آخرین مطالب

سوز سرمای شبانه و معضل 9 هزار کارتن‌خواب در خراسان رضوی استانی

سوز سرمای شبانه و معضل 9 هزار کارتن‌خواب در خراسان رضوی

  بزرگنمایی:
کارتن‌خوابی از دردناک‌ترین داستانهای قدیمی و آسیبهای اجتماعی است ، افرادی که به دلایل مختلف از جمله اعتیاد از خانواده و جامعه طرد و به حاشیه خیابانها رانده شده اند.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

نوید تربت- فرارسیدن فصل سرد سال، چهره کارتن‌خواب‌ها و بی‌سرپناهان را رنجورتر از گذشته می‌کند، افرادی که جز آسمان سقفی بر سر و جز کارتن، جایی برای اسکان ندارند و سوز و سرمای شبانه را با نفس‌های بخارآلود خود به صبح می‌رسانند.

به گزارش نوید تربت به نقل از ایرنا، کارتن‌خوابی از دردناک‌ترین داستانهای قدیمی و آسیبهای اجتماعی است که در کلانشهرها پررنگ تر است، افرادی که به دلایل مختلف از جمله اعتیاد از خانواده و جامعه طرد و به حاشیه خیابانها رانده شده اند.

انسانیت حکم می کند تا این افراد، که هستی خود را نیز گم کرده اند، به حال خود رها نشوند و برای آنها که در فصل های سرد سال رنجی بیشتر از دیگر فصول را تحمل می کنند، دادرسی وجود داشته باشد.

آمار دقیقی از جمعیت کارتن‌خواب و بی‌سرپناه کشور وجود ندارد اما طبق اعلام شهرداریها، در کلانشهرها بین پنج هزار تا 25 هزار کارتن‌خواب و افراد بی خانمان وجود دارد که بیش از 90 درصد آنها معتادان متجاهر هستند.

استانداری، بهزیستی، شهرداری و فرمانداری از مهمترین نهادهای مرتبط با بحث جمع‌آوری و ساماندهی افراد کارتن خواب و معتادان متجاهر در هر استان هستند که فعالیت این دستگاهها با فرارسیدن فصل سرما برای اسکان این قشر باید پررنگ تر و متفاوت تر از سایر فصول سال باشد.

 

9 هزار کارتن‌خواب در خراسان رضوی

در خراسان رضوی نیز حدود 9 هزار نفر کارتن‌خواب وجود دارد که حدود 99 درصد این جمعیت معتادان متجاهر و بیش از هفت هزار نفر آنان مربوط به کلانشهر مشهد هستند که باید دستگاه‌های مرتبط با توجه به فرارسیدن روزهای سرد، ظرفیت اسکان برای نگهداری این افراد را افزایش دهند تا شاهد جان باختن جسم های نحیف در میان لایه های کارتنی معابر شهر نباشیم.

سوز مضاعف سرمای شبانه در زیر سقف‌های کارتنی

افزایش سه برابری اسکان کارتن خوابها در فصول سرد

با آغاز روزهای سرد سال فعالیت گرمخانه ها و مراکز اسکان شهرداری مشهد، بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان افزایش می‌یابد و اقدامات جمع آوری و هدایت کارتن خوابها و معتادان متجاهر به این مراکز آغاز می شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هم اینک حدود 9 هزار کارتن خواب و معتاد متجاهر در استان وجود دارند که حدود 10 درصد آنها را بانوان تشکیل می دهند.

محمدحسین صالحی افزود: کار ویژه ای در یک‌ سال گذشته برای جمع آوری و ساماندهی کارتن خوابها و معتادان متجاهر انجام شده است که جمع آوری و ساماندهی این قشر با جدیت بیشتری دنبال می شود.

وی گفت: مردم، انتظار دارند که کارتن خوابها و معتادان متجاهر جمع آوری و ساماندهی شوند، که خواسته بحقی است و دستگاه های مرتبط در این خصوص باید پای کار باشند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی اضافه کرد: در شرایط و روزهای عادی سال ظرفیت اسکان کارتن خوابها و معتادان متجاهر در استان در هر شب حدود 400 نفر است که این ظرفیت با شروع روزهای سرد سال، با مشارکت شهرداری سه برابر شده و به هزار و 500 نفر در شب می رسد.

صالحی ادامه داد: جمع آوری و انتقال کارتن خوابها در فصول سرد سال هر شب توسط شهرداری انجام می شود و این افراد برای اسکان شبانه و پذیرایی به گرمخانه ها هدایت می شوند.

سوز مضاعف سرمای شبانه در زیر سقف‌های کارتنی

رغبت نداشتن کارتن‌خوابها برای انتقال به گرمخانه‌

کارتن خوابها و معتادان متجاهر در تمام نقاط کشور آمار نزدیک به هم دارند و تقریبا تمام کارتن خوابها را معتادان متجاهر تشکیل می دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: تقریبا تمام کارتن خوابها، معتادان متجاهر هستند و برای جمع آوری کامل آنها از سطح شهر اقدامات مختلفی از جمله انتقال آنها به مراکز ترک اعتیاد و توانمندسازی آنها با مشارکت دستگاه های مختلف در حال انجام است اما متاسفانه به رغم این اقدامات باز هم بخش زیادی از این جمعیت به پاتوق های خود بازمی گردند.

صالحی اضافه کرد: با توجه به درگیری کارتن خوابها با اعتیاد، اغلب آنها رغبتی برای انتقال به گرمخانه ها ندارند.

وی گفت: استعمال مواد مخدر برای آنها مهمتر از اسکان در گرمخانه است از این رو یا از محل استقرار گشتهای شهرداری متواری می شوند و یا به دروغ ادعا می کنند که خانه و سرپناه دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی ادامه داد: تا اعتیاد ریشه کن نشود، معضل کارتن خوابی پابرجاست از این رو باید روی افزایش ظرفیت کمپ های ماده 16 ترک اعتیاد و ساماندهی معتادان متجاهر کار ویژه تری انجام شود.

صالحی اضافه کرد: تا دیماه پارسال ظرفیت کمپ های ترک اعتیاد ماده 16 در استان کمتر از سه هزار نفر بود که هم اینک این ظرفیت به هفت هزار نفر رسیده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با پای کار بودن دستگاه های متولی و همچنین ورود خیران، ساماندهی، ترک اعتیاد و توانمندسازی معتادان متجاهر کارتن خواب به گونه ای اجرا شود که شاهد بازگشت آنها به جامعه باشیم.

سوز مضاعف سرمای شبانه در زیر سقف‌های کارتنی

مشهد، سرپناهی برای زنان کارتن‌خواب ندارد

طبق اعلام شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی، حدود 10 درصد از جمعیت کارتن خواب، زنان هستند که متاسفانه مراکز کافی برای ساماندهی و اسکان آنها وجود ندارد.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص اسکان زنان کارتن خواب اظهار کرد: تنها مرکز سرپناهی (شلتر) ویژه زنان کارتن‌خواب در کلانشهر مشهد، سه ماه پیش به علت عدم استقبال تعطیل شده است و این کلانشهر هم اکنون فاقد اینگونه مراکز برای زنان است.

غلامحسین دلبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مرکز به دلیل اسکان تنها سه تا چهار نفر در روز دچار ضرر می‌شد که تلاشهایی نیز برای جلوگیری از تعطیلی اش شد اما موفقیت آمیز نبود.

وی اضافه کرد: البته گرمخانه های شهرداری مشهد ظرفیت لازم برای پذیرش بانوان را دارند و این قشر می‌توانند از این مراکز خدمات بگیرند.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: هم اکنون پنج مرکز شلتر در استان داریم که از این تعداد چهار مرکز در مشهد و یک مرکز در شهرستان سبزوار فعالیت دارد که تمامی آنها ویژه اسکان معتادان متجاهر و کارتن خواب مرد هستند و برای صدور مجوز فعالیت مرکز سرپناهی ویژه بانوان در مشهد آمادگی داریم و تسهیلات و حمایت های لازم نیز در این خصوص ارائه می شود.

دلبری افزود: هر مرکز سرپناهی برای 25 تا 30 نفر ظرفیت دارد و پذیرش در این مراکز از چهار بعد از ظهر آغاز می شود و تا هشت صبح فردا ادامه دارد و از جمله خدماتی که به افراد ساکن در این مراکز ارائه می‌شود می‌توان به شست و شو، نظافت، توزیع لباس، توزیع شام و صبحانه، ارائه آموزش‌های بهداشتی و توزیع بسته‌های بهداشتی ویژه اشاره کرد.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: به طور متوسط هر شب بین 150 تا 200 کارتن خواب و معتاد متجاهر در مراکز سرپناهی بهزیستی خراسان رضوی اقامت می کنند.

دلبری با بیان اینکه هر یک از مجموعه بهزیستی و شهرداری وظایف خود را در قبال اسکان و ارائه خدمات به معتادان متجاهر و کارتن خوابها دارد، ادامه داد: ما وظیفه خود را به صورت جامع و کامل در این رابطه انجام می دهیم و امیدواریم که مجموعه شهرداری نیز چنین کند.

دلبری افزود: گرمخانه های شهرداری عمدتا در ایام زمستان میزبان کارتن خوابها هستند اما مراکز سرپناهی(شلتر) تحت نظارت بهزیستی بیشتر میزبان معتادان متجاهر و نیز کارتن خوابها می باشند و در طول سال هم فعالیت دارند.

وی تاکید کرد: ارائه خدمت در این بخش از سوی مجموعه‌های مختلف هیچ تناقضی با هم ندارد و خدمت در این بخش از سوی هر مجموعه ای پذیرفته شده و قابل قدردانی است.

دلبری با بیان اینکه طبق شیوه نامه اعلامی، شهرداری نیز در این زمینه وظایفی دارد، گفت: چگونه است که شهرداری مشهد ادعای ساماندهی 4 هزار و 500 کارتن خواب و معتاد متجاهر را دارد، اما در اسکان کارتن خوابها وظیفه ای احساس نمی کند؟

وی تاکید کرد: بهزیستی استان به صورت همه جانبه از بخش خصوصی، که علاقه مند به فعالیت در حوزه اسکان و ارائه خدمت به معتادان متجاهر و کارتن خواب باشد، حمایت می کند.

سوز مضاعف سرمای شبانه در زیر سقف‌های کارتنی

پذیرش حدود 300 کارتن خواب در گرمخانه های مشهد

همزمان با آغاز فصل سرما، فعالیت خانه سبز و گرمخانه های شهرداری مشهد نیز آغاز می شود و هر شب نیز واحدهای گشتی برای انتقال معتادان متجاهر و کارتن خوابها به گرمخانه ها فعال هستند.

معاون اجتماعی و مشارکتهای سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: خانه سبز شهرداری مشهد (محل اسکان متکدیان و کارتن خوابها) ظرفیت پذیرش 200 نفر در شب را دارد.

مهدی ابراهیمی افزود: هم اینک شبانه حدود 12 تا 32 نفر به خانه سبز مراجعه می‌کنند اما استقبالی از سوی کارتن خوابها برای اسکان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: با سرد شدن هوا، هر شب به طور متوسط سه واحد گشتی در محلات مختلف مشهد از جمله منطقه 2 محدوده بلوار توس، اسماعیل آباد و منطقه 6 محدوده بلوار حر برای انتقال کارتن خوابها فعال شده اند.

معاون اجتماعی و مشارکتهای سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: با سرد شدن هوا و افزایش درخواست اسکان کارتن خوابها، امکان افزایش ظرفیت گرمخانه و خانه سبز شهرداری وجود دارد به طوری که پارسال در سردترین شبها به طور متوسط 300 نفر در این مراکز پذیرش می شدند.

وی ادامه داد: ارائه خدماتی نظیر استحمام، شام، مشاوره، خدمات پرستاری و استراحت در گرمخانه شهرداری وجود دارد.

ابراهیمی تاکید کرد: سرما و برودت هوا تهدیدی جدی برای کارتن‌خواب‌هاست لذا شهروندان در صورت مشاهده کارتن‌خوابی در مناطق مختلف شهری، باید از طریق تماس با مرکز 137 مکان حضور افراد آسیب‌دیده را برای انتقال به گرمخانه گزارش دهند.

سوز مضاعف سرمای شبانه در زیر سقف‌های کارتنی

افزایش تصادفات فوتی کارتن خوابها در شبهای بارانی

یکی دیگر از معضلات مرتبط با کارتن خوابها، عبور شبانه آنها از بزرگراه ها و رقم زدن تصافات منجر به فوت است.

رییس پلیس راهور خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در فصل سرما و با بارش باران و برف، سطح خیابان لغزنده می شود و با کاهش اصطکاک لاستیک خودرو با زمین، کوچکترین سهل انگاری، خطرآفرین است.

سرهنگ علی اکبر غلامی افزود: در این شرایط بیشترین تهدید مربوط به کارتن خوابهاست که اغلب به صورت شبانه در بزرگاه ها تردد می کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه هفته گذشته در پی بارندگی در مشهد، یک کارتن خواب هنگام عبور از بزرگراه شهید بابانظر، با یک دستگاه خودرو برخورد کرده و جان باخت.

وی ادامه داد: بزرگراه پیامبر اعظم (ص) و سایر بزرگراه های مشهد از دیگر مکانهای خطرزا، به خصوص برای کارتن خوابهاست زیرا این افراد به جای استفاده از پل عابر پیاده برای عبور از خیابان، به جاده می زنند که این عامل خطرزا و عامل افزایش تصادفات فوتی برای آنان است.

غلامی اضافه کرد: شهرداری و نهادهای مرتبط باید به اقدامات خود برای جمع آوری و ساماندهی کارتن خوابها شتاب ببخشند، تا بیش از این شاهد حوادث ناگوار برای این قشر نباشیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

امام جمعه تربت حیدریه: اعضای شورای باید به وعده‌های باقی مانده خود عمل کنند

رقابت 4 هزار و 623 داوطلب کنکور سراسری در تربت حیدریه

کشت گندم و جو دیمی در بیش از4500 هکتار اراضی بخش رخ تربت حیدریه

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار