آخرین مطالب

گزارش اختصاصی نوید تربت از نصب یک دکل پر ماجرا؛

جان شهروند سرطانی مانع از زیاده خواهی های شرکت مخابرات نمی شود اجتماعی

جان شهروند سرطانی مانع از زیاده خواهی های شرکت مخابرات نمی شود

  بزرگنمایی:
نصب دکل های متعدد مخابراتی در محله های مختلف شهر تربت حیدریه دغدغه و نگرانی های زیادی برای ساکنین بوجود آورده که علاوه بر خطرات ناشی از تشعشعات آن بحث ناایمنی و عدم رعایت قوانین هم مزید بر علت شده است.

پایگاه خبری نوید تربت: www.navidtorbat.ir

حسن نیکنام-  نصب دکل های متعدد مخابراتی در محله های مختلف شهر تربت حیدریه دغدغه و نگرانی های زیادی برای ساکنین بوجود آورده که علاوه بر خطرات ناشی از تشعشعات آن بحث ناایمنی و عدم رعایت قوانین هم مزید بر علت شده است.

 

گوشی برای شنیدن صدای ما وجود ندارد

به گزارش خبرنگار نوید تربت؛ جمعی از مردم محله هاشمیه در خیابان امام حسین(ع) تربت حیدریه در پیامی به نوید تربت، با ابراز نگرانی از دکل در حال نصب در این محل نوشته اند، از زمانی که زمزمه نصب آنتن در چند قدمی خانه های ما شنیده شده به هر دری زدیم تا صدای ما را بشنوند و این خیال ناصواب و خطرناک را از سر دور کنند، اما هیچ فایده ای نداشت. بارها گفتیم که در این خانه ها بعضا بیمارانی زندگی می کنند که جان بی دفاعشان طاقت امواج سهمگین این آنتن ها را در چند قدمی شان ندارد، اما ظاهرا گوشی برای شنیدن نیست.

 

بروید ثابت کنید که نصب دکل خطرناک است

یکی از این شهروندان معترض به خبرنگار ما گفت: در مجاورت منزل ما دکل مخابراتی می خواهند نصب کنند که این موضوع همه اهالی محله را نگران کرده است، بنده همسرم بیمار سرطانی است و سالهاست با این مریضی دست و پنجه نرم میکند. مدتی است حالش روبه بهبود است که باشنیدن این اتفاق دچار اضطراب و استرس شدیدی شده است، به نهادهای مختلفی از جمله دادستانی نامه ای زده ایم که این نامه را به محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی ارجاع داده اند و هنوزم این نهادها جوابی به ما نداده اند در حالیکه پیمانکار در حال مقدمات نصب دکل است.

موسوی افزود: به شخص فرماندار مراجعه کرده ایم که ایشان به ما گفتند در این مورد کاری از دست من بر نمی آید و رییس مخابرات هم اصرار دارد که این دکل عوارض تخریبی بر روی انسان ندارد.

نور محمدی شهروند دیگر گفت: در مراجعه به مدیر مخابرات متذکر شدیم که چه کسی جوابگوی عوارض ناشی از تشعشات موبایل بر روی اهالی این کوچه است که وی در جواب گفت عوارضی ندارد و اگر شما می گویید خطر دارد بروید ثابت کنید.

وی ادامه داد: ما با کدام وسایل وتجهیزات عوارض تشعشات را ثابت کنیم؟ وقتی کارشناسان امر میگویند عوارض دارد آیا ما باید برای ایشان این موضوع را ثابت کنیم.

نورمحمدی افزود: عوارض روانی نصب این دکل هم نیز کمتر از خطرات جانی نیست، افت املاک و خوداری مستاجران از اجاره چنین املاکی و سلامت روح وروان خانواده ما که در همجواری این دکل زندگی میکنند خودش دست کمی از آسیبهای جسمی ندارد.

 

سلامت و جان شهروندان فدای منافع اقتصادی

یکی دیگر از ساکنین کوچه گفت: این منطقه آنتن دهی خوبی دارد، حالا ممکن است چند نقطه کور معدود هم داشته باشد، آیا می شود بخاطر رفاه بیشتر چند نفر جان و سلامتی صدها نفر را به خطر انداخت و یا اگر مخابرات تا این حد به آنتن دهی و رفاه مردم اهمیت می دهد چرا در خیلی از مناطق حتی داخل شهر و یا چند صد متر آنطرف تر از شهر که اصلا آنتنی وجود ندارد این جدیت را ندارد.

وی افزود: مشکل اساسی این است که در این طرح ها فقط صرفه اقتصادی و منفعت طلبی در اولویت است، سلامت و جان شهروندان برایشان ارزشی ندارد.

 

چیزی به اسم فاصله در محل نصب دکل رعایت نشده

دیگر شهروند ساکن محله هاشمیه گفت: بر طبق قانون دکل مخابراتی بایستی از دیوار مجاور 50 متر فاصله داشته باشد وهمچنین محل نصب دکل مخابراتی طوری طراحی شود که در اثر سقوط احتمالی آسیبی به املاک مجاور وارد نیاورد، در این مورد فاصله محل نصب دکل با دیوار مجاور کمتر از سه متر است و در صورت سقوط احتمالی، املاک که هیچ حتی جان انسانهای مجاور این دکل هم در خطر است چرا که چیزی به اسم فاصله در محل نصب این دکل با املاک و انسانها اصلا وجود ندارد.

 

امواج سایت های موبایلی هیچ تاثیر تخریبی بر انسان ندارد

علیرضا مهرانفر رییس شرکت مخابرات تربت حیدریه در گفتگو با خبرنگار نوید تربت گفت: امواج سایت های موبایلی یا همان دکل ها هیچ تاثیر تخریبی بر انسان و ساخت های زنده ندارد و میزان تشعشع امواج سایت های موبایلی یک صدم حد مجاز بوده که برای عموم مردم کاملا بی خطر است.

مهرانفر افزود: خطر ناشی از گوشی های همراه که در مجاورت سر انسان و بدن قرار می گیرند بسیار بیشتر از تابش ناشی از این دکل های موبایلی است.

وی به شهروندان اطمینان داد که شرکت مخابرات فقط برای رفاه حال مردم این منطقه اقدام به نسب سایت نموده و همه جوانب سلامت مردم را در نظر گرفته است.

 

مخابرات درصورت عدم رعایت حدود مجاز متعهد به جمع آوری و برچیدن دکل است

داوود نور محمدی رییس اداره محیط زیست تربت حیدریه در این باره به نوید تربت گفت:برابر آیین نامه های محیط زیست اپراتورها برای نصب دکل های موبایلی ملزم به تعهد کتبی ومحضری به شهرداری مربوطه مبنی بر رعایت حدود تشعشعی مجاز پس از برپایی سایت هستند ودر اینمورد نیز پیمانکار همراه اول بایستی این مراحل را طی کند.

وی افزود: موارد به صورت خاص جهت صدور مجوز با نظارت ادارات کل محیط زیست در استان قابلیت تایید خواهد داشت از این روپس از نصب دکل تاییدیه نتایج اندازه گیری پرتو از سوی سازمان انرژی اتمی ملاک تصمیم گیری جهت ادامه فعالیت ویا جمع آوری دکل خواهد بود.

نورمحمدی تصریح کرد: اپراتور در صورت عدم رعایت حدود مجاز متعهد به جمع آوری و برچیدن دکل وهمچنین جبران خسارت ها و زیان های به بار آمده خواهد بود.

وی در خصوص نگرانی مردم این محله از این موضوع که ممکن است در گیر ودار بروکراسی ادارات مختلف، مخابرات دکل را نصب نماید، گفت: در این مورد هیچ نگرانی وجود ندارد چرا که اگراپراتور برابر قانون عمل نکرده باشد و بدون رعیات حد مجاز حریم اقدام کرده باشد محیط زیست محکم ورود می کند و نسبت به برچیدن دکل اقدام می کند.

 

تا کنون اپراتور برای نصب دکل مجوز نگرفته است

محمد صادق مجتهدی، شهردار تربت حیدریه نیزدر این باره به نوید تربت گفت:هر اپراتوری که قصد نصب دکل موبایلی را در محدوده شهری دارد بایستی با مراجعه به واحد مربوطه در شهرداری اقدام به اخذ مجوز و تعهد کتبی و محضری نسبت به رعایت حد مجاز حریم نماید که در این مورد با توجه به بررسی های صورت گرفته تا کنون اپراتور مجوزی نگرفته است و چنانچه پیمانکار مربوطه مجوزی در دست دارد می تواند به شهرداری مراجعه کند.

وی افزود: از آنجا که دکل قرار است  اساسا در داخل منزل و یک ملک شخصی نصب شود از این رو به دلیل مزاحمت های احتمالی، اهالی کوچه می توانند شکایتی تنظیم و به شهرداری مراجعه کنند تا شهرداری برابرمقرارات به موضوع ورود کند.

مهندس مجتهدی تصریح کرد: بنده در مورد اینکه در این مورد بخصوص رعایت حد مجاز حریم شده است یا خیر نمی توانم اظهار نظر بکنم چرا که تشخیص آن در حیطه اختیارات شهرداری نیست.

 

باید 5شرط در نصب دکل های موبایلی رعایت شود

 معاون دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه به خبرنگار نوید تربت گفت: با توجه به شکایت اهالی این محله به دادستانی و ارجاع دادستان به دانشگاه علوم پزشکی برای اخذ نظریه کارشنا سی ، از وزرات بهداشت استعلام نمودیم، از این رو وزارت خانه تاکید کرده است بایستی 5شرط  در نصب دکل های موبایلی حتما رعایت شود و ما نیز این شروط را به دادستانی ارجاع دادیم.

دکتر الهام بهره مند افزود: نخست اینکه اپراتور باید در نصب دکل، رعایت حد مجاز حریم تا منازل مسکونی را بنماید .

وی تصریح کرد: تاییدیه های نصب بی خطر و ایمن دکل،آموزش پرسنل،و....از دیگر شرایطی است که اپراتور مربوطه ملزم است در نصب دکل رعایت کند.

 

افت قیمت املاک مجاور دکل های مخابراتی و فشار قوی برق

رییس اتحادیه مشاور املاک مسکن تربت حیدریه در مورد اینکه آیا املاک مجاور اینگونه دکل ها دچار افت قیمت می شوند گفت: اساسا نمی شود این موضوع که املاک مجاور دکل های موبایلی دچار افت قیمت می شوند را کتمان کرد چرا که بلاخره این اتفاق می افتد و ملک دچار افت می شود.

حسین جوهری افزود: از آنجاییکه  در بین همه شهروندان از دیر باز راجع به مضرات تشعشات دکلها حرف و حدیث های فراوانی  بوده است این خود  خریداران را دچار تردید میکند و ممکن است 10 تا 20 درصد املاک اینچنینی افت کند، بیشتر خریداران سراغ اینگونه ملک ها نمی روند حتی درمورد املاک مجاور دکل های برق فشارقوی نیز به همین صورت است و افت قیمت پیدا می کند.

وی گفت: از طرفی چون نصب این دکل اقدامی عام المنفعه است نمی شود کاری کرد به جز اینکه حریم ها رعایت شود.

 

دکل های تلفن همراه، سرطان ‌زا هستند

اکثر متخصصان مغز و اعصاب بر این باورند که هر چقدر هم که میزان تشعشعات این ایستگاه‌ها اندک باشد، اما به مرور در معرض دائم این تشعشعات قرار گرفتن، می‌تواند تاثیرات بسیار منفی بر بدن افراد بگذارد.

دکتر محمد اسماعیل اکبری فوق تخصص جراحی غدد و سرطان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه بهشتی در مصاحبه‌ای تاکید کرد: «دکل های تلفن همراه، سرطان‌زا هستند».

همچنین یک استاد برق و مخابرات در دانشگاه فردوسی مشهد در مصاحبه ای دیگر اظهار کرد: افرادی که برحسب کار روزانه‌ خود مجبورند در محل نزدیک با دکل‌های مخابراتی قرار بگیرند، سلامتی خود را در درازمدت از دست می‌دهند.

دانشمندان همچنین تضعیف سیستم دفاعی بدن، ابتلا به بیماری آلزایمر، تخریب DNA سلول‌ها و ابتلا به سرطان، افسردگی، کم اشتهایی، سردرد، چشم درد، تاثیرات سوء بر روی کودکان را گوشه‌ای از عوارض این امواج می‌دانند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه مطرح کرد؛

نمی توان منکر اثرات مخرب تشعشعات الکترو مغناطیسی شد/اعمال نفوذ ذی نفعان برای به حاشیه بردن تحقیقات علمی خطرات تشعشات مخابراتی

دکتر حسین رضایی عضو هیئت علمی دانشگاه و دانش آموخته رشته مخابرات گفت: شرکت هایی که از کنار صنعت نصب دکل های مخابراتی، منفعت زیادی می‌برند متاسفانه با اعمال نفوذ باعث می شوند که مسیر نتایج تحقیقات علمی که منجر به محک و میزان تخریب این امواج می شود منحرف شده و این مسئله به حاشیه برده شود.

دکتر حسین رضایی عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار کرد: به طور کلی نمی شود منکر اثرات مخرب تشعشعات اللکترو مغناطیسی شد اما این تشعشعات باعث برکاتی هم است، از جمله ارتباطاتی که بین انسانها در عصر حاضر شکل گرفته و در گذشته وجود همین امکانات جزء آمال و آرزوهای بشر بوده است.

وی تصریح کرد: حالا به هر شکل این تشعشعات شکل گرفته و تبعات خود را دارد و به صورت ملموس می توانید ببیند که در دل این تشعشعات اثراتی نهفته است، مثلا در یک مایکروفر از این تشعشعات استفاده می شود و توسط آن گوشت در زمانی کوتاه پخته می شود و براحتی می توان فهمید که اثراتی دارد.

رضایی خاطر نشان کرد: تفاوتی بین پهنای باند و توان تشعشعات و بازه فرکانسی مورد استفاده وجود دارد و ماهیت همه اینها یکی است و هر کدام روی یک بافتی اثر می‌گذارند و عوارض خاص خودش را دارد.

این دانش آموخته رشته مخابرات اظهار داشت: ما اگر روی امواج صوتی آکوستیکی متمرکز شویم می بینیم که یک سنگ را در کلیه یک انسان توسط این امواج خورد می کنیم و امواج الکترو مغناطیسی هم اثرات مخربی را در محدوده فرکانسی‌ خود دارد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان می کند: نه در شهرهای کشورمان ایران بلکه در کشورهای صنعتی دنیا، شرکت هایی که از کنار این صنعت، منفعت زیادی می‌برند متاسفانه با اعمال نفوذ باعث می شوند که مسیر نتایج تحقیقات علمی که منجر به محک و میزان تخریب این امواج می شود منحرف شده و این مسئله به حاشیه برده می شود.

 

 رعایت فاصله 100 تا 150 متری مصالحه بین منفعت و ضرر دکل ها

دکتر رضایی در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چه راهکاری برای کمتر ضرر دیدن از این امواج و بهره مندی از مزایای آن وجود دارد می افزاید: رعایت فاصله 100 تا 150 متری با دکل های مخابراتی اپراتورهای تلفن همراه در واقع می تواند مصالحه ای بین مزایا و اثرات مثبت آن و اثرات مخرب برای سلامتی انسان باشد.


http://https//t.me/navidtorbatkabar


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

رقابت 4 هزار و 623 داوطلب کنکور سراسری در تربت حیدریه

کشت گندم و جو دیمی در بیش از4500 هکتار اراضی بخش رخ تربت حیدریه

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه