آخرین مطالب

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد مطرح کرد؛

چهار روایت درباره فرجام رستم خواندنی ها

چهار روایت درباره فرجام رستم

  بزرگنمایی:
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: چند نوع روایت درباره فرجام رستم وجود دارد، اولین روایت، مرگ رستم در پایان داستان رستم و اسفندیار، روایت بعدی روایت مرگ طبیعی رستم، روایت سوم داستان رستم و شغاد و چهارمین روایت که بیشترین حضور کمّی را در منابع دارد، کشته شدن رستم به دست بهمن در ماجرای کینه اسفندیار است.

پایگاه خبری نوید تربت: Navidtorbat.ir

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: چند نوع روایت درباره فرجام رستم وجود دارد، اولین روایت، مرگ رستم در پایان داستان رستم و اسفندیار، روایت بعدی روایت مرگ طبیعی رستم، روایت سوم داستان رستم و شغاد و چهارمین روایت که بیشترین حضور کمّی را در منابع دارد، کشته شدن رستم به دست بهمن در ماجرای کینه اسفندیار است.

دکتر فرزاد قائمی امروز، 5 خرداد ماه در نشست مجازی بزرگداشت فردوسی با عنوان «نگاهی دیگر به فرجام کار رستم»، اظهار کرد: در داستان فرجام رستم، این مقدمه و شیوه از اشاره به منبع داستان در هیچ کدام از خطبه‌های آغازین داستان‌های شاهنامه سابقه ندارد. در اینجا پرسش‌هایی مطرح می‌شود. اولین سوال این است که چرا در شاهنامه فردوسی داستان فرجام رستم از داستان رستم و اسفندیار انشعاب پیدا کرده است؟ با توجه به اینکه در بسیاری از منابع خدای‌نامه‌ای داستان مستقلی از مرگ رستم وجود ندارد و مرگ رستم به نوعی پایانی بر داستان رستم و اسفندیار است.

وی افزود: سوال دوم این است که آیا داستان فرجام رستم از منابعی غیر از خدای‌نامه‌ها استخراج شده است یا نه؟ سومین سوال اینکه چرا فردوسی به تبع شاهنامه ابومنصوری در این داستان برای اثبات منبع استناد داستان بیش از دیگر داستان‌ها تلاش کرده است؟

قائمی ادامه داد: اینجا اولین و آخرین جایی است که درباره منبع این داستان به تفصیل سخن می‌گوید، شاهد و سند می‌آورد و به نوعی سوگند شاعرانه مطرح می‌کند تا مخاطب را راضی کند که داستان را از منبع قابل اطمینانی بیان کرده است. اولین سوال در ذهن مخاطب این است که آیا منبع داستان منبع قابل اعتمادی بوده یا نه؟ بنا بر پیکره متنی، میان منابع کهن فرجام رستم و داستان مرگ رستم در شاهنامه چه رابطه‌ای وجود دارد؟

یک پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه خاستگاه شخصیت رستم دغدغه پژوهشگران بسیاری در دو سده اخیر بوده است، عنوان کرد: از قرن نوزدهم غیر مستشرقین و ایران‌شناسان درباره معمای وجود رستم نظریاتی مطرح کرده اند. شاید اولین آن مارکوارت بوده که درباره این‌همانی رستم و گرشاسب نظریه‌ای مطرح می‌کند، برای او اصل تاریخی قائل می‌شود و با گندفر فرمانروای شاخه‌ای از خاندان سورن اشکانی مطابقت می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: از دیگر نظریاتی که مطرح شده نظر صفا است که حدس می‌زند رستم به اصل پیش از مهاجرت سکاها به سیستان بوده است. نولدکه رستم را نه محصول مهاجرت سکاها، بلکه در شمار روایات قومی سیستانی می‌داند و نظر مقابل نظر صفا مطرح می‌کند. قریب نیز معتقد است روایات رستم برخلاف نظر معقول نه از شرق به غرب، بلکه از غرب به شرق رسیده است. خالقی مطلق اصل سکایی روایات رستم را رد نمی‌کند و در تطبیقی که با برخی روایات هرودوت انجام می‌دهد بر اصل سکایی رستم تردیدی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در اوستا نامی از رستم وجود نداشته و در بخش‌های موجود و مفقود اوستا اشاره‌ای به رستم نیست، تصریح کرد: کهن‌ترین متنی که نام رستم را در آن می‌بینیم، پنج متن بسیار گذرا است. متن بندهشن ایرانی مهمترین متن بوده که دو بار از رستم یاد کرده، اول آمدن رستم از سیستان و نجات کاووس از هاماوران بعد از ماجرای پرواز و سقوط و دیگری به عنوان فرزند رستم دستان و شاخ سیستان است. در خدای‌نامه‌ای که ابن مقفع ترجمعه کرده، نامی از رستم نبوده است.

قائمی خاطرنشان کرد: آخرین متن پهلوی که از رستم نام برده، شعر رستاخیزی زرتشتی متعلق به دوره نواسلامی است. نام رستم در شاخه ای از روایات زرتشتی وجود داشته، اما در شاخه دیگری نامی از رستم برده نشده، یا اینکه برای او شخصیت منفی قائل بودند و نام او را به عنوان کشنده اسفندیار حذف کردند. نام رستم در عصر تجریر مجدد خدای‌نامه‌ها یعنی عصر نهضت ترجمه رشد کرده است. یکی از مهمترین متونی که داستان رستم در آن ها وجود داشته، کتاب سکیسران بوده، همچنین در کتاب پیکار هم از رستم یاد شده است. نام رستم حتی در فرهنگ شفاهی دوره ساسانی وجود داشته و در فرهنگ عرب جاهلی نیز وارد شده است.

این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی در خصوص معمای فرجام رستم، گفت: چند نوع روایت درباره فرجام رستم وجود دارد. اولین روایت، مرگ رستم در پایان داستان رستم و اسفندیار است، روایتی که هر دو حریف را در مقابل هم به مرگ محکوم می‌کند، رستم اسفندیار را می‌کشد و بر مبنای زخم‌هایی که اسفندیار برمی‌دارد، خودش نیز می‌میرد. روایت بعدی روایت مرگ طبیعی رستم است. این دو روایت، روایت‌های اصیلی نیستند. روایت سوم که در شاهنامه آمده، داستان رستم و شغاد بوده که این روایت نیز چندان اصیل نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: چهارمین روایت که بیشترین حضور کمّی را در منابع دارد، کشته شدن رستم به دست بهمن در ماجرای کینه اسفندیار است. این روایت از اصیل‌ترین روایات بوده و در بیشترین منابع ذکر شده است. اولین دلیل اصالت این روایت کثرت روایات، دومین دلیل خود متن شاهنامه و سوم دلیل دوام این روایت است، این روایت تا قرن‌ها بعد دوام پیدا کرده و در فرهنگ شفاهی و حماسه‌های عامیانه نفوذ یافته است. 


http://t.me/navidtorbatkabar


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

وزیر علوم: از این پس فقط مقالات علمی معیار انحصاری ارتقا استادان نخواهد بود

دشمن در حال تقویت جنگ روانی برای القای شکست جمهوری اسلامی است

«جمعه سیاه» و تخلفات صنف پوشاک در مشهد

آغاز تصویربرداری فیلم کوتاه «برادری» در تربت‌حیدریه

سه بیماری خطرناک پشت در مدارس

فرماندار تربت حیدریه: در جنگ 12 روزه از تمام توان نظامی خود استفاده نکردیم

برگزاری تشییع شهید کردار و یک شهید گمنام در تربت‌حیدریه

یک هوش مصنوعی در یک سال میلیونر شد و حالا می‌خواهد «انسان» اعلام شود

مریخ‌نورد پرسویرنس سنگی را در مریخ یافته است که به آنجا تعلق ندارد

آغاز پروژه ممیزی 57 هزار ملک در تربت‌حیدریه

انسداد 105 حلقه چاه غیرمجاز و صرفه جویی 1.3میلیون مترمکعب آب در تربت‌حیدریه

افتتاح مرکز راهبری وپایش بار ناحیه شرق استان / آغاز اولین مرحله امحا و بازیافت چراغ‌های پرمصرف خراسان رضوی / رونمایی از دو خودروی تخصصی جدید به اداره برق

راز جنایت زن بلاگر و همدستش آشکار شد

راز پنهان ذوب مس در ایران باستان پس از 5 هزار سال آشکار شد

تصاویر: مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش 2025

تخصیص4 هزار تن برنج به تربت‌حیدریه

از «چشم سوم» چیست و آیا به انسان قدرتی ماورایی می‌دهد؟

دو مقام سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی به تربت حیدریه رسید

اصلاح و نوسازی سه واحد بزرگ تولید قارچ دکمه ای در تربت حیدریه

تولید بیش از 4هزار و 600 تن تخم مرغ در تربت حیدریه

در شاهنامه هرچیزی در جای خودش است / شاهنامه حتی از یک واژه زشت استفاده نشده است/ فردوسی نگاهِ خردمندانه‌ای به زنان دارد

جنگ 12 روزه، نشان داد هر گونه تعرض به خاک و تمامیت کشور پاسخ کوبنده خواهد داشت

میزبانی تربت‌حیدریه از پیکر مطهر یک شهید گمنام

احزاب؛ پل گمشده میان مردم و حکومت

هدف جنگ 12 روزه تسخیر ذهن‌ها و ایجاد یأس در مردم بود

اجرای طرح آفتاب مهربانی آستان قدس رضوی در تربت حیدریه

اگر زمین تخت است چرا ما از لبه آن سقوط نمی‌کنیم؟ توضیح زمین تخت گرایان را بخوانید

درس موشکی‌ای که ایران از جنگ 12 روزه آموخت

ورود به فصل سرما و هشدار نسبت به موج مسمومیت با گاز CO

فرماندار زاوه: جشنواره عکس ایران جوان فرصتی برای برندسازی زعفران است

نخستین همایش کشوری حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در تربت حیدریه

جشنواره بین‌المللی عکس ایران جوان به میزبانی تربت‌حیدریه برگزار می شود

احیای سنت‌های تاریخی و فرهنگی موجب تقویت وحدت ملی می شود

بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان/ انتقال آب از دریای مازندران و خلیج‌فارس/ نوسازی خطوط فرسوده انتقال آب/ اقامه نماز استسقاء برای طلب باران

وفاق گمشده

انتشار قوی‌ترین شراره خورشیدی سال 2025؛ زمین درمعرض سه فوران سهمگین قرار گرفت

آیت‌الله جوادی آملی: گسترش برخی گناهان همچون ظلم، ستم و گرفتن زیر میزی و رو میزی، سبب نزول بلا و بازداشتن [بارش باران] می‌شود

رشد صدرصدی اعتبارات عمرانی تربت‌حیدریه

ایده عجیب آژانس فضایی اروپا: تولید غذا با کمک هوا و ادرار فضانوردان

ماندگارترین فناوری جهان؛ اجداد ما میلیون‌ها سال از یک نوع ابزار سنگی استفاده می‌کردند

اجرای طرح‌های گسترده فیبر نوری در تربت‌حیدریه

آینده اقتصادی تربت‌حیدریه بر محور گردشگری و بوم‌گردی برنامه‌ریزی می‌شود

کشف سلاح و لاشه چند رأس قوچ وحشی از شکارچیان غیرمجاز

دومین جشنواره بین‌المللی عکس «ایران جوان» در تربت‌حیدریه برگزار می‌شود

آغاز احداث شهربازی و پایگاه آتش‌نشانی در پارک جنگلی پیشکوه تربت حیدریه

مجهز شدن بیمارستان امام حسین (ع) تربت حیدریه به دومین دستگاه MRI

جریمه سنگین برای فعالین غیر مجاز حوزه گردشگری

وایت نیویورک‌تایمز از «بن‌بست خطرناک» بر سر برنامه اتمی ایران / تهران خود را آماده شلیک همزمان 2 هزار موشک به سوی اسرائیل می‌کند

آغاز برداشت پنبه از سطح 250هکتار اراضی کشاورزی تربت حیدریه

خرید و فروش روزانه 1.5 تن گل زعفران در بازار تربت‌حیدریه