آخرین مطالب

مهاجری روزنامه نگار اصولگرا: برخی وقتی وارد مجلس شدند می‌فهمند «یک من ماست چقدر کره دارد» /بعضی نمایندگان اصولگرا رأی پایین اما صدای کلفتی دارند سیاسی

مهاجری روزنامه نگار اصولگرا: برخی وقتی وارد مجلس شدند می‌فهمند «یک من ماست چقدر کره دارد» /بعضی نمایندگان اصولگرا رأی پایین اما صدای کلفتی دارند

  بزرگنمایی:

پایگاه خبری نوید تربت: Navidtorbat.ir

جماران نوشت: محمد مهاجری بیان کرد: تقریبا مطمئن هستم ماه‌های اول مجلس آینده در دست نمایندگان هوچی خواهد بود و همین باعث خواهد شد که احتمالا مردم را از همین رای پایینی که به آنها دادند پشیمان کنند.

جمعه دوم اسفندماه، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد. انتخاباتی که نسبت به ادوار گذشته از شور و حرارت کمتری از حیث رقابت برخوردار بود و همین امر موجب شد تا تحلیل ها و نظرات مختلفی درباره چرایی کاهش مشارکت مردم در آن از سوی چهره های سیاسی مطرح شود. 

در همین رابطه یک فعال سیاسی اصولگرا معتقد است پایگاه مردمی این مجلس محدود است و این بدان معنا نیست که این پایگاه محدود خواهد ماند. نمایندگان مجلس آتی اگر تلاش کنند با رای مردم به ویژه آن بخش بزرگی که شرکت نکردند هماهنگ شوند و تنها نماینده کسانی نباشند که در انتخابات شرکت کردند، می توانند پایگاه خود را تقویت کنند.

محمد مهاجری گفت: یکی از دلایل اصلی کاهش حضور مردم در انتخابات اخیر وجود مشکلات اقتصادی است. یعنی مردم احساس می‌کنند دو سه رای اخیری که در انتخابات دادند هیچ گشایش مثبتی در جهت بهبود اوضاع اقتصادی‌شان به وجود نیاورده است. باید گفت مشکلات معیشتی مردم خودش علت اصلی نیست بلکه معلول علتی بزرگتر است و آن اینکه مردم احساس می‌کنند وقتی به نمایندگان مجلس یا رئیس‌جمهور رای می‌دهند، اختیارات به طور کامل در اختیار نمایندگان یا رئیس جمهور قرار نمی‌گیرد.

مجلس آینده با مشکلات بسیاری روبه رو است

وی افزود: مردم انتظار دارند پس از رأی دادن به رئیس جمهور کاری از جانب وی صورت گیرد، ولی می‌بینند که او در محذورات بوده و در مقابل بعضی از منع‌ها و نهی ها قرار دارد و نمی‌تواند آنطور که باید و شاید انجام وظیفه کند. در نتیجه مردم نسبت به انتخابات سرد می‌شوند. دوم اینکه با همه بحث‌هایی که برخی دوستان اصلاح طلب مطرح می‌کنند معتقدم که ردصلاحیت گسترده کاندیداها تاثیر چندان زیادی روی انتخابات نگذاشته است. یعنی حتی اگر همه کاندیداهای اصلاح‌طلب هم تایید می شدند نهایتا 10 درصد به جمعیت رأی دهندگان در انتخابات اضافه می‌شد و چندان شاهد حضوری گسترده نبودیم.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: دلیل آن هم به این برمی‌گردد که اگر به عنوان مثال فلان جناح سیاسی هم روی کار بیاید معلوم نیست که بتواند فعالیت زیادی داشته باشد یا در جامعه تاثیرگذار باشد. به نظرم مجموع این مسائل می‌تواند در آمار مشارکت انتخابات موثر باشد. حرف‌هایی نظیر اینکه کرونا باعث کاهش مشارکت شد، خنده دار است. ببینید مرکز کرونا شهر قم بوده، در حالی که میزان شرکت کنندگان در انتخابات آن شهر معادل درصد مشارکت در کل کشور است. این درحالی است که قاعدتا کسی نباید در مرکز کرونا به دلیل وجود این ویروس شرکت می‌کرد. ولی می‌بینیم که آمار مشارکت در آنجا مساوی معدل کل کشور است و نه پایین‌تر.

مهاجری گفت: اصلا علاقه ندارم از الان بگویم مجلس آینده ضعیف است، اما بی‌تردید این مجلس با مشکلات بسیاری روبه رو است. اولین مشکل آن مقبولیت نزد جامعه است به هر حال مجلسی که معدل رایش از 42درصد رای واجدان شرایط را تشکیل دهد، تقریبا نماینده 20 درصد جامعه خواهد بود. حتی در برخی شهرهای بزرگ این رقم به عدد پایین تری می رسد. بنابراین نمایندگان مجلس باید بدانند هویتشان این بوده و تصور نکنند خبری است.

مردمی که در انتخابات شرکت نکردند نتیجه گرا هستند

وی بیان کرد: البته به لحاظ قانونی انتخابات برگزار شده و پس از تایید صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان، با صدور اعتبارنامه آقایان وارد مجلس خواهند شد و قانون وضع می‌کنند. اما به هرحال پایگاه مردمی این مجلس محدود است و این بدان معنا نیست که این پایگاه محدود خواهد ماند. نمایندگان مجلس آتی اگر تلاش کنند با رأی مردم به ویژه آن بخش بزرگی که شرکت نکردند هماهنگ شوند و تنها نماینده کسانی نباشند که در انتخابات شرکت کردند، می توانند پایگاه خود را تقویت کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: معمولا بخشی از مردم در هر حالتی در انتخابات شرکت می‌کنند اما مردمی که شرکت نکردند بیشتر افرادی نتیجه گرا هستند یعنی وقتی می‌بینند رأی دادن تغییری در زندگی آنها ایجاد نمی‌کند از شرکت در انتخابات دلسرد می‌شوند. بنابراین نمایندگان باید برای همین مردمی که نتیجه‌گرا هستند، بیشتر کار کنند تا رغبت و تمایل آنها را به خود جلب کرده و مجلسی موفق باشند.

وی در پاسخ به این سوال که چه لزومی دارد نمایندگانی که نیازی به جامعه رای بیشتری برای خود نمی بینند، برای جلب نظر آنهایی که رای نداده اند تلاش کنند؟، گفت: این ایرادی که مطرح می‌کنید متاسفانه به دلیل عدم وجود اخلاق سیاسی در کشور وارد است. یعنی یک نماینده حتی در برابر همین افراد معدودی که به او رأی داده‌اند پاسخگو نیست. در حالی که اگر یک حزب پیروز انتخابات باشد، حداقل به خاطر حفظ پرستیژ و اعتبار خودش هم که شده، مطالبات رای دهندگان را پیگیری می‌کند.

برخی نماینده ها با آنکه رأی پایینی دارند، اما صدای کلفتی دارند

مهاجری گفت: امروز یک نماینده مجلس حتی اگر در طول 4 سال یک بارهم به حوزه انتخابیه خود سر نزند همچنان نماینده است. مردم هم نمی‌توانند انتقاد و اعتراضی به او کنند. شاید با نزدیکی به انتخابات یکسری کارهای پوپولیستی هم شروع کند تا مجدد رای بیاورد. کاهش مشارکت برای مجلس بحران مشروعیت می آورد. لذا نمایندگان باید از این بحران مشروعیت بترسند و نگران باشند. آنها باید تلاش کنند این بحران مشروعیت را پشت سر بگذارند و سعی کنند که با بدست آوردن دل های مردم  و رای آنها در انتخابات بعدی جمعیت بیشتری را پای صندوق ها بیاورند.

وی با اشاره به حاشیه های تبلیغاتی برخی نمایندگان مجلس پیش از انتخابات گفت: تبلیغات این نماینده‌ها تفاوت محسوسی با ادوار گذشته نکرده است. خیلی از نماینده‌ها تبلیغاتی پوپولیستی می‌کنند و وعده‌هایی بیجا می‌دهند، وعده‌هایی که اصلا در صلاحیت نماینده نیست. برخی‌ها نیز انتقادهای تندی از دولت می‌کنند و بعدا وقتی وارد مجلس شدند خواهند فهمید«یک من ماست چقدر کره دارد»، از این رو آرامش پیدا می کنند. یک بخش تندرویی هم از نماینده ها هستند که با آنکه رای پایینی دارند، اما صدای کلفتی دارند. این افراد که متاسفانه جزو ما اصولگراها هم هستند مقبولیت و مشروعیت مجلس را از بین خواهند برد و باعث ناکارآمد شدن مجلس آتی خواهند شد.

مهاجری در پایان گفت: تقریبا مطمئن هستم ماه های اول مجلس آینده در دست برخی افراد هوچی خواهد بود و همین باعث خواهد شد که احتمالا مردم را از همین رای پایینی که به آنها دادند پشیمان کنند.
منبع: خبرآنلاین


http://t.me/navidtorbatkabar


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

امکان پرداخت زکات فطریه و کفاره در نانوایی‌های تربت حیدریه فراهم شد

کسب قهرمانی مسابقات دو جام رمضان خراسان رضوی توسط آتش نشان تربت حیدریه

کاهش 36 درصد بارندگی در خراسان رضوی / بحرانی بودن نیمی از دشتهای استان

شکارچی‌های غیرمجاز در رصد کامل محیط زیست تربت حیدریه

استقبال دانش‌آموزان کنکوری تربت حیدریه از قرائت‌خانه‌های آموزشگاهی

امام‌جمعه تربت‌حیدریه: تلاش دشمن برای کشاندن ما به میدان جنگ در منطقه ناکام است

توسعه گردشگری سلامت در شهرستان‌مرزی خواف

ترمز بریدن تریلر در جاده "کوهسرخ" خراسان رضوی حادثه مرگبار آفرید

در پاسخ حمله رژیم صهیونسیتی به کنسولگری کشورمان نباید از رهبری جلو بزنیم

گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در تربت حیدریه از نگاه دوربین

رژیم صهیونییستی غریقی که به هر چیزی چنگ می زند

رژیم غاصب صهیونیستی آخرین نفس‌های خود را می‌کشد

اختصاص بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی و پایین ترین نرخ بیکاری به خراسان رضوی

تصاویر: دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری

کاهش ماندگاری پزشکان متخصص در شهرستان/ افزایش حیوان گزیدگی در تربت‌حیدریه/ نیاز منطقه به 30 متخصص/ راه‌اندازی پایگاههای اورژانس نسر و رودمعجن / آغاز احداث ساختمان اورژانس بانوان