آخرین مطالب

تخریب یا استحکام‌بخشی یکی از قدیمی ترین دبیرستانهای تربت حیدریه، مساله این است اخبار منطقه

تخریب یا استحکام‌بخشی یکی از قدیمی ترین دبیرستانهای تربت حیدریه، مساله این است

  بزرگنمایی:
انتشار مطلبی در فضای مجازی مسوولان تربت حیدریه را بین تخریب یا مقاوم‌سازی دبیرستان "رازی" این شهر سرگردان و برنامه آنان برای بازسازی این فضای آموزشی را با مشارکت خیران، ابتر گذاشته است.

پایگاه خبری نوید تربت:www.navidtorbat.ir

نوید تربت –علیرضا حسینی مقدم- انتشار مطلبی در شبکه‌های اجتماعی با این مضمون که "تخریب هویتی دیگر، به بهانه نوسازی"، مسوولان تربت حیدریه را بین تخریب یا مقاوم‌سازی دبیرستان "رازی" این شهر سرگردان و برنامه آنان برای بازسازی این فضای آموزشی را با مشارکت خیران، ابتر گذاشته است.

به گزارش نوید تربت، دبیرستان رازی تربت‌حیدریه واقع در خیابان "کاشانی 8" با بیش از نیم قرن سابقه، یکی از قدیمی‌ترین مراکز آموزشی در بافت مرکزی این شهر است که مانند دبیرستان "البرز" تهران، شماری از افراد سرشناس و موثر در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این شهرستان را در دامان خود پرورده است.

طبق نظر اداره نوسازی و تجهیز مدارس خراسان رضوی، بخش قدیمی دبیرستان رازی ناایمن و غیرقابل استفاده است که حتماً باید تخریب شود و در شرایط کنونی نیز طبقه دوم بنا غیرقابل استفاده است و دانش‌آموزان تنها می توانند از طبقه نخست استفاده کنند.

بر اساس رایزنی های صورت گرفته، اخیرا "مهدی مروج‌تربتی" از نیکوکاران بنام تربت‌حیدریه پذیرفته بود که پس از تخریب و نوسازی بنای این مرکز آموزشی کهن، با هزینه شخصی خود، یک مجموعه ورزشی نیز برای دانش‌آموزان بنا کند، اما انتشار یک مطلب در فضای مجازی، منجر به توقف این اقدام خیرخواهانه شد و همه چیز را معلق گذاشت.

 

یک تیتر احساسی، 30 میلیارد تومان را هوا کرد

یکی از دانش‌آموختگان قدیمی دبیرستان رازی و رییس اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان "زاوه" که خود اکنون به شغل شریف معلمی مشغول است، اظهار کرد: فردی با یک تیتر احساسی و نسنجیده، زمینه دلسرد شدن این نیکوکار تربتی را فراهم آورد و چنانکه گفته‌ می شود وی که قرار بود در این دبیرستان 30 میلیارد تومان هزینه کند، بنا بر شنیده ها از این امر منصرف شده است.

میثم امانی با بیان اینکه من نیز با تخریب آثار تاریخی مخالف هستم، افزود: اما در این شرایط دشوار اقتصادی کشور و نیاز مبرم آموزش و پرورش به توسعه و نوسازی فضاهای آموزشی، تا کی باید منتظر ماند تا یک شهروند متمکن دلسوز پیدا شود و بدون هیچ چشم‌داشتی بخواهد در زادگاه خود یک دبیرستان 14 کلاسه به همراه یک ورزشگاه بسازد؟

وی با اشاره به تاریخچه تخریب برخی مدارس قدیمی تربت حیدریه در سالیان گذشته اظهار کرد: شگفت اینکه چند سال پیش دبیرستان قدیمی "امیرکبیر" در انتهای خیابان قائم تخریب شد و دبستان "رضاییه"، مربوط به دوران احمدشاه قاجار، در بلوار بهشتی این شهر تخریب و به زمینی بایر تبدیل شد، اما هیچ صدایی از کسی درنیامد.

 

دبیرستان رازی جزو هویت ملی ما است و نباید تخریب شود

معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش تربت‌حیدریه، در مقام مخالفت با تخریب دبیرستان رازی گفت: این فضای آموزشی بخشی از حافظه تاریخی مردم در تربیت مردان تاثیرگذار تاریخ شهرستان و حتی استان است و نباید تخریب شود.

محمد محمودی افزود: در عین حال با توجه به فرسودگی نسبی بنا، شایسته است با هدف حفظ این بنای بزرگ آموزشی، دبیرستان بازسازی و استحکام بخشی شود.

 

دبیرستان رازی نفس‌های آخرش را می‌کشند

مدیر اسبق دبیرستان رازی و عضو سابق شورای شهر تربت‌حیدریه نیز گفت: دبیرستان در فضایی به مساحت سه هزار مترمربع شامل 2 قسمت قدیمی و جدید است که زمان ساخت بخش قدیمی آن به سال 1335 و قسمت نوساز به 1373 بازمی‌گردد.

مهدی وقفی با بیان اینکه دبیرستان در مجموع دارای 15 کلاس است، افزود: هر چند دیوارهای ساختمان قدیمی محکم هستند، اما سقف آن ناایمن است و اکنون در طبقه دوم ساختمان کلاس درسی تشکیل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دبیرستان رازی تربت حیدریه بنا بر قولی نخستین یا دومین دبیرستان استان خراسان بزرگ بوده است، گفت: حتی حدود 10 سال پیش قرار بود بنای این آموزشگاه به عنوان "مدرسه ماندگار" در فهرست میراث فرهنگی به ثبت برسد که البته چون از چند شرط لازم برخوردار نبود، این کار به نتیجه نرسید.

وقفی هرگونه اقدام برای تخریب یا بازسازی بنای این دبیرستان را منوط به نظر کارشناسان اداره نوسازی و تجهیز مدارس دانست.

وی گفت: "محمدرضا براداران شرکا" رییس اسبق سازمان برنامه و بودجه کشور، اقتصاددان و مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام، پروفسور "امین علیزاده" استاد دانشگاه فردوسی و رییس اسبق آبخیزداری کشور، "جلال رفیع" حقوقدان، نویسنده و عضو هیات تحریریه روزنامه اطلاعات، خلبان شهید "علی خوش‌نیت"، "فریدون جیرانی" نویسنده و کارگردان، "علی‌اکبر سیاسی" استاد ریاضات دانشگاه تهران و دهها چهره شاخص دیگر از جمله دانش آموختگان دبیرستان رازی تربت حیدریه هستند.

 

خیران مدرسه‌ساز ستودنی و امید ما هستند

معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به تازگی در نشست مشترکی که با حضور مسوولان آموزش و پرورش و خیر مدرسه ساز تربت حیدریه برگزار شد، بر ظرفیت بزرگ و ستودنی خیران در رفع مشکل فضاهای آموزشی شهرستان تاکید شد.

علی‌اکبر کی‌پور افزود: خوشبختانه فضای اداری شهرستان به سمت تصمیم‌سازی حول محور انسجام مدیریتی و به سمت و سوی وحدت رویه در ارایه خدمات پیش می‌رود و سیاست‌گذاری‌ها ظرف سال گذشته به نحوی بوده که تا حد ممکن تداخل و ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، پیش نیاید.

وی گفت: بر این اساس ساختار اداری شهرستان آمادگی لازم را برای همکاری با نیکوکاران عزیزی که با اهداف خیرخواهانه، درصدد رفع بخشی از کمبودهای آموزشی و فرهنگی شهرستان هستند، دارد.

 

دبیرستان رازی تخریبی و غیرقابل استفاده است

معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شهرستان تربت‌حیدریه نیز گفت: طبق نظر اداره نوسازی و تجهیز مدارس خراسان رضوی، بخش قدیمی دبیرستان رازی ناایمن و غیرقابل استفاده اعلام شده‌ است.

دبیرستان رازی تربت‌حیدریه سرگردان بین تخریب یا استحکام‌بخشی

حجت صالحی افزود: در نامه این اداره کل به صراحت آمده‌ که بخش قدیمی دبیرستان قابلیت مرمت نداشته و حتماً باید تخریب شود و الان نیز طبقه دوم آن غیرقابل استفاده است و دانش‌آموزان تنها از طبقه نخست استفاده می‌کنند.

وی با انتقاد از انتشار چنان مطلبی در فضای مجازی گفت: به تازگی در نشستی با حضور تربتی‌های مقیم تهران، این موضوع مطرح و اعلام آمادگی شد که وضعیت دبیرستان رازی با حضور خیران و کارشناسان اداره نوسازی دوباره بررسی‌ شود و چنانچه قابل بازسازی و مقام‌سازی تشخیص داده شد، همه تابع مقررات باشند.

صالحی افزود: البته نیکوکار خیراندیش "مروج تربتی" همچنان بر سر تعهد خود هست و طبق قولی که داده‌ فضای فرهنگی و ورزشی را برای دانش‌آموزان تربت‌حیدریه خواهد ساخت.

 

نباید برای ساخت و ساز اماکن ورزشی و آموزشی محدودیت گذاشت

این نیکوکار نیک‌اندیش نیز گفت: نخستین جرقه ساخت یک مجموعه بزرگ ورزشی در تربت‌حیدریه، وقتی در ذهنم زده‌ شد که دیدم در یک سالن 200 متری نزدیک به 700 دانش‌آموز مشغول انجام ورزش ژیمناستیک هستند.

مهدی مروج تربتی افزود: تاکنون هفت بار برای این مورد خاص به تربت‌حیدریه آمده و با مشایعت مدیر آموزش و پرورش چند زمین پیشنهادی را ارزیابی کرده ایم که یا کوچک و یا دور از مرکز شهر بوده اند.

وی گفت: ساختمان قدیمی و فرسوده دبیرستان رازی هم مرکزیت دارد و هم نامه تخریبی بودن آن به تایید اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس رسیده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال میدان برای کسانی که مدعی بازسازی و یا مقاوم‌سازی این بنا هستند، باز است و من نیز اکنون مشغول ساخت چند طرح عمرانی در مشهد و تربت‌حیدریه هستم و البته که از ساخت مجموعه ورزشی و آموزشی در تربت حیدریه نیز منصرف نشده ام.

یک خیر مدرسه‌ساز تربت حیدریه نیز که خواست تا نامش فاش نشود، با انتقاد از برخی اقدامات نسنجیده فعالان فضای مجازی اظهار کرد: کسانی که مخالف تخریب و نوسازی دبیرستان رازی هستند، آیا خبر دارند مدارس تربت‌حیدریه به سمت 2 نوبته شدن رفته‌اند و کسانی که خود را دلسوز مواریث تاریخی معرفی می کنند، بدانند که هر یک از این دانش‌آموزان آینده‌ساز کشور و میرایث تاریخی واقعی ما هستند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

عملیات مرصاد و جبهه های تازه!

مرخص شدن تمامی مصدومان سقوط چرخ و فلک در تربت حیدریه

پاسخ دانشمندان به یک سوال: چرا گربه‌ها دزدی می‌کنند؟

شناسنامه‌دار شدن 13 خانه‌مسافر در تربت‌حیدریه

گرمای روزهای شنبه و یکشنبه در ایران می تواند کشنده باشد

تصاویر: مراسم تشییع «سعید راد»

خاطرات روحانی از نخستین روزهای پیروزی در انتخابات 92:

راه‌های پیشگیری از گرمازدگی و خطرات آن

تصاویر: جذاب‌ترین لباس‌های کاروان‌های ورزشی در المپیک

امام جمعه تربت حیدریه: نماز جمعه محل تسویه حساب های سیاسی و مچ گیری نیست

بیش از پنج هزار کارگاه‌ نیمه فعال در منطقه تربت حیدریه وجود دارد

توانیر: 6 روز بسیار سخت در پیش است / دو هفته خیلی گرم پیش رو داریم

رشد 85 درصدی تحویل گندم توسط گندمکاران مه ولاتی

ساخت بیشترین خانه ویژه توان یابان ذهنی- حرکتی خراسان رضوی در تربت حیدریه

تخصیص 53 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به خواف

بحران جدید: اکسیژن موجود در آب دریاها به‌سرعت درحال کاهش است و این بسیار خطرناک است

افتتاح مجهزترین سالن تیراندازی نیروی زمینی ارتش در تربت حیدریه

سفر و آبهای راکد مهمترین عامل انتقال تب دنگی است

برداشت سالانه بیش از 5 هزار تن آلو از باغهای کدکن تربت حیدریه

لازم است در دولت جدید سیاست‌های اشتباه ارزی اصلاح شود/ سیاست‌های انقباضی دولت سیزدهم نباید ادامه یابد

دومین نوزاد عجول در داخل آمبولانس به دنیا آمد

استعفایی که مردم نپذیرفتند / در 30 تیر 1331 چه گذشت؟

مسابقه 2 موتورسوار در جاده روستایی به مرگ آنها منتهی شد

رفع مشکل تامین زمین مسکن ملی در شهر رُشتخوار

پزشکیان: در دوره جدید می‌خواهیم بر طبق شاخص ‌های تعریف شده افراد را انتخاب کنیم / برای رسیدن به حق نمی‌توان بدون اصلاحات قدم برداشت

بازنشستگی شاهکار بشری؛ ناسا چگونه ایستگاه فضایی بین‌المللی را به زمین بازمی‌گرداند؟

امام جمعه تربت حیدریه: رییس جمهور منتخب رویه بی اثر کردن تحریم‌ها را ادامه بدهد

پاداش میلیاردی نیکوکار تربتی به دختران ورزشکار اعزامی به مسابقات پارا المپیک پاریس

هشدار/ شناسایی یک مورد مبتلا به تب دنگی در تربت حیدریه

آغاز تهیه اطلس جامع سلامت منطقه تربت‌حیدریه

برق گرفتگی عزاداران حسینی در شهرکدکن تربت حیدریه+ ویدئو

پزشکیان: اگر ما حق را بین مردم پیاده نکنیم، گریه کردن ما برای امام حسین (ع) فقط یک گریه کردن صرف است‌

برگزاری پر شور تاسوعای حسینی در تربت‌حیدریه

ساره امیری، زن بلوچ و ایرانی‌تبار وزیر آموزش و پرورش امارات شد

تا 15 سال دیگر، استان گلستان بیابان می‌شود، مگر اینکه اقدام جدی رخ دهد

افسانه «ترامپ شکست ناپذیر» پر و بال بیشتری خواهد گرفت / زخم کهنه خشونت سیاسی در انتخابات آمریکا سر باز کرد

ثبت آئین نخل گردانی و علم اندازی کدکن تربت حیدریه در فهرست میراث ناملموس کشور

بهره برداری از خط انتقال آب دریای عمان به خراسان رضوی در سه سال آینده

گرامی داشت نخستین شهید خبرنگار خراسان رضوی در تربت حیدریه

پزشکیان: وقتی با من طوری برخورد می کنند که انگار کسی شده ام، از خودم می ترسم / اگر بیخودی از من تعریف کنید تصور می کنم کسی شده ام؛ بنابراین شما هستید که من را تبدیل به یک آدم غیرمتعارف می کنید

67 حادثه ترافیکی طی یک هفته در منطقه تربت حیدریه

گزارش تصویری برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در شهر نسر تربت حیدریه

تکواندوکار تربت حیدریه بر سکوی قهرمانی مسابقات هان مادانگ خراسان رضوی

معرفی عکاس تربتی بعنوان داور آفرینواره بین المللی فیلم و عکس «راوی عشق»

برگزاری دوره بازآموزی شنا در تربت‌حیدریه

آتش زدن مزارع بعد از برداشت محصول ممنوع است

در سال جاری نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت

نگاهی به چگونگی گذران اوقات فراغت یا "سه‌ماه تعطیلی" در تربت‌حیدریه

ظریف: پست معاون اولی را حاضر نیستم بپذیرم / قرار است 60 درصد از وزرا برای نخستین بار وزیر شوند و شرایط سنی آنان نیز زیر 50 سال باشند

کشف بقایای 11 ثروتمندی که همراه با زیورآلات خود حدود 800 سال پیش دفن شده بودند