بزرگنمایی:
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با هشدار نسبت به طولانیشدن فرآیند مداخلات ، تغییر رویکرد از اقدام فوری به مشاوره و افزایش ورودی مراکز گفت: مأموریت اورژانس اجتماعی مداخله در بحران است، نه ارائه خدمات طولانیمدت به مددجو.
پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir
نوید تربت- الیاس اصغری-مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با هشدار نسبت به طولانیشدن فرآیند مداخلات ، تغییر رویکرد از اقدام فوری به مشاوره و افزایش ورودی مراکز گفت: مأموریت اورژانس اجتماعی مداخله در بحران است، نه ارائه خدمات طولانیمدت به مددجو.
مهدی برجی که همزمان با سالگرد تاسیس اورژانس اجتماعی به تربت حیدریه سفر کرده بود، در گفتگو با خبرنگار نوید تربت، با تأکید بر اهمیت نقش این نهاد در مدیریت بحرانهای اجتماعی افزود:اورژانس اجتماعی برای اقدام سریع و جلوگیری از گسترش آسیب ایجاد شده است، هرگونه طولانیشدن فرآیندها، کیفیت و اثربخشی مداخله را کاهش میدهد.
وی ادامه داد:در برخی پروندهها، مداخلات فوری جای خود را به مشاورههای طولانیمدت داده است که این تغییر مأموریت، فلسفه وجودی اورژانس اجتماعی را تهدید میکند.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با تأکید بر لزوم بازگشت اورژانس اجتماعی به مأموریت اصلی «مداخله در بحران» اظهار داشت:این تغییر مسیر سبب شده تا زمان طلایی مداخله در بحران از دست برود، بنابراین باید ساز و کارها را باز طراحی کنیم تا واکنشهای سریع، هدفمند و متناسب با شدت بحران باشد.
برجی با اشاره به رشد ورودی پروندهها به مراکز اورژانس اجتماعی گفت:اعتماد مردم به خدمات ما ارزشمند است، اما این اعتماد مستلزم اقدام به موقع ، چابکی و حفظ کیفیت خدمات است تا بتوانیم در سختترین شرایط مؤثرترین حمایت ها را ارائه دهیم.
خط تپش آگاهی و حساسیت اجتماعی
کارشناس مداخله در بحران اورژانس اجتماعی خراسان رضوی نیزگفت :ثبت 27 هزار تماس در سال 1401 و 26 هزار تماس در سال1403 نشان می دهد 123 به تپش مداوم آگاهی و اعتماد مردم در شناسایی و گزارش به موقع آسیب های اجتماعی بدل شده است.
نسیم بوستانی با اشاره به 26 سال فعالیت اورژانس اجتماعی اظهار داشت :این نهاد از روز نخست با ماموریت کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی شکل گرفت و با همکاری مستمر میان بخشی با کلانتری ها ،اورژانس 115 ،آتش نشانی و دادگستری بسیاری از چالش های گذشته را پشت سر گذاشته است.
وی درباره ی آمار عملکرد گفت :در سال 1401 مراکز اورژانس اجتماعی استان به 27 هزار تماس پاسخ دادند و 7095 پرونده ی مداخله تشکیل شد.
این رقم در سال 1403 به 26 هزار تماس ، 9810 ماموریت سیار و 7288 پرونده ی مداخله در بحران رسید. با اینکه تعداد تماس ها اندکی کاهش داشته ، محتوای آنها هدفمندتر شده و نشان می دهد آشنایی مردم با وظایف اورژانس اجتماعی افزایش داشته است.
بوستانی افزود: عدد بالای تماس ها الزاما به معنای رشد آسیب ها نیست بلکه بازتابی از حساسیت و مشارکت اجتماعی است.
این همراهی مردم کمک می کند بحران ها پیش از آنکه به مرحله ی غیر قابل کنترل برسند به مرجع تخصصی ارجاع شوند.
نسیم بوستانی در پایان ضمن قدردانی از نیروهای اورژانس اجتماعی گفت :سرمایه ی اجتماعی انسان هایی می باشند که سال ها در صف نخست بحران ها حضور داشته اند و امروز می توانند در کوتاه ترین زمان درباره ی نحوه ی مداخله تصمیم گیری کنند.