آخرین مطالب

هفته وحدت، آیینه تمام‌نمای اتحاد اقوام و مذاهب در ایران اجتماعی

هفته وحدت، آیینه تمام‌نمای اتحاد اقوام و مذاهب در ایران

  بزرگنمایی:
اهل بیت پیامبر (ص) از بنیانگذاران وحدت و از منادیان اصلی آن بوده و همواره در سیره خود بر این امر مهم تأکید داشته‌اند که وحدت و یگانگی در زندگی جمعی مسلمانان نقشی بسیار مهم و سرنوشت‌ساز دارد.

پایگاه خبری نوید تربت:www.navidtorbat.ir

اهل بیت پیامبر (ص) از بنیانگذاران وحدت و از منادیان اصلی آن بوده و همواره در سیره خود بر این امر مهم تأکید داشته‌اند که وحدت و یگانگی در زندگی جمعی مسلمانان نقشی بسیار مهم و سرنوشت‌ساز دارد و هفته وحدت، آیینه‌ای است که اتحاد اقوام و مذاهب اسلامی در برابر توطئه‌های دشمنان را بازتاب می‌دهد.

به گزارش ایرنا، انسجام، یکپارچگی و به جماعت بودن در قالب امت واحده، از همان صدر اسلام بنا بر دستور کتاب آسمانی و پیامبر اسلام (ص)، کلیدواژه پیروزی و شعار محوری مسلمانان بوده است و هرجا که این شعار و مرام مورد خدشه قرار گرفته، گزندی به جامعه اسلامی وارد شده است.  

ایام حدفاصل 12 ربیع الاول، سالروز ولادت حضرت محمد (ص) به روایت اهل سنت تا 17 ربیع الاول، زادروز پیامبر مکرم اسلام (ص) به روایت شیعه، با ابتکار حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با عنوان هفته وحدت نام‌گذاری شده است.

میراث گرانبهای امام(ره)

مدیر مرکز اسلامی خراسان رضوی گفت: هفته وحدت میراث گرانبهای امام(ره) است که با تدبیری حکیمانه، روزهای واقع بین 2 تاریخ ولادت پیامبر (ص) به روایت اهل سنت و شیعه را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کردند و این موضوع برکات فراوانی را برای جامعه اسلامی به دنبال داشته است.

حجت الاسلام علیرضا جوانشیری ادامه داد: بر این اساس نشستهای مختلف تخصصی و عمومی و جشن های متعددی که در راستای تقریب مذاهب شکل گرفته، اتفاق افتاده و باعث تحکیم و تقویت وحدت بین پیروان مذاهب اسلامی شده است.

وی با بیان اینکه مرکز اسلامی خراسان رضوی مسوول برگزاری آیین هفته وحدت در استان است، افزود: در هفته وحدت امسال بیش از 31 مورد برنامه مختلف در استان اجرایی می‌شود.

مدیر مرکز اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت: محفل انس با قرآن، دیدار با خانواده شهدا، آیین جشن سالروز ولادت پیامبر(ص)، مسابقات ورزشی، توزیع سبد کالا بین نیازمندان از جمله این برنامه ها است. تاکید بر این است که مردم شیعه و سنی پای کار باشند و اجرای برنامه توسط بدنه اجتماعی شیعه و سنی در مناطق تلفیقی رقم بخورد.

وی ادامه داد: نشستهایی نیز با موضوع بررسی جایگاه جریان مقاومت اسلامی، تمدن سازی اسلامی، اهمیت وحدت و اخوت در شهرهای تلفیقی، دیدار علمای شیعه و سنی در مدارس علمیه، برگزار خواهد شد. در همه این برنامه ها روشنگری دست های پشت پرده حوادث اخیر در کشور، بخصوص دستهایی که سعی در ایجاد اختلاف و تقابل مذهبی داشته اند، در برنامه است.

هفته وحدت، آیینه تمام‌نمای اتحاد اقوام و مذاهب در ایران

وحدت اسلامی رویا نیست

مهم‌ترین عنصر در ایجاد عنصر وحدت در جوامع اسلامی، اخلاق و منش اسلامی و عدم توهین به مقدسات سایر مذاهب است و این امر بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است.

امام جمعه اهل سنت شهر نصرآباد در شهرستان تربت جام گفت: وحدت اسلامی رویا و خیال نیست، بلکه یک باور و اعتقاد راسخ است که ریشه در آموزه‌ها و نصوص قرآنی و روایی ما دارد.

مولوی احمد صارمی با بیان اینکه وحدت اسلامی فراهم کننده قدرت حقیقی است که خداوند متعال از آن به عنوان تکیه گاهی استوار برای مسلمانان یاد کرده است، افزود: انسجام در زیر سایه اسلام، عمل به قرآن و سیره نبوی رسول اکرم(ص) به دست می‌آید.

وی گفت: کشورهای اسلامی منبع عظیم ذخایر معدنی و انرژی هستند، به همین دلیل همواره مورد تهاجم و طمع قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان بوده‌اند تا منابع امت اسلامی را به یغما ببرند. از همین رو وظیفه متفکران و اندیشمندان اسلامی این است که در پی آگاهی توده‌های مردم برآیند، آنان را از اندیشه شوم دشمنان آگاه کرده و وحدت اسلامی را در امت اسلامی حاکم کنند.

وحدت، رمز موفقیت

نقطه مقابل وحدت و اتحاد، تفرقه و تـشتت اسـت و دشمنان اسلام تلاش دارند از طریق شناسایی نقاط اختلافی بین مسلمانان و برجسته‌سازی و دامن زدن به آنها، زمینه تفرقه و تشتت هرچه بیشتر مسلمانان را فراهم کنند، از این جهت تقویت عنصر وحدت ضرورتی در شرایط حساس کنونی است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی گفت: یکی از نکاتی که در آموزه های دینی برآن تاکید شده و رمز موفقیت شمرده شده، وحدت است.

حجت الاسلام محمدحسین ایزدی با بیان اینکه وقتی مجالس و اجتماعات و جسم با هم باشد، وحدت فکر و روح هم حاصل می‌شود، افزود: قرآن کریم، به عنوان کتاب آسمانی مسلمانان، تفرقه و اختلاف را مذمت کرده است.

وی اظهار داشت: مولفه های همگرایی بین شیعه و اهل سنت زیاد است که از جمله آنها می‌توان به قبله مشترک، قرآن کریم و پیامبر(ص)، اشاره کرد و هفته وحدت فرصتی است که باید مولفه های همگرایی تقویت و بیش از پیش به آنها توجه شود.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی گفت: در کشور ما با وجود تنوع قومیتها و مذاهب، همگرایی وجود دارد و دشمن برای رسیدن به اهداف خود، به دنبال ایجاد تفرقه و تجزیه طلبی و قوم گرایی است. اگر ما همچنان در کنار هم باشیم وحدت پابرجا خواهد بود و لطف خدا هم شامل حال ما می‌شود.

هفته وحدت، آیینه تمام‌نمای اتحاد اقوام و مذاهب در ایران

امامان معصوم(ع) الگوهای وحدت

پیامبر اسلام (ص) خود منادی وحدت میان مسلمانان بودند و همواره بر این نکته تاکید داشتند و مسلمانان هم، به عنوان پیروان آن حضرت باید ضرورت این مساله را درک کرده و بیش از پیش به دنبال وحدت و انسجام باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع)، که تاثیرات مخرب تفرقه را می دانستند، همیشه بر وحدت امت اسلامی تاکید داشتند و نسبت به ایجاد تفرقه بین مسلمانان هشداد می دادند.

حجت الاسلام مرتضی همتی فر افزود: امام علی(ع) 25 سال خانه نشینی پیشه کرد و حتی در مقابل غصب ولایت، سکوت نمود و در شرایطی که به فرموده آن حضرت "استخوان در گلو و خار در چشم" بود، چنین رفتار کرد تا وحدت امت اسلامی به هم نریزد.

وی ادامه داد: هم اینک نیز جهان کفر درصدد است تا ریشه اسلام را بزند و به شیعه و سنی هم کاری ندارد بلکه با اصل اسلام مشکل دارد و هدف آن اصل دین است و اکنون صف آرایی آنها را برای ضربه زدن به دین می‌بینیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت: سربلندی اسلام و شکست نقشه دشمنان در گرو تمرکز بر اشتراکات دینی با بصیرت هر چه بیشتر و دنبال کردن وحدت مسلمین است.

بنا بر اعلام دبیر ستاد گرامیداشت هفته وحدت خراسان رضوی، امسال به این مناسبت برنامه های متنوعی به اجرا درمی آید که اعزام کاروان‌های قرآنی منادیان وحدت به مناطق تلفیقی و حضور در نماز جمعه، تولید و پخش سه هزار و 200 دقیقه ویژه برنامه در صدا و سیمای استان و دیدار با خانواده شهدای اهل سنت از آن جمله است.

علاوه بر آن برگزاری نشست‌های همدلی علمای شیعه و سنی، برپایی نمایشگاه عکس و پوستر با موضوع استکبارستیزی و انزجار از هتاکان به ساحت مقدس پیامبر (ص)، برقراری ایستگاه‌های شادی وحدت با حضور فعالان مردمی در مناطق تلفیقی و تجلیل از چهره‌های وحدت‌آفرین مردمی، هنرمندان و حافظان قرآن کریم از دیگر برنامه های ستاد گرامیداشت هفته وحدت در خراسان رضوی است.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

امام جمعه تربت حیدریه: اعضای شورای باید به وعده‌های باقی مانده خود عمل کنند

رقابت 4 هزار و 623 داوطلب کنکور سراسری در تربت حیدریه

کشت گندم و جو دیمی در بیش از4500 هکتار اراضی بخش رخ تربت حیدریه

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار