آخرین مطالب

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر :

سیاست‌ نادرست سبد انرژی ایران را محدود به مصرف گاز کرده است اقتصادی

سیاست‌ نادرست سبد انرژی ایران را محدود به مصرف گاز کرده است

  بزرگنمایی:
وقت آن است با تکیه بر جغرافیای ایران و منابع طبیعی موجود کشور برای هر استان و منطقه تعریف خاصی از انرژی مورد نیاز را ارایه کرد

پایگاه خبری نوید تربت:www.navidtorbat.ir

نوید تربت - سیاست‌ نادرست سبد انرژی ایران را محدود به مصرف گاز کرده است، درحالیکه اکنون مسوولان و تصمیم‌سازان برای جغرافیای هر استان باید تعریف خاص جدیدی از انرژی مورد نیاز ارایه کنند.

به گزارش نوید تربت،استاد رشته پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: وقت آن است با تکیه بر جغرافیای ایران و منابع طبیعی موجود کشور برای هر استان و منطقه تعریف خاصی از انرژی مورد نیاز را ارایه کرد تا ضمن رفع مشکلات و محدودیت های موجود، ثروت سازی شود.

دکتر سعید باستانی گفت: با در نظر گرفتن مزیت سبد متنوع انرژی ایران، محدود کردن مصارف خانگی و صنایع کشور به گاز اشتباه راهبردی بود که باید هرچه زودتر اصلاح شود.

نماینده سابق مردم تربت حیدریه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم با بیان اینکه استفاده از گاز در کشور موافقان و مخالفان خود را دارد، گفت: موافقان معتقدند چون گاز در ایران فراوان و ارزان است پس نیازی به استفاده از سوخت‌ جایگزین نیست و در مقابل مخالفان می‌گویند از گازی که هم اینک سوزانده می‌شود می‌توان با کمک صنعت پتروشیمی، کالاهای زیاد و متنوعی تولید کرد.

استاد دانشگاه امیرکبیر افزود: اکنون جدول تعریف شده مخازن گاز کشور به سه بخش صادرات، پتروشیمی و دیگر صنایع و مصارف خانگی تقسیم شده است، شاهد هستیم صنایع در تابستان به دلیل کمبود برق و در زمستان به دلیل کاهش فشار گاز تعطیل یا محدود می شوند که تداوم این وضعیت به تولید ناخالص ملی کشور لطمه زده و شاهد مشکلات اقتصادی و اجتماعی نیز هستیم.

باستانی اضافه کرد: امروزه در خیلی مناطق دنیا مانند کشورهای اروپایی استفاده از سبد متنوع انرژی شامل زغال‌سنگ، چوب و حتی فضولات حیوانی در کنار انرژی پاک تجدید پذیر و نفت و گاز کاربرد دارد، از سوی دیگر خودروهای شخصی دیزلی که از گازوئیل استفاده می کنند به وفور دیده می شود.

وی گفت: در اروپا حتی از سوخت مازوت نیز استفاده می‌شود بدون آنکه موجب آلودگی هوا شود، زیرا روی مبحث فیلترینگ صنایع و همچنین وسایل نقلیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

باستانی با اشاره به تنوع اقلیم و جغرافیای ایران اظهار داشت: در برخی نقاط کشور می توان به جای گاز از برق و حتی چوب درختان هرس شده همان مناطق استفاده کرد اما لازم است همچون کشورهای توسعه یافته خط تولید بخاری های مخصوص و مجهز به فیلتر راه اندازی شود تا علاوه بر کنترل آلودگی‌های زیست محیطی، دسترسی عمومی به وسایل گرمایشی متنوع را آسان کرد.

وی در ادامه با یادآوری مخزن مشترک گاز پارس جنوبی با کشور قطر گفت: از حیث مساحت مخزنی یک سوم این منابع در خاک ایران و دو سوم در خاک قطر است و هر چند قطری‌ها زودتر از ما شروع به برداشت کردند اما با وجود تبلیغات منفی رسانه‌های معاند امسال در میزان برداشت از قطری‌ها پیشی گرفتیم ولی باید قدر ثروت خود را بدانیم.

استاد دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه اقدام جمهوری اسلامی از یک زاویه خوب است زیرا در میدان مشترک حد و مرزی در برداشت وجود ندارد، بیان کرد: اما از یک منظر نیز باید احتیاط لازم را داشته باشیم زیرا برداشت با حجم زیاد به جایی منتهی خواهد شد که فشار مخزن کم و به ناچار می‌بایست اقدام به نصب تاسیسات "فشارافزا" کرد و این همان اقدامی است که امسال قطری‌ها در قالب یک قرارداد 60 میلیارد دلاری با چینی‌ها منعقد کردند.

باستانی افزود: اکنون گازی که استحصال می‌کنیم برای سه منظور صادرات، خوراک ورودی به پتروشیمی‌ها و یک بخش نیز پالایش به شبکه توزیع داخل کشور اعم از صنعتی و خانگی اختصاص می‌یابد و اگر بر فرض با کاهش برداشت مواجه شویم، چون باید به تعهدات بین‌المللی خود پایند بمانیم، مجبوریم سراغ صنایع و مصارف خانگی رفته و آنها را محدود کنیم.

وی اظهار کرد: تنها سه سال (پایان اتمام قرارداد قطر با چین) فرصت داریم با صرف 30 تا 40 میلیارد دلار نسبت به نصب تاسیسات فشارافزا که در انحصار چند کشور خاص است، اقدام کنیم زیرا به محض نصب تاسیسات یاد شده در قطر میزان برداشت این کشور از ما پیشی خواهد گرفت.

باستانی گفت: در بازدید اخیر که از عسلویه داشتم مدیران آنجا نیز معتقد بودند نباید دست روی دست گذاشت و اگر تا سه سال آینده اقدامی نشود باید کم‌کم با گاز و پتروشیمی عسلویه هم خداحافظی کنیم.

وی افزود: اگرچه دستگاههای ذیربط و متولیان امور اقداماتی را در دست انجام دارند اما به سبب اهمیت موضوع می بایست شتاب کارهای در دست انجام را مضاعف کرد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

جامعه‌ای که از اهداف و آرمان‌های خود با استدلال دفاع نکند تحلیل می‌رود

حمایت دانشگاهیان تربت‌حیدریه از دانشجویان مدافع فلسطین

پزشکیان: بزرگان ما وقتی مریض می‌شوند سریع به اروپا می‌روند؛ چرا برای اقتصاد بیمار به سراغ اروپا نمی‌روید؟

زنان تاریخ‌‌ساز؛ با اولین مهمانداران زن هواپیما در جهان آشنا شوید

تجهیز کلینیک احمدیه تربت حیدریه به دستگاه اسلیت لمپ چشم پزشکی

خواف شهری از عهد اشکانیان و ساسانیان

امام جمعه تربت حیدریه: اعضای شورای باید به وعده‌های باقی مانده خود عمل کنند

رقابت 4 هزار و 623 داوطلب کنکور سراسری در تربت حیدریه

کشت گندم و جو دیمی در بیش از4500 هکتار اراضی بخش رخ تربت حیدریه

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود