آخرین مطالب

مدیریت بحران گاز و سرما در خراسان رضوی و ضرورت همراهی مردم استانی

مدیریت بحران گاز و سرما در خراسان رضوی و ضرورت همراهی مردم

  بزرگنمایی:
افت فشار گاز و قطع احتمالی آن، مساله‌ای است که از دید عمده مردم پنهان مانده و این می‌تواند به چالش اصلی مشترکان گاز خانگی این استان تبدیل شود.

پایگاه خبری نوید تربت:www.navidtorbat.ir

به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی خراسان رضوی که اوایل هفته بارش برف و باران در روزهای دوشنبه و سه شنبه را پیش بینی کرده بود برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه سرمای شدید هوا به ویژه در قوچان و فریمان را تا 20 درجه زیر صفر گوشزد و اعلام کرده بود که مردم باخرز و تایباد و نیز کلانشهر مشهد نیز با اختلافی اندک سرمای کم سابقه ای را تجربه خواهند نمود.

در سه روز گذشته تقریبا همه شهرستانهای خراسان رضوی شاهد بارش برف و باران بودند، اما فارغ از بسته شدن راه دسترسی ده‌ها روستا در نیمه شمالی استان و مسیرهای مهمی چون کنارگذر شمالی مشهد، جاده های مشهد - کلات، مشهد - فریمان، گناباد - فردوس، یخ‌زدگی آزادراه مهم و شریانی مشهد- باغچه از نتایج برف و کولاک و البته برودت هوا بود.

به گزارش خبرنگاران ایرنا، از روز سه شنبه بحران جوی آرام آرام چهره واقعی خود را نشان داد و در این بین تردد جاده ای در شهرستان های تربت حیدریه، فریمان، قوچان، گناباد، صالح آباد، کلات و درگز با مشکلاتی همراه شد.


اختلال در حمل و نقل جاده ای و تعطیلی فرودگاه مشهد

در این میان سرپرست فرمانداری صالح آباد از انسداد سه راه ارتباطی اصلی این شهرستان مرزی با دیگر بخش های استان خبر داد و گفت: علاوه بر این دست‌کم راه 40 روستای این شهرستان مسدود شده است.

محمد علمیردانی از آمادگی شهرستان برای بحران سرما خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر مشکلی در خصوص قطع آب، برق و گاز در شهرها و روستاهای شهرستان نداریم و با مدیریت مصرف، فعلا با کمبود فشار گاز نیز مواجه نیستیم اما به روستاها اعلام کرده ایم که مردم برای مدت سه روز آب آشامیدنی ذخیره سازی کنند.

بحران برف و سرما در استان به چند شهرستان کوهستانی و دورافتاده محدود نشد و باند فرودگاه بین المللی مشهد نیز به دلیل شدت سرما و البته با وجود انجام عملیات یخ زدایی مسدود و همه پروازهای دومین فرودگاه مهم کشور لغو شد.

این مساله فرماندار مشهد را به فرودگاه کشاند و در نهایت با اقدامات نیروهای خدمات فرودگاه، پس از 15 ساعت توقف، بعد از ظهر چهارشنبه پروازهای فرودگاه شهید هاشمی نژاد از سر گرفته شد.

دستگاه های خدماتی و امدادی پای کار آمدند

فرماندار مشهد روز چهارشنه در فرودگاه مشهد به خبرنگاران گفت: با پیش بینی وضعیت جوی، ستاد مدیریت بحران شهرستان تشکیل و همه عوامل خدماتی و امدادی به حالت آماده باش درآمده اند.

محسن داوری افزود: خوشبختانه توزیع سوخت برای جایگاه ها بدون وقفه در مشهد صورت گرفته و راه های منتهی به مشهد باز است و فقط در جاده کلات دچار مشکل هستیم.

وی به تلاش عوامل شهری برای برقراری تردد ایمن و روان در معابر کلانشهر مشهد نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ناوگان ریلی به شکل معمول مسافران را در مسیر مشهد جابه جا می کند و مشکلی در این سامانه حمل و نقلی بر اثر برف و سرما بروز نکرده است.

در مدیریت این بحران نباید از فعالیت دستگاه های خدماتی و امدادی به سادگی گذشت، مطابق اعلام مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی؛ در روزهای برفی هفته جاری 36 تیم امداد و نجات هلال احمر به ظرفیت 113 نفر با 30 دستگاه خوردرو آمبولانس و کمک دار در حال خدمات رسانی به مردم استان هستند.

در همین بازه زمانی، اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به 105 مصدوم سوانح رانندگی خدمات داده و 573 راهدار در استان طی روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری با استفاده از 327 دستگاه ماشین آلات راهداری، سطح جاده های استان را با 6 هزار و 958 تن شن و نمک یخ زدایی کرده و 9 هزار و 534 کیلومتر از جاده های استان را نیز برف روبی کردند.

مردم در خانه بمانند

البته که در جریان این برف و یخبندان نمی توان بر ترافیک و مشکلات عبور و مرور در معابر شهری و بین شهری چشم بست، مشکلاتی که برخی به واسطه فقدان مدیریت شهری و یا کمبود نیرو و تجهیزات و برخی نیز به دلیل مشارکت نکردن مردم ایجاد شد.

از آنجا که آموزش و فعالیت ادارات در روزهای پایانی هفته به صورت مجازی و دورکاری اعلام شد برخی شهروندان با وجود توصیه فرمانداری مشهد مبنی بر پرهیز از سفرهای درون و برون شهری، تیوپ به دست و با خودروهای خود راهی مناطق برفگیر و ییلاقی طرقبه شاندیز شدند.

فرماندار طرقبه شاندیز در خصوص این سفرها به این شهرستان گردشگرپذیر گفت: جاده های روستایی و ییلاقی این شهرستان به شدت لغزنده و ناایمن است لذا فعلا امکان میزبانی شایسته و ایمن از گردشگران فراهم نیست.

حمیدرضا ضیایی رحیمیان در گفتگو با ایرنا افزود: جاده های روستایی و ییلاقی مانند حصار، دیزدر، حسن آباد، ازغد و مایانات درگیر یخ‌زدگی و لغزندگی شدید است و تاکید داریم مردم و گردشگران نیز شرایط ناایمن این مسیرها را در نظر گرفته و فعلا به این شهرستان ییلاقی سفر نکنند.

وی گفت: به دلیل همین شرایط تصادفاتی نیز در مسیرهای شهرستان رخ داده است و اگر در تعطیلی آخر هفته با هجوم گردشگران به طرقبه شاندیز مواجه شویم به احتمال زیاد مجبور به اعمال محدودیت تردد از مشهد به این شهرستان خواهیم بود.

فرماندار مشهد نیز شهروندان این کلانشهر را به ماندن در خانه فراخواند و اظهار داشت: به دلیل لغزندگی سطح معابر، جاده ها و برای جلوگیری از وقوع سوانح رانندگی، بهتر است که مردم از سفرهای غیرضرور شهری و برون شهری خودداری کنند.

محسن داوری به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به لغزندگی شدید معابر و وجود ترافیک سنگین در محورهای اصلی شهری توصیه می‌شود شهروندان با خودرو شخصی از منازل خود خارج نشده و از ناوگان حمل و نقل عمومی برای سفرهای ضروری شهری استفاده کنند.

وی گفت: در سفرهای ضروری برون شهری نیز شهروندان حتما تجهیزات سفرهای زمستانی از جمله زنجیر چرخ و البسه گرم همراه داشته باشند.

میزان همراهی مردم با مدیریت بحران برف و برودت هوای استان را باید پس از خروج سامانه بارشی از خراسان رضوی بررسی کرد اما در بحران مصرف و افت فشار گاز ظاهرا آثار همراهی مردم به شدت آشکارتر است و توجه و یا بی توجهی ها، به صورت لحظه ای تاثیر خود را نشان خواهد داد.

ضرورت همراهی مردم در مصرف بهینه گاز

مدیران استان در گام نخست برای کاهش مصرف گاز فعالیت مدارس و ادارات را به شکل مجازی درآوردند تا بتوان سامانه های گرمایشی این اماکن دولتی و عمومی را با هدف صرفه جویی در مصرف گاز پایین آورد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در تشریح این چالش گفت: با توجه به کاهش شدید دما و افزایش مصرف وسایل گرمایشی و به خصوص گاز طبیعی، شهروندان ضمن رعایت دمای استاندارد محیط از هدررفت گرما در اماکن عمومی و خصوصی خودداری کنند.

محسن نجات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا پایان هفته با سامانه سرد کم سابقه ای مواجه هستیم و انتظار آن است که با تنظیم وسایل گرمایشی، دمای منازل در حد استاندارد معادل 18 تا 22 درجه سانتیگراد قرار گیرد.

هرچند مدیران استان با هدف پرهیز از ایجاد التهاب و نگرانی در مردم بابت قطع گاز طبیعی، در پیمانی نانوشته از احتمال قطعی گاز به ویژه در انتهای خطوط توزیع سخن نمی گویند اما شدت تقاضای آنان از مردم برای صرفه جویی، نگرانی از چالش و بحران گاز در استان را عیان کرده است،

فرماندار درگز در خصوص احتمال قطع گاز طبیعی به خبرنگار ایرنا گفت: از شهروندان درگزی تقاضا داریم با توجه به سرمای شدید و برودت هوا برای پایداری شبکه و عدم قطع احتمالی گاز خانگی، مصرف بهینه را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند.

محمد کرمی افزود: از طرفی مصرف بهینه گاز در درگز موجب بهره مندی کلیه ساکنان این شهرستان سردسیر و کوهستانی خراسان رضوی از گاز و کمک به صنایع و تداوم چرخه تولید خواهد شد.

وی گفت: استفاده از لباس مناسب در منزل، تنظیم دمای آبگرمکن به میزان 60 درجه سانتیگراد و کمتر، عدم استفاده از شومینه به عنوان وسیله ای با اتلاف انرژی بالا، بستن خروجی کانال کولر و درزگیری پنجره ها از جمله اقداماتی است که به مصرف بهینه گاز طبیعی منجر خواهد شد.

عبور از بحران تامین گاز در خراسان رضوی با کاهش نیم درجه ای دما

مدیرکل مدیریت بحران استان نیز به تشریح رفع بحران در ابعاد استانی پرداخت و گفت: اگر 2.6 میلیون مشترک خانگی گاز طبیعی استان با کاهش درجه حرارت پکیج، بخاری و آبگرمکن منازل خود فقط بتوانند نیم درجه سانتیگراد دمای منازل را کاهش دهند مشکلی در توزیع گاز طبیعی برای گذر از این جبهه سرما نخواهیم داشت.

محسن نجات در گفت و گو با ایرنا افزود: در صورتی که این کاهش دما و صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی صورت گیرد، می توان گاز طبیعی یک شهر 200 هزار نفری را تامین کرد.

وی ادامه داد: 60 درصد مشترکان گاز طبیعی خراسان رضوی در مشهد هستند از این رو اگر ساکنان مشهد نیز با صرفه جویی، فقط یک درجه دمای منازل خود را کم کنند، باز هم مشکل توزیع گاز طبیعی در شبکه انتقال استان برطرف خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: شهرستانی مانند تربت جام که در انتهای خطوط انتقال گاز قرار دارد در خطر افت فشار گاز است، هرچند مصرف گاز خانگی با حد و سقف تعیین شده سربه سر شده است اما خوشبختانه فعلا مشکلی نیست ولی تاکید داریم که مصرف گاز به نقطه حساسی رسیده است.

مصرف گاز همچنان صعودی است

نجات به تشریح میزان مصرف گاز در روز سه شنبه اشاره کرد و گفت: در این روز حجم مصرف گاز طبیعی در این استان به حدود 55 میلیون مترمکعب در 24 ساعت رسید، که رقم بالایی است.

وی اضافه کرد: میزان مصرف متوسط گاز در استان در فصل سرما طی 24 ساعت زیر 50 میلیون متر مکعب است و این رقم نشان از مصرف بالای گاز در استان طی سرمای این دوره دارد که نیازمند مصرف بهینه در بخش خانگی هستیم.

وی گفت: با توجه به ضرورت صرفه جویی در مصرف گاز و پایدارسازی شبکه گازرسانی مناطق دورافتاده، پویش "هر خانه یک اتاق گرم" با همکاری رسانه ها راه اندازی شده که انتظار داریم مردم استان با آن همراهی کنند.

هر خانه یک اتاق گرم

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی نیز در خصوص ترغیب مردم به کاهش مصرف گاز گفت: با توجه به ضرورت مصرف بهینه گاز، پویش "هر خانه یک اتاق گرم" با همکاری رسانه های جمعی، گروههای مرجع و فعالان شبکه های مجازی از روز دوشنبه به مدت یک هفته در استان آغاز شده است.

حسن افتخاری افزود: مصرف کنندگان گاز طبیعی در این مدت با گرم کردن صرفا یک اتاق در هر خانه و خاموش کردن تجهیزات گرمایشی اتاق های دیگر با پوشیدن لباس مناسب فصل به جای افزایش درجه حرارت منزل به پایدار کردن شبکه های گازرسانی در نقاط دورافتاده استان مشارکت عملی و فعالانه ای خواهند کرد.

وی ادامه داد: سهم مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و عمومی به بیش از 90 درصد رسیده است و وظیفه انسانی و اجتماعی ما به ویژه در شهر مشهد، رعایت الگوی مصرف بهینه با هدف پایداری جریان گاز و جلوگیری از افت فشار در دیگر مناطق است.

به نظر می رسد در ابعاد محلی و کوچک تر نیز مردم به این درخواست پاسخ مثبت داده اند، چنانکه فرماندار چناران از پیشتازی دهیاران این شهرستان در پویش مردمی "هر خانه، یک اتاق گرم" در سطح استان خبر داد.

محسن مه آبادی افزود: این پویش با هدف تثبیت فشار و ثبات خدمات گازرسانی به همه مردم عزیز کشورمان و استفاده بهینه از منابع ملی در چناران در حال انجام است و تلاش می شود با اطلاع رسانی فراگیر به اجرای این پویش ارزشمند کمک کنیم.

وی تصریح کرد: انسجام مدیریتی چناران و وجود مدیران جوان و اجرایی در این شهرستان سبب شده تا هم افزایی بیشتری در حوزه های مدیریتی، خدماتی و اجرایی را شاهد باشیم و مردم از آثار ارزشمند آن بهره مند باشند.

صرفه‌جویی‌ها همچنان کافی نبوده است

بر اساس اعلام رضا داروغه، بخشدار مرکزی چناران پویش یاد شده با کمک دهیاران در 29 روستای دارای شبکه گاز اطلاع رسانی خانه به خانه شده است و اهالی و کسبه به این پویش روی خوش نشان داده اند اما آنچه تاثیرگذار به نظر می رسد همراهی عمومی مردم با برنامه ریزی های کلان استان در مقابله با بحران هاست.

این در حالی است که شنیده ها حاکی است که در روزهای نخست سرما و در پی مجازی شدن آموزش در روز سه شنبه، شرکت گاز خراسان رضوی صرفه جویی یک میلیون متر مکعبی گاز را در استان هدفگذاری کرده بود که متاسفانه تنها 700 هزار متر مکعب این رقم محقق شده است.

امید است در روزهای آینده مردم بیش از گذشته با طرح های مدیریت بحران همراهی کنند تا در پایان زمستان 1401، به جای نقش بستن خاطره ای ناخوش از قطع ناگهانی گاز، یادی شیرین از همراهی و مشارکت اجتماعی مردم خراسان رضوی در اذهان آنان به یادگار بماند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

امام جمعه تربت حیدریه: اعضای شورای باید به وعده‌های باقی مانده خود عمل کنند

رقابت 4 هزار و 623 داوطلب کنکور سراسری در تربت حیدریه

کشت گندم و جو دیمی در بیش از4500 هکتار اراضی بخش رخ تربت حیدریه

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار