آخرین مطالب

بررسی نقاط ضعف گردشگری تربت‌حیدریه؛

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران اقتصادی - اخبار منطقه

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

  بزرگنمایی:
شهرستان تربت حیدریه ظرفیت بالایی در گردشگری دارد و آنچه ندارد یک "ویترین" جذاب برای معرفی داشته‌های خود است.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

نوید تربت- علیرضا حسینی مقدم- توفیق گردشگری بومی نیازمند توجه به عناصر مختلف تبلیغاتی است که بتوان تعداد گردشگران را متناسب با ظرفیت و بافت فرهنگی محل به گونه ای تنظیم کرد که هم مردم محلی از مزایای آن منتفع شوند و هم به فرهنگ بومی آسیبی نرسد و در عین حال گردشگران هم بهره مورد نظر را از حضور در مناطق ببرند و بدون شک توجه به مدیریت گردشگری در این زمینه دارای اهمیت بسزایی است.

به گزارش خبرنگار نوید تربت، برخی مسوولان تربت حیدریه، تقارن نوروز امسال با ماه مبارک رمضان را، اصلی ترین علت کاهش سفرهای نوروزی به این منطقه دانسته و بر این باورند که البته شرایط خاص و تنگناهای اقتصادی، نیز در این وضعیت بی تاثیر نبوده و موجب کاهش سفرهای نوروزی به مقصد این شهرستان شده است.

با این حال خبرنگار ما برای دریافتن دلیل کاهش این اقبال سفر به این منطقه، پای صحبت برخی از گردشگرانی نشست که از دیگر استان‌ها به تربت‌حیدریه آمده‌ بودند و چرایی آن را از آنان جستجو کرد.

 

نبود ویترین جذاب، ضعف گردشگری تربت‌حیدریه

یک هموطن شیرازی به خبرنگار ما گفت: این شهرستان ظرفیت بالایی در گردشگری دارد و آنچه ندارد یک "ویترین" جذاب برای معرفی داشته‌های خود است، به عنوان نمونه اگر نحوه عرضه زعفران در این شهرستان، که پایتخت زعفران ایران شناخته می شود، با فروشگاه‌های مشهد مقایسه شود، گمان می‌رود که زعفران در مشهد با کیفیت بهتری تولید و عرضه می‌شود و حال آنکه مشهد تنها یک مجموعه بازار خوب برای عرضه زعفران دارد.

مریم تقوی افزود: برای یافتن آثار تاریخی و نقاط گردشگری این شهرستان نیز مشکل مسیر دسترسی و مسیریابی وجود دارد و از همه اینها مهم تر در راسته بازار زعفران تربت‌حیدریه، حتی یک سرویس بهداشتی وجود نداشت.

گردشگر دیگری که از تهران به تربت‌حیدریه آمده‌ بود، گفت: قصد سفر به این شهرستان را نداشتم، اما در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی وقتی با عنوان "تربت‌حیدریه زعفرانی‌ترین شهر جهان" برخورد کردم، تشویق شدم قبل از رفتن به مشهد، سری هم به اینجا بزنم.

علی محمودی افزود: از سرگردانی برای یافتن نشانی بازار زعفران که بگذریم، وجود فروشگاه هایی نه چندان شکیل و زیبا برای عرضه این محصول پربها و نیز حضور افرادی که با وضعیتی نه چندان خوشایند در کوی و برزن با کیسه‌های پلاستیکی در دست، برای فروش این کالا به دنبال مشتری بودند، تصویر دلچسبی نبود و تداعی گر بازار سکه و ارز در چهارراه استانبول تهران بود.

گردشگر دیگری گفت: قصد ماندن در تربت‌حیدریه را نداشتیم، اما به خاطر هزینه‌های پایین‌تر اقامتی آن نسبت به مشهد، ترجیح دادیم در این شهر بیتوته کنیم.

علی حسن‌زاده افزود: با توجه به نزدیکی به مشهد، صبح‌ها برای زیارت حرم حضرت ثامن‌الحجج و نقاط دیدنی مشهد، از شهر خارج شده و عصر مجددا به تربت‌حیدریه باز می‌گشتیم.

 

کمربندی تربت حیدریه و زیان آن به اقتصاد گردشگری شهر

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: بخش گردشگری سال‌های زیادی است که زیان هنگفتی از جاده کمربندی نصیبش می‌شود.

علی محمدی افزود: تربت‌حیدریه در مسیر دالان ارتباطی شرق ایران و حلقه اصلی اتصال استان‌های جنوب و جنوب شرق کشور به مشهد قرار دارد، اما از مجموع 15 هزار خودروی که روزانه از این شهرستان عبور می کنند، 70 درصد به جای گذر از داخل شهر، از جاده کمربندی می‌گذرند.

وی ضافه کرد: این در حالی است که یک پایگاه دایمی اطلاع‌رسانی در مبادی ورودی شهرستان و نیز بازارچه دایمی برای عرضه سوغات و هدایا و محصولات پایه ای منطقه نیز وجود ندارد.

دبیر ستاد خدمات سفر تربت‌حیدریه تعداد مسافران و زائران وارد شده به این شهرستان تا پایان تعطیلات عید فطر را 374 هزار نفر عنوان کرد و گفت: از این شمار تنها حدود 11 هزار نفر در این شهر اقامت کردند.

محمدی اضافه کرد: از این تعداد، پنج هزار نفر در اقامتگاه‌های رسمی نظیر مهمان‌خانه و اقامتگاه های بوم‌گردی، حدود سه هزار و 700 نفر در مدارس و اقامتگاه های غیررسمی و بقیه نیز در اقامتگاه های اضطراری نظیر بقاع متبرک، زائرسراها و چادر اقامت گزیدند.

وی به ترتیب از مجموعه آرامگاهی قطب‌الدین حیدر، روستاهای گردشگری "رود معجن" و "حصار" در بخش بایگ و مناظر زیبا و آثار تاریخی بخش "کدکن" به عنوان اماکنی که بیشترین بازدید نوروزی را داشته اند، یاد کرد.

محمدی گفت: اکنون از مجموع 18 اقامتگاه بومگردی فعال و در مرحله تکمیل پرونده، تعداد 12 اقامتگاه بومگردی فعال است که چهار واحد از این تعداد در بخش مرکزی تربت‌حیدریه مستقر و غالبا هر شب تا 70 درصد ظرفیت این اقامتگاه ها تکمیل می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی تربت‌حیدریه به حوزه بازارچه سوغات و هدایا نیز اشاره و اظهار کرد: تاکنون سه کارآفرین برای ایجاد بازارچه سوغات و هدایا درخواست داده‌اند که یکی از آن‌ها در شهر فعال شده، دومی نیز مجوز گرفته و در حال راه اندازی است و سومی نیز برای استقرار در ورودی شهر در حال دریافت مجوز است.

 

رغبت گردشگران فرهنگی به اقامت در مدارس

دبیر ستاد اسکان آموزش و پرورش تربت‌حیدریه هم گفت: از 28 اسفند پارسال تا پایان تعطیلات نوروز امسال، نزدیک به 2 هزار نفر در قالب 401 خانوار در مدارس این شهرستان که برای اسکان ساماندهی شده‌ بود، اقامت کردند.

مهدی قاسمی افزود: امکانات اقامتی آموزش و پرورش شامل 2 مرکز رفاهی و 130 کلاس درس در قالب 14 آموزشگاه با ظرفیت 650 نفر ساماندهی شده‌ بود.

دبیر ستاد اسکان آموزش و پرورش تربت‌حیدریه گفت: با توجه به مسافت کوتاه تربت‌حیدریه تا مشهد و تکمیل ظرفیت ستاد اسکان مشهد، زائران و مسافرانی که از این مسیر عبور می‌کردند، ترجیح‌شان اسکان در مدارس این شهرستان بود.

قاسمی افزود: به استثنای مجتمع فرهنگیان و کانون شهید فاضلی که سوئیت‌های مستقل دارند، دیگر مدارس مجهز به امکانات درجه الف شامل یخچال، تلویزیون اختصاصی، حمام و سرویس‌های بهداشتی بودند.

وی عمده‌ترین گردشگران اقامت گرفته در مدارس تربت‌حیدریه را مربوط به استان‌های هرمزگان، فارس، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، سیستان و بلوچستان و استان‌های سه‌گانه خراسان عنوان کرد.

 

کمبود سرویس بهداشتی و نمازخانه

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار تربت‌حیدریه نیز اظهار کرد: امسال برای نخستین بار هماهنگی خاصی بین دستگاه‌های مرتبط شکل گرفت تا مشکل تردد از این مسیر و اقامت در تربت‌حیدریه به حداقل برسد.

سیدعلی موسوی افزود: بر این اساس شاهد حتی یک مورد فوتی در تصادفات جاده‌ای شهرستان نبودیم.

وی گفت: با هماهنگی به عمل آمده نیروهای بسیج، پلیس راهور، اورژانس و هلال‌احمر به صورت منظم در مبادی ورودی و در طول مسیر تربت‌حیدریه به سمت مشهد و مسیر مخالف با نظم بهتری نسبت به سال‌های قبل، استقرار یافته و فعالیت کردند.

موسوی اضافه کرد: بدین منظور میدان "22 بهمن" در ورودی تربت‌حیدریه با اصلاح مهندسی، زیباسازی و نورپردازی مناسب توسط شهرداری آماده شد و دستگاه‌های مرتبط با انتشار و توزیع 22 هزار بروشور بین زایران و گردشگران و نصب 150 بنر با محتوای معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان، در کنار آموزشی که نیروهای هلال‌احمر برای راهنمایی گردشگران دیده‌بودند، نگذاشتند تا گردشگری سر در گم بماند.

 

کاهش چشمگیر گردشگران در تربت حیدریه

معاون فرماندار تربت‌حیدریه شمار گردشگران نوروزی امسال شهرستان را 162 هزار نفر عنوان کرد و گفت:‌ این رقم نسبت به نوروز پارسال، که 223 هزار گردشگر داشتیم، کاهش چشمگیری یافته است و البته همزمانی نوروز با ماه مبارک رمضان و شرایط اقتصادی در این وضعیت بی تاثیر نبوده است.

موسوی اضافه کرد: این 2 عامل موجب شد تا در نوروز امسال تنها 62 درصد ضریب اشغال در 13 اقامتگاه بومگردی این شهرستان به ثبت برسد.

معاون فرماندار تربت‌حیدریه با اذعان بر این‌که هنوز در مبادی ورودی محل مناسبی برای معرفی داشته‌های تربت‌حیدریه وجود ندارد، گفت: بسیاری از تولید کنندگان و صادرکنندگان زعفران شهرستان حاضرند برای معرفی و عرضه این کالا در مبادی ورودی شهر غرفه دایر کنند، ولی هنوز نتوانسته ایم محل مناسبی برای آنان جانمایی کنیم.

موسوی اضافه کرد: بهترین مکان بدین منظور بلوار امام رضا (ع) است که اکنون مسیر جاده‌ای و حالت میان‌راهی دارد و شهرداری تربت حیدریه هم اعلام کرده تا زمانی که این کار برایش عایدی نداشته‌ باشد، حاضر به تحویل گرفتن این مسیر و هزینه کردن در آن نیست، که البته حق هم دارد.

وی از دیگر مشکلات شهرستان تربت حیدریه را کمبود مجتمع‌های میان‌راهی، سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه مناسب و در شان مسافران و گردشگران دانست که اکنون یک مجموعه سرویس‌ بهداشتی و نمازخانه در مسیر تربت‌حیدریه به سمت مشهد در نقطه گرماب، در حال ساخت است.

تربت‌حیدریه از شهرستان‌های مهم و بزرگ خراسان رضوی در 150 کیلومتری جنوب مشهد مقدس به عنوان معبر مهم گردشگری شرق کشور حدود 400 اثر تاریخی و جاذبه گردشگری دارد که 90 مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اجرای طرح ایجاد باغچۀ سالم خانگی در شهرستان زاوه

ممیزی بیش از 130 هزار هکتار مراتع تربت‌حیدریه

قابلیت تبدیل شهر کَدکَن به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه

زیارت آستان بقیع در حرم خورشید هشتم

جامعه‌ای که از اهداف و آرمان‌های خود با استدلال دفاع نکند تحلیل می‌رود

حمایت دانشگاهیان تربت‌حیدریه از دانشجویان مدافع فلسطین

پزشکیان: بزرگان ما وقتی مریض می‌شوند سریع به اروپا می‌روند؛ چرا برای اقتصاد بیمار به سراغ اروپا نمی‌روید؟

زنان تاریخ‌‌ساز؛ با اولین مهمانداران زن هواپیما در جهان آشنا شوید

تجهیز کلینیک احمدیه تربت حیدریه به دستگاه اسلیت لمپ چشم پزشکی

خواف شهری از عهد اشکانیان و ساسانیان

امام جمعه تربت حیدریه: اعضای شورای باید به وعده‌های باقی مانده خود عمل کنند

رقابت 4 هزار و 623 داوطلب کنکور سراسری در تربت حیدریه

کشت گندم و جو دیمی در بیش از4500 هکتار اراضی بخش رخ تربت حیدریه

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه