آخرین مطالب

پاس گل علم الهدی به بدخواهان ایران در بغداد و بیروت / اظهاراتی که روی یونسی و ولایتی را هم سفید کرد! سیاسی

پاس گل علم الهدی به بدخواهان ایران در بغداد و بیروت / اظهاراتی که روی یونسی و ولایتی را هم سفید کرد!

  بزرگنمایی:

پایگاه خبری نوید تربت: Navidtorbat.ir

ویدیویی از اظهارات حجت الاسلام سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در شبکه های اجتماعی میان کاربران عراقی دست به دست می شود که از آن به مصداقی از آنچه «دخالت ایران در امور داخلی عراق» خوانده اند، یاد می شود.

پایگاه خبری انتخاب نوشت: از حدود سه هفته قبل اوضاع سیاسی دو کشور عراق و لبنان با حضور مردم معترض در خیابان ها، به هم ریخته است. در لبنان سعد حریری نخست وزیر استعفا داده و در عراق هم عادل عبدالمهدی، نخست وزیر برای استعفا اعلام آمادگی کرده. اما آنچه قابل تامل است، اینکه برخی کشورهای رقیب ایران در منطقه تلاش دارند تا به این اعتراضات، جنبه ضد ایرانی بدهند؛ مانند شبکه سعودی الحدث که اخیرا در دام یک جعل نیز افتاد و تصویری ضدایرانی اما نادرست و ساختگی را اعتراضات لبنان منتشر کرد.

با این حال، اظهارات اخیر حجت الاسلام علم الهدی، خون تازه ای به رگ های جریان های ضدایرانی و تفرقه افکن در کشورهای عربی از جمله عراق و لبنان تزریق کرده. علم الهدی 29 شهریور ماه در خطبه های نماز جمعه مشهد، گفت: «امروز ایران، تنها ایران نیست و در یک محدوده جغرافیایی نیست. حشدالشعبی عراق و انصارالله یمن و جبهه وطنی سوریه و جهاد اسلامی فلسطین و حماس فلسطین و حزب الله لبنان، همه ایران است.» او با اشاره به حمله پهپادی انصارالله یمن به آرامکوی عربستان و متهم کردن ایران از سوی آمریکا و عربستان گفت: «اصلا شما فهمیده‌اید ایران کجاست؟ مگر جنوب لبنان و حزب الله ایران نیست؟ به دشمنی که می‌گوید این پهپادها متعلق به ایران بوده باید گفت هم جنوبتان ایران است و هم شمالتان ایران است.»

حالا ویدیوی این اظهارات، از سوی جریان های ضد ایرانی با زیرنویس عربی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود؛ گروه های ضدایرانی آن را پیراهن عثمان کرده و مصداقی از آنچه دخالت ایران در این کشورها می خوانند، دانسته اند. منتشرکنندگان این ویدیو بر حایگاه علم الهدی به عنوان امام جمعه مشهد و یکی از تریبون داران کشور اشاره کرده اند تا از این طریق، مواضع او را عینا مواضع نظام تلقی کنند.

اکنون باید پرسید چرا فردی در جایگاه امام جمعه چنین اظهاراتی را بر زبان رانده و به همین راحتی بهانه هایی به دست جریان های ضدایرانی در منطقه داده؟ آن هم در حالی که مواضع رسمی مسئولان کشور، با ادبیات دیگری بیان می شود. به طور مثال، مقام های دولت همواره حضور ایران در کشورهای منطقه از جمله سوریه و عراق را به خواست خود این کشورها دانسته اند.

قطعا چنین اظهاراتی موضع جریان های ضدایرانی در منطقه را تقویت خواهد کرد؛ چراکه که گوینده این سخنان احتمالا بدون آنکه خود متوجه باشد، علاوه بر دامن زدن به اختلافات مذهبی میان شیعه و سنی در منطقه، ناخواسته به حس ملی گرایی مردم این کشورها علیه ایران را تقویت می کند.

تجربه یونسی
جالب اینجاست که چنین اظهاراتی مسبوق به سابقه است و حتی نظام و دولت ایران تبعات آن را نیز در گذشته پرداخت کرده؛ به عنوان مثال، علی یونسی دستیار حسن روحانی، رییس جمهور سال 93 در اظهاراتی گفته بود که عراق نه تنها بخشی از حلقه تاثیر‌گذاری ایران محسوب می‌شود، بلکه مثل گذشته‌های دور بخشی از فرهنگ، هویت و پایتخت ایران است. این اظهارات واکنش رسمی مقام های عراق از جمله ابراهیم جعفری و وزیر خارجه وقت این کشور را به دنبال داشت که گفته بود اجازه دخالت هیچ کشوری در امور داخلی عراق را نمی دهیم. کمی بعد، یونسی به دادسرای ویژه روحانیت نیز احضار شد. در آن زمان 21 نماینده مجلس نیز خواهان عزل یونسی شدند.

دسته گل ولایتی
در مثالی دیگر، سه سال بعد از آن، علی اکبر ولایتی در سخنرانی خود در کنفرانس تأسیس مجمع عراق وحدت اسلامی در بغداد گفت: «ما اجازه نخواهیم داد لیبرال ها و کمونیست ها در عراق حکومت کنند.» اظهارات او آن هم در آستانه انتخابات عراق بازتابی وسیع در میان شخصیت های عراقی داشت و حتی باعث ایجاد جوی ضدایرانی در آن کشور شد تا جایی که برخی از آن، با عنوان تلاش ایران برای دخالت در انتخابات عرق یاد کردند.

اظهارات علم الهدی با توجه به شرایط منطقه به ویژه اعتراضات لبنان و عراق و نیز از نظر شدت و حدت سخنان او، حتی از اظهارات یونسی و ولایتی هم پتانسیل بیشتری برای سوءاستفاده جریان های ضدایرانی دارد؛ چنانکه محمدرضا زائری نیز در واکنش به این اظهارات علم الهدی نوشته «در حساسترین اوضاع منطقه و رویارویی بزرگ استکبارجهانی و جمهوری اسلامی،ناشیگری یک خطیب جمعه بهترین فرصت را برای سوء استفاده دشمن فراهم میکند. آنهاکه کارگر را برای یک شعار میگیرند و روزنامه نگار را برای یک کلمه محاکمه میکنند آیا حساب هزینه سخنان آقای علم الهدى برای نظام را هم دارند؟»

ایران هم اکنون در حال پس دادن این هزینه هاست؛ چنانکه سوءاستفاده ها از سخنان علم الهدی هم اکنون در حال انجام است و جوی که می تواند پیرامون این سوءاستفاده ها شکل بگیرد، بی تردید برخلاف سیاست های ایران و امنیتی ملی کشور است.


http://t.me/navidtorbatkabar


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

رقابت 4 هزار و 623 داوطلب کنکور سراسری در تربت حیدریه

کشت گندم و جو دیمی در بیش از4500 هکتار اراضی بخش رخ تربت حیدریه

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه