آخرین مطالب

جوابیه نظام مهندسی ساختمان تربت حیدریه به مطلب منتشره در نوید تربت؛

عدالت در توزیع کارهای بزرگ و جلوگیری از رانت و فساد هدف اصلی سهمیه بندی سامانه ساجام اقتصادی

عدالت در توزیع کارهای بزرگ و جلوگیری از رانت و فساد هدف اصلی سهمیه بندی سامانه ساجام

  بزرگنمایی:
مهندس زهید زارعی عضوهیات رئیسه نمایندگی نظام مهندسی ساختمان تربت حیدریه در مورد مطلب منتشر شده در نشریات نوید تربت و نوید خراسان جوابیه ای را ارسال نموده که طبق قانون مطبوعات منتشر می گردد.

پایگاه خبری نوید تربت: www.navidtorbat.ir

عدالت در توزیع کارهای بزرگ و جلوگیری از رانت و فساد هدف اصلی سهمیه بندی سامانه ساجام

مهندس زهید زارعی عضوهیات رئیسه نمایندگی نظام مهندسی ساختمان تربت حیدریه در مورد مطلب منتشر شده در نشریات نوید تربت و نوید خراسان  جوابیه ای را ارسال نموده که طبق قانون مطبوعات منتشر می گردد.

مدیر مسؤل محترم پایگاه خبری نوید تربت و نشریه نوید خراسان؛

مطلبی تحت عنوان :"محدودیت سهمیه نظارت و سرگردانی مردم در شهرهای کوچک" در نشریه وزین و آنلاین  "پایگاه خبری نوید تربت" و نیز شماره 340 هفته نامه نوید خراسان منتشر شد که جهت روشن شدن زوایا مختلف آن این جوابیه ارائه میشود.

سازمان نظام مهندسی ساختمان طبق قانون نظام مهندسی و کنترل اجرای ساختمان مصوب اسفند سال 74 مجلس شورای اسلامی موجودیت یافته است، مقررات ملی ساختمان که در 22 مبحث تنظیم شده است طبق همین قانون یکی از دستورالعملهای  لازم الاجرا در حوزه ساختمان هست که تخطی از آن برای مهندس، تخلف محسوب میشود.

 در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، دقیقا میزان ظرفیت مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار توسط قانون گذار ذکر شده است، هر مهندس دارای پروانه اشتغال به کار این مبحث را جهت قبولی در آزمون مطالعه نموده است، در این مبحث دقیقا تعداد 8 کار برای مهندسین ناظر همه رشته ها به همراه متراژ پایه های مختلف ذکر شده است. لذا این فرض که قوانین ساجام باعث ایجاد محدودیتهایی در نظارت شده است فرض غلطی است،این محدودیتها از ابتدا بوده است منتهی از طریق سامانه این محدودیتها قابل اعمال است. سابق که سامانه نرم افزاری وجود نداشت این محدودیتها به علتهای مختلف قابل اعمال نبود و همین باعث ایجاد تبعیض میشد.

سامانه ساجام از حدود دو سال گذشته در سطح استان خراسان رضوی در سازمان نظام مهندسی ساختمان اجرایی شده است که دارای نقاط ضعف و قوت فراوانی می باشد ، اما مهمترین نقطه قوت آن که مورد توجه همه نهادهای نظارتی استان بوده است عدالت در توزیع کار بین مهندسان جوان و باتجربه و جلوگیری از رانت و فساد در توزیع کارهای بزرگ چند هزارمترمربعی است.به عنوان نمونه در تربت حیدریه یک خانم مهندس طی شش ماه 8 کار نظارتی خود را انتخاب و مشغول به ارائه خدمات مهندسی در قالب نظارت هست. اما از نقاط ضعف آن می توان به همین مشکل محدودیت سهمیه درمناطقی که مهندس کمتر از تعداد کار می باشد اشاره کرد.این نکته قابل توجه است که در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان بندهایی جهت افزایش ظرفیت اشتغال به کار مهندسین وجود دارد که متاسفانه مورد عنایت وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی حوزه مسکن قرار نگرفته است، بندهایی که در آن به افزایش سهمیه مهندسان آزاد و یا مناطقی که مهندس در آن به تعدادکافی نباشد اشاره شده است.

در قسمتی از گزارش منتشر شده این نکته مطرح شده است که نمایندگی نظام مهندسی ساختمان تربت حیدریه اگر اراده ای جهت حل مساله داشته باشد از طریق فرماندار یا نماینده مجلس این مساله را حل میکرد، این مطلب حقیقت ندارد چرا که نمایندگی از ابتدا اجرایی شدن سامانه ساجام مشکل امروز را پیش بینی میکرد،با توجه به آمار سه سال اخیر ساخت و ساز تربت حیدریه که سالانه حدود 120 تا 150 هزار مترمربع بوده است و تعداد مهندسان رشته های مختلف، در اجرای این سامانه مشکل به وجود خواهد آمد و از همان زمان6 مورد نامه کتبی به سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان در این خصوص ارسال شده است که این موارد مکتوب علاوه بر پیگیرهای شفاهی و ارایه گزارشات ماهانه بوده است. هیات مدیره محترم سازمان هم درحد مقدورات قانونی راهکارهایی معمول داشته است. در برخی مشکلات مانند روند ثبت و کسر از ظرفیت شرکتهای مجری ساختمانی اتفاقات مثبتی رخ داد و فرایند ثبت کار کاملا اجرایی شد،منتهی در برخی مشکلات مثل تعداد کار نظارت یا طراحی در متراژهای زیر 600 مترمربع- گروه الف-  مصوبات هیات مدیره  توسط کارشناسان وزارت راه و شهرسازی طی نامه ای در بهمن ماه سال گذشته باطل اعلام شده  و راهکار اصلی منوط به تصمیم وزارت راه و شهرسازی گشته است که علی رغم پیگیریها تاکنون راهکار جامعی ارائه نشده است.

چون اجرای سامانه طبق یک عزم ملی در زمینه ضابطه مند کردن ارجاع کار در حوزه مسکن جهت جلوگیری از فساد و حیف میل سرمایه ملی است این موارد به صورت ملی قابل بررسی هست. البته استفاده از ظرفیت نمایندگان محترم مجلس خصوصا با توجه به جایگاه نظارتی و تقنینی مجلس محترم مورد توجه بوده است.رویکرد نمایندگی نظام مهندسی استفاده از ظرفیتهای درون سازمان جهت حل مشکلات سازمان هست، اگر این ظرفیت به نتیجه نرسید با هماهنگی اداره راه و شهرسازی که طبق مبحث دوم نقش ارتباط دهنده نظام مهندسی با سایر ارگانها را دارد قطعا به دنبال راهکار مناسبتر خواهد بود کما اینکه در گذشته هم ظرفیتهای درون سازمانی به خوبی در گذر زمان پاسخگوی مشکلات بوده است.

از شهروندان گرامی که مشکلات پیشرو در اجرای مقررات ملی را صبورانه تحمل می کنند سپاسگزاریم و تلاش خود را جهت ارایه خدمات فنی و مهندسی مطلوب تر به این عزیزان ادامه می دهیم.

 

 زهید زارعی - عضوهیات رئیسه نمایندگی نظام مهندسی ساختمان تربت حیدریه


http://https//t.me/navidtorbatkabar


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

امکان پرداخت زکات فطریه و کفاره در نانوایی‌های تربت حیدریه فراهم شد

کسب قهرمانی مسابقات دو جام رمضان خراسان رضوی توسط آتش نشان تربت حیدریه

کاهش 36 درصد بارندگی در خراسان رضوی / بحرانی بودن نیمی از دشتهای استان

شکارچی‌های غیرمجاز در رصد کامل محیط زیست تربت حیدریه

استقبال دانش‌آموزان کنکوری تربت حیدریه از قرائت‌خانه‌های آموزشگاهی

امام‌جمعه تربت‌حیدریه: تلاش دشمن برای کشاندن ما به میدان جنگ در منطقه ناکام است

توسعه گردشگری سلامت در شهرستان‌مرزی خواف

ترمز بریدن تریلر در جاده "کوهسرخ" خراسان رضوی حادثه مرگبار آفرید

در پاسخ حمله رژیم صهیونسیتی به کنسولگری کشورمان نباید از رهبری جلو بزنیم

گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در تربت حیدریه از نگاه دوربین

رژیم صهیونییستی غریقی که به هر چیزی چنگ می زند

رژیم غاصب صهیونیستی آخرین نفس‌های خود را می‌کشد

اختصاص بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی و پایین ترین نرخ بیکاری به خراسان رضوی

تصاویر: دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری

کاهش ماندگاری پزشکان متخصص در شهرستان/ افزایش حیوان گزیدگی در تربت‌حیدریه/ نیاز منطقه به 30 متخصص/ راه‌اندازی پایگاههای اورژانس نسر و رودمعجن / آغاز احداث ساختمان اورژانس بانوان