آخرین مطالب

«نهج البلاغه و امام علی (ع)»؛ قدرت در سیره و سخن امام علی (ع) اولویت ندارد/ یک نوع نگاه اشعری به مقوله قدرت در یکی دو دهه اخیر غلبه پیدا کرده است اجتماعی

«نهج البلاغه و امام علی (ع)»؛ قدرت در سیره و سخن امام علی (ع) اولویت ندارد/ یک نوع نگاه اشعری به مقوله قدرت در یکی دو دهه اخیر غلبه پیدا کرده است

  بزرگنمایی:
تحولات و اندیشه‌های جدید باعث شده که ما بتوانیم ابعاد جدیدی از ارزش‌های انسانی نهج‌البلاغه را که از نگاه پیشینیان پنهان مانده است کشف و عرضه کنیم.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir
 استادیار دپارتمان الهیات دانشگاه مفید گفت: نهج البلاغه را زبان فطرت و انسانیت می داند و می گوید: تحولات و اندیشه‌های جدید باعث شده که ما بتوانیم ابعاد جدیدی از ارزش‌های انسانی نهج‌البلاغه را که از نگاه پیشینیان پنهان مانده است کشف و عرضه کنیم.

به گزارش نوید تربت به نقل از شفقنا، وی درباره جایگاه قدرت در اندیشه امام علی (ع) گفت: در سال‌های اخیر بعضی از خطبا و اهل منبر و فعالان سیاسی با طرح دوگانه ولایت و عدالت، این نکته را مطرح می‌کنند که اصل در حکومت دینی به دست داشتن قدرت (به تعبیر آن‌ها: ولایت) است. البته ممکن است توجیهشان هم این باشد که اگر قدرت به دست ما باشد آنگاه می‌توانیم عدالت را برپا کنیم یا به تمدن دینی دست پیدا کنیم. اما به نظر می‌رسد سیره و سخن حضرت اصلاً این نیست، یعنی به دست آوردن و نگه داشتن قدرت به هر قیمتی. به عبارت دیگر قدرت در سیره و سخن آن حضرت اولویتی ندارد و اگر ارزشی داشته باشد ارزشی ثانوی و تبعی دارد.

متن گفت وگوی شفقنا با حجت الاسلام حامد شیواپور مدرس نهج البلاغه و استادیار دپارتمان الهیات دانشگاه مفید را در زیر بخوانید:

به نظر شما چرا پس از گذشت قرنها و ظهور و‌ تولد افکار و اندیشه‌های جدید، همچنان کتاب شریف نهج‌البلاغه به عنوان یک منبع مهم معارف و مباحث عدالت اجتماعی و شیوه حکمرانی فضیلت‌محور و عادلانه مورد رجوع است؟

به نکته مهمی اشاره فرموده‌اید. این دغدغه مهم است که بدانیم رجوع ما به میراث دینی با توجه به آنچه در سده‌های اخیر در اندیشه انسان معاصر اتفاق افتاده است چه توجیهی دارد. در خصوص نهج البلاغه باید گفت این کتاب به زبان فطرت و انسانیت و اخلاق سخن می‌گوید و با همه تحولات و تغییرات بنیان برافکن دوران جدید، این زبان کهنه نشده و نخواهد شد. حتی می‌توان گفت تحولات و اندیشه‌های جدید باعث شده که ما بتوانیم ابعاد جدیدی از ارزش‌های انسانی نهج‌البلاغه را که از نگاه پیشینیان پنهان مانده است کشف و عرضه کنیم.

من تعبیر «شیوه حکمرانی فضیلت ‌محور و عادلانه» را در سوال شما خیلی پسندیدم و همین را مثال می‌زنم. در دوران جدید سه نظریه اصلی در فلسفه اخلاق مطرح است که یکی از آن‌ها «اخلاق فضیلت» است. از چشم‌انداز اخلاق فضیلت، سیره و سخنان امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه و به‌ویژه در اخلاق حکمرانی، جلوه‌ای دارد که می‌توان ادعا کرد که بر پیشینیان ما آشکار نبوده و ما در شروح نهج‌البلاغه رد پایی از چنین نگاهی نمی‌بینیم یا به زحمت می‌توانیم ببینیم و البته جای تفصیل آن اینجا نیست. فقط خواستم نمونه‌ای ذکر کنم که چطور اندیشه‌های جدید پرتو تازه‌ای بر معارف نهج‌البلاغه افکنده است.

آیا اساسا می‌توان نتیجه گرفت که نهج‌البلاغه و نمونه‌هایی نظیر عهدنامه مالک اشتر معرف اصول حکمرانی منصفانه و عادلانه است؟ ویژگی‌هایی که این دیدگاه را تقویت می‌کند، تبیین فرمایید.

قطعاً چنین است و این ادعایی نیست که برای اثباتش لازم باشد خیلی به زحمت بیفتیم. اگر شما ترجمه نهج‌البلاغه را به هر انسانی که دغدغه اخلاق و عدالت دارد بدهید امکان ندارد که مضامین بلند آن را نستاید، حتی اگر به دینی از ادیان هم معتقد نباشد. اصلا درخصوص عهد مالک که به آن اشاره کردید (و البته تعبیر درست آن «عهد» است نه «عهدنامه» چنانکه شهرت یافته) و چند نمونه مشابه دیگر آن در نامه‌ها و خطبه‌های نهج‌البلاغه بسیار امروزی به نظر می‌رسد و آدم فکر می‌کند که این متن ناظر به دیدگاه‌هایی که در اندیشه سیاسی بشر جدید مطرح شده، تولید شده است.

بگذارید نمونه‌ای نقل کنم. در نهج‌البلاغه، عهدنامه مالک اشتر چنانکه فرمودید بعنوان متنی معرف اصول حکمرانی منصفانه و عادلانه شهرت یافته. اما جاهای دیگری هم داریم که به همان اندازه معرف سیره و شخصیت امام علیه‌السلام است. یکی از این موارد نامه 45 خطاب به عثمان بن حنیف والی امام در بصره است. امام در بخشی از این نامه درباره خودش عباراتی دارد که هرچه بخوانیم از جذابیتش برایمان کم نمی‌شود. سخن ایشان (طبق ترجمه آیت‌الله مکارم شیرازی) این است: «به خدا سوگند اگر مى ‏خواستم مى ‏توانستم از عسل مصفا و مغز این گندم، و بافته ‏هاى این ابریشم براى خود خوراک و لباس تهیه کنم اما هیهات که هوا و هوس بر من غلبه کند، و حرص و طمع مرا وادار کند تا طعامهاى لذیذ را برگزینم. در حالى که ممکن است در سرزمین «حجاز» یا «یمامه» کسى باشد که حتى امید بدست آوردن یک قرص نان نداشته باشد و نه هرگز شکمى سیر خورده باشد. آیا من با شکمى سیر بخوابم در حالى که در اطرافم شکمهاى گرسنه و کبدهاى سوزانى باشند و آیا آن چنان باشم که آن شاعر گفته است «این درد تو را بس که شب با شکم سیر بخوابى، در حالى که در اطراف تو شکمهائى گرسنه و به پشت چسبیده باشند»؟ آیا به همین قناعت کنم که گفته شود: من امیر مؤمنانم اما با آنان در سختی هاى روزگار شرکت نکنم و پیشوا و مقتدایشان در تلخی هاى زندگى نباشم؟»

در رجوع به سیره امام علی (ع) و نهج‌البلاغه باید به چه مقدمات، مبانی و اصولی توجه داشت تا فهم درست و دقیقی از موضع امیرالمومنین (ع) در خصوص عدالت اجتماعی و شیوه حکمرانی به دست آورد؟

این هم سوال خوب و مهمی است. با توجه به آنچه در دوران جدید در دانش هرمنوتیک مطرح شده قواعد و مقدمات و اصول متعدد و متنوعی باید مورد توجه باشد و چه بسا تهیه فهرستی از این مقدمات و اصول کار یک نفر هم نباشد. من فقط از نگاه محدود خودم می‌توانم به چند نکته اشاره کنم.

به گمان من یکی از مهمترین نکات در استفاده از سیره و سخنان آن حضرت در نهج البلاغه آن است که موضع ما درباره رابطه اخلاق و دین روشن باشد. اگر ما به موضع عدلیه (شیعه و معتزله) درباره استقلال اخلاق از دین و لوازم آن پایبند باشیم گمان می‌کنم بهره‌های خیلی بیشتری بتوانیم از نهج البلاغه ببریم. چون در این صورت شاقول مستقلی به نام اخلاق را داریم که طبق آن نیک و بد را از دین نگرفته‌ایم و با این شاقول بسیار بهتر می‌توانیم بسنجیم که امام علیه السلام چه می‌گوید و چه می‌خواهد تا این مبنا که بگوییم هرچه آن حضرت گفته خوب و درست است، یعنی همان مبنای اشاعره.

نکته مهم دیگر این است که ببینیم نگاه حضرت به مقوله قدرت چیست. در سال‌های اخیر بعضی از خطبا و اهل منبر و فعالان سیاسی با طرح دوگانه ولایت و عدالت، این نکته را مطرح می‌کنند که اصل در حکومت دینی به دست داشتن قدرت (به تعبیر آن‌ها: ولایت) است. البته ممکن است توجیهشان هم این باشد که اگر قدرت به دست ما باشد آنگاه می‌توانیم عدالت را برپا کنیم یا به تمدن دینی دست پیدا کنیم. اما به نظر می‌رسد سیره و سخن حضرت اصلاً این نیست، یعنی به دست آوردن و نگه داشتن قدرت به هر قیمتی. به عبارت دیگر قدرت در سیره و سخن آن حضرت اولویتی ندارد و اگر ارزشی داشته باشد ارزشی ثانوی و تبعی دارد.

این‌ها و خیلی از مقدمات و اصول دیگر، چراغ راه ماست برای درک بهتر سخنان آن حضرت در نهج‌البلاغه.

برخی مطرح می‌کنند که ملت ایران با ارزش‌ها و معارف و تلقی از شیوه حکمرانی امام علی (ع) و آنچه درکتاب شریف نهج‌البلاغه معرفی شده است، انقلاب کرد، ولی امروز چیزی که مشاهده می‌شود با آنچه ادعا می‌شد تفاوت جدی دارد. اگر شما با این دیدگاه موافقید، علت این فاصله را در چه می‌دانید؟

بله من هم از برخی بزرگان این سخن را شنیده‌ام و به نظر می‌رسد سخن نادرستی نباشد.

ببینید، در پدیده‌های اجتماعی و سیاسی نمی‌شود تنها یک علت را ذکر کرد، وگرنه دچار مغالطه‌ای با نام «هیچ چیز نیست به جز» خواهیم شد.

به گمان من یکی از علت‌های این فاصله (و نه تنها علت) این است که در سال‌های پس از انقلاب هرچه پیش آمدیم نگاه ما به مقوله‌های قدرت و عدالت و نسبت آنها تغییر کرده. به نظر می‌رسد یک نوع نگاه اشعری به مقوله قدرت در یکی دو دهه اخیر غلبه پیدا کرده. اشاعره می‌گفتند هر کاری خدا بکند خوب است و این نگاه اشعری به قدرت هم می‌گوید هرچه قدرت سیاسی و دینی حاکم انجام دهد درست است. اگر این باشد روشن است که ما از آن نگاه مسلط در آغاز انقلاب که در سخن بزرگانی چون بهشتی، مطهری، طالقانی و دیگران می‌شنیدیم فاصله گرفته‌ایم.

اگر بیشتر تامل کنیم حتما موارد دیگری را هم در تحلیل علت این فاصله ناگوار خواهیم یافت.

از نظر شما مهمترین تاثیری که امام علی (ع) و محتوای نهج‌البلاغه در دوران معاصر گذاشته است در هر یک از حوزه‌های فردی، اجتماعی یا سیاسی، چه بوده است؟

نمی‌توانم به این سوال پاسخ دقیقی بدهم و شاید بتوانم بگویم که متاسفانه تاثیری که انتظار داریم، از نهج البلاغه نگرفته‌ایم: نه در حوزه فردی و نه در حوزه اجتماعی و سیاسی.

بله، از جهت کار علمی روی نسخه‌ها و ترجمه‌ها و شرح‌ها و اسناد و مستدرک‌ها و سایر کارهای علمی که روی نهج‌البلاغه صورت گرفته، البته کارهای بسیار ارزشمندی انجام شده. اما بیرون از فضای علمی و حوزوی و آکادمیک نمی‌شود به راحتی ادعا کرد که نهج‌البلاغه تاثیری در اخلاق فردی و اجتماعی و سیاسی ما گذاشته که قابل اشاره باشد و بتوانیم به آن افتخار کنیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

جامعه‌ای که از اهداف و آرمان‌های خود با استدلال دفاع نکند تحلیل می‌رود

حمایت دانشگاهیان تربت‌حیدریه از دانشجویان مدافع فلسطین

پزشکیان: بزرگان ما وقتی مریض می‌شوند سریع به اروپا می‌روند؛ چرا برای اقتصاد بیمار به سراغ اروپا نمی‌روید؟

زنان تاریخ‌‌ساز؛ با اولین مهمانداران زن هواپیما در جهان آشنا شوید

تجهیز کلینیک احمدیه تربت حیدریه به دستگاه اسلیت لمپ چشم پزشکی

خواف شهری از عهد اشکانیان و ساسانیان

امام جمعه تربت حیدریه: اعضای شورای باید به وعده‌های باقی مانده خود عمل کنند

رقابت 4 هزار و 623 داوطلب کنکور سراسری در تربت حیدریه

کشت گندم و جو دیمی در بیش از4500 هکتار اراضی بخش رخ تربت حیدریه

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود