آخرین مطالب

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد مطرح کرد؛

چهار روایت درباره فرجام رستم خواندنی ها

چهار روایت درباره فرجام رستم

  بزرگنمایی:
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: چند نوع روایت درباره فرجام رستم وجود دارد، اولین روایت، مرگ رستم در پایان داستان رستم و اسفندیار، روایت بعدی روایت مرگ طبیعی رستم، روایت سوم داستان رستم و شغاد و چهارمین روایت که بیشترین حضور کمّی را در منابع دارد، کشته شدن رستم به دست بهمن در ماجرای کینه اسفندیار است.

پایگاه خبری نوید تربت: Navidtorbat.ir

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: چند نوع روایت درباره فرجام رستم وجود دارد، اولین روایت، مرگ رستم در پایان داستان رستم و اسفندیار، روایت بعدی روایت مرگ طبیعی رستم، روایت سوم داستان رستم و شغاد و چهارمین روایت که بیشترین حضور کمّی را در منابع دارد، کشته شدن رستم به دست بهمن در ماجرای کینه اسفندیار است.

دکتر فرزاد قائمی امروز، 5 خرداد ماه در نشست مجازی بزرگداشت فردوسی با عنوان «نگاهی دیگر به فرجام کار رستم»، اظهار کرد: در داستان فرجام رستم، این مقدمه و شیوه از اشاره به منبع داستان در هیچ کدام از خطبه‌های آغازین داستان‌های شاهنامه سابقه ندارد. در اینجا پرسش‌هایی مطرح می‌شود. اولین سوال این است که چرا در شاهنامه فردوسی داستان فرجام رستم از داستان رستم و اسفندیار انشعاب پیدا کرده است؟ با توجه به اینکه در بسیاری از منابع خدای‌نامه‌ای داستان مستقلی از مرگ رستم وجود ندارد و مرگ رستم به نوعی پایانی بر داستان رستم و اسفندیار است.

وی افزود: سوال دوم این است که آیا داستان فرجام رستم از منابعی غیر از خدای‌نامه‌ها استخراج شده است یا نه؟ سومین سوال اینکه چرا فردوسی به تبع شاهنامه ابومنصوری در این داستان برای اثبات منبع استناد داستان بیش از دیگر داستان‌ها تلاش کرده است؟

قائمی ادامه داد: اینجا اولین و آخرین جایی است که درباره منبع این داستان به تفصیل سخن می‌گوید، شاهد و سند می‌آورد و به نوعی سوگند شاعرانه مطرح می‌کند تا مخاطب را راضی کند که داستان را از منبع قابل اطمینانی بیان کرده است. اولین سوال در ذهن مخاطب این است که آیا منبع داستان منبع قابل اعتمادی بوده یا نه؟ بنا بر پیکره متنی، میان منابع کهن فرجام رستم و داستان مرگ رستم در شاهنامه چه رابطه‌ای وجود دارد؟

یک پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه خاستگاه شخصیت رستم دغدغه پژوهشگران بسیاری در دو سده اخیر بوده است، عنوان کرد: از قرن نوزدهم غیر مستشرقین و ایران‌شناسان درباره معمای وجود رستم نظریاتی مطرح کرده اند. شاید اولین آن مارکوارت بوده که درباره این‌همانی رستم و گرشاسب نظریه‌ای مطرح می‌کند، برای او اصل تاریخی قائل می‌شود و با گندفر فرمانروای شاخه‌ای از خاندان سورن اشکانی مطابقت می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: از دیگر نظریاتی که مطرح شده نظر صفا است که حدس می‌زند رستم به اصل پیش از مهاجرت سکاها به سیستان بوده است. نولدکه رستم را نه محصول مهاجرت سکاها، بلکه در شمار روایات قومی سیستانی می‌داند و نظر مقابل نظر صفا مطرح می‌کند. قریب نیز معتقد است روایات رستم برخلاف نظر معقول نه از شرق به غرب، بلکه از غرب به شرق رسیده است. خالقی مطلق اصل سکایی روایات رستم را رد نمی‌کند و در تطبیقی که با برخی روایات هرودوت انجام می‌دهد بر اصل سکایی رستم تردیدی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در اوستا نامی از رستم وجود نداشته و در بخش‌های موجود و مفقود اوستا اشاره‌ای به رستم نیست، تصریح کرد: کهن‌ترین متنی که نام رستم را در آن می‌بینیم، پنج متن بسیار گذرا است. متن بندهشن ایرانی مهمترین متن بوده که دو بار از رستم یاد کرده، اول آمدن رستم از سیستان و نجات کاووس از هاماوران بعد از ماجرای پرواز و سقوط و دیگری به عنوان فرزند رستم دستان و شاخ سیستان است. در خدای‌نامه‌ای که ابن مقفع ترجمعه کرده، نامی از رستم نبوده است.

قائمی خاطرنشان کرد: آخرین متن پهلوی که از رستم نام برده، شعر رستاخیزی زرتشتی متعلق به دوره نواسلامی است. نام رستم در شاخه ای از روایات زرتشتی وجود داشته، اما در شاخه دیگری نامی از رستم برده نشده، یا اینکه برای او شخصیت منفی قائل بودند و نام او را به عنوان کشنده اسفندیار حذف کردند. نام رستم در عصر تجریر مجدد خدای‌نامه‌ها یعنی عصر نهضت ترجمه رشد کرده است. یکی از مهمترین متونی که داستان رستم در آن ها وجود داشته، کتاب سکیسران بوده، همچنین در کتاب پیکار هم از رستم یاد شده است. نام رستم حتی در فرهنگ شفاهی دوره ساسانی وجود داشته و در فرهنگ عرب جاهلی نیز وارد شده است.

این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی در خصوص معمای فرجام رستم، گفت: چند نوع روایت درباره فرجام رستم وجود دارد. اولین روایت، مرگ رستم در پایان داستان رستم و اسفندیار است، روایتی که هر دو حریف را در مقابل هم به مرگ محکوم می‌کند، رستم اسفندیار را می‌کشد و بر مبنای زخم‌هایی که اسفندیار برمی‌دارد، خودش نیز می‌میرد. روایت بعدی روایت مرگ طبیعی رستم است. این دو روایت، روایت‌های اصیلی نیستند. روایت سوم که در شاهنامه آمده، داستان رستم و شغاد بوده که این روایت نیز چندان اصیل نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: چهارمین روایت که بیشترین حضور کمّی را در منابع دارد، کشته شدن رستم به دست بهمن در ماجرای کینه اسفندیار است. این روایت از اصیل‌ترین روایات بوده و در بیشترین منابع ذکر شده است. اولین دلیل اصالت این روایت کثرت روایات، دومین دلیل خود متن شاهنامه و سوم دلیل دوام این روایت است، این روایت تا قرن‌ها بعد دوام پیدا کرده و در فرهنگ شفاهی و حماسه‌های عامیانه نفوذ یافته است. 


http://t.me/navidtorbatkabar


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

تکمیل بیمارستان آموزشی و استخر سرپوشیده تربت حیدریه در لیست نشان‌دار کردن مالیات

پیش بینی برداشت10 هزار تن ذرت علوفه‌ایی از مزارع شهرستان تربت حیدریه

آغاز مانور کنترل واحدهای عرضه کننده آفت‌کش‌های کشاورزی در تربت حیدریه

کاهش ازدواج‌ و روند نزولی آمار موالید از سال 1394 به بعد

کارشناسان: راهکار برون رفت از بحران آب در استان، انتقال آب از دریای عمان یا از کوه‌های هزارمسجد نیست

سارقان کیف قاپ مشهدی در تربت‌حیدریه به دام افتادند

توزیع70 تن آرد تشویقی بین نانوایان منتخب و خوشنام تربت حیدریه

تیم وحدت روستای فرزق قهرمان مسابقات فوتبال لیگ نوجوانان تربت حیدریه

مهدکودک‌های تربت حیدریه زیر فشار رقابت نابرابر با خانه‌های بازی

پیشتازی زاوه در آموزش هوش مصنوعی

اختصاص 165میلیارد ریال تسهیلات پرواربندی به دامداران تربت‌حیدریه

مستمری‌بگیران صندوق بیمه روستاییان تربت‌حیدریه از مرز هزار نفر گذشت

کسب مقام قهرمانی خراسان رضوی توسط تیم «کونگ فوتوآ»تربت حیدریه

یک سال با دولت پزشکیان؛ وعده‌ها در برابر واقعیت

نهادهای ثروتمند و تأثیرات پیچیده و چندلایه بر حکمرانی

تربت حیدریه میزبان بزرگترین اجلاس فرصت‌های سرمایه‌گذاری شرق کشور

تصاویر: همایش «دف نوازان» بجنورد

ببینید: گزارش لحظه به لحظه از وقوع حملات 11 سپتامبر از زبان شهروندان، تروریست‌ها، خلبان‌ها و کارمندان فرودگاه

آغاز بهره برادری از کارخانه فرآوری پسته در رشتخوار

دو بیمار مرگ مغزی تربت حیدریه به 10 نفر جان دوباره بخشیدند

کشف قوی‌ترین نشانه حیات فرازمینی؛ سیاره‌ای احتمالا پر از میکروب‌های فضایی

سینمای بدون سانسور و ممنوع الکاری لازمه فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی

اولین بازار آب کشور در تربت‌حیدریه راه‌اندازی می شود

آغاز عملیات اجرائی و افتتاح 4 پروژه بزرگ آب و انرژی در تربت حیدریه و مه‌ولات

پیش‌بینی برداشت 500 تن کلزا از مزارع تربت‌حیدریه

قاتل: با خودم گفتم بچه‌ای که شاهد قتل مادرش به دست پدرش بوده روانی می‌شود، او را هم کشتم

افزایش 6 درصدی پرورش بوقلمون در واحدهای صنعتی تربت حیدریه

تصاویر: ماه‌گرفتگی در آسمان ایران

برگزاری جشنواره موسیقی نوایی معلولان خراسان رضوی در خواف

بهره برداری از مخزن ذخیره آب پنج هزار مترمکعبی تربت‌حیدریه با حضور وزیر نیرو

با حضور وزیر نیرو تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک ولیعصر تربت‌حیدریه افتتاح می شود

کسب مقام قهرمانی کشوری توسط پرنده تربت حیدریه

شهربازی تربت حیدریه با سرمایه‌گذاری 320 میلیارد ریال احداث می شود/احداث نیروگاه خورشیدی40 مگاواتی در بخش رخ/ آغاز نهضت توسعه فضاهای آموزشی

نمایش یار دبستانی از تربت حیدریه سه مقام برتر جشنواره ارسباران را کسب نمود

«شب شعر همدلی» با حضور شاعران ایرانی و تاجیکستانی در تربت‌حیدریه برگزار شد

ایجاد 611 طرح اشتغال‌زایی برای مددجویان کمیته امداد تربت حیدریه

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان استان خراسان رضوی

نرخ کرایه سرویس مدارس تربت حیدریه اعلام شد

تصاویر: مسابقه خیرخواهانه با حضور علی دایی و عادل فردوسی پور در اردبیل

اگر زمین با سیاره تیا برخورد نمی‌کرد، احتمالاً امروز ما وجود نداشتیم

راز قتل تازه داماد جوان با پیام تازه عروس در گروه خانوادگی لو رفت

اصل 30 قانون اساسی و عدالت آموزشی که به فراموشی سپرده شده

دومین پد بالگرد اورژانس هوایی منطقه تربت حیدریه در روستای حصار افتتاح می شود

کشف یک کیلو و 780 گرم مواد مخدر بلعی از 2 قاچاقچی در تربت‌حیدریه

مرکز تحقیقات فناوری‌های پیشرفته پزشکی در تربت حیدریه تأسیس می شود

طولانی‌شدن ماموریت اورژانس اجتماعی، کیفیت و اثربخشی آن را کاهش می‌دهد

عرضه پیاز زعفران غیراستاندارد در تربت‌حیدریه

کشف هیولای دایناسورخوار: این خویشاوند باستانی تمساح‌ها کابوس شکارچیان کرتاسه بود

تداوم احیای دروازه روستای تاریخی «ازغند» مه‌ولات

چه کسانی شرایط موجود ایران برایشان بهشت است