آخرین مطالب

آیا جنگ جدید نفتکش‌ها بین ایران و امریکا در راه است؟ بین المللی

آیا جنگ جدید نفتکش‌ها بین ایران و امریکا در راه است؟

  بزرگنمایی:
تا زمانی که ایران علیه ایالات متحده یا دیگر کشور‌های مرتبط با کشتی‌های عبوری از تنگه اعلام جنگ نکند، نیروی دریایی آمریکا یا دیگر کشور‌ها نمی‌توانند کار چندانی برای حفاظت از کشتیرانی در آن منطقه انجام دهند.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir
تا زمانی که ایران علیه ایالات متحده یا دیگر کشور‌های مرتبط با کشتی‌های عبوری از تنگه اعلام جنگ نکند، نیروی دریایی آمریکا یا دیگر کشور‌ها نمی‌توانند کار چندانی برای حفاظت از کشتیرانی در آن منطقه انجام دهند. ژنرال اندرو لوئیس، فرمانده سابق ناوگان دوم دریایی ارتش آمریکا در منطقه گفت: «اگر یک جنگ اعلام شده وجود نداشته باشد، بر اساس مقررات کنوانسیون حقوق دریاها، محدودیت‌هایی (برای اقدامات بازدارنده) وجود خواهد داشت.» رینگباکن ادامه داد: «نیروی دریایی کشور‌ها می‌توانند آب‌های بین المللی را رصد کنند و احتمالا مداخلاتی را انجام دهند، اما فراتر از آن، کار زیادی نمی‌شود انجام داد.» 
فارن پالیسی نوشت: در حالی که تنش‌ها بین تهران و واشنگتن وارد مرحله جدیدی شده، تنگه هرمز به آبراه خطرناکتری تبدیل شده است.
 
به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گام‌هایی را برای گرفتن انتقام 3 سرباز کشته شده در مرز اردن و سوریه به دست نیرو‌های تحت حمایت ایران در 28 ژانویه برداشته است. ایالات متحده روز دوم فوریه حملاتی را به مواضع گروه‌های منتسب به تهران در سوریه و عراق ترتیب داد.
 
اما اقدامات بیشتر واشنگتن می‌تواند سطح تنش در تنگه هرمز را به وضعیت وخیم تری برساند. کشتی‌های تجاری به شدت به این آبراهه بین المللی وابسته اند و ایران نیز کنترل یک بخش از آن را در اختیار دارد.
 
ایالات متحده امیدوار است این حملات بدون تشدید تنش و تبدیل رویارویی غیرمستقیم به یک مواجهه مستقیم، پیامی واضح به ایران ارسال کند. اقدامات تلافی جویانه دیگری نیز در راه خواهد بود. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفته این حملات ادامه خواهد داشت، اما دولت دولت بایدن خواهان تشدید تنش نیست. با این حال حتی اگر درگیری‌ها گسترش نیز نیابد، تنگه هرمز به مکانی پرریسک‌تر تبدیل خواهد شد.
 
در سال 2022، روزانه 21 میلیون بشکه نفت از طریق این تنکه ترانزیت شد که معادل 21 درصد از کل مصرف جهانی نفت بود. تنگه هرمز آبراهی باریک است که تردد کشتی‌ها از آن می‌تواند به راحتی در اثر وقوع طوفان، سوانح دریایی یا اقدامات عامدانه طرف‌های ذینفع مختل شود.
 
در جریان جنگ ایران و عراق در دهه 1980 میلادی، عراق شروع به هدف قرار دادن کشتی‌های عبوری به مقصد ایران کرد و پس از مدتی ایران نیز اقدامات تلافی جویانه را آغاز کرد. خیلی زود خلیج فارس و تنگه هرمز درگیر جنگ نفتکش‌ها شد. کشور‌های متخاصم (به ویژه عراق) کشتی‌های تجاری را با راکت و مین گذاری هدف قرار دادند. اما کشتی‌ها در هر صورت به عبور و مرور از تنگه و خلیج فارس ادامه دادند، زیرا جهان به نفت نیاز داشت.
 
تا پایان یافتن جنگ نفتکش ها، بیش از 320 خدمه کشتی‌های تجاری کشته، زخمی یا ناپدید شدند و 340 کشتی نیز آسیب دیدند. 11 کشتی به کلی غرق شدند. هرچند جنگ نفتکش‌ها ایده ایران نبود، اما تهران یک درس واضح از آن آموخت: تا زمانی که جهان به نفت نیاز دارد، کشتی‌ها نیازمند عبور از خلیج فارس هستند و این فرصتی بی نظیر به ایران برای هدف قرار دادن کشتی‌هایی که انتخاب می‌کند می‌دهد.
 
اکنون که واشنگتن در حال تلافی کردن کشته شدن 3 سرباز خود در منطقه است، ایران می‌تواند با هدف قرار دادن کشتی‌ها در تنگه هرمز دست به اقدام متقابل بزند. 
 
سوین رینگباکن، رئیس موسسه بیمه دریایی دی ان کی گفت: «صرف نظر از اینکه واکنش آمریکا در چه حدی خواهد بود یا آمریکا تصمیم بگیرد دست به اقدام تلافی جویانه علیه نیرو‌های سپاه پاسداران بزند، ایرانی‌ها می‌توانند به کشتی‌های تجاری حمله کنند. این کاری است که آن‌ها برای چندین سال انجام داده اند و دلیلی ندارد که فکر کنیم آن‌ها از این فرصت استفاده نخواهند کرد.»
 
رینگبانک خاطرنشان می‌سازد، ایرانی‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که این اقدامات را به صورت پنهانی انجام دهند. «آن‌ها می‌توانند دست داشتن در چنین اقداماتی را کتمان کنند و وانمود کنند که یک مداخله موردی مربوط به یک حادثه قبلی، قاچاق یا نظیر آن بوده یا حملاتی را در خارج از آب‌های خود انجام دهند، نظیر آنچه در سال 2019 انجام دادند.» درماه می‌آن سال، 4 تانکر در اطراف بندر فجیره امارات و در نزدیکی انتهای جنوبی تنگه هرمز هدف قرار گرفتند. متعاقبا سازمان ملل به این نتیجه رسید که حملات توسط یک بازیگر دولتی ناشناس انجام گرفته است. ماه بعد از آن نیز 2 تانکر دیگر در همان نزدیکی مورد هدف قرار گرفتند.
 
تا زمانی که ایران علیه ایالات متحده یا دیگر کشور‌های مرتبط با کشتی‌های عبوری از تنگه اعلام جنگ نکند، نیروی دریایی آمریکا یا دیگر کشور‌ها نمی‌توانند کار چندانی برای حفاظت از کشتیرانی در آن منطقه انجام دهند. ژنرال اندرو لوئیس، فرمانده سابق ناوگان دوم دریایی ارتش آمریکا در منطقه گفت: «اگر یک جنگ اعلام شده وجود نداشته باشد، بر اساس مقررات کنوانسیون حقوق دریاها، محدودیت‌هایی (برای اقدامات بازدارنده) وجود خواهد داشت.» رینگباکن ادامه داد: «نیروی دریایی کشور‌ها می‌توانند آب‌های بین المللی را رصد کنند و احتمالا مداخلاتی را انجام دهند، اما فراتر از آن، کار زیادی نمی‌شود انجام داد.» 
 
این وضعیت فرصت‌های جذابی را برای ایران فراهم می‌سازد. نیل رابرتس، یک مقام مسئول در کمیته مشترک جنگ در صنعت بیمه دریایی که وظیفه ارزیابی ریسک‌ها را بر عهده دارد گفت: «ایران توانمندی‌های ثابت شده‌ای در اختیار دارد، اما از بستن تنگه هرمز نفعی نخواهد برد، به همین دلیل است که همواره مراقب بوده اقدامات قبلی اش محدود باشد.» در حقیقت ایران نیازی به تلاش برای بستن تنگه هرمز ندارد. تنها کافی است تهران این پیام را ارسال کند که ریسک‌های متوجه کشتیرانی تجاری قرار است افزایش یابد. به گفته لوئیس: «تصمیم در این باره که ترانزیت نفت از خلیج فارس ادامه یابد، نه در سطح ملی بلکه در سطح شرکت‌ها اتخاذ می‌شود... اینکه تنگه هرمز بسته می‌شود یا نه، بستگی به نحوه واکنش صنعت حمل و نقل به تهدیدات موجود دارد.»
 
البته اگر ایران بخواهد سطح تنش را به اندازه‌ای بالا ببرد که یک جنگ نفتکش جدید رخ دهد، صنعت نفت و بیمه کنندگان آن باید محاسبات دراماتیکی انجام دهند. حملات حوثی‌ها در دریای سرخ همین حالا هم ریسک‌ها را برای کشتی‌های تجاری افزایش داده، اما تشدید بیشتر حملات به کشتی‌ها در تنگه هرمز بسیار خطرناک‌تر خواهد بود.
 
در دهه 1980 میلادی این صنعت تمایل داشت نه تنها غرق کشتی‌ها بلکه تلفات خدمه کشتی‌ها را نیز تحمل کند. اما امروز چطور؟ صنعت حمل و نقل دریایی صنعت زودرنجی نیست. کافی است تنها نگاهی به بیش از 400 هزار دریانوردی بیاندازید که در جریان همه گیری کرونا و به دلیل خودداری کشور‌ها از صدور اجازه پهلوگیری، در داخل کشتی‌ها گیر افتاده بودند. اما آمار بیش از 300 کشته ممکن است حتی برای صنعت کشتیرانی نیز تلفات بالایی به شمار برود.
 
اینکه آیا تداوم عرضه جهانی انرژی اهمیت بیشتری یا حفظ جان دریانوردان؟ ممکن است خیلی زود به یک سوال اساسی و تعیین کننده تبدیل شود. به گفته رینگباکن، فعلا «باید با این ریسک سر کنیم که درگیری‌ها ممکن است در منطقه تشدید شود.»


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

کشف بیش از 18 هزار عدد از انواع قرصهای مخدر در تربت‌حیدریه

پذیرش دانشجو در دانشگاه دولتی تربت حیدریه

رییس دانشگاه آزاد تربت‌حیدریه:فراهم آمدن اشتغال دانشجویان با رویداد «صدرا»

اجرای طرح سه ‌نرخی شدن بنزین و استقرار 90 تیم کنترلی در منطقه تربت‌حیدریه

بارش باران و برف و لغزندگی محور تربت حیدریه- مشهد

گزارش تصویری: چشمه گفتگو از ابتدا تا انتها

چشمه گفتگوی مشهد جایی برای گفتگوی دوستانه بابن مایه‌ی خرد گروهی

معاون وزیر ارشاد: رسانه‌ها در عبور از چالش کاهش جمعیت نقش محوری دارند

فرماندار تربت حیدریه: رسانه‌ها باید مبلغ جوانی جمعیت باشند نه مخرب آن

اختتامیه جشنواره ملی عکس ایران جوان در تربت حیدریه برگزار شد

تربت‌حیدریه میزبان بزرگ‌ترین رویداد رزمی خراسان رضوی

مجهز شدن آتش‌نشانی تربت‌حیدریه به خودروی سیار مرکز فرماندهی مدیریت بحران

شش گروه در معرض بیشترین خطر آنفولانزا هستند

دولتِ وعده‌ها در محاصره واقعیت‌ها/ جامعه در سال دوم، شعار نمی‌خواهد نتیجه می‌خواهد

اولین رصدخانه هوشمند آبهای زیرزمینی کشور در تربت‌حیدریه راه‌اندازی می‌شود

عملیات مشترک امداد زمستانی راهداری و هلال‌احمر تربت‌حیدریه آغاز شد

شناسایی 30 نفر مبتلا به اتیسم در تربت‌حیدریه

آغاز طرح تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های کم‌مصرف در تربت حیدریه

اهداء 20 سری جهزیه به افراد تحت پوشش بهزیستی تربت‌حیدریه

افتتاح استخر شهدای غواص تربت‌حیدریه با حضور وزیر ورزش و جوانان

خیرین سلامت بدانند حمایت از بیماران سرطانی فقط کمک به درمان نیست

پیتزا روی سپر جنگی؛ آیا سربازان هخامنشی مخترع واقعی پیتزا بودند؟

460 گونه گیاهان دارویی در شرایط شوری زیاد آب و خاک می‌توانند رشد کنند

شکست انزوای ایران با برگزاری اجلاس کمیته سیاسی مجمع بین‌المجالس آسیایی در مشهد

اهدای زندگی؛ میراث ماندگار یک مرد 37 ساله

تصاحب سهم ایران از تجارت جهانی زعفران توسط افغانستان و اسپانیا

ششمین همایش ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در تربت‌حیدریه برگزار شد/ دانشگاه تربت‌حیدریه حلقه واسط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده گیاهان دارویی

سپر ایمنی ملی: طرح الزام‌آور واکسیناسیون آنفلوانزا در مدارس ایران / سلامت دانش‌آموزان، پاشنه‌آهنین توسعه

آغاز طرح پخت و توزیع نان سبوس‌دار کامل در تربت‌حیدریه

بیمارستان نهم دی تربت حیدریه به دستگاه پیشرفته نوار عصب و عضله مجهز شد

کسب مقام دوم شانزدهمین جشنواره ی سودای عشق توسط هنرمند تربت حیدریه

ایجاد مزارع الگویی گیاهان دارویی کم‌آب در تربت‌حیدریه

بازگشایی تنها سینمای تربت حیدریه، شاید وقتی دیگر

ششمین همایش ملی دوسالانه گیاهان دارویی و طب سنتی در دانشگاه تربت‌حیدریه برگزار می‌شود

مؤسسه پاستور فرانسه: آنفلونزای پرندگان درصورت جهش، می‌تواند همه‌گیری شدیدتر از کرونا ایجاد کند

کشف شواهد هولناک آدم‌خواری در نئاندرتال‌ها؛ قربانیان زنان و کودکان گروه رقیب بودند

سه پروژه مسکن مهر تربت‌حیدریه پس از 14 سال در آستانه تکمیل و بهره‌برداری قرار گرفت

کمبود 38 میلیون مترمکعبی منابع آب، مهم‌ترین چالش‌ توسعه پایدار تربت‌حیدریه

فرماندار تربت‌حیدریه: برنامه آموزشی ما باید به سمت جغرافیای گردشگری تغییر کند

کلنی‌های قدرت اجازه اصلاح آموزش و پرورش را نمی‌دهند/ مشاهده رد پای ذی‌نفعان در چاپ کتاب درسی و کمک آموزشی

رازهای هولناک بدن‌های مشهور که قرن‌ها سفر کردند/ از مغز اینشتین تا قلب پادشاه فرانسه

پلمب آرایشگاه زنانه مداخه‌گر در امور پزشکی در تربت‌ حیدریه

سرنوشت اینترنت میلیون‌ها ایرانی در دست این چند نفر/ مخالفت با فیلترینگ در تریبون، همراهی با آن پشت درهای بسته

وزیر علوم: از این پس فقط مقالات علمی معیار انحصاری ارتقا استادان نخواهد بود

دشمن در حال تقویت جنگ روانی برای القای شکست جمهوری اسلامی است

«جمعه سیاه» و تخلفات صنف پوشاک در مشهد

آغاز تصویربرداری فیلم کوتاه «برادری» در تربت‌حیدریه

سه بیماری خطرناک پشت در مدارس

فرماندار تربت حیدریه: در جنگ 12 روزه از تمام توان نظامی خود استفاده نکردیم

برگزاری تشییع شهید کردار و یک شهید گمنام در تربت‌حیدریه