آخرین مطالب

جاده ابریشم با پروژه راه آهن استانبول- تهران- اسلام آباد دوباره احیا می شود بین المللی

جاده ابریشم با پروژه راه آهن استانبول- تهران- اسلام آباد دوباره احیا می شود

  بزرگنمایی:
ترکیه، ایران و پاکستان اعلام کردند که پروژه راه آهن استانبول-تهران-اسلام آباد (ITI) را دوباره احیا می‌کنند، پروژه‌ای که در سال ۲۰۰۹ آغاز شد، اما علیرغم برخی اقدامات هرگز به صورت کامل عملیاتی نگردید.

پایگاه خبری نوید تربت:www.navidtorbat.ir

روزنامه  South China Morning Post نوشت: اخیراً، ترکیه، ایران و پاکستان اعلام کردند که پروژه راه آهن استانبول-تهران-اسلام آباد (آی تی آی) را دوباره احیا می‌کنند، پروژه‌ای که در سال 2009 آغاز شد، اما علیرغم برخی اقدامات هرگز به صورت کامل عملیاتی نگردید.

درادامه این مطلب آماده است: در جلسه وزیران حمل و نقل و ارتباطات اکو که ماه گذشته برگزار شد، عادل کارائیسیل اوغلو وزیر حمل و نقل ترکیه اعلام کرد که این پروژه امسال دوباره راه اندازی می‌شود. پس از نهایی کردن نرخ تعرفه و جدول زمانی، این سه کشور در ابتدا زمینه حمل و نقل کانتینری را فراهم می‌کنند.

این خط آهن پس از راه اندازی کامل، می‌تواند تجارت را در سایر کشورها از جمله افغانستان، آذربایجان و پنج کشور آسیای مرکزی تحت پوشش سازمان همکاری اقتصادی یا اکو گسترش دهد. خط آهن فوق همچنین می‌تواند بستر توسعه، تجارت و سرمایه گذاری را که در سال 1985 توسط رهبران ایران، ترکیه و پاکستان تأسیس شد، تقویت کند. با احداث کامل خط آهن قطار می‌تواند مسیر 6500 کیلومتری پاکستان به ترکیه را فقط طی 11 روز طی کند، در حالی که این مسیر از طریق دریا 45 روز طول می‌کشد.

طبق گزارشات اخیر رسانه‌ها، این پروژه همچنین می‌تواند از طریق خط آهن مین لاین-1 پاکستان را به سین کیانگ در چین متصل کند. بر اساس پروژه ام ال-1 ، قرار است مسیرهای ریلی موجود پاکستان به روز ‌شود تا قطارها بتوانند دو برابر سریعتر از سرعت فعلی حرکت کنند، ام ال-1 یکی از مهمترین پروژه‌های تحت کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) است.

این پروژه در اوت سال 2020 توسط عالی ترین نهاد اقتصادی پاکستان تصویب شد و هزینه آن هم 6.8 میلیارد دلار برآورد گردید، قرار است چین 90 درصد از بودجه این پروژه را تأمین کند. پیش بینی می‌شود پروژه ذکر شده تا پایان سال 2026 تکمیل شود.

پروژه راه آهن پاکستان، ایران، ترکیه علی رغم مزایای بسیار زیادی که برای منطقه دارد، بیش از یک دهه است که متوقف مانده است. یکی از بزرگترین موانع تکمیل آن هم تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بوده است.

دوم، حتی اگر این خط آهن توسط سازمان ملل به عنوان یک مسیر بین المللی شناخته شده باشد باز هم به دلیل زیرساخت‌های ناکافی، فقط شامل سفر قطارهای باری می‌شده است. به گفته وزیر راه آهن قبلی پاکستان، غلام احمد بیلور، حرکت‌ قطار مسافربری تنها در زمان تکمیل سفرهای باری محقق می‌شود.

سرانجام، اتصالات قطارهای پاکستان برای اتصال به خطوط بین المللی به یک ارتقا استاندارد نیاز داشتند. خط آهن پاکستان از طریق کویته در استان بلوچستان در جنوب غربی به مسیر ریلی آی تی آی متصل می‌شود. مسیر ریلی کویته-تفتان، که برای این قطار مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک قرن پیش ساخته شده و به شدت نیاز به ارتقا دارد.

در ماه اوت گذشته، وزیر راه آهن پاکستان اعلام کرد که یک مطالعه امکان سنجی برای به روزرسانی پیشنهادی به پایان رسیده و 112 میلیارد روپیه پاکستان معادل 694 میلیون دلار آمریکا برای تعمیرات برآورد شده است. برای اینکه قطار آی تی آی طبق برنامه فعال و سریع کار کند، این فرایند باید به سرعت تکمیل شود.

اشکالات و تأخیرهای پیش روی سرویس یادآور پروژه بزرگراه همکاری منطقه‌ای برای توسعه بین همان سه کشور است. این بزرگراه اولین تلاش آنها برای تقویت تجارت از طریق جاده‌ و مسیر راه آهن تحت سیستم همکاری منطقه ای برای توسعه بود.

خط آهن آی تی آی برای ایران بسیار جذاب است چرا که می‌تواند به ترمیم اقتصاد متضرر از تحریم‌های این کشور کمک کند. لوکاز پرزیبیزفسکی، تحلیلگر غرب آسیا در آکادمی مطالعات جنگ ورشو، خاطرنشان کرد که برای تهران، این یک مسیر تجارتی جایگزین و جذاب است، زیرا کشورهای اکو با ارزهای داخلی معامله می‌کنند. او همچنین افزود که در زمان بحران و جنگ، چنین راه‌های تجارت زمینی جایگزین بسیار ارزشمند و سودآور است.

پروژه قطار آی تی آی همچنین می‌تواند تحت عنوان کمربند و راه ابتکار چین جزو مسیرهای مهم ریلی برای این برنامه به حساب آید. به گفته پرزبیشوزکی، چین زیرساخت‌های حمل و نقلی ایران را بخشی از ابتکار عمل می‌داند.

چین همچنین مدتهاست که می‌خواهد مسیر ریلی ایجاد کند. در تاریخ 4 دسامبر، یک قطار صادراتی از ترکیه به سمت چین حرکت کرد و در 19 دسامبر وارد شیان در استان شانکسی شد، این اولین قطار از مبدا ترکیه به مقصد چین بود.

این قطار از طریق خط آهن باکو-تفلیس-کارس از مسیر بین المللی خزر عبور کرد. بدون شک مسیر آی تی آی نسبت به کریدور خزر از پیچیدگی کمتری برخوردار است و با اتصال پکن به ایران و ترکیه از طریق پاکستان، می تواند به بخشی از ابتکار عمل کمربند و جاده چین تبدیل شود.

مسیر قطار آی تی آی همچنین به اهمیت استراتژیک و اقتصادی پاکستان می‌افزاید. با این وجود، تنها در صورتی تحقق خواهد یافت که اسلام آباد بتواند زیرساخت‌های ریلی خود را تقویت کند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پیش‌بینی فارن‌پالیسی: روسیه در مسیر یک «آینده استالینیستی»

جوان 22 ساله تربت حیدریه به چند نفر جان دوباره بخشید

فعال بودن تنها دستگاه لیزر چشم‌‌پزشکی تربت حیدریه در کلینیک احمدیه

کشف آب انبار تاریخی مربوط به دوره قاجاریه در تربت حیدریه

تصاویر: قشم،بزرگترین جزیره ایران

گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در 50 سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در 1973 و شوک انقلاب ایران

احیای آداب و سنن ملی و محلی در جشن‌های نوروزگاه تربت حیدریه

سر گوساله سامری را با عصای قلم باید کوبید

سر گوساله سامری را با عصای قلم باید کوبید

توزیع بیش از 103 تن کالای حمایتی ویژه ماه رمضان در تربت‌حیدریه

انجام 618 بازدید نظارتی از دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری خراسان رضوی

تئاتر پر از دغدغه تحول خواهی و لحظه هایش پر از رستگاری است

روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود

پروژه بزرگ هتلینگ بیمارستان رازی تربت حیدریه استارت خورد

اهداء 103 قلم لوازم ضروری زندگی به نیازمندان تربت حیدریه

برگزاری محفل قرآنی نوای ملکوت با حضور قاری مصری در تربت حیدریه

کاهش 30 درصدی ماموریت‌های حوادث جاده‌ای تربت حیدریه

نگاهی به پیشینه تاریخی و خاستگاه اجتماعی بی‌بی حُسنیه

سخنگوی فراجا: میزان مرگ و میر در تصادفات کشور برابر با کل تلفات رانندگی 27 کشور اروپایی است؛ دهشتناک نیست؟

روستاهای حصار و رودمعجن هدف اصلی گردشگران نوروزی تربت حیدریه

10 سرقت هالیووودی و جنجالی سال 1402 ! + گفتگو با دزدان مخاطره انداز سالی که گذشت

تصاویر: گردشگران نوروز 1403 در نقش جهان

حجت الاسلام هادی سروش: مگر می‌شود روحانی رانت بخورد، زندگی لاکچری داشته باشد و به پای دین تمام نشود؟!

فعالیت 30 پایگاه امداد و نجات جاده ای خراسان رضوی در طرح امداد نوروزی

امام جمعه تربت حیدریه: نقطه ضعف اساسی کشور اقتصاد است

غارهای مهم خراسان رضوی درجه بندی شدند

آمادگی کامل دیار طلای سرخ و سفید برای استقبال از مسافران نوروزی

کشف سیاره‌ای جدید که احتمالاً دارای یک اقیانوس درحال جوشیدن است

معاون وزیر کشور: رستوران‌ها، کافه‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها که در داخل شهر هستند، مطلقاً اجازه فعالیت تا قبل از افطار حتی با پوشاندن شیشه‌ها و ایجاد استتار را ندارند

تحویل سال 1403 در حرم امام رضا (ع)

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی : روزهای اول سیل سوخت‌برها کنار سیل‌زده‌ها بودند/ پرویز پرستویی و رسول خادم در یاد مردم خواهند ماند

تصاویر: نوروز خوانی در بافت قدیم گرگان

عرضه پنج تن میوه تنظیم بازار در تربت‌حیدریه

اختصاص دو مرکز رفاهی و 14 آموزشگاه تربت حیدریه به طرح اسکان مسافران نوروزی

طرح سلامت نوروزی و آماده باش 21 پایگاه اورژانس پیش‌بیمارستانی تربت حیدریه

بهره برداری از فاز نخست نیروگاه خورشیدی شرکت نفت منطقه تربت حیدریه

اقدام شما برای آزادی 9 زندانی در آستانه عید نوروز قابل تقدیر و ستایش است

بیمارستان تامین اجتماعی رازی تربت حیدریه، یک گام به جلو

اختصاص رتبه نخست سطح زیر کشت پسته خراسان رضوی به شهرستان ولات

آماده باش ستاد خدمات سفر نوروزی شهرستان تربت‌ حیدریه

دستگیری سارقان قطعات و محتویات داخل خودروها در تربت حیدریه

عجیب ترین فتاوایی که در ماه رمضان صادر شده است؛

برپایی48 بازارچه صنایع دستی در مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی خراسان رضوی

کشف بیش از 2 هزار کیلوگرم خیارشور فاسد در تربت حیدریه

لاریجانی رکورد زد، قالیباف در برزخ ماند /ریاست ناطق نوری بر «مجلسِ 71 درصدی» /سرنوشت حدادعادل تکرار می‌شود؟ +جدول

ببینید / مصدومیت سرنشینان هواپیما بر اثر کاهش ناگهانی ارتفاع

تصاویر: آیین سنتی نواوستی در اردبیل

تربت‌حیدریه به استقبال زایران و گردشگران نوروزی می رود

ماه رمضان دو رستوران با رعایت شئونات اسلامی در تربت‌حیدریه دایر است

آغاز دومین مرحله طرح نظارت بر عرضه سوخت نوروزی در منطقه تربت حیدریه