آخرین مطالب

رییس پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه:

زیان کشاورزان از محدودیت عرضه به اسم فراوری زعفران اقتصادی

زیان کشاورزان از محدودیت عرضه به اسم فراوری زعفران

  بزرگنمایی:
اگر بخواهیم امروز به اسم فراوری زعفران، محدودیت عرضه ایجاد کنیم در نخستین قدم تنها کسی که از این اقدام زیان می‌بیند کشاورز است .

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

اگر بخواهیم امروز به اسم فراوری زعفران، محدودیت عرضه ایجاد کنیم در نخستین قدم تنها کسی که از این اقدام زیان می‌بیند کشاورز است زیرا برای صادرکننده تفاوت نمی‌کند زعفران را به صورت خشک یا به شکل کالا یا دارو صادر کند و در هر 2 حالت سود خودش را خواهد برد.

رییس پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه در گفتگو با نوید تربت افزود: از مجموع تولید سالانه 405 تن زعفران در ایران در بهترین حالت فقط توان فراوری 30 درصد این محصول را داریم لذا در شریط کنونی چاره‌ای جز خام فروشی زعفران وجود ندارد.

دکتر حامد کاوه گفت: در بخش خشک کردن زعفران با عیار بالا تجربه خوبی داریم زیرا در سال‌های اخیر دستگاه‌های جدید خشک کن ساخته‌ایم و از این بابت هیچ مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: گام بعدی، سرمایه‌گذاری روی ماشین آلات برداشت گل است که اغلب در فصل برداشت به دلیل برودت هوا یا بارش نزولات آسمانی و نیز کمبود کارگر در زمان اوج برداشت، کشاورزان با مشکلات زیاد مواجه می‌شوند اما اگر دستگاههای مکانیزه برداشت در اختیار کشاورز باشد با صرف هزینه کم و زمان اندک می‌تواند برای برداشت اقدام ‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: حوزه دیگری که در آن نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم حوزه فناوری در بخش پاک کردن گل و تفکیک علمی و استفاده تجاری اجزای آن است.

کاوه با بیان این که در شرایط کنونی گل زعفران با دست پاک می‌شود و بعد از جدا کردن کلاله، گل‌ها به سطل زباله ریخته می‌شود افزود: اگر سرمایه‌گذاری اولیه در جدا کردن کلاله از گل خوب انجام شود می‌توان از مواد سایر بخش‌های گل هم بهره‌مند شد.

وی ادامه داد: اگر مجهز به سیستم مکانیزه تفکیک اجزای گل زعفران باشیم قادر خواهیم بود علاوه بر استخراج مواد مثمر از گلبرگ، از بساک (پرچم زرد رنگ) زعفران نیز در صنعت رنگ و داروسازی بهره ببریم.

رییس پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: ما دانش فنی در این زمینه را داریم و می‌دانیم این اقدامات باید در چه دمایی انجام شود، اما تجهیزات آن را در اختیار نداریم.

کاوه با بیان این که اکنون در ایران فقط دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشکده عطر و اسانس کاشان مجهز به این تجهیزات آن هم در حد انجام امور آزمایشگاهی هستند افزود: این دستگاه نمونه داخلی ندارد و اکنون قیمت آن نزدیک به 30 میلیارد ریال است و از سوی دیگر هزینه نگهداری آن نیز بسیار زیاد است در حالی که ما نیازمند دستگاهی برای انجام امور صنعتی و در تناژ بسیار بالا هستیم.

وی ادامه داد: شایسته است برنامه‌ریزان کشور چنانچه به دنبال رفع این مشکل هستند، اعتبارات لازم را در اختیار دست اندرکاران قرار دهند.

رییس پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: میزان نیاز صنایع غذایی ایران به زعفران سالانه بین 60 تا 70 تن است و با توجه به میزان تولید فقط 30 درصد میزان تولید را می‌توانیم در داخل مصرف کنیم و برای بقیه آن باید فکر اساسی کرد.

کاوه افزود: البته به کار بردن لفظ خام فروشی برای زعفران نیز درست نیست زیرا این محصول از زمان برداشت تا عرضه به صورت خشک در بازار، چند مرحله فراوری می‌شود که این عملیات، زعفران را از حالت خام‌فروشی خارج می‌کند.

وی با بیان این که فراوری زعفران و تبدیل آن به محصولات و کالاهای با ارزش از سال 95 تا امروز مطرح بوده ‌است ادامه داد: در شرایط کنونی و با در نظر گرفتن امکانات موجود ظرفیت فراوری 405 تن زعفران در سال را نداریم.

عضو هیات علمی دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: بر این اساس اگر بخواهیم امروز به اسم فراوری زعفران، محدودیت عرضه ایجاد کنیم در نخستین قدم تنها کسی که از این اقدام زیان می‌بیند کشاورز است زیرا برای صادرکننده تفاوت نمی‌کند زعفران را به صورت خشک یا به شکل کالا یا دارو صادر کند و در هر 2 حالت سود خودش را خواهد برد.

کاوه افزود: گواه این ادعا آن است که پیشتر یک کشاورز می‌توانست محصول خود را به یک آزمایشگاه معتبر داده و بعد از کسب تاییدیه استاندارد، محصولش را از طریق پست تا سقف 500 گرم  ارسال کند و این بدان معنا بود که وی قادر بود با کمک فن بازاریابی در آن سوی مرزها برای خود مشتری کوچکی پیدا و آن میزان زعفران را صادر کند اما قانون تغییر کرده و امروز میزان حمل زعفران از طریق پست به 10 گرم کاهش یافته و در عمل این بخش از درآمد کشاورز از بین رفته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر پارسال تعاون روستایی 60 تن زعفران درجه یک را خریداری و انبار کرد اما نتوانست بفروشد لذا امسال زعفران را به بازار عرضه کرد و این باعث شد قیمت زعفران کاهش یابد و در نتیجه بسیاری از کشاورزان زعفران خود را شخم زدند زیرا هزینه برداشت و پاک کردن آن زیاد بود و مقرون به صرفه نبود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فراوری زعفران نیازمند برنامه‌ریزی سه تا پنج ساله است گفت: باید به شکلی این اقدام انجام شود که با قوانین سخت‌گیرانه به کشاورز زیانی وارد نشود.

کاوه افزود: طی 2 سال گذشته هزینه تولید یک کیلوگرم زعفران 84 میلیون ریال بوده است که این رقم در سال گذشته به هر کیلوگرم 97 میلیون ریال رسید و در سال زراعی جاری با توجه به افزایش نهاده‌های دامی دستکم 20 درصد افزایش خواهد یافت و لذا هزینه تولید و عرضه یک کیلوگرم زعفران نگین آن قدر زیاد خواهد شد که اگر کشاورز آن را دستکم کیلویی 150 میلیون ریال نفروشد، کشت زعفران برایش مقرون به صرفه نخواهد بود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

زنان تاریخ‌‌ساز؛ با اولین مهمانداران زن هواپیما در جهان آشنا شوید

تجهیز کلینیک احمدیه تربت حیدریه به دستگاه اسلیت لمپ چشم پزشکی

خواف شهری از عهد اشکانیان و ساسانیان

امام جمعه تربت حیدریه: اعضای شورای باید به وعده‌های باقی مانده خود عمل کنند

رقابت 4 هزار و 623 داوطلب کنکور سراسری در تربت حیدریه

کشت گندم و جو دیمی در بیش از4500 هکتار اراضی بخش رخ تربت حیدریه

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم