آخرین مطالب

مشاهده چند قلاده پلنگ در ارتفاعات "حصار" و اطراف شهر"نسر" تربت حیدریه اخبار منطقه

مشاهده چند قلاده پلنگ در ارتفاعات "حصار" و اطراف شهر"نسر" تربت حیدریه

  بزرگنمایی:
گربه سان دیده شده در حوالی شهر نسر پلنگ بوده است ولی اهالی منطقه در تشخیص آن دچار اشتباه شده اند

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

نوید تربت- گزارش روستانشینان اطراف شهر نسر شهرستان تربت حیدریه از دیده شدن یک یوزپلنگ در حوالی این منطقه کوهستانی و سردسیر خبر می دهد در حالی که رییس محیط زیست شهرستان می گوید حیوان دیده شده پلنگ است.

در تماسی که خبرنگار نوید تربت با رییس اداره محیط زیست تربت حیدریه داشت وی با بیان این که گربه سان دیده شده در حوالی شهر نسر پلنگ بوده است ولی اهالی منطقه در تشخیص آن دچار اشتباه شده اند گفت پیش از این محیط بانان در ارتفاعات "حصار" واقع در مرز تربت حیدریه و کاشمر و منطقه مرتفع "بُزما" در جنوب تربت حیدریه نیز چند قلاده پلنگ دیده اند بنابراین وجود این حیوان محدود به منطقه شکار ممنوع نسر و ژرف نیست.

درحالی که یکی از روستانشینان اطراف شهر نسر از توابع بخش "جلگه رخ" تربت حیدریه امروز یکشنبه گفت که یک قلاده یوزپلنگ در حوالی این روستا دیده شده است و چند نفر از اهالی و چوپانان منطقه پس از دیدن آن مقداری گوشت در اطراف روستا رها کرده اند تا ضمن رفع گرسنگی حیوان احتمال دریده شدن گوسفندان خود توسط یوزپلنگ را کاهش دهند.داود رئیس اداره حفاظت از محیط زیست تربت حیدریه می گوید: گمانه زنی و برآوردهای کارشناسی توام با پایش سرزمینی توسط محیط بانان اداره محیط زیست تربت حیدریه حاکی است هیچ یوزپلنگی در حوزه جغرافیایی این شهرستان وجود ندارد.

داود نورمحمدی افزود: از آنجا که یوزپلنگ و پلنگ شباهت های ظاهری دارند به احتمال قریب به یقین روستانشینان اطراف شهر نسر در تشخیص این گربه سان دچار اشتباه شده اند.

رییس اداره محیط زیست تربت حیدریه گفت: ارزیابی محیط بانان اداره حفاظت از محیط زیست تربت حیدریه حاکی است دست کم چهار تا پنج قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع ژرف که شهر نسر را نیز شامل می شود زیست می کنند.

نور محمدی افزود: منطقه شکار ممنوع ژرف به مساحت 58 هزار هکتار از توابع بخش جلگه رخ این شهرستان تا محدوده مرزی شهرستانهای مشهد، فریمان و زاوه در مرکز خراسان رضوی را شامل می شود و به لحاظ تنوع گیاهی و جانوری کم نظیر است.

نورمحمدی افزود: منطقه شکار ممنوع ژرف جزء مناطق سردسیر خراسان رضوی و حتی کشور است و به سبب یخبندان اخیر و سرمای منفی 20 درجه بسیاری از حیوانات برای تامین غذا دچار مشکل شده و به روستاهای اطراف پناه آورده اند.

وی با بیان این که دیده شدن پلنگ در اطراف شهر نسر نیز در همین راستا ارزیابی می شود اظهار کرد: پیش از این محیط بانان در ارتفاعات "حصار" واقع در مرز تربت حیدریه و کاشمر و منطقه مرتفع "بُزما" در جنوب تربت حیدریه نیز چند قلاده پلنگ دیده اند بنابراین وجود این حیوان محدود به منطقه شکار ممنوع ژرف نیست.

رییس اداره محیط زیست تربت حیدریه گفت: مدتها پیش یک قلاده پوزپلنگ در اطراف روستای نسر دیده شده بود که متاسفانه کشته شد و دادگاه، فرد متخلف را با این توجیه که حیوان بیمار بوده، تبرئه کرد و به جز این مورد گزارشی از وجود یوزپلنگ در سطح شهرستان نداشته و نداریم.

نور محمدی افزود: پلنگ قلمرو وسیعی به مساحت حداقل 50 تا 60 کیلومتر دارد و مکرر در حال حرکت و جنب و جوش است و این احتمال وجود دارد که از شهری به شهر دیگر و حتی از استانی به استان دیگر و فراتر از آن از کشوری به کشور دیگر تردد کند و نمونه آن را قبلا در مرز خراسان رضوی با ترکمنستان دیده ایم.

وی ادامه داد: بر همین اساس آمار دقیقی از تعداد پلنگ های موجود در تربت حیدریه نمی توان ارائه داد ولی وجود حداقل چهار تا پنج قلاده قطعی به نظر می رسد هرچند شواهد و قراین بر تعداد بیشتر هم دلالت دارد.

رییس محیط زیست تربت حیدریه با بیان این که یوزپلنگ و پلنگ شباهت های ظاهری زیادی دارند گفت: پلنگ با وزن، قد و قدرت بدنی بیشتر در مناطق کوهستانی زیست می کند اما یوزپلنگ در تپه ماهورهای کوچک و بیابانی زندگی می کند.

نورمحمدی در پاسخ به این که چرا اداره محیط زیست تربت حیدریه آمار دقیقی از پلنگ های شهرستان در اختیار ندارد اظهار کرد: پلنگ به سختی خودش را به انسان نشان می دهد بر همین اساس سرشماری آن سخت است ضمن این که محیط زیست دوربین کافی برای ثبت و ضبط تصاویر و تحرکات حیوانات منطقه در اختیار ندارد مخصوصا این که قلمرو زیست این گربه سان گسترده است.

وی در خصوص تنوع جانوری تربت حیدریه از جمله در منطقه شکار ممنوع ژرف گفت: در این شهرستان حیواناتی همچون پلنگ، گراز، گرگ، قوچ، کل، میش، بز، آهو و انواع پرندگان زیست می کنند و در جریان یخبندان اخیر که بسیاری از حیوانات وحشی در محاصره برف قرار گرفته و با محدودیت منابع غذایی مواجه شدند به کمک تشکل های مردم نهاد زیست محیطی برای آنها غذا تامین و توزیع شد.

وی افزود: اگرچه تربت حیدریه همچون دیگر نقاط کشور با چالش دخالت انسان در حوزه زیست جانوری و کشتار آنها مواجه است اما با این وجود به لطف و همکاری تشکل های زیست محیطی مردم نهاد شرایط به نسبت خوبی را در جلوگیری از انقراض حیوانات در این منطقه شاهد هستیم.

شهر نسر که چندی پیش به شهر ارتقاء یافت از مناطق بسیار سردسیر خراسان رضوی است به طوری که شهرداری نوپای آن بحث جاذبه "گردشگری برف و یخ" را در دستور کار قرار داده است.

پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت(red list ) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌روند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

رقابت 4 هزار و 623 داوطلب کنکور سراسری در تربت حیدریه

کشت گندم و جو دیمی در بیش از4500 هکتار اراضی بخش رخ تربت حیدریه

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه