مهندس مجتهدی شهردار تربت حیدریه در گفتگوی اختصاصی با نوید خراسان:
بازارهای خطی جایگزین مجتمع های بزرگ در بافت فرسوده می شود
يکشنبه 9 تير 1398 - 10:41:18
پایگاه خبری نوید تربت: Navidtorbat.ir

بافت فرسوده و مشکلات اساسی آن / نارضایتی مردم از عدم آسفالت معابر و ترمیم آنها / سرعتگیر های غیر استاندار و نحوه هزینه کرد بودجه شهرداری موضوع گفتگوی خبرنگار نوید خراسان و پایگاه خبری نوید تربت با مهندس مجتهدی شهردار تربت حیدریه بود. وی سعی نمود برای روشن شدن اذهان شهروندان مستند و مستدل به این سؤالات پاسخ دهد.

 

مشکل اساسی بافت فرسوده بدهی کلان به بانک شهر است

شهردار تربت حیدریه در مورد بافت فرسوده و اما و اگر هایی که در مورد آن مطرح است گفت: طرح مطالعاتی برای تمام 800 هکتار منطقه پیشکوه توسط مشاور آماده و به اداره کل منابع طبیعی استان ارسال شد.

وی افزود: منابع طبیعی  ایراداتی به طرح داشت، ما برخی ایرادات را برطرف کردیم و دوباره طرح را برای تصویب ارسال کردیم که چنانچه تایید شود کل 800 هکتار منطقه پیشکوه برای اجرای پروژه ها و طرحها به شهرداری واگذار می شود.

محمد صادق مجتهدی گفت: آنچه باعث کند شدن روند تایید طرح منطقه گردشگری پیشکوه شد این بود که مطالعات بر روی 67 هکتار منطقه نمونه انجام شده بود نه کل 800 هکتار و این خود باعث تقابل اداره کل منابع طبیعی و میراث فرهنگی شد چرا که منابع طبیعی با طرح مطالعاتی بر روی جزئی از منطقه موافق نیست و معتقداست این جزء به کل آسیب می رساند.

شهردار درباره اینکه اجرای طرح منطقه گردشگری پیشکوه چه زمانی آغازخواهد شد، گفت: زمان دقیقی نمی توانم برای شروع کار اعلام کنم چرا که اداره کل منابع طبیعی است که بایستی طرح را تصویب کند ولی به محض تصویب طرح، اقدامات بعدی را شروع خواهیم کرد.

شهردار تربت حیدریه در ارتباط با معضلات بافت فرسوده گفت: بیشتر گلایه ها در ارتباط با بافت فرسوده  به کسانی بر می گردد که سهام دار پروژه بوده و در سال های گذشته از طریق سهام پروژه اقدام به خرید سهام خرد نمودند که  در این خصوص مکاتباتی با پیمانکاران ذیصلاح صورت گرفته و حتی درصددیم با برخی از سازمان ها توافق نموده تا مبلغی را جذب نموده و پروژه را دوباره راه بیندازیم وگرنه بدون بودجه اگر سراغ پروژه برویم دوباره هم شکست خواهد خورد.

مجتهدی تصریح کرد : در مورد کل طرح نوسازی بافت فرسوده، مشکل اساسی بدهی کلان به بانک شهر است که از سال گذشته به مطالعه بر روی اینکه از چه راهی برویم تا بتوانیم این بدهی را تسویه و پروژه را به نتیجه برسانیم پرداختیم ، در نهایت  با شناسایی آسیب های فعلی که مهمترین آن تعریف پروژه های بزرگ و تجمیع زمین ها بود، به این راه حل رسیدیم که ساختار و طرح قدیمی که به صورت مجتمع های بزرگ برای بافت تعریف کرده اند جوابگو نیست.

 

بازارهای خطی جایگزین مجتمع های بزرگ در بافت فرسوده می شود

وی افزود: اساسا سیاست کف تراشی در کشور طرحی شکست خورده است و خود وزارت  هراه وشهرسازی هم مخالف اینگونه اقدامات است. بنابراین کار را از این مسیر خارج و با کمک مشاور، پروژه های سبک و بازارهای خطی برای طرح در حال تعریف هستیم تا وقتی می گوییم هسته مرکزی شهر پرترافیک و متمرکز ست، خود شهرداری دیگر نباید بعنوان متولی ساختمان های عریض و طویل در این هسته ایجاد کند. امیدواریم  از دل همین پروژه که ارزش افزوده خوبی بعد از اجرا خواهد داشت بتوانیم بدهی های بافت فرسوده را پرداخت کنیم.‌

 

تا دوماه آینده آسفالت حدود 15 معبر اصلی و فرعی شهر ترمیم می شود

مجتهدی در مورد خرابی آسفالت معابر اصلی و فرعی شهر و گلایه های مداوم شهروندان گفت: گلایه های مردم بجا است اما این آسفالت خراب در یک بازه زمانی 30 تا 40 ساله اتفاق افتاده است سالها با تخریب و تعریض و زیر سازی نامناسب آسفالت معبر انجام شده است و به مرور آسفالت از بین می رود.

 وی ادامه داد: آسفالت به مثابه یک موجود زنده است و همچنان که ما در حال مرمت بخشی از آن هستیم از طرفی بخش دیگر آن در حال از فرسوده شدن است و این گونه است که گلایه های شهروندان از آسفالت معابر مدوام است .

شهردار گفت: این حجم از خرابی ها را نمی توان به یکباره ترمیم کرد ضمن اینکه مشکل دیگری که اضافه شده است تورم وگرانی است، بطوریکه از ابتدای مسئولیت بنده تا کنون قیر 400 درصد گران شده است. البته با همه این معضلات تا دوماه آینده آسفالت حدود 15 معبر اصلی و فرعی شهر را ترمیم می کنیم ضمن اینکه آماده مشارکت با محلات و مردم برای آسفالت معابر فرعی هستیم.

 مجتهدی گفت: بعضا گفته میشود چرا فلان معبر اولویت آسفالت قرار گرفته؟ در این مورد اولویت آسفالت معابر براساس مطالعات فنی بر روی معابر شهر صورت میگیرد به عنوان مثال اگر ابتدا اولویت آسفالت را به خیابان کاشانی داده شده نه  بلوار های دیگر مانند مدرس که آسفالت خرابی هم دارند، به دلیل این است که آسفالت بلوار مدرس ترک خورده است در حالی که خیابان کاشانی به اصطلاح کاسه شده و در حال از هم پاشیدگی است.

مجتهدی در ارتباط با بودجه شهرداری گفت: بودجه سال جاری شهرداری تربت حیدریه 70 میلیارد تومان است و با وجود اینکه هزینه های جاری شهرداری افزایش چشمگیری داشته تلاش می شود نسبت بودجه ای(همان 60 به 40 عمرانی به جاری) امسال نیز رعایت شود.

 

60 درصد از بودجه عمرانی شهرداری تملکات غیر نقدی است

 مجتهدی درباره انتقادها از خبر محقق شدن 100 درصد بودجه سال گذشته با وجود اینکه کارعمرانی زیادی صورت نگرفته است گفت: در سال گذشته 110 درصد بودجه کلی شهرداری محقق شده است ،هر چند در ردیف بودجه ها اختلاف است اما نکته قابل توجه این است که در تعریف بودجه شهرداری ها دو نوع هزینه داریم( جاری و تملک سرمایه ای) که مورد دوم در نگاه مردم همان بودجه عمرانی است. اشکال اینجاست که مردم به آسفالت و جدول کشی و ....  که به چشم می آید فقط بودجه عمرانی می گویند در صورتیکه تملک سرمایه ای و تعریض معابر رقم های غیر نقدی در خور توجهی است. به طوریکه از ابتدای مسئولیتم تاکنون رقم تملک 25 میلیارد تومان بوده است. در سال گذشته نیز60 درصد از بودجه عمرانی شهرداری تملکات غیر نقدی بوده است، بهمین دلیل به مردم حق می دهیم که اینگونه تصور کنند.

 شهردار تربت حیدریه تصریح کرد: اگر در بودجه عمرانی تملک سرمایه ای را نادیده بگیریم، در ادامه آسفالت و زیباسازی و مبلمان شهری هم نخواهیم داشت و اینکه بعضا گفته می شود اگر بودجه محقق شده است برای مثال چرا حقوق معوقه نیروها را داریم به همین دلیل است که بخش زیادی از این رقم تحقق بودجه، تملک سرمایه ای است و البته این تعریض ها و تملک ها در آینده تضمین کننده زیباسازی و مبلمان شهری است همانطور که الان شهروندان از تعریض و بازگشایی های گذشته به نیکی یاد می کنند که در زمان خودش وحتی بعدها مشکلاتی هم برای شهرداری بوجود آورده است در آینده نیز چنین خواهد بود.

 

از 136 سرعتگیر شهر100 مورد غیر استاندارد است

مجتهدی در پاسخ به اعتراضات شهروندان نسبت به سرعت گیر های فراوان سطح شهر گفت: از 136 سرعت گیر شهر تربت حیدریه  که البته از این تعداد تنها 5 سرعت گیر در زمان مسئولیت بنده اجرا شده است حداقل100 مورد آن غیراستاندارد است .

وی افزود: برای اصلاح 100 سرعت گیر غیراستاندارد به حداقل3 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم. با این وجود اگر شهرداری بودجه ای در این خصوص داشته باشد ترجیح می دهیم آن را به سمت نظارت الکترونیک و نصب دوربین ببریم، سیاستی که  همه جای کشور به سمت آن می روند.


http://navidtorbat.ir/fa/News/1323/بازارهای-خطی-جایگزین-مجتمع-های-بزرگ-در-بافت-فرسوده-می-شود
بستن   چاپ