نماینده تربت حیدریه در مراسم افتتاح کمربندی ریلی سالار- شادمهر :
راهکار کلیدی ایمن‌سازی جاده‌ها توسعه خطوط راه‌آهن است
يکشنبه 4 خرداد 1404 - 10:33:24
پایگاه خبری نوید تربت:http://www.navidtorbat.ir

نوید تربت- حسن نیکنام - نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات ، با انتقاد از بی‌توجهی تاریخی به شبکه ریلی گفت: احداث خطوط جدید، راهکاری کلیدی برای ایمن‌سازی جاده‌ها و توسعه اقتصادی در کشور به شمار می‌رود.

به گزارش نوید تربت، محسن زنگنه در آیین بهره‌برداری از کمربندی سالار - شادمهر افزود: پیش از این توقف طولانی‌مدت قطارهای باری حامل زغال‌سنگ و مواد معدنی در ایستگاه تربت‌حیدریه، خطرات امنیتی ایجاد می‌کرد که با احداث این کمربند، نه تنها چالش‌ها رفع شد، بلکه منافع اقتصادی برای شهروندان تربت‌حیدریه را نیز به همراه دارد.

وی ادامه داد: برخلاف شایعات در فضای مجازی این طرح به نفع منطقه است و در کلانشهرها بارهای خطرناک با قطارهای مسافربری در یک مکان متوقف نمی‌شوند، بنابراین اجرای چنین طرح‌هایی گامی بزرگ برای ارتقای ایمنی و کارایی شبکه ریلی است.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی همچنین بر ضرورت توسعه خطوط شرق کشور از سرخس و مشهد تا بندرعباس تاکید و تصریح کرد: هر پیشرفتی در راه‌آهن حتی در مناطق مرزی مانند آستارا یا اینچه‌برون، منافع‌ آن به تمام کشور سرازیر می‌شود و باید از نگاه بخشی نگر در این زمینه عبور کنیم.

زنگنه گفت: این نگاه مانند غده سرطانی مانع توسعه ملی است و به عنوان مدیران و نمایندگان باید تلاش کنیم عقب ماندگی‌ها را جبران و زیرساخت‌ها را تقویت کنیم که در این راستا توسعه ریلی نه یک انتخاب بلکه ضرورتی انکارناپذیر است.

به گزارش نوید تربت، کمربندی ریلی سالار–شادمهر با حضور مسوولان و حضور وبیناری رییس‌جمهور به بهره‌برداری رسید و هدف از این طرح ملی، رفع گلوگاه‌های ظرفیتی گذرراه شرق، کاهش چهار ساعته زمان سیر قطارهای ترانزیتی و آسان شدن تجارت با افغانستان است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی در آیین بهره‌برداری از این طرح عمرانی گفت: این طرح نقش کلیدی در توسعه اقتصادی منطقه و بهبود ایمنی حمل‌ و نقل ریلی ایفا خواهد کرد.

جبار علی ذاکری در تشریح مشخصات فنی این طرح ملی ادامه داد: این کمربندی ریلی به طول 29 کیلومتر، به صورت زیرسازی دوخطه و روسازی یک خطه احداث شده است.

وی افزود: در طول مسیر، 6 هزار و 765 متر مربع پل و آبرو بنا شده و بیش از سه میلیون متر مکعب عملیات خاکی صورت گرفته است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت:همچنین، برای اجرای این طرح، افزون بر 89 هکتار از اراضی، تملک و آزاد شده و ارزش روز این طرح به حدود 25 هزار میلیارد ریال ( 2 هزار و 500 میلیارد تومان) می‌رسد.

ذاکری افزود: این دستاورد بزرگ، با پشتیبانی بی‌دریغ وزارت راه و شهرسازی و تلاش شبانه‌روزی متخصصان و کارکنان راه آهن محقق شده و نویدبخش توسعه‌ای پایدار و شکوفایی اقتصادی در شرق کشور است.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح طول مسیر سالار به شادمهر 20 کیلومتر کاهش یافته است و از میزان مصرف سوخت کم می شود و توقف و مانور قطارها در ایستگاه تربت‌حیدریه نیز حذف می شود.

قابل ذکر است؛ عملیات اجرایی این طرح از سال 96 آغاز شد و امروز به بهره‌برداری رسید و حتی در سیر قطارهای مسافری (کاهش توقف در ایستگاه تربت‌حیدریه) تأثیرگذار است.

کاهش مدت سیر قطارها از ایستگاه سالار به ایستگاه شادمهر، کاهش 20 کیلومتری مسیر سالار - شادمهر و افزایش قابلیت حمل بار ریلی و کاهش سوانح جاده‌ای از جمله مزایای این طرح عنوان شده است.


http://navidtorbat.ir/fa/News/30307/راهکار-کلیدی-ایمن‌سازی-جاده‌ها-توسعه-خطوط-راه‌آهن-است
بستن   چاپ