آخرین مطالب

خط ریلی خواف - هرات بستری مناسب برای شکوفایی روابط منطقه‌ای اقتصادی

خط ریلی خواف - هرات بستری مناسب برای شکوفایی روابط منطقه‌ای

  بزرگنمایی:
اتصال ریلی خواف به هرات در کنار ساخت راه‌آهن چابهار - زاهدان - مشهد در مسیر کریدور جنوب به شمال از طرحهای کلیدی در شرق ایران و نویدبخش توسعه و رونق اقتصادی منطقه است

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

اجرای مسیر راه‌آهن خواف در جنوب شرقی خراسان رضوی تا هرات در شمال غرب افغانستان از ضرورتهای گسترش مبادلات منطقه‌ای و بین‌المللی برای این بخش از قاره آسیا و همچنین نقطه عطفی در توسعه روابط ایران و افغانستان است.

اتصال ریلی خواف به هرات در کنار ساخت راه‌آهن چابهار - زاهدان - مشهد در مسیر کریدور جنوب به شمال از طرحهای کلیدی در شرق ایران و نویدبخش توسعه و رونق اقتصادی منطقه است که بهره‌برداری آن بستر مناسبی برای شکوفایی هرچه بیشتر ارتباطات بین‌المللی فراهم می‌کند.

اتصال به آبهای آزاد و تجارت از طریق منطقه آزاد چابهار از آرزوهای دیرینه افغانستان است که با تکمیل خط ریلی خواف به هرات و بهره‌گیری آن کشور از ظرفیتهای بندر چابهار محقق می‌شود.

بر این اساس تکمیل و توسعه مسیرهای ترانزیت کالا و سوخت در شرق ایران و رشد و توسعه محور شرق از اولویتهای اقتصادی کشور به ویژه در دولت دوازدهم بوده که در چارچوب آن راه‌آهن خواف - هرات به عنوان حلقه مکمل دارای اهمیت شایانی است.

افغانستان به عنوان یک کشور محصور در خشکی نیاز مبرم به دسترسی به آبهای آزاد دارد و در این راستا اتصال ریلی به شبکه راه‌آهن ایران برای افغانستان اثرات اقتصادی بسیار به دنبال دارد که با اتصال شبکه ریلی از خواف به هرات این مهم محقق می‌شود.

ایران هم اکنون بزرگترین شریک تجاری افغانستان محسوب می‌شود و حتی در شرایط کرونایی نیز مرزهای جمهوری اسلامی ایران به روی مبادلات تجاری با افغانستان باز است و با تکمیل مسیر راه ‌آهن خواف – هرات در سال جاری کشور افغانستان از طریق خطوط ریلی ایران به آبهای آزاد و دیگر کشورهای خاورمیانه متصل می‌شود.

ساخت راه آهن خواف - هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می‌شود و در توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا نقش بسیار دارد.

گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی بین ایران و افغانستان و توسعه صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی از دیگر مزایای این خط آهن به شمار می‌رود.

هر سال 180 هزار کامیون بین دو کشور ایران و افغانستان تردد می‌کنند که با بهره برداری از راه آهن خواف به هرات دستکم 50 درصد از حجم سنگین تردد کامیون‌ها کاسته می‌شود.

محمد مهدی جوانمرد رایزن بازرگانی ایران در افغانستان پیش از این میزان مبادلات سالانه کالا بین ایران و افغانستان را حدود سه میلیارد دلار ذکر کرده و گفته بود: حتی در شرایط کرونایی نیز مرزهای جمهوری اسلامی ایران به روی مبادلات تجاری با افغانستان باز است.

محور خواف - هرات 220 کیلومتر طول دارد که 80 کیلومتر آن در خاک ایران و 140 کیلومتر آن در خاک افغانستان قرار دارد و هم اکنون 60 کیلومتر از بخش برون مرزی این مسیر ریلی توسط ایران در حال اجراست و طراحی و اجرای بخش های باقیمانده توسط کشور افغاستان انجام می‌شود.

احداث خط ریلی خواف به هرات در قالب چهار قطعه در مجموع به طول 193 کیلومتر از سال 1386 آغاز شده است، این مسیر ریلی شهر هرات در غرب افغانستان را به شبکه ریلی ایران متصل می‌کند و با تکمیل و بهره‌برداری آن پیش‌بینی می‌شود سالانه 2 میلیون تن کالا و 200 هزار مسافر از این مسیر جابه‌جا شود و دو قطعه از مسیر خط آهن خواف - هرات به طول 77 کیلومتر از خواف تا مرز افغانستان در خاک ایران قرار دارد که از چندی قبل آماده بهره‌برداری شده است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های وزارت راه و شهرسازی نیز قبل از این از بهره‌­برداری محور ریلی خواف به هرات تا پاییز سال جاری خبر داده و گفته بود:  این مسیر ریلی تا ایستگاه روزنک در 80 کیلومتری شهر هرات تکمیل و آماده بهره برداری خواهد شد.

عباس خطیبی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 92 درصدی این بخش از نقطه صفر مرزی تا ایستگاه روزنک افغانستان افزود: عملیات اجرایی در 30 کیلومتر از این مسیر تکمیل شده و با تحویل یک دستگاه زیرکوب عملیات رلواژ و جوشکاری در باقی مسیر آغاز شده است.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: دو قطعه دیگر از مجموع طرح راه‌آهن خواف – هرات به طول 116 کیلومتر در خاک افغانستان قرار دارد و قطعه سوم طرح راه‌آهن خواف – هرات از نقطه صفر مرزی ایران تا ایستگاه جنو در خاک افغانستان به طول 68 کیلومتر در تعهد ایران بوده و توسط پیمانکار ایرانی در حال ساخت است.

مهدی سالیانی افزود: پیشرفت ساخت این قطعه تاکنون 87 درصد بوده و در مرحله نصب سوزنهای خطوط قرار دارد و عملیات ساخت ایستگاه تشکیلاتی در شمتیغ و یک ایستگاه نیز در داخل افغانستان در مراحل پایانی است که در صورت تحقق بودجه مورد نظر، امسال تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای طرحهای زیربنایی حمل و نقل نه تنها در جهت بهبود و توسعه صادرات و واردات بین دو کشور است بلکه کمک شایانی به روند نوسازی در افعانستان کرده و زمینه‌ساز افزایش امنیت و تثبیت روابط بین‌المللی در منطقه خواهد بود.

فرماندار خواف هم به خبرنگار ایرنا گفت: تکمیل و راه‌اندازی خط ریلی خواف به هرات بستر ساز تحول در شرق کشور است و علاوه بر نقش اساسی در تامین کالاها و مایحتاج عمومی کشور افغانستان موجب سهولت وروان سازی صادرات و واردات بین دو کشور می‌شود.

حسین سنجرانی افزود: راه آهن خواف - هرات آرزوی دیرینه دو کشور ایران و افغانستان و از طرحهای بسیار مهم و استراتژیک منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی ادامه داد: احداث  خط ریلی خواف به هرات تا هوریان افغانستان به اتمام رسیده و راه آهن به این منطقه وصل شده است و 55 کیلومتر مسیر باقی مانده از این منطقه تا هرات افغانستان در حال انجام است و اجرای آن مربوط به کشور افغانستان است.

فرماندار خواف گفت: با راه اندازی راه‌آهن خواف به هرات صادرات ایران به افغانستان از این طریق افزایش می‌یابد و نوید بخش توسعه اقتصاد، تجارت، حمل و نقل و ترانزیت در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی افزود: با توجه به وجود مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف با ذخیره یک میلیارد تن به عنوان یکی از 10 معدن بزرگ سنگ‌آهن جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید 17.5 میلیون تن کنسانتره، 15 میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران، احداث راه آهن خواف به هرات ظرفیت مهم اقتصادی منطقه‌ای به شمار می‌رود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی هم گفت: تکمیل خط ریلی خواف به هرات و مرز مشترک ریلی بین دو کشور ایران و افغانستان هزینه‌های حمل و نقل بین دو کشور را کاهش می‌دهد.

علی رسولیان افزود: افغانستان بزرگترین بازار طرف مبادلات تجاری با خراسان رضوی است و بخش عمده‌ای از صادرات این استان به کشور افغانستان انجام می‌شود و از سوی دیگر ارتباط قوی فرهنگی بین دو کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: در این راستا ایران سرمایه‌گذاری‌های مشترک صنعتی بسیار در افغانستان و هرات انجام داده است و ارتباطات بسیار با کشور افغانستان و به خصوص هرات دارد و هر سال نمایشگاه‌های بسیار برگزار و هیات‌های تجاری متعدد بین دو کشور تردد می‌کنند.

طول شبکه ریلی خراسان رضوی هزار و 500 کیلومتر است. 45 ایستگاه این شبکه زیر نظر ادارات کل راه‌آهن خراسان و راه‌آهن شرق مسیرهای ریلی فعال ایران در جنوب، جنوب شرقی و شرق کشور را به یکدیگر متصل می‌کند.

سالانه افزون بر 13 میلیون مسافر و هشت میلیون تن بار داخلی و ترانزیت از طریق این شبکه ریلی به صورت درون و برون استانی جابه جا می‌شود.


http://https//t.me/navidtorbatkabar


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اختصاص دو مرکز رفاهی و 14 آموزشگاه تربت حیدریه به طرح اسکان مسافران نوروزی

طرح سلامت نوروزی و آماده باش 21 پایگاه اورژانس پیش‌بیمارستانی تربت حیدریه

بهره برداری از فاز نخست نیروگاه خورشیدی شرکت نفت منطقه تربت حیدریه

اقدام شما برای آزادی 9 زندانی در آستانه عید نوروز قابل تقدیر و ستایش است

بیمارستان تامین اجتماعی رازی تربت حیدریه، یک گام به جلو

اختصاص رتبه نخست سطح زیر کشت پسته خراسان رضوی به شهرستان ولات

آماده باش ستاد خدمات سفر نوروزی شهرستان تربت‌ حیدریه

دستگیری سارقان قطعات و محتویات داخل خودروها در تربت حیدریه

عجیب ترین فتاوایی که در ماه رمضان صادر شده است؛

برپایی48 بازارچه صنایع دستی در مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی خراسان رضوی

کشف بیش از 2 هزار کیلوگرم خیارشور فاسد در تربت حیدریه

لاریجانی رکورد زد، قالیباف در برزخ ماند /ریاست ناطق نوری بر «مجلسِ 71 درصدی» /سرنوشت حدادعادل تکرار می‌شود؟ +جدول

ببینید / مصدومیت سرنشینان هواپیما بر اثر کاهش ناگهانی ارتفاع

تصاویر: آیین سنتی نواوستی در اردبیل

تربت‌حیدریه به استقبال زایران و گردشگران نوروزی می رود

ماه رمضان دو رستوران با رعایت شئونات اسلامی در تربت‌حیدریه دایر است

آغاز دومین مرحله طرح نظارت بر عرضه سوخت نوروزی در منطقه تربت حیدریه

راهیابی دو اثر هنرمندان تربت حیدریه به هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی

نارضایتی مردم از نحوه اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک را جدی بگیرید

شستشو و تنظیف گنبد رضوی

آغاز روند کاهش15 درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

شرایط بحرانی در زباله گاه تربت حیدریه؛چه کسی پاسخگوی به خطر افتادن امنیت بهداشتی مردم است

توطئه شوم مادرشوهر ثروتمند برای عروس در دوران عقد

بازداشت دزدان پررویی که هنگام سرقت فیلم برداری می کردند!

گرفتاری سارقان سریالی خواربار فروشی های مشهد در دام پلیس

تصاویر: سواحل خلیج فارس

توزیع بیش از بیش از یکهزار و 800 تن آرد "خانه‌پزی روستایی" در تربت حیدریه

تصاویر: تقارن‌های شگفت‌آور در عکاسی

شناسایی یک دوزیست که به بچه‌هایش شیر می‌دهد

با ترامپ راحت‌تر از بایدن می‌شود کنار آمد

چهار میلیون ماموریت توسط نیروی انتظامی خراسان رضوی ظرف یک سال/ پنج هزار نفر نیروی انتظامی استان فاقد مسکن ‌ملکی

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: همترازی حقوق بازنشستگان از سال آینده اجرا می‌شود

بانک خون‌ شهرستان مه‌ولات افتتاح شد

عباس عبدی به قالیباف: نه با سیاست آشنایید نه مشاوران آگاه دارید

برگزاری نشست یک جریان آخرالزمانی یهودی در بیت‌المقدس در میانه جنگ غزه/افراطی‌ها چگونه در حال پیاده سازی سیاست‌های خود در دولت نتانیاهو هستند؟

امام جمعه تربت‌حیدریه: مشارکت 40 تا 42 درصدی مردم نیازمند واکاوی از سوی مسوولان کشور است

واژگونی همزمان دو خودروی سواری شش مصدوم برجای گذاشت

فرماندار تربت‌حیدریه شائبه تقلب در این حوزه انتخابیه را رد کرد

تصاویر: کنسرت رایگان رضا صادقی برای کودکان کار

نماینده منتخب تربت‌حیدریه: کشور بر اساس مردم سالاری در حال اداره است

خارج نمودن تومور سه و نیم کیلویی از کلیه یک بیمار در تربت حیدریه

غرس درخت در تربت‌حیدریه بدون نیاز به آبیاری

واژگونی خودرو سواری و مصدومیت سه نفر در محور تربت حیدریه- مشهد

برگزاری کارگاه آموزش استفاده از پهپاد برای سمپاشی در بخش رخ تربت حیدریه

اهدای یک میلیارد و 700 میلیون تومان به موسسات خیریه استان توسط خیر نیک اندیش تربتی

برگزاری دوره داوری فوتسال و مربیگری فوتبال کشور در تربت حیدریه

تصادف زنجیره‌ای در مه‌ولات هفت مصدوم برجای گذاشت

یادداشت زیدآبادی درباره انتخابات: چرا نوبخت و مطهری امکان کشاندن حامیان بالقوۀ خود به پای صندوق رأی را نداشتند اما پزشکیان داشت؟

حقایق عجیبی که ثابت می کنند ژاپنی ها در دنیای دیگری زندگی می کنند

زمان حزب سالاری و پدرخواندگی به پایان رسیده/ پیروز انتخابات فقط مردم هستند