آخرین مطالب

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد مطرح کرد؛

چهار روایت درباره فرجام رستم خواندنی ها

چهار روایت درباره فرجام رستم

  بزرگنمایی:
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: چند نوع روایت درباره فرجام رستم وجود دارد، اولین روایت، مرگ رستم در پایان داستان رستم و اسفندیار، روایت بعدی روایت مرگ طبیعی رستم، روایت سوم داستان رستم و شغاد و چهارمین روایت که بیشترین حضور کمّی را در منابع دارد، کشته شدن رستم به دست بهمن در ماجرای کینه اسفندیار است.

پایگاه خبری نوید تربت: Navidtorbat.ir

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: چند نوع روایت درباره فرجام رستم وجود دارد، اولین روایت، مرگ رستم در پایان داستان رستم و اسفندیار، روایت بعدی روایت مرگ طبیعی رستم، روایت سوم داستان رستم و شغاد و چهارمین روایت که بیشترین حضور کمّی را در منابع دارد، کشته شدن رستم به دست بهمن در ماجرای کینه اسفندیار است.

دکتر فرزاد قائمی امروز، 5 خرداد ماه در نشست مجازی بزرگداشت فردوسی با عنوان «نگاهی دیگر به فرجام کار رستم»، اظهار کرد: در داستان فرجام رستم، این مقدمه و شیوه از اشاره به منبع داستان در هیچ کدام از خطبه‌های آغازین داستان‌های شاهنامه سابقه ندارد. در اینجا پرسش‌هایی مطرح می‌شود. اولین سوال این است که چرا در شاهنامه فردوسی داستان فرجام رستم از داستان رستم و اسفندیار انشعاب پیدا کرده است؟ با توجه به اینکه در بسیاری از منابع خدای‌نامه‌ای داستان مستقلی از مرگ رستم وجود ندارد و مرگ رستم به نوعی پایانی بر داستان رستم و اسفندیار است.

وی افزود: سوال دوم این است که آیا داستان فرجام رستم از منابعی غیر از خدای‌نامه‌ها استخراج شده است یا نه؟ سومین سوال اینکه چرا فردوسی به تبع شاهنامه ابومنصوری در این داستان برای اثبات منبع استناد داستان بیش از دیگر داستان‌ها تلاش کرده است؟

قائمی ادامه داد: اینجا اولین و آخرین جایی است که درباره منبع این داستان به تفصیل سخن می‌گوید، شاهد و سند می‌آورد و به نوعی سوگند شاعرانه مطرح می‌کند تا مخاطب را راضی کند که داستان را از منبع قابل اطمینانی بیان کرده است. اولین سوال در ذهن مخاطب این است که آیا منبع داستان منبع قابل اعتمادی بوده یا نه؟ بنا بر پیکره متنی، میان منابع کهن فرجام رستم و داستان مرگ رستم در شاهنامه چه رابطه‌ای وجود دارد؟

یک پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه خاستگاه شخصیت رستم دغدغه پژوهشگران بسیاری در دو سده اخیر بوده است، عنوان کرد: از قرن نوزدهم غیر مستشرقین و ایران‌شناسان درباره معمای وجود رستم نظریاتی مطرح کرده اند. شاید اولین آن مارکوارت بوده که درباره این‌همانی رستم و گرشاسب نظریه‌ای مطرح می‌کند، برای او اصل تاریخی قائل می‌شود و با گندفر فرمانروای شاخه‌ای از خاندان سورن اشکانی مطابقت می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: از دیگر نظریاتی که مطرح شده نظر صفا است که حدس می‌زند رستم به اصل پیش از مهاجرت سکاها به سیستان بوده است. نولدکه رستم را نه محصول مهاجرت سکاها، بلکه در شمار روایات قومی سیستانی می‌داند و نظر مقابل نظر صفا مطرح می‌کند. قریب نیز معتقد است روایات رستم برخلاف نظر معقول نه از شرق به غرب، بلکه از غرب به شرق رسیده است. خالقی مطلق اصل سکایی روایات رستم را رد نمی‌کند و در تطبیقی که با برخی روایات هرودوت انجام می‌دهد بر اصل سکایی رستم تردیدی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در اوستا نامی از رستم وجود نداشته و در بخش‌های موجود و مفقود اوستا اشاره‌ای به رستم نیست، تصریح کرد: کهن‌ترین متنی که نام رستم را در آن می‌بینیم، پنج متن بسیار گذرا است. متن بندهشن ایرانی مهمترین متن بوده که دو بار از رستم یاد کرده، اول آمدن رستم از سیستان و نجات کاووس از هاماوران بعد از ماجرای پرواز و سقوط و دیگری به عنوان فرزند رستم دستان و شاخ سیستان است. در خدای‌نامه‌ای که ابن مقفع ترجمعه کرده، نامی از رستم نبوده است.

قائمی خاطرنشان کرد: آخرین متن پهلوی که از رستم نام برده، شعر رستاخیزی زرتشتی متعلق به دوره نواسلامی است. نام رستم در شاخه ای از روایات زرتشتی وجود داشته، اما در شاخه دیگری نامی از رستم برده نشده، یا اینکه برای او شخصیت منفی قائل بودند و نام او را به عنوان کشنده اسفندیار حذف کردند. نام رستم در عصر تجریر مجدد خدای‌نامه‌ها یعنی عصر نهضت ترجمه رشد کرده است. یکی از مهمترین متونی که داستان رستم در آن ها وجود داشته، کتاب سکیسران بوده، همچنین در کتاب پیکار هم از رستم یاد شده است. نام رستم حتی در فرهنگ شفاهی دوره ساسانی وجود داشته و در فرهنگ عرب جاهلی نیز وارد شده است.

این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی در خصوص معمای فرجام رستم، گفت: چند نوع روایت درباره فرجام رستم وجود دارد. اولین روایت، مرگ رستم در پایان داستان رستم و اسفندیار است، روایتی که هر دو حریف را در مقابل هم به مرگ محکوم می‌کند، رستم اسفندیار را می‌کشد و بر مبنای زخم‌هایی که اسفندیار برمی‌دارد، خودش نیز می‌میرد. روایت بعدی روایت مرگ طبیعی رستم است. این دو روایت، روایت‌های اصیلی نیستند. روایت سوم که در شاهنامه آمده، داستان رستم و شغاد بوده که این روایت نیز چندان اصیل نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: چهارمین روایت که بیشترین حضور کمّی را در منابع دارد، کشته شدن رستم به دست بهمن در ماجرای کینه اسفندیار است. این روایت از اصیل‌ترین روایات بوده و در بیشترین منابع ذکر شده است. اولین دلیل اصالت این روایت کثرت روایات، دومین دلیل خود متن شاهنامه و سوم دلیل دوام این روایت است، این روایت تا قرن‌ها بعد دوام پیدا کرده و در فرهنگ شفاهی و حماسه‌های عامیانه نفوذ یافته است. 


http://t.me/navidtorbatkabar


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

کشف بیش از 18 هزار عدد از انواع قرصهای مخدر در تربت‌حیدریه

پذیرش دانشجو در دانشگاه دولتی تربت حیدریه

رییس دانشگاه آزاد تربت‌حیدریه:فراهم آمدن اشتغال دانشجویان با رویداد «صدرا»

اجرای طرح سه ‌نرخی شدن بنزین و استقرار 90 تیم کنترلی در منطقه تربت‌حیدریه

بارش باران و برف و لغزندگی محور تربت حیدریه- مشهد

گزارش تصویری: چشمه گفتگو از ابتدا تا انتها

چشمه گفتگوی مشهد جایی برای گفتگوی دوستانه بابن مایه‌ی خرد گروهی

معاون وزیر ارشاد: رسانه‌ها در عبور از چالش کاهش جمعیت نقش محوری دارند

فرماندار تربت حیدریه: رسانه‌ها باید مبلغ جوانی جمعیت باشند نه مخرب آن

اختتامیه جشنواره ملی عکس ایران جوان در تربت حیدریه برگزار شد

تربت‌حیدریه میزبان بزرگ‌ترین رویداد رزمی خراسان رضوی

مجهز شدن آتش‌نشانی تربت‌حیدریه به خودروی سیار مرکز فرماندهی مدیریت بحران

شش گروه در معرض بیشترین خطر آنفولانزا هستند

دولتِ وعده‌ها در محاصره واقعیت‌ها/ جامعه در سال دوم، شعار نمی‌خواهد نتیجه می‌خواهد

اولین رصدخانه هوشمند آبهای زیرزمینی کشور در تربت‌حیدریه راه‌اندازی می‌شود

عملیات مشترک امداد زمستانی راهداری و هلال‌احمر تربت‌حیدریه آغاز شد

شناسایی 30 نفر مبتلا به اتیسم در تربت‌حیدریه

آغاز طرح تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های کم‌مصرف در تربت حیدریه

اهداء 20 سری جهزیه به افراد تحت پوشش بهزیستی تربت‌حیدریه

افتتاح استخر شهدای غواص تربت‌حیدریه با حضور وزیر ورزش و جوانان

خیرین سلامت بدانند حمایت از بیماران سرطانی فقط کمک به درمان نیست

پیتزا روی سپر جنگی؛ آیا سربازان هخامنشی مخترع واقعی پیتزا بودند؟

460 گونه گیاهان دارویی در شرایط شوری زیاد آب و خاک می‌توانند رشد کنند

شکست انزوای ایران با برگزاری اجلاس کمیته سیاسی مجمع بین‌المجالس آسیایی در مشهد

اهدای زندگی؛ میراث ماندگار یک مرد 37 ساله

تصاحب سهم ایران از تجارت جهانی زعفران توسط افغانستان و اسپانیا

ششمین همایش ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در تربت‌حیدریه برگزار شد/ دانشگاه تربت‌حیدریه حلقه واسط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده گیاهان دارویی

سپر ایمنی ملی: طرح الزام‌آور واکسیناسیون آنفلوانزا در مدارس ایران / سلامت دانش‌آموزان، پاشنه‌آهنین توسعه

آغاز طرح پخت و توزیع نان سبوس‌دار کامل در تربت‌حیدریه

بیمارستان نهم دی تربت حیدریه به دستگاه پیشرفته نوار عصب و عضله مجهز شد

کسب مقام دوم شانزدهمین جشنواره ی سودای عشق توسط هنرمند تربت حیدریه

ایجاد مزارع الگویی گیاهان دارویی کم‌آب در تربت‌حیدریه

بازگشایی تنها سینمای تربت حیدریه، شاید وقتی دیگر

ششمین همایش ملی دوسالانه گیاهان دارویی و طب سنتی در دانشگاه تربت‌حیدریه برگزار می‌شود

مؤسسه پاستور فرانسه: آنفلونزای پرندگان درصورت جهش، می‌تواند همه‌گیری شدیدتر از کرونا ایجاد کند

کشف شواهد هولناک آدم‌خواری در نئاندرتال‌ها؛ قربانیان زنان و کودکان گروه رقیب بودند

سه پروژه مسکن مهر تربت‌حیدریه پس از 14 سال در آستانه تکمیل و بهره‌برداری قرار گرفت

کمبود 38 میلیون مترمکعبی منابع آب، مهم‌ترین چالش‌ توسعه پایدار تربت‌حیدریه

فرماندار تربت‌حیدریه: برنامه آموزشی ما باید به سمت جغرافیای گردشگری تغییر کند

کلنی‌های قدرت اجازه اصلاح آموزش و پرورش را نمی‌دهند/ مشاهده رد پای ذی‌نفعان در چاپ کتاب درسی و کمک آموزشی

رازهای هولناک بدن‌های مشهور که قرن‌ها سفر کردند/ از مغز اینشتین تا قلب پادشاه فرانسه

پلمب آرایشگاه زنانه مداخه‌گر در امور پزشکی در تربت‌ حیدریه

سرنوشت اینترنت میلیون‌ها ایرانی در دست این چند نفر/ مخالفت با فیلترینگ در تریبون، همراهی با آن پشت درهای بسته

وزیر علوم: از این پس فقط مقالات علمی معیار انحصاری ارتقا استادان نخواهد بود

دشمن در حال تقویت جنگ روانی برای القای شکست جمهوری اسلامی است

«جمعه سیاه» و تخلفات صنف پوشاک در مشهد

آغاز تصویربرداری فیلم کوتاه «برادری» در تربت‌حیدریه

سه بیماری خطرناک پشت در مدارس

فرماندار تربت حیدریه: در جنگ 12 روزه از تمام توان نظامی خود استفاده نکردیم

برگزاری تشییع شهید کردار و یک شهید گمنام در تربت‌حیدریه