چرا باستان‌شناسان از باز کردن مهر و موم مقبره باستانی 2200 ساله در چین وحشت دارند؟ خواندنی ها

پایگاه خبری نوید تربت:www.navidtorbat.ir
در حالی که حدود نیم قرن از کشف آرامگاه نخستین امپراتور چین می‌گذرد، باستان‌شناسان هنوز از باز کردن مهر و موم مقبره شخصی وی اجتناب می‌کنند. مجسمه‌های «لشکر سفالین» شامل بیش از 7 هزار سرباز، 520 اسب و  130 کالسکه نظامی می‌شود. در رشته حفاری‌ها تاکنون، بیش از 2 هزار پیکره از زیر خاک بیرون آورده شده‌اند. به اعتقاد باستان‌شناسان این ارتش سفالی ماموریت داشته تا از «چین شی هوانگ»، نخستین امپراتور چین در سال‌های 221 تا 210 قبل از میلاد، در جهان پس از مرگ محافظت کند. هر چند تا کنون بخش‌های بزرگی از گورستان اطراف مقبره کاوش شده است، با این حال مهر و موم 2 هزار ساله مقبره خود امپراتور تا کنون باز نشده است.

در سال 1974 میلادی، کشاورزان در یک مزرعه دورافتاده در ناحیه لینتونگ در استان شاآنشی چین به طور تصادفی با یکی از مهمترین اکتشافات باستان‌شناسی تمام دوران‌ها مواجه شدند.

آنان در حین شخم‌زنی زمین بخش‌هایی سفالی از مجسمه یک انسان را پیدا کردند که از خاک رس ساخته شده بود، این مجسمه اما تنها نوک کوه یخ محسوب می‌شد.

حفاری‌های باستان‌شناسی بعدی نشان داد که این مزرعه بالای گودال عظیمی قرار داشته است که هزاران مجسمه سفالی در اندازه واقعی از سربازان و اسب‌های جنگی در آن به خاک سپرده شده‌اند.

هر چند تا کنون بخش‌های بزرگی از گورستان اطراف مقبره کاوش شده است، با این حال مهر و موم 2 هزار ساله مقبره خود امپراتور تا کنون باز نشده است.  در واقع محوطه اصلی این آرامگاه، که به اندازه یک زمین فوتبال (100×98 متر) است، سال‌هاست پلمب‌شده و دست‌نخورده باقی ‌مانده است.

اما چرا باستان‌شناسان برای کاوش این آرامگاه تردید دارند؟

یک دلیل این است که درهم شکستن مقبره و ورود به آن می‌تواند خطرات فوری و مرگبار را برای افراد به همراه داشته باشد.

«سیما چیان»، کاتب بزرگ دودمان «هان» و پدر تاریخ‌نگاری در چین باستان، در گزارشی که حدود یکصد سال پس از مرگ این امپراتور نوشته آورده است که در مقبره تله‌هایی کار گذاشته شده تا هر متجاوزی را به قتل برساند.

او در بخش زندگی‌نامه چین شی هوانگ در فصل 6 کتاب «شیجی» خود نوشته است: «مقبره از آثار نادر و گنجینه‌های شگفت‌انگیز پر شد. به صنعتگران دستور داده شد تیرهایی بسازند تا به طرف هر کسی که وارد مقبره می‌شود پرتاب شود. مکان به گونه‌ای طراحی شد تا [در برابر متجاوزان] رودی از جیوه همچون رود یانگ‌تسه و زرد به راه بیاندازد.»

باستان‌شناسان می‌گویند حتی اگر سلاح‌های متعلق به 2 هزار سال پیش از کار افتاده باشند، سیلابی از مایع سمی جیوه می‌تواند حفاران را در معرض مسمومیت جدی قرار دهد. البته این نیز ممکن است که آن‌چه روایت شده یک تهدید توخالی بیشتر نباشد، با این حال تحقیقات علمی که غلظت جیوه را در اطراف مقبره بررسی کرده‌اند نشان می‌دهند که سطح جیوه در این مکان بسیار بالاتر از آنچه بوده است که در یک قطعه زمین معمولی انتظار می‌رود.

محققان در یک مقاله علمی که در سال 2020 منتشر شد نوشته‌اند: «ممکن است جیوه بسیار فرَار از طریق شکاف‌هایی که در طول زمان در مقبره ایجاد شده نشت کرده باشد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که آرامگاه هرگز باز یا غارت نشده است.»

برای دست نزدن به مقبره یک دلیل دیگر نیز وجود دارد. در حقیقت باستان‌شناسان بیم آن را دارند که حفاری و کاوش به آرامگاه آسیب برساند و اطلاعات حیاتی تاریخی در این فرایند از دست برود.

در حال حاضر تنها می‌توان از تکنیک‌های باستان‌شناسی تهاجمی برای ورود به مقبره استفاده کرد، امری که خطر زیادی دارد و می‌تواند منجر به وارد آمدن خسارات جبران‌ناپذیر شود.

یک مثال در این باره، از بین رفتن رنگ اشیاء در اثر تماس با جریان هوای تازه است. در جریان کاوش‌های باستانی ارتش سفالین، رنگ استفاده شده روی سطح بعضی از مجسمه‌ها شروع به پوسته پوسته شدن و سپس ناپدید شدن کرد. این رنگ‌ها در اثر برخورد با هوای خشک منطقه پس از 15 ثانیه شروع به جمع شدن کرده و پس از 4 دقیقه فرایند پوسته‌ پوسته شدن آن شروع می‌شود.

آسیب به اشیای باستانی در حین حفاری‌های غیراصولی یکی از موارد عمده‌ی از بین رفتن میراث‌های تاریخی در جهان به شمار می‌رود. یکی از آشکارترین نمونه‌های این دست‌ حفاری‌ها، کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر تروآ در دهه 1870 توسط هاینریش شلیمان است.

او که یک باستان‌شناس آماتور بود با عجله و ساده‌لوحی خود، تقریباً تمام آثار شهری که قصد کشف آن را داشت از بین برد. باستان‌شناسان اما این بار نمی‌خواهند اشتباهات گذشته را دوباره تکرار کنند.

دانشمندان در مرحله کنونی ایده استفاده از تکنیک‌های غیر تهاجمی خاصی را برای بررسی اشیاء داخل مقبره مطرح کرده‌اند. یک ایده استفاده از «میون‌»‌، ذرات بنیادی زیراتمی حاصل از برخورد ذرات موجود در اتمسفر زمین با پرتوهای کیهانی، است که با آن می‌توان همچون یک پرتو ایکس پیشرفته از جداره مقبره نفوذ کرد و به داخل آن نگاه انداخت.

ایده‌های دیگری نیز مطرح شده است، با این حال تصمیم‌گیری نهایی و اجرایی شدن آنها تا کنون بسیار کند پیش رفته و رازهای مقبره 2200 ساله هنوز دربسته باقی مانده‌اند. رازهایی که انتظار می‌رود در آینده نزدیک سرانجام کشف شوند.

منبع: یورونیوز

مشروح سومین مناظره کاندیدا‌های ریاست جمهوری؛

امام جمعه تربت‌حیدریه: چشم آزادیخواهان جهان حتی در قلب آمریکا به انتخابات ایران دوخته شده

دومین مناظره کاندیدا‌های ریاست جمهوری

پیش‌بینی برداشت بیش از 27 هزار تن گندم از مزارع شهرستان تربت حیدریه

رقابت تخم نوغان‌های ایرانی و چینی/ کیفیت فدای ارزانتر بودن

پورمحمدی: برجام برای کاهش فشار تحریم بود، اما همین را هم زدند خرابش کردند / به دیپلمات هنگام مذاکره از پشت حمله نکنید؛ اینطوری کار پیش نمی رود

چه زمانی یک روز زمین به 25 ساعت تبدیل می‌شود؟

تصاویر: خسارات زلزله پنج ریشتری در کاشمر

بهره‌برداری از 2 طرح اقتصاد مقامتی در تربت‌حیدریه

ارسال کمک‌های هلال‌احمر تربت‌حیدریه به مناطق زلزله‌زده کاشمر

آیا روح وجود دارد؟ پاسخ علم به این سؤال مرموز چیست؟

دستگیری 4 نفر حفار غیر مجاز آثار تاریخی در تربت حیدریه

اعزام سه تیم ارزیاب بررسی خسارت زلزله به روستاهای حصار و رودمعجن تربت‌حیدریه

زلزله کاشمر 4 کشته و 120 مصدوم برجا گذاشت

پایان تصویربرداری فیلم سینمایی فرشته در تربت حیدریه

چرا از نظر کدکنی، روسیه علیه ادبیات فارسی در آسیای میانه می جنگد؟

مشروح دور اول مناظره کاندید‌اهای انتخاباتی؛

«تقوی»، روحانی اصولگرا از مذاکرات 5 کاندیدا برای انصراف خبر داد / برخی از کاندیدا‌ها این مکانیزم را پذیرفته‌اند

ظریف در یک رویداد بزرگ ملی و در میزگرد سیاسی خارجی پزشکیان را همراهی خواهد کرد

تصاویر: ریزش معدن در شازند

تاریخ و ساعت مناظره های انتخابات ریاست‌جمهوری

انتظامی خطاب به زاکانی: در زمان شما حجاب‌بان در مترو مستقر شد پس احتمالا در سطح کشور هم همین رفتار را خواهید کرد / زاکانی: حجاب بان نداریم

برخی از روستاهای کم جمعیت تربت حیدریه هنوز رنگ روحانی را ندیده اند

اصحاب رسانه زمینه مشارکت گسترده مردم در انتخابات را فراهم کنند

برداشت 50 تن گل‌محمدی از گلزارهای بخش رخ تربت‌حیدریه

فیلمی از بلعیدن مار پلنگی توسط مار کبری در ارتفاعات شهرستان زاوه

شرکت 700 نفر در آزمون مهارتی فرهنگ و هنر تربت‌حیدریه

احداث شهرک صنعتی شماره 3 و رفع موانع و مشکلات صنایع و تولیدکنندگان تربت حیدریه

واحد دوم نیروگاه سیکل ترکیبی تربت حیدریه به بهره برداری رسید

پرداخت 40 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به هنرمندان صنایع‌دستی تربت‌حیدریه

روزنامه اطلاعات:«مسئولان نظام قبول کرده‌اند خالص‌سازی غلط بود»

تاکید سرپرست وزارت خارجه بر پایبندی ایران به برجام

داستان سایه‌هایی مخوف که در اثر انفجار هسته‌ای هیروشیما روی زمین ثبت شد

شهروند تربتی بطرز معجزه آسایی از سقوط آسانسور جان سالم به در برد

برگزاری نخستین «رویداد صدرا» در دانشگاه آزاد اسلامی تربت‌حیدریه

فرود اضطراری هواپیمای آموزشی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه کرد

فرماندار تربت حیدریه: حضور خوب در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری پیش بینی می شود

هنرمند تربت‌حیدریه نماینده خراسان رضوی در رویداد نوآفرین فیلمنامه نویسی کشور

اعترض جمعی از اولیاء دانش آموزان شاهد شهرک ولیعصربه انتقال آن به جنب پارک پیشکوه

تصاویر: جنون همستر

زمان بندی تبلیغاتی 6 نامزد مشخص شد / اولین مناظره؛ 28 خرداد / ساعت مناظره‌ها؛ 16 تا 21

کدام چهره‌های سیاسی از انتخابات چهاردهم باز ماندند؟

افتتاح بیست و سومین پایگاه اورژانس تربت‌حیدریه در روستای رودمعجن