آخرین مطالب

بهزیستی تربت‌حیدریه 6هزار نفر را زیر پوشش دارد اجتماعی

بهزیستی تربت‌حیدریه 6هزار نفر را زیر پوشش دارد

  بزرگنمایی:
تعداد افراد زیرپوشش اداره بهزیستی تربت حیدریه نزدیک به ۶ هزار نفر است که از این تعداد چهار هزار و ۶۰۰ نفر معلول هستند.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

نوید تربت- تعداد افراد زیرپوشش اداره بهزیستی تربت حیدریه نزدیک به 6 هزار نفر است که از این تعداد چهار هزار و 600 نفر معلول هستند.

رییس اداره بهزیستی شهرستان تربت‌حیدریه در گفت و گو با خبرنگار نوید تربت، افزود: 600 نفر زن سرپرست خانوار، 85 نفر کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست، 90 نفر کودکان امداد بگیر (کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست که نزد بستگان نزدیک نگهداری ‌شوند) و 300 نفر معتاد بهبود یافته نیز تحت پوشش این اداره می باشند.

فاطمه صادق‌امیری گفت: این افراد در چهار حوزه پیشگیری، امور اجتماعی، توانبخشی و حوزه مشارکت‌های مردمی، خدمات مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

رییس بهزیستی تربت‌حیدریه به برنامه‌های حوزه پیشگیری اشاره کرد و گفت: در دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها، برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم، غربالگری شنوایی نوزادان، غربالگری شنوایی کودکان 3 تا 6 سال و مشاوره ژنتیک که توسط 2 مرکز مشاوره ژنتیک در حال ارایه خدمات است.

صادق‌امیری افزود: در دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز طرح همیار مادر و کودک با هدف تغییر نگرش مادران با تاکید بر دلبستگی مادر و کودک در حال اجراست و در سال 99 برای 30 مادر باردار و در سال 1400 برای 30 مادر باردار و 40 مادر دارای فرزند زیر سه سال در محلات آسیب‌خیز اجرا شد.

 

طرح آگاه سازی زنان و دختران و افزایش تاب آوری

وی گفت: طرح آگاه سازی زنان و دختران با تاکید بر سلامت جنسی و افزایش تاب آوری که مخاطبان طرح دختران نوجوان و جوان دارای دامنه سنی 15 تا 20 سال و زنان جوان دارای دامنه سنی 20 تا 35 سال در محلات آسیب‌خیز است که پارسال تعداد 15 نفر از گروه دختران و 15 نفر از گروه زنان در شهرستان به صورت پایلوت اجرا شد.

صادق‌امیری همچنین از اجرای طرح مانا (مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان در راستای ارتقای سلامت اجتماعی( خبر داد و گفت: این برنامه با هدف ارتقای توانمندی‌های نوجوانان در زمینه شیوه‌های همیاری اجتماعی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ایجاد و توسعه ظرفیت‌های مشارکت نوجوانان اجرا و گروه هدف در این برنامه نوجوانان دختر و پسر در دامنه سنی 15 الی 18 سال است و پارسال 29 نفر در 2 گروه دختران در شهرستان مطابق با عناوین تایید شده سازمان بهزیستی، اجرا شد.

 

طرح پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی

وی همچنین به معرفی طرح پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی اشاره و اظهار کرد: این طرح با هدف رصد آسیب‌های اجتماعی با حجم نمونه مشخص در زمینه شناسایی آسیب‌هایی از قبیل: روابط خارج از ازدواج، اعتیاد، خودکشی، همسرآزاری، خیانت در روابط زناشویی، طلاق و رفتارهای خشونت آمیز اجرا می‌شود و بهمن پارسال به صورت آزمایشی آغاز و تا پایان امسال ادامه دارد.

رییس بهزیستی تربت‌حیدریه در ادامه گفت: اکنون در این خطه پنج مرکز مشاوره عمومی، یک مرکز تخصصی تحصیلی تربیتی، یک دفتر مشاوره و یک مرکز سلامت روان محلی فعال هستند.

صادق‌امیری همچنین به برنامه‌های آموزش قبل ازدواج، آموزش زندگی، خانواده و آموزش بلوغ و نوجوانی اشاره کرد و گفت: آموزش قبل ازدواج ویژه افراد مجرد 18 الی 30، آموزش زندگی خانواده ویژه افراد متاهل با

اولویت 5 سال نخست زندگی مشترک و آموزش بلوغ و نوجوانی ویژه والدین دارای نوجوان 12 تا 18 سال است که پارسال 198 نفر پیش از ازدواج،  180 نفر آموزش خانواده و 90 نفر بلوغ و نوجوانی آموزش دیدند.

 

طرح غربالگری اضطراب کودکان

وی به طرح غربالگری اضطراب کودکان نیز اشاره کرد و افزود: این طرح برای  غربالگری اضطراب کودکان 5 تا 6 سال از طریق تکمیل پرسشنامه، شناسایی و کودکان مشکوک به اضطراب برای اقدامات درمانی به روانشناس ارجاع می‌شوند که پارسال 426 کودک غربال و از این تعداد 78 کودک به روانشناس ارجاع شدند.

رییس بهزیستی تربت‌حیدریه در بخش دیگری گفت: اکنون در این شهرستان سه  مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادان (ماده 15) و یک مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان (ماده 16) اجباری فعال می‌باشد.

 

طرح پیشگیری اولیه از اعتیاد و ارتقای مهارت‌های شناختی رفتاری

صادق امیری همچنین به طرح پیشگیری اولیه از اعتیاد و ارتقای مهارت‌های شناختی رفتاری در محلات آسیب‌خیز اشاره کرد و گفت: این طرح در محلات آسیب‌خیز شهرستان با تاکید بر آموزش مهارت‌های شناختی و رفتاری برای پیشگیری از اعتیاد ویژه افراد ساکن در محلات اجرا و پارسال برای 15 نفر از بانوان محله کوی امام در 14 جلسه آموزشی مطابق سرفصل‌های سازمان بهزیستی، آموزش ارایه شد.

وی به خدمات حوزه اموراجتماعی اشاره و محور آن را توانمندسازی و قادرسازی زنان سرپرست خانواری که به دلیل فوت، طلاق، از کارافتادگی و زندانی بودن همسر تحت حمایت بهزیستی عنوان کرد.

صادق‌امیری افزود: بر این اساس در این حوزه حمایت از خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو، بیمه اجتماعی زنان سرپرست، تشکیل گروه‌های همیار و خودیار، پرداخت وام خوداشتغالی در راستای توانمندسازی زنان تحت حمایت و پرداخت کمک بلاعوض مسکن انجام می‌شود.

 

حوزه اورژانس اجتماعی

رییس بهزیستی تربت‌حیدریه به حوزه اورژانس اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: هدف کلی این حوزه، کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی از طریق ارایه خدمات فوری و تخصصی لازم به افراد آسیب دیده اجتماعی و یا در معرض آسیب است.

صادق‌امیری افزود: ارتقای سطح دانش و آگاهی افراد در معرض آسیب‌ اجتماعی، کمک به درک موقعیت خود در شرایط بحرانی، ارتقای توانمندی‌های افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی، کمک به درک موقعیت خود در شرایط بحرانی، شناسایی کانون‌های بحران‌زا و اقدامات تخصصی در بحران‌زدایی، در این حوزه دنبال می‌شود.

وی به خدمات حوزه توانبخشی نیز اشاره کرد و افزود: ارایه خدمات برای بهبود عملکرد به فردی که دچار معلولیت جسمی، حسی، ذهنی و روانی هستند، است و این خدمات شامل: معرفی برای امتیازات آب، برق و گاز، معرفی برای دریافت پلاک ویژه خودرو، پرداخت کمک موردی کمک هزینه درمان ایاب و ذهاب و کاردرمانی و گفتار درمانی، پذیرش در مراکز شبانه‌روزی سالمندان اعصاب و روان ذهنی، پذیرش در مراکز روزانه آموزشی و حرفه‌آموزی معلولان و تحویل وسایل توانبخشی از قبیل ویلچر، سمعک و تشک مواج از جمله این خدمات است.

رییس بهزیستی تربت‌حیدریه در بخش دیگری به حوزه مشارکت‌های مردمی اشاره کرد و گفت: در این حوزه جلب و جذب مشارکت‌های مردمی به صورت نقدی و غیرنقدی در حوزه‌های مسکن و اشتغال، انجام می‌شود.

صادق‌امیری افزود: اکنون هفت موسسه خیریه در این شهرستان فعال هستند که هر یک از آنها در یک رشته خاص نظیر پخت غذا، درمان، اشتغال‌زایی، تهیه جهیزیه و نگهداری کودکان بی‌سرپرست، نگهداری سالمندان و معلولان فعالیت دارند.

وی بیان داشت: همچنین 17 مرکز شبانه‌روزی تحت نظارت این اداره فعالیت دارند که شامل چهار خانه کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، سه خانه کوچک معلولان ذهنی خفیف، سه خانه سالمندان، سه مرکز اقامتی ترک اعتیاد یک مرکز نگهداری و توانبخشی معلولان روانی مزمن،2 مرکز نگهداری و توانبخشی معلولان ذهنی شدید و یک مرکز درمان و کاهش آسیب معتادان ماده 16 معتادان متجاهر است.

صادق امیری افزود: مراکز روزانه تحت نظارت بهزیستی نیز شامل 6 مرکز مثبت زندگی، پنج  مرکز مشاوره عمومی، 2 مرکز حرفه آموزی ویژه معلولان بالای 14 سال، یک مرکز توانبخشی معلولان زیر 14 سال، ، یک مرکز تخصصی تحصیلی تربیتی، یک دفتر مشاوره و یک مرکز سلامت روان  است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

امام جمعه تربت حیدریه: اعضای شورای باید به وعده‌های باقی مانده خود عمل کنند

رقابت 4 هزار و 623 داوطلب کنکور سراسری در تربت حیدریه

کشت گندم و جو دیمی در بیش از4500 هکتار اراضی بخش رخ تربت حیدریه

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار