آخرین مطالب

آیا جان 18 هزار انسان کشته شده در حوادث جاده ای به اندازه سقوط یک هواپیما ارزش ندارد اجتماعی

آیا جان 18 هزار انسان کشته شده در حوادث جاده ای به اندازه سقوط یک هواپیما ارزش ندارد

  بزرگنمایی:

پایگاه خبری نوید تربت: Navidtorbat.ir

محمدرضا سالارمقدم

ایران همچنان پیشتاز در تعداد کشته شدگان و مصدومین حوادث جاده ای است.

«رییس پلیس راهور از مرگ روزانه 45 تا 55 نفر در تصادفات رانندگی کشور خبر داد./ ایسنا»

با یک حساب سرانگشتی یعنی در سال بیش از 18 هزار نفر در حوادث رانندگی ما  کشته می شوند که عمده دلیل آن بر می گردد به بی کیفیتی خودروهای ساخت داخل.

آمارها نشان می دهد در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو حدود 9 نفر کشته می‌شوند، در حالی که در ایران به ازای این تعداد خودرو، 37 تن کشته می شوند. اگر آخرین میانگین 18 تا 20 هزار کشته در حوادث رانندگی در طول سال را همراه با میانگین 90 هزار زخمی این حوادث در نظر بگیریم، گویی هر سال در ایران یک زلزله بزرگ با این مقدار کشته و زخمی اتفاق می‌افتد و یا 73 هواپیمای 250 نفره در سال سقوط می کند.

  متاسفانه کشته و مصدوم شدن سالانه 110 هزار نفر از هموطنانمان در سوانح رانندگی حتی به اندازه سقوط یک هواپیما سر و صدا و هیاهو و انعکاس رسانه ای ندارد. هیچ مقامی به خانواده های آنها و ملت شریف ایران پیام تسلیت نمی فرستد هیچ وزیری از سوی نمایندگان بازخواست و برکنار نمی شود هیچ بخشی از اخبار و تحلیل صدا و سیما به آن اختصاص نمی یابد! گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است و زندگی روال عادی خود را طی می کند، مگر خون مسافرانی که در سقوط یک هواپیما کشته می شوند از سرنشینان خودروها رنگین تر است؟ در حالیکه همانگونه که گفته شد تنها تعداد کشته شدگان این حوادث به اندازه سقوط 73 هواپیما مسافربری می باشد.

این از جنبه خسارت جانی و اما موضوع را می توان از جنبه های دیگر یعنی خسارات مالی، روانی و اجتماعی نیز مورد بررسی قرار داد.

از نظر مالی اگر قیمت خودور های سانحه دیده را اعم از خودرو های سبک و سنگین فقط بطور متوسط 50 میلیون تومان در نظر بگیریم ، با توجه به تعداد حوادث جاده ای اعلام شده از سوی پلیس راهور حداقل 305 میلیارد تومان در سال خسارت مالی داشته ایم که اگر این مبلغ را برای 10 سال در نظر بگیریم می شود رقمی حدود 3 تریلیون تومان.

واما صدمات ناشی از معلولیت مصدومین، بی سرپرست شدن هزاران خانواده، یتیم شدن چندین هزار کودک و ... را نمی توان قیمتی رویش گذاشت و هرگز قابل جبران نیست.

راه چاره چیست؟ اگر فقط خسارت مالی وارد شده چند سال را صرف ترمیم اصلاح و بهبود جاده ها و نیز بهبود کیفیت خودروهای بی کیفیت داخلی کنیم، از یک سو ضمن جلوگیری از تصادفات جاده ای و عزادار شدن و بی سرپرست شدن هزاران خانواده، از هدر رفتن این مبالغ کلان جلوگیری بعمل می آید و از سوی دیگر کارخانه های خودرو سازی با جلب اعتماد مردم فعالتر خواهند شد و علاوه بر حفظ اشتغال موجود موجب ایجاد اشتغال های جدید نیز خواهند گردید.

 در این راه فقط یک عزم و اراده ملی لازم است وگرنه درب بر همین پاشنه خواهد چرخید و هر سال باید منتظر بود تا رییس پلیس راهور ارقام جدیدی از افزایش کشته شدگان و مصدومان جاده ای را اعلام نماید.

در پایان بهتر است بدانید که بر اساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی ایران، کشور ما از نظر تصادفات رانندگی در بین 190 کشور جهان، رتبه 189 را به‌ خود اختصاص داده و از این جهت، تنها کشور سیرالئون در غرب قاره آفریقا است که وضعیت نامناسب‌تری نسبت به ایران دارد.

در مقایسه با برخی از کشورهای آسیایی می‌توان گفت میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران 25 برابر ژاپن و 2 برابر ترکیه است. بر اساس آمارهای موجود، خودروهای سبک و سنگین در ایران تا 100 برابر بیش‌تر از برخی کشورهای دنیا با یکدیگر برخورد می‌کنند. به عنوان مثال در انگلستان با وجود اینکه تا سه برابر بیشتر از ایران خودرو وجود دارد، میزان بروز تصادفات تا 32 برابر کمتر است. یعنی می‌توان گفت به نسبت خودروهای موجود در ایران، حدود 100 برابر بیش‌تر از انگلستان تصادفات رانندگی رخ می‌دهد.


http://t.me/navidtorbatkabar


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

وقوع سه همسرکُشی شب هولناکی را در پایتخت خراسان رضوی رقم زد

همکاری ‌روابط عمومی بیشتر دستگاه‌های اجرایی با کنگره ملی شهدا ضعیف است

خشک شدن ‌70 درصد قنات‌های تربت‌حیدریه در پی خشکسالی‌های اخیر

تصاویر: طبیعت بهاری هورامان تخت

دستگیری حفاران غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه

تصاویر: ویرانی گسترده در روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان

تربت حیدریه بیشترین بارش را تجربه خواهد کرد

کسب رتبه سوم نخستین جشنواره «کیش بهشت خانواده» توسط عکاس تربتی

تشکیل خانواده و فرزند آوری بدون زیر ساخت های مورد نیاز ممکن نیست

واژگونی خودرو در مه‌ولات دو کشته و مصدوم برجای گذاشت

مخازن آبهای زیرزمینی تربت حیدریه در وضعیت بحرانی است

اینجا تربت‌حیدریه، قلب جامعه کارگری نرم‌نرمک می‌تپد

احداث سه زمین ورزشی چمن مصنوعی در شهرک ولیعصر تربت حیدریه

10 مدرسه در دستور تخریب تربت حیدریه هنوز در حال استفاده است

اجرای طرح ایجاد باغچۀ سالم خانگی در شهرستان زاوه

ممیزی بیش از 130 هزار هکتار مراتع تربت‌حیدریه

قابلیت تبدیل شهر کَدکَن به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه

زیارت آستان بقیع در حرم خورشید هشتم

جامعه‌ای که از اهداف و آرمان‌های خود با استدلال دفاع نکند تحلیل می‌رود

حمایت دانشگاهیان تربت‌حیدریه از دانشجویان مدافع فلسطین

پزشکیان: بزرگان ما وقتی مریض می‌شوند سریع به اروپا می‌روند؛ چرا برای اقتصاد بیمار به سراغ اروپا نمی‌روید؟

زنان تاریخ‌‌ساز؛ با اولین مهمانداران زن هواپیما در جهان آشنا شوید

تجهیز کلینیک احمدیه تربت حیدریه به دستگاه اسلیت لمپ چشم پزشکی

خواف شهری از عهد اشکانیان و ساسانیان

امام جمعه تربت حیدریه: اعضای شورای باید به وعده‌های باقی مانده خود عمل کنند

رقابت 4 هزار و 623 داوطلب کنکور سراسری در تربت حیدریه

کشت گندم و جو دیمی در بیش از4500 هکتار اراضی بخش رخ تربت حیدریه

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران