آخرین مطالب

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد مطرح کرد؛

چهار روایت درباره فرجام رستم خواندنی ها

چهار روایت درباره فرجام رستم

  بزرگنمایی:

پایگاه خبری نوید تربت: Navidtorbat.ir

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: چند نوع روایت درباره فرجام رستم وجود دارد، اولین روایت، مرگ رستم در پایان داستان رستم و اسفندیار، روایت بعدی روایت مرگ طبیعی رستم، روایت سوم داستان رستم و شغاد و چهارمین روایت که بیشترین حضور کمّی را در منابع دارد، کشته شدن رستم به دست بهمن در ماجرای کینه اسفندیار است.

دکتر فرزاد قائمی امروز، 5 خرداد ماه در نشست مجازی بزرگداشت فردوسی با عنوان «نگاهی دیگر به فرجام کار رستم»، اظهار کرد: در داستان فرجام رستم، این مقدمه و شیوه از اشاره به منبع داستان در هیچ کدام از خطبه‌های آغازین داستان‌های شاهنامه سابقه ندارد. در اینجا پرسش‌هایی مطرح می‌شود. اولین سوال این است که چرا در شاهنامه فردوسی داستان فرجام رستم از داستان رستم و اسفندیار انشعاب پیدا کرده است؟ با توجه به اینکه در بسیاری از منابع خدای‌نامه‌ای داستان مستقلی از مرگ رستم وجود ندارد و مرگ رستم به نوعی پایانی بر داستان رستم و اسفندیار است.

وی افزود: سوال دوم این است که آیا داستان فرجام رستم از منابعی غیر از خدای‌نامه‌ها استخراج شده است یا نه؟ سومین سوال اینکه چرا فردوسی به تبع شاهنامه ابومنصوری در این داستان برای اثبات منبع استناد داستان بیش از دیگر داستان‌ها تلاش کرده است؟

قائمی ادامه داد: اینجا اولین و آخرین جایی است که درباره منبع این داستان به تفصیل سخن می‌گوید، شاهد و سند می‌آورد و به نوعی سوگند شاعرانه مطرح می‌کند تا مخاطب را راضی کند که داستان را از منبع قابل اطمینانی بیان کرده است. اولین سوال در ذهن مخاطب این است که آیا منبع داستان منبع قابل اعتمادی بوده یا نه؟ بنا بر پیکره متنی، میان منابع کهن فرجام رستم و داستان مرگ رستم در شاهنامه چه رابطه‌ای وجود دارد؟

یک پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه خاستگاه شخصیت رستم دغدغه پژوهشگران بسیاری در دو سده اخیر بوده است، عنوان کرد: از قرن نوزدهم غیر مستشرقین و ایران‌شناسان درباره معمای وجود رستم نظریاتی مطرح کرده اند. شاید اولین آن مارکوارت بوده که درباره این‌همانی رستم و گرشاسب نظریه‌ای مطرح می‌کند، برای او اصل تاریخی قائل می‌شود و با گندفر فرمانروای شاخه‌ای از خاندان سورن اشکانی مطابقت می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: از دیگر نظریاتی که مطرح شده نظر صفا است که حدس می‌زند رستم به اصل پیش از مهاجرت سکاها به سیستان بوده است. نولدکه رستم را نه محصول مهاجرت سکاها، بلکه در شمار روایات قومی سیستانی می‌داند و نظر مقابل نظر صفا مطرح می‌کند. قریب نیز معتقد است روایات رستم برخلاف نظر معقول نه از شرق به غرب، بلکه از غرب به شرق رسیده است. خالقی مطلق اصل سکایی روایات رستم را رد نمی‌کند و در تطبیقی که با برخی روایات هرودوت انجام می‌دهد بر اصل سکایی رستم تردیدی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در اوستا نامی از رستم وجود نداشته و در بخش‌های موجود و مفقود اوستا اشاره‌ای به رستم نیست، تصریح کرد: کهن‌ترین متنی که نام رستم را در آن می‌بینیم، پنج متن بسیار گذرا است. متن بندهشن ایرانی مهمترین متن بوده که دو بار از رستم یاد کرده، اول آمدن رستم از سیستان و نجات کاووس از هاماوران بعد از ماجرای پرواز و سقوط و دیگری به عنوان فرزند رستم دستان و شاخ سیستان است. در خدای‌نامه‌ای که ابن مقفع ترجمعه کرده، نامی از رستم نبوده است.

قائمی خاطرنشان کرد: آخرین متن پهلوی که از رستم نام برده، شعر رستاخیزی زرتشتی متعلق به دوره نواسلامی است. نام رستم در شاخه ای از روایات زرتشتی وجود داشته، اما در شاخه دیگری نامی از رستم برده نشده، یا اینکه برای او شخصیت منفی قائل بودند و نام او را به عنوان کشنده اسفندیار حذف کردند. نام رستم در عصر تجریر مجدد خدای‌نامه‌ها یعنی عصر نهضت ترجمه رشد کرده است. یکی از مهمترین متونی که داستان رستم در آن ها وجود داشته، کتاب سکیسران بوده، همچنین در کتاب پیکار هم از رستم یاد شده است. نام رستم حتی در فرهنگ شفاهی دوره ساسانی وجود داشته و در فرهنگ عرب جاهلی نیز وارد شده است.

این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی در خصوص معمای فرجام رستم، گفت: چند نوع روایت درباره فرجام رستم وجود دارد. اولین روایت، مرگ رستم در پایان داستان رستم و اسفندیار است، روایتی که هر دو حریف را در مقابل هم به مرگ محکوم می‌کند، رستم اسفندیار را می‌کشد و بر مبنای زخم‌هایی که اسفندیار برمی‌دارد، خودش نیز می‌میرد. روایت بعدی روایت مرگ طبیعی رستم است. این دو روایت، روایت‌های اصیلی نیستند. روایت سوم که در شاهنامه آمده، داستان رستم و شغاد بوده که این روایت نیز چندان اصیل نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: چهارمین روایت که بیشترین حضور کمّی را در منابع دارد، کشته شدن رستم به دست بهمن در ماجرای کینه اسفندیار است. این روایت از اصیل‌ترین روایات بوده و در بیشترین منابع ذکر شده است. اولین دلیل اصالت این روایت کثرت روایات، دومین دلیل خود متن شاهنامه و سوم دلیل دوام این روایت است، این روایت تا قرن‌ها بعد دوام پیدا کرده و در فرهنگ شفاهی و حماسه‌های عامیانه نفوذ یافته است. 


http://t.me/navidtorbatkabar


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

متقاضیان اقدام ملی مسکن به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند

جدید ترین جدول افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری

تصویربرداری دو فیلم کوتاه در تربت حیدریه به ایستگاه آخر رسید

جریمه آرایشگاه زنانه ارائه کننده خدمات غیر مجاز در تربت حیدریه

امام جمعه تربت‌حیدریه: نهادینه کردن فرهنگ دفاع مقدس در قالب‌هایی که مخاطب خاص دارد

گرامیداشت آنلاین روز شعر و ادب فارسی در تربت حیدریه

نظامیان تربت حیدریه با مدافعان سلامت تجدید میثاق بستند

ایران قرمز و نگرانی‌های آخرین پاییز قرن!

کاشت سمعک بر روی جمجمه کودک 11 ساله در مشهد انجام شد

رسانه‌های خبری به جای توپخانه رویکرد جدید دفاع‌ مقدس

روستای بکاول؛ مقصد گردشگری مغفول در تربت‌حیدریه

افزایش مبتلایان به کرونا در تربت حیدریه

آیین گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی درآرامگاه فردوسی برگزارشد

درنگی در مصاحبه‌ی «احمدی‌نژاد» با «رادیو فردا»: آقای احمدی‌نژاد! زبان گاز کن؛ این همه که لاف زدی بس نبود؟

واحد صنعتی فرآوری پسته در رشخوار افتتاح شد

سازمان بورس، مقصر اصلی افزایش قیمت ها است

جنگ تحمیلی علاوه بر خسارت فراوان دارای برکات بسیاری نیز بود

آموزش مجازی و گرانی حقیقی!

استالین در بستر مرگ همه را تهدید کرد!

تصادف زنجیره‌ای هشت دستگاه خودرو در مشهد

پیست سوارکاری تربت حیدریه همزمان با هفته دفاع مقدس افتتاح می شود

کرونا فرصت مطالعه را از بسیاری شهروندان گرفته شود

شرور کینه جو رئیس دایره جرایم خشن پلیس آگاهی خراسان رضوی و برادرش را به گلوله بست

شعر و ادب فارسی حاوی مفاهیم ارزشمند انسانی است

تربت حیدریه سی ودومین شهر استان از نظر تخصیص بودجه نسبت به جمعیت

مسیر ارجاع بیماران مبتلا به علائم کرونا به مراکز درمانی

ستاد برگزاری بیستمین جشنواره استانی صنعت چاپ خراسان رضوی تشکیل شد

شب شعر و گفتگوی دفاع مقدس در دانشگاه تربت حیدریه برگزار شد

در حوزه زنان ضعیف کار کرده‌ایم

اهدای یک دستگاه اسپیرومتری به بیمارستان امام رضا(ع) مه ولات

آغاز برداشت پسته از باغات مه‌ولات

در صورت عدم پیگیری تعهدات به مراجع قضایی معرفی می شوید

کمال ما که به معنی جمال لفظ دری است

نظام آموزشی و کتاب‌های درسی!

افت هشدار دهنده آبهای زیرزمینی دشت‌های تربت حیدریه و زاوه

برداشت 900 تن آلو و آلوچه از باغات کدکن تربت‌حیدریه

آزمون انجمن خوشنویسان در تربت حیدریه برگزار شد

انتقاد تند عباس عبدی از اصولگرایان: حتی داعش و طالبان انسجام فکری دارند، اما شما دائما دچار تناقضید

جلسه شورای سیاستگذاری شعر و ادب خراسان رضوی در سایه کرونا تشکیل شد

برگزاری اختتامیه بیستمین جشنواره استانی صنعت چاپ آبان ماه در مشهد

چهل و هشتمین بسته ویژه خبری نوید تربت؛

تربت حیدریه به شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر کشور پیوست

تصاویر: عشایر ییلاق «شاهبلاغی»

بازار های قرمز و وظیفه مسئولان!

اجرای طرح "محیط یار مزرعه" در تربت حیدریه

کمتر از سه ماه دیگر راه آهن خواف – هرات افتتاح می‌شود

اختصاص10 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به شهرستان زاوه

روکش آسفالت محور تربت حیدریه - رشتخوار - خواف به زودی آغاز می شود

کاهش74 درصدی و 84 درصدی سفرهای هوایی و ریلی به مشهد

اختصاص رتبه دوم صدور مجوز کتاب کشور به خراسان رضوی