آخرین مطالب

گردشگری تربت‌حیدریه، پولداری فقیر اجتماعی

گردشگری تربت‌حیدریه، پولداری فقیر

  بزرگنمایی:
jتربت حیدریه در سال ۹۷ با میزبانی از ۴۰۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی رتبه نخست خراسان رضوی را به خود اختصاص داده‌است

پایگاه خبری نوید تربت:http://www.navidtorbat.ir

علی رضا حسینی مقدم- دیروز روز خوب مردم تربت‌حیدریه بود، زیرا مرد نخست حوزه گردشگی و میراث فرهنگی استان به همراه مردان صاحب امضایش به این خطه آمده‌ بودند تا در کنار افتتاح پروژه‌های گردشگری این خطه، به رمزگشایی دلایل فقر صنعت گردشگری یکی از پولدارترین شهرستان‌های خراسان‌رضوی بپردازند.

تربت‌حیدریه در زمره معدود شهرهای ایران است که جمعیت صبح با جمعیت شب آن متفاوت می باشد ، در حالی که از ساعت 6 بامداد تا 16 عصر جمعیت این شهر 180 هزار نفر است، اما از دم ‌دمه‌های غروب آفتاب اهالی شهرها و روستاهای اطراف که در طول روز برای انجام مبادلات اقتصادی و تجاری به این شهر سرازیر شده‌ بودند، آرام‌آرام به سوی خانه و کاشانه خود راهی شده و جمعیت واقعی 130 هزار نفری این خطه هویدا می‌شود.

این بدان معناست که چرخش مالی در این شهر بسیار بالاست و این چرخش مالی به خصوص در ایام فصل برداشت زعفران یعنی از 15 مهر تا اواخر آبان، بیشتر می‌شود که البته هنوز هیچ منبع اقتصادی و بانکداری معتبری به صورت رسمی و مستند میزانش را اعلام نکرده ‌است.

البته بر اساس آمار ارایه شده از سوی جهاد کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه، ارزش ناخالص اقتصادی مجموع تولیدات بخش کشاورزی منطقه 6 هزار و 200 میلیارد ریال در سال است که این رقم معادل پنج درصد کل تولیدات استان می باشد.

از سوی دیگر در همین ایام فصل برداشت زعفران، بازارهای تربت حیدریه و به خصوص صنف سمساری و معاملات خودرو کار و بارشان سکه است زیرا بر اساس یک رسم، غالب مردم این خطه در ایام برداشت و خرید و فروش زعفران، به فکر "تبدیل به احسن" کردن اساب و اثاثیه منزل یا خودروهای خود می‌افتند.   

بر این اساس زمانی که می‌خواهی از تربت‌حیدریه صحبت کنی باید هم از داشته‌ها و هم از نداشته‌ها و البته هم از نداشته شدن‌های تاریخیش یکجا حرف بزنی زیرا این خطه جایی نیست که بخواهی با بزک و دوزک و مخفی کاری به جنگ مشکلات بروی.

 

میزبانی از 400 هزار گردشگر داخلی و خارجی و کسب رتبه نخست استان

در پیوند با این موضوع مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان‌رضوی می‌گوید: بر خلاف دوبی، ترکیه یا سنگاپور که با ایجاد "جاذبه‌های گردشگری مصنوعی" صنعت گردشگری خود را رونق بخشیده اند، اما داشته‌های ما آنقدر فروان و غنی هستند که نیازی به جاذبه‌سازی مصنوعی نداریم.

ابوالفضل مکرمی‌فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار می‌دارد: این وظیفه رسانه‌های جمعی است تا در زمینه معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران بیشتر تلاش کنند و از این طریق زمینه بی‌رغبتی برای سفرهای خارجی را در هموطنان مهیا سازند.

وی گفت: تربت‌حیدریه به همراه چهار بخش مرکزی، جلگه رخ، کدکن و بایگ، چهار شهر، هشت دهستان، 136 آبادی با جمعیت 69 هزار و 974 نفر که از این تعداد 121 روستا بالای 20 خانوارند، در زمره معدود شهرستان‌های استان است که همه زیرشاخ‌های گردشگری و میراث فرهنگی را یکجا در خود جای دادهاست.

مکرمی‌فر افزود: همچنین این خطه در سال 97 با میزبانی از 400 هزار گردشگر داخلی و خارجی رتبه نخست خراسان رضوی را به خود اختصاص داده‌است. 

 

چهارراه اقتصادی خراسان بزرگ

این آمار بیانگر داشته‌ها و نیز وجوه ناشناخته زیاد این خطه است که هنوز

معرفی نشده‌اند که از جمله می‌توان به بایگ نخستین شهر ملی ابریشم کشی ایران و روستای بسک به عنوان تنها روستای ملی صنایع دستی خراسان رضوی اشاره کرد و همچنین وجود بیشترین کارونسرا بیانگر این است که در گذشته تربت‌حیدریه در حکم چهارراه اقتصادی خراسان بزرگ محسوب می شده‌است.

وی اظهار داشت: در عین حال معتقد هستیم برنامه‌های ما زمانی به ثمر می نشیند که مسوولان محلی نیز برای بخش خصوصی فرش قرمز پهن کنند.

 

ضرورت تدوین سند جامع گردشگری شهرستان تربت‌حیدریه

معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه نیز با تاکید بر ضرورت تدوین سند جامع گردشگری شهرستان تربت‌حیدریه، به خبرنگار ایرنا گفت: برای تحقق این مهم ضرورت دارد اداره کل میراث فرهنگی استان به همراه شهرداری و شورای اسلامی در قالب چند جلسه کارشناسی و البته با تمرکز بر هسته مرکزی شهر و بوستان پیشکوه، این سند را تدوین و به امضا برسانند.

علی رستمی افزود: سند گردشگری باید دارای افق کوتاه، میان و بلند مدت باشد و در آن هر سه رکن حاضر، مسولیت‌ها و تعهدات خود را تعریف و مشخص کنند.

وی با بیان اینکه ویترین داشته‌های تاریخی، صنعتی، کشاورزی و فرهنگی این خطه تاکنون برای مردمش تنها حفط آبرو کرده، اظهار داشت: واقعیت آن است از این همه "داشتم‌داشتم" و "دارم‌دارم‌ها"، چیزی نصیب مردم تربت‌حیدریه نشده و گواه این ادعا آن است همان جایی که افتخارش تولید 85 درصد ابریشم جهان است (بایگ) فقیرترین مردم این شهرستان را هم دارد و این برازنده این شهرستان کهن نیست.

 

توسعه بوستان پیشکوه به عنوان قطب گردشگری طبیعی خراسان رضوی

شهردار تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: محور برنامه های عمرانی و اقتصادی ما در حوزه فرهنگی و گردشگری بر احیای بافت با ارزش تاریخی و فرهنگی و نیز توسعه بوستان پیشکوه به عنوان قطب گردشگری طبیعی خراسان رضوی متمرکز است.

سعید اکبریان افزود: بر این اساس بنا داریم ضمن احیا و رونق بخشی به بازار گمرک در قدم نخست و با مشارکت مردم، نسبت به احیای  کارونسراها و رباط‌ها با کمک بخش خصوصی اقدام کنیم.

وی همچنین افزود: همکاری با میراث فرهنگی در راستای حمایت از طرح توسعه اقامتگاه‌های بومگردی از دیگر برنامه‌های شهرداری می‌باشد.

 

راه اندازی طرح "گردشگری زعفران"

یک دست اندرکار حوزه گردشگری که امروز دفتر خدمات گردشگری وی به بهره‌برداری رسید نیز، به خبرنگار ایرنا گفت: در کنار سایر وظایفی که قانون برای دفاتر گردشگری تعیین کرده‌است، ولی ما برای خود یک وظیفه محلی دیگر نیز تعریف کرده ایم و آن طرح "گردشگری زعفران" است.

مسود صباغ‌زاده افزود: این بدان معناست که قصد داریم مفهوم زعفرانی‌ترین شهر جهان را در عمل به مردم جهان نشان دهیم و بر این اساس برنامه‌های گردشگری خود، مهمانان ایرانی و خارجی با ورود به تربت‌حیدریه، ضمن بازدید از مزارع زعفران، از آن‌ها با نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی که محور اصلی آن زعفران باشد، پذیرایی می‌کنیم.


http://https//t.me/navidtorbatkabar


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

رقابت 4 هزار و 623 داوطلب کنکور سراسری در تربت حیدریه

کشت گندم و جو دیمی در بیش از4500 هکتار اراضی بخش رخ تربت حیدریه

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه