گذاری تربت‌حیدریه، فرصتی طلایی برای رشد اقتصادی منطقه

سیلاب در رودخانه روستای اسفیز بخش کدکن تربت حیدریه+ فیلم

کشف جرم کیهانی مرموزی که هر 44 دقیقه پرتو ایکس و امواج رادیویی تابش می‌کند

عدم وجود منابع آبی پایدار برای صنایع معدنی «سنگان» خواف

کمک 18 هزار میلیارد تومانی خیران خراسان رضوی به آموزش و پرورش / تامین هزینه مدرسه‌سازی، از محل حذف آیین سوگواری

آیین بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در تربت‌ حیدریه برگزار شد+ فیلم

در این شهر برای پوشیدن کفش پاشنه بلند باید مجوز بگیرید!

اداره آب و فاضلاب و کش بندی نشتی لوله های آب

افتتاح دومین پیست بزرگ اتومبیلرانی کشور در تربت حیدریه

رییس سازمان حفظ آثار دفاع مقدس سپاه: با معرفی شهدا به جوانان حق آنان را ادا نماییم

بیش از یک هزار میلیارد تومان هزینه مراجعه درمانی از تربت‌حیدریه به مشهد

گزارش مفصل اکونومیست از افزایش اسرائیلی‌هایی که به خدمت ایران در می‌آیند / چگونه این اسرائیلی عاشق نتانیاهو، تبدیل به عامل ایران شد؟

اقدام پدر برای نجات فرزند منجر به جان باختن وی شد

نخستین پایگاه ارژانس بانوان جنوب خراسان رضوی در تربت‌حیدریه افتتاح شد

امام جمعه تربت‌حیدریه: مشکلات موجود ربطی به نظام و انقلاب ندارد

دونده ناشنوای تربت حیدریه با کسب دومدال طلا مسافر ژاپن شد

وقتی مد باستانی مرگبار شد؛ احتمال نقش لباس‌های پشمی در ظهور یک بیماری کشنده

ویدیو؛ فعالیت عادی ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای در محور تربت حیدریه به مشهد

میزان حمل کالا از تربت‌حیدریه یک میلیون 800 تن در سال اعلام شد

اختصاص 1500میلیارد ریال اعتبار ویژه به آب و فاضلاب تربت‌حیدریه،زاوه و مه‌ولات

احداث نیروگاه خورشیدی 40 مگاواتی در تربت حیدریه

ثبت 80 بارداری موفق در مرکز درمان ناباروری تربت‌حیدریه

افزایش نگران کننده حیوان گزیدگی در تربت حیدریه

کشف 1.5 کیلوگرم هروئین از معده قاچاقچیان در تربت‌حیدریه

تجلیل از برگزیدگان چهاردهمین جشنواره مالک اشتر ارتش