آخرین مطالب

روایت فارین پالیسی از؛

دیپلماسی ماسک سیاسی

دیپلماسی ماسک

  بزرگنمایی:

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.i

بیماری همه‌گیر کروناویروس، که تاکنون بیش از 1.6 میلیون نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده، باعث تغییر در ارزش منابع اصلی پزشکی شده است. در بسیاری از کشورها، وسایل ضروری مانند ماسک صورت، لباس پزشکی و دستکش به شدت کاهش یافته است. این روزها کشورها ممنوعیت صادرات بر روی یکسری تجهیزات محافظ شخصی (PPE) وضع کرده‌اند. زنجیره‌های تامین بین‌المللی تجهیزات پزشکی هرگز به این اندازه کارایی نداشته و کشورهایی که آنها را تولید می‌کنند هرگز تا به امروز چنین قدرتمند نبوده‌اند.

نیکول جائو در فارین پالیسی نوشت: بیماری همه‌گیر کروناویروس، که تاکنون بیش از 1.6 میلیون نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده، باعث تغییر در ارزش منابع اصلی پزشکی شده است. در بسیاری از کشورها، وسایل ضروری مانند ماسک صورت، لباس پزشکی و دستکش به شدت کاهش یافته است. این روزها کشورها ممنوعیت صادرات بر روی یکسری تجهیزات محافظ شخصی (PPE) وضع کرده‌اند. زنجیره‌های تامین بین‌المللی تجهیزات پزشکی هرگز به این اندازه کارایی نداشته و کشورهایی که آنها را تولید می‌کنند هرگز تا به امروز چنین قدرتمند نبوده‌اند.

به گزارش نوید تربت به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: تایوان یکی از بزرگترین تأمین کنندگان ماسک‌های درجه یک پزشکی در جهان و یکی از معدود کشورهایی است که با موفقیت با کووید-19 مقابله کرده است. اکنون تایوان فرصتی نادر جهت بهره‌برداری از این فرصت در مقابل رقیب دیرینه خود چین دارد. با این حال، تایپه باید با دقت از کارت‌هایش به خصوص در مقابل واشنگتن استفاده کند.

تایوان با جمعیتی در حدود 23 میلیون نفر، اکنون دومین تولید کننده جهانی ماسک صورت پس از چین است. به گفته شن جونگ چین، وزیر امور اقتصادی تایوان، این کشور هر روز 15 میلیون ماسک تولید می‌کند. از آنجا که کارخانه‌های بیشتری وارد چرخه تولید شده‌اند، دولت انتظار دارد تا پایان ماه تولید را به 17 میلیون ماسک در روز برساند. در ماه مارس، تایپه ممنوعیت صادرات ماسک‌ها که در 24 ژانویه وضع کرده بود را تعلیق کرد.

این اتفاق برای آمریکا که اکنون بیشترین موارد ابتلا به بیماری کرونا ویروس در جهان را دارد، سودمند است. ماه گذشته، جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان متعهد شد که هر هفته 100هزار ماسک صورت جراحی به آمریکا اهدا کند. در عوض، آمریکا موافقت خواهد کرد که 300هزار لباس ویژه مقابله با آلودگی‌ها به تایوان بفرستد.

در اول آوریل، تایوان اعلام کرد که 10 میلیون ماسک به کشورهای جهان اهدا خواهد کرد، این محموله شامل 2 میلیون ماسک اضافی به آمریکا برای افزایش سطح همکاری‌ها نیز می‌شد. وزارت امور خارجه این هفته 400هزار ماسک را برای ماه آوریل به آمریکا تحویل داد.

در هفته‌های اخیر، تایوان ماسک برای متحدان خود و همچنین کشورهای درگیر با کرونا مانند ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، هلند و انگلستان ارسال کرده است.

در حال حاضر تایپه و واشنگتن زمینه‌های همکاری، از جمله تحقیق و توسعه آزمایش‌ها، کار بر روی واکسن‌ها و داروها را برای خود ترسیم کرده‌اند. براساس بیانیه مشترک مؤسسه آمریکایی در تایوان و وزارت امور خارجه، آنها همچنین انتظار دارند که تبادل تخصص، همکاری در زمینه تجهیزات پزشکی، کار روی روشها و فنآوریهای ارتباط با ردیابی تماس و اقدامات محافظتی و پیشگیری به شکل موثری صورت بگیرد.

سطح همکاری دو کشور بر خلاف آمریکا و چین است که برخی از کمک‌ها بین خود را گروکشی کرده و اصولا پیشرفت کمی در زمینه همکاری‌های علمی اساسی بین خود داشتند.

در جنگ تجاری که توسط دولت ترامپ در ژوئیه 2018 آغاز شد، حدود 5 میلیارد دلار کالای پزشکی گرفتار این درگیری شدند، میزانی که در آن زمان بیش از یک چهارم واردات آمریکا از آن اقلام را تشکیل می‌داد. پس از افزایش تعرفه‌های واشنگتن، واردات چنین محصولاتی بین سال‌های 2017 و 2019 نزدیک به 16 درصد معادل 200 میلیون دلار کاهش یافت. در این مدت واردات آمریکا از این محصولات از سایر نقاط جهان 23 درصد افزایش یافت. به گفته چاد بی بون، عضو ارشد رجینال جونز در موسسه اقتصاد بین المللی پترسون، کاهش واردات، به نوبه خود، مانع از توانایی آمریکا در مهار شیوع ویروس کرونا شده است. تعرفه پایین به طور کلی دسترسی به امکانات پزشکی را امکان پذیر می‌کند و بیماران با بالاترین کیفیت و پایین ترین قیمت به تجهیزات پزشکی دسترسی دارند.

ماه گذشته، دولت ترامپ بی سر و صدا تعرفه‌های تجهیزات پزشکی از چین را کاهش داد، هر چند که این اقدام خیلی دیر صورت گرفت.

چین که از زمان شیوع بحران پاسخگوی تأخیر خود در برابر اقدام اولیه و عدم شفافیت جامعه بین‌المللی است، سعی در بازنویسی روایت غالب این روزها دارد. پکن به خصوص مشتاق شده که توانایی خود را برای نزدیک شدن به کشورهای بحران زده اروپا افزایش دهد. به عنوان بخشی از این تلاش، چین در حال انتقال تجهیزات پزشکی، محافظتی و داروهای مختلف به سراسر اروپا است. در این بین شرکت‌های چینی نیز از برنامه‌های دولت خود حمایت می‌کنند. جک ما، میلیاردر چینی و بنیانگذار غول تجارت الکترونیک علی‌بابا، قول داد که 1.8 میلیون ماسک صورت و 100هزار کیت آزمایش به کشورهای اروپایی ارسال کند. هوآوی به عنوان سازنده تجهیزات ارتباطات مخابراتی چین نیز بسته‌های امدادی مشابه‌ای به کشورهای اروپایی بحران‌زده در نتیجه شیوع این ویروس، ارسال کرده است. حتی برخی از دولت‌های منطقه‌ای و مشاغل بزرگ در چین تجهیزات پزشکی به آمریکا را ارسال کرده‌اند، هرچند که البته تلاش‌های آنها در مقایسه با ارسال گسترده کمک‌ها به آفریقا و اروپایی ناچیز است.

جوشوا کورلانتزیک، عضو ارشد شورای روابط خارجی گفت: چین از پاسخ نسبتاً مؤثر خود به بحران برای تقویت قدرت نرم جهانی‌اش استفاده می‌کند، آن هم در شرایطی که دیگر خبری از رهبری جهانی آمریکا نیست.

در حالی که چین مشغول تبلیغاتی بشردوستانه در سراسر اروپا است، هنوز پشنهادی در این زمینه به امریکا ارائه نکرده است. در واقع، ممنوعیت‌های صادرات ماسک صورت در حال حاضر به عنوان اهرمی برای مجازات واشنگتن استفاده می‌شود. در یک مثال، سخنگوی دولتی چین روز گذشته مقاله‌ای را منتشر کرد که هشدار می‌داد اگر آمریکا فروش هوآوی را محدود کند، پکن ممکن است از ارائه ماسک‌های مورد نیاز به این کشور سر باز زند. در اوایل ماه مارس، خبرگزاری چینی شینهوا مقاله‌ای منتشر کرد با این مضمون که اگر واشنگتن تصمیم به انتقام بگیرد، چین می‌تواند علاوه بر ممنوعیت سفر، کنترل استراتژیک بر صادرات محصولات پزشکی به آمریکا را نیز اعمال کند. اگر پکن تصمیم به چنین اقدامی بگیرد، آمریکا در اقیانوس کروناویروس غرق خواهد شد.

اگر چین واقعاً عرضه ماسک خود را متوقف کند، آمریکا وضعیت خوبی نخواهد داشت. طبق گفته سایت گلوبال ترید آلرت، 54 دولت از 21 مارس در مورد صادرات تجهیزات پزشکی و داروهای مرتبط با کووید-19 محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌اند. تاکنون، تنها مکزیک به عنوان تأمین کننده اصلی آمریکا، ممنوعیتی برای صادرات نداشته است، هرچند که ممکن است همین هم در آینده تغییر کند چرا که وضعیت شیوع آنبیماری در حال بدتر شدن است.

 تایپه مدتهاست که به دنبال تقویت روابط با آمریکا و ایجاد قدرت نرم برای خود است.

در این بین ممکن است شکاف زنجیره تامین تجهیزات پزشکی گسترده باشد. شکافها امروز در دیپلماسی ماسکی چین نمایان شده است. برخی کشورها کیفیت تجهیزات پزشکی ساخت چین را زیر سوال می‌برند. هلند ده‌ها هزار ماسک وارداتی از چین را مرجوع کرده، چرا که هنگام بازرسی مشخص شده این محصولات فاقد استانداردهای کیفیتی هستند. کشورهای دیگر از جمله اسپانیا و ترکیه نیز از کیت تست سریع شرکت‌های چینی شکایت دارند.

اکنون با پشتوانه آمریکا، تایوان فرصتی بی نظیر برای تقویت جایگاه بین‌المللی خود به خصوص با توجه به محرومیت از حضور در سازمان بهداشت جهانی (WHO) دارد. امکان عضویت سازمان بهداشت جهانی فقط برای کشورهایی عضو سازمان ملل متحد وجود دارد و به همین خاطر تایوان امکان آن را نداشته است. در میان شیوع کووید-19، کانادا، اتحادیه اروپا، ژاپن و آمریکا خواستار همکاری با تایوان توسط سازمان جهانی بهداشت شده اند که البته فایده‌ای نداشته است.
http://https//t.me/navidtorbatkabar


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

امکان پرداخت زکات فطریه و کفاره در نانوایی‌های تربت حیدریه فراهم شد

کسب قهرمانی مسابقات دو جام رمضان خراسان رضوی توسط آتش نشان تربت حیدریه

کاهش 36 درصد بارندگی در خراسان رضوی / بحرانی بودن نیمی از دشتهای استان

شکارچی‌های غیرمجاز در رصد کامل محیط زیست تربت حیدریه

استقبال دانش‌آموزان کنکوری تربت حیدریه از قرائت‌خانه‌های آموزشگاهی

امام‌جمعه تربت‌حیدریه: تلاش دشمن برای کشاندن ما به میدان جنگ در منطقه ناکام است

توسعه گردشگری سلامت در شهرستان‌مرزی خواف

ترمز بریدن تریلر در جاده "کوهسرخ" خراسان رضوی حادثه مرگبار آفرید

در پاسخ حمله رژیم صهیونسیتی به کنسولگری کشورمان نباید از رهبری جلو بزنیم

گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در تربت حیدریه از نگاه دوربین

رژیم صهیونییستی غریقی که به هر چیزی چنگ می زند

رژیم غاصب صهیونیستی آخرین نفس‌های خود را می‌کشد

اختصاص بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی و پایین ترین نرخ بیکاری به خراسان رضوی

تصاویر: دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری

کاهش ماندگاری پزشکان متخصص در شهرستان/ افزایش حیوان گزیدگی در تربت‌حیدریه/ نیاز منطقه به 30 متخصص/ راه‌اندازی پایگاههای اورژانس نسر و رودمعجن / آغاز احداث ساختمان اورژانس بانوان