آخرین مطالب

فرماندار تربت‌حیدریه:

با شانه خالی کردن شورای ملی زعفران دولت به خرید حمایتی اقدام کرد اقتصادی

با شانه خالی کردن شورای ملی زعفران دولت به خرید حمایتی اقدام کرد

  بزرگنمایی:
به علت شانه خالی کردن اعضای شورای ملی زعفران از اجرای مصوبات خودشان، طرح خرید حمایتی زعفران امسال نیز همچون سنوات گذشته توسط دولت اجرا شد.

پایگاه خبری نوید تربت:www.navidtorbat.ir

به علت شانه خالی کردن اعضای شورای ملی زعفران از اجرای مصوبات خودشان، طرح خرید حمایتی زعفران امسال نیز همچون سنوات گذشته توسط دولت اجرا شد.

به گزارش نوید تربت، معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه در بازدیدی که به همراه مسوولان دستگاه قضایی از نحوه اجرای طرح خرید حمایتی زعفران در محل اداره تعاون روستایی داشت، در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بعد از پایان جلسه شورای ملی زعفران که در مشهد برگزار شده بود، برخی از همان افراد حاضر در جلسه در تماس تلفنی با من اعلام داشتند که حتی اگر آن 10 هزار میلیارد ریال را هم به ما بدهید به دلیل بالا بودن قیمت مصوب، نه بازار داخلی و نه بازار جهانی کشش این مبلغ از پیش تعیین شده را ندارد.

علی رستمی افزود: آنها همچنین گفتند به این کار نداریم که هزینه تولید برای کشاورزان افزایش یافته اما به هر حال بازار جهانی هم  قانون خاص خودش را دارد.

وی ادامه داد: هر چند مصوبات این جلسه زمان را از دست ما خارج کرد، اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم از دولت بخواهیم همچون سنوات گذشته وارد عمل شود و جای خالی شورای ملی زعفران را پر کند و البته وزارت جهاد کشاورزی قول داد مشکل پارسال تکرار نشود و در پرداخت‌ها تعللی صورت نگیرد.

 

لزوم ایجاد سردخانه نگهداری گل زعفران

فرماندار تربت‌حیدریه گفت: باید به سوی ایجاد و توسعه تعاونی و اتحادیه قوی وهمچنین ایجاد کارخانه فرآوری زعفران حرکت کنیم تا از خام فروشی این محصول مهم جلوگیری شود.

وی افزود: نکته دیگری که کشاوز ما باید مد نظر داشته باشد افزایش میزان بهره‌وری محصولات است و این بدان معناست که زعفرانکاران باید میزان تولید خود را از 3.5 کیلوگرم در هکتار به هشت تا 10 کیلوگرم در هکتار برسانند.

رستمی ادامه داد: حرکت به سوی تکنولوژی برداشت، پرکنی و همچنین ایجاد سردخانه‌هایی که گل را در فصل برداشت نگهداری کند تا در باقیمانده سال گل را از سردخانه خارج و اقدام به پرکنی کنند، از دیگر مواردی است که باید مد نظر داشت.

 

طرح خرید حمایتی تا آخر آذرماه می باشد

رییس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه نیز گفت: طرح خرید حمایتی زعفران که از 11 آبان ماه امسال آغاز شد تا 30 آذر ماه ادامه دارد.

نسرین شیبانی افزود: طبق دستورالعمل ابلاغی، زعفران نگین کیلویی 130 میلیون ریال و زعفران پوشال مرغوب نیز کیلویی 110 میلیون ریال از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال تنها همین 2 نوع زعفران از کشاورزان خریداری می‌شود ادامه داد: پارسال 11 تن و 600 کیلوگرم زعفران از کشاورزان منطقه خریداری شد اما امسال به دلیل شیوع کرونا، پیش‌بینی می‌شود زعفران کمتری خریداری شود.

رییس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه در ارتباط با نحوه تسویه حساب با کشاورزان نیز گفت: طبق تصمیم اتخاذ شده، 30 درصد بهای محصول تحویلی از کشاورزان پس از تامین اعتبار و از طریق چک لیست ارسالی توسط اداره تعاون روستایی شهرستان، به طور مستقیم به حساب زعفرانکاران واریز خواهد شد.

وی با بیان اینکه 70 درصد باقیمانده قیمت محصول نیز مدت سه ماه نزد تعاون روستایی امانت خواهد ماند افزود: کشاورزان می‌توانند قبل از انقضای این مدت با بازپرداخت پول سازمان و هزینه‌های مترتب بر آن، ‌تمام محصول خود را باز پس گیرند و آن را با قیمت دلخواه در بازار به فروش برسانند.

شیبانی ادامه داد: در غیر این صورت بعد از گذشت سه ماه، 70 درصد باقیمانده محصول زعفران به مالکیت تعاون روستایی در خواهد آمد و وجه آن نیز بعد از تامین اعتبار توسط این نهاد به زعفرانکاران پرداخت می‌شود.

طرح خرید حمایتی زعفران ظرف سال‌های 1396 و 1398 به میزان افزون بر 25 تن انجام شد.

خوش باوری و دلخوشی نمایندگان استان به وعده شورای ملی زعفران

دهم مهر ماه امسال اعضای شورای ملی زعفران در نشستی با حضور برخی نمایندگان استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران، قیمت کف خرید این محصول در سال جاری را اعلام کردند.

در این نشست که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم گل زعفران توسط فعالان، تجار و صادرکنندگان یک میلیون و 500 هزار ریال، قیمت خرید هر کیلوگرم پوشال زعفران 160 میلیون ریال و قیمت خرید هر کیلوگرم نگین 200 میلیون ریال تعیین شد.

همچنین مقرر شد تسهیلاتی به مبلغ 10 هزار میلیارد ریال با نرخ سود 15 درصد به کسانی که متقاضی هستند و اهلیت آن‌ها توسط شورای مرکب از اعضای شورای ملی زعفران، نمایندگان مجلس و نمایندگان کشاورزان تایید شده، پرداخت شود و این افراد موظف به رعایت نرخ تعیین شده برای خرید زعفران از کشاورزان هستند.

اما این وعده و وعیدهای شورای ملی زعفران که با خوش باوری نمایندگان مجلس و در بوق و کرنا کردنا آنها مواجه شد هیچگاه جامه عمل نپوشید و حتی با کاهش شدید قیمت گل زعفران موجبات نارضایتی و اعتراض کشاورزان را فراهم آورد. و به ناچار این نمایندگان مذکور دست به دامن دولت شدند تا با خرید حمایتی، هم مانند سال های گذشته از ضر و زیان بیشتر کشاورزان و تولیدکنندگان این محصول جلوگیری نماید.


http://https//t.me/navidtorbatkabar


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه