آخرین مطالب

نذری محرم در مشهد، سفره ای به وسعت یک شهر فرهنگ و هنر

نذری محرم در مشهد، سفره ای به وسعت یک شهر

  بزرگنمایی:

پایگاه خبری نوید تربت: Navidtorbat.ir

محرم که می رسد سفره نذورات امام حسین (ع) در مشهد الرضا (ع) به وسعت یک شهر پهن می شود و فقیر و غنی از خوان نعمت حسینی بی نصیب نمی مانند و این رسم نیکوی مردم خاوران است که هیچ مسلمان عزاداری در روزهای سوگواری برای اهل بیت (ع) تشنه و گرسنه به منزل بازنگردد.

مردم دیار امام رضا (ع) چون خود او قلبی پرمهر و دستانی گشاده دارند و در روزهایی که عزاداران حسینی مهمان حضرت در قطعه ای از بهشت می شوند متناسب با بضاعت خویش، آنچه دارند را نذر خاندان پیامبر (ص) کرده و خوانی در خور دوستداران اهل بیت (ع) می گسترانند.

نذری دادن به معنای بخشش مال خود برای امری نیکوکارانه است که در ماه های خاصی از سال مانند محرم و صفر بیشتر در قالب توزیع غذا یا اقلام دیگر بین عزاداران انجام می گیرد و هیچ یک از کسانی که در مراسم مذهبی و عزاداری ها شرکت می کنند از نذری ها بی بهره نمی مانند.

نذری دادن به شکلی که امروزه رایج است، فقط به ایرانیان یا مسلمانان اختصاص ندارد بلکه تاریخ گواه رواج این سنت در پیروان سایر ادیان الهی برای مناسبت ها یا آیین های خاص است.

توزیع نذورات در بین ایرانیان در ایام و مناسبت های مختلفی در طول سال بویژه در شهرهای مذهبی مانند مشهد و قم رواج زیادی دارد و در ماه محرم به ویژه دهه نخست آن به اوج خود می رسد و در همه نقاط ایران غذا به عنوان نذری بین عزاداران توزیع می شود.

نذری ها در شهرهای مختلف ایران متفاوت است، در روستاها و شهرهای کوچکتر غذاهای محلی و سنتی به عنوان نذری حسینی بین عزاداران توزیع می شود و در این بین رایج ترین غذای نذری در ماه محرم پلو و قیمه در شهرهای بزرگ و آبگوشت سنتی در شهرها و روستاهای کوچکتر است.

مشهد مقدس نیز چون سایر شهرهای تاریخی و سنتی ایران، غذایی ویژه برای ماه محرم دارد که به "شله" معروف است و هیچ مشهدی در محرم خود را از لذت خوردن شله با قیمه بی نصیب نمی گذارد و خوشبختانه به برکت وجود امام رضا (ع) در این شهر و نذورات گسترده ای که با نام این امام گره خورده است همه طعم لذیذ این غذا را می چشند.

 

هیات های مذهبی و نذورات حسینی

تهیه بخشی از نذورات حسینی در خراسان رضوی توسط هیات های مذهبی پشتیبانی می شود و همه کسانی که در هیات ها به سوگواری می پردازند از غذای نذری بهره مند می شوند.

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سه هزار و 138 هیات مذهبی ثبت شده در استان وجود دارد که از این تعداد دو هزار و 538 هیات با چهار هزار عضو مربوط به مشهد است. همچنین در مشهد هزار و 100 هیات مذهبی به عنوان هیات بانوان ثبت شده است.

طباطبایی افزود: هیات های "ذاکرین جواد الائمه، کرمانی ها، مکتب الزهرا و هیات الزهرا" از هیات های قدیمی و ریشه دار مشهد هستند که آنها و بیشتر هیات های دیگر در همه شب های دهه نخست ماه محرم سفره نذری پهن می کنند و در روزهای تاسوعا و عاشورا، 400 هیات مذهبی در مشهد علاوه بر شام، صبحانه و ناهار نیز به عزاداران می دهند.

وی اضافه کرد: پشتوانه هیات های مذهبی نذورات مردمی است که افراد به عنوان نذر ماه محرم هزینه تامین غذا و برپا کردن دیگ برای پخت شله یا برنج و خورش را برعهده می گیرند.

او ادامه داد: در دهه نخست محرم 670 ایستگاه صلواتی در مشهد برپا می شود که نذورات مردم در قالب عرضه چایَ، عدسی، شربت، شله، حلیم و کباب در این ایستگاه ها توزیع می شود.

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی گفت: 12 ایستگاه صلواتی در مشهد کل روزهای دو ماه محرم و صفر را به توزیع چای و شربت در طول روز مشغول می شوند.

طباطبایی افزود: در طول ماه های محرم و صفر برخی از مردم هم  نذورات خود را در خانه هایشان به صورت طبخ و توزیع غذاهایی مانند شله، دیگچه، شله زرد، آبگوشت، عدسی، پلو و قیمه ادا می کنند.

وی اضافه کرد: چند سالی است که توزیع نذر فرهنگی در ایام محرم نیز آغاز شده است به نحوی که برخی فعالان فرهنگی اقدام به تولید لوح فشرده با محتواهای دینی و فرهنگی کرده و در ایام محرم آنها را بین عزاداران توزیع می کنند.

او ادامه داد: بیشتر هیات های مذهبی شبکه های اینترنتی راه اندازی کرده اند مانند شبکه های "خورشید هشتم، علم داران مشهد، معرفت، مداحان و نوحه سرایان مذهبی" و از طریق این شبکه ها نذورات فرهنگی یا دیگر نذورات را دریافت کرده و در ایام محرم یا مناسبت های خاص توزیع می کنند.

 

نذری های امام رضایی

مدیر مرکز وقف و نذر آستان قدس رضوی نیز در این باره می گوید: کسانی به نام امام رضا (ع) هر ساله در ایام محرم و صفر اقدام به توزیع نذورات خود می کنند که این رسم  بسیار قدیمی است و سال هاست که توزیع نذری در این ایام بین آنان نسل به نسل ادامه یافته و هم اینک نیز انجام می گیرد.

علیرضا اسماعیل زاده افزود: در مجموع 16 نفر در آستان قدس رضوی بانی توزیع نذر در ایام محرم هستند که به طور ثابت نذری های مختلفی را بین عزاداران توزیع می کنند.

وی اضافه کرد: یکی از این افراد هر سال نذر دارد که به نام امام رضا (ع) لباس علی اصغر را به تعداد بیش از پنج هزار دست در کارگاه تولید کرده و در مراسم شیرخوارگان حسینی که در نخستین جمعه ماه محرم در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار می شود بین شیرخوارگان توزیع کند.

او  ادامه داد: فرد دیگری نذر کرده است که به نام امام رضا (ع) در طول ماه های محرم و صفر ایستگاه صلواتی در باب الجواد حرم مطهر رضوی دایر و در تمام طول روز شیر گرم بین مردم توزیع کند.

مدیر مرکز وقف و نذر آستان قدس رضوی گفت: چند فرد دیگر نیز نذر کرده اند که به نام امام رضا (ع) در بین زائرانی که در ایام محرم و صفر با پای پیاده خود را به حرم مطهر رضوی می رسانند، صبحها در قالب ایستگاه صلواتی شیر گرم و بعد از ظهرها شربت توزیع کنند.

اسماعیل زاده افزود: افرادی که قصد نذری دادن به نام امام رضا (ع) را دارند می توانند به یکی از 19 دفتر دریافت نذورات آستان قدس رضوی که در ورودی های حرم مطهر رضوی یا داخل آن مستقر است مراجعه کنند و نذر خود را تحویل می دهند.

وی ادامه داد: برخی از نذری های مردم موجودات زنده مانند گاو، گوسفند، مرغ، بز،  شتر، آهو و کبوتر است که بسته به نیت این افراد، موجوداتی که گوشت آنها قابلیت استفاده داشته باشد به کشتارگاه آستان قدس رضوی ارسال می شود تا پس از ذبح شدن، گوشتشان برای طبخ غذای حضرت در مهمانسرای آستان قدس رضوی مورد استفاده قرار گیرد.

او اضافه کرد: کبوترهای نذری به محل تجمع کبوتران حرم مطهر رضوی منتقل می شوند و نذر آهو نیز از آن بابت است که چون امام رضا (ع) را ضامن آهو می دانند حیوان را نذر آن حضرت می کنند تا در پناه بماند لذا این حیوان به مناطق موقوفه آستان قدس رضوی که قابلیت نگهداری حیوان در آن وجود داشته باشد ارسال می شود.

وی بیان کرد: برخی افراد اقلام باارزشی مانند طلا یا پول نقد را به نام امام رضا (ع) نذر عزاداری های ماه های محرم و صفر می کنند که مطابق با نیت فرد نذر کننده، هر کدام از این اقلام باارزش صرف برگزاری آیین های مورد نظر می شود.

مدیر مرکز وقف و نذر آستان قدس رضوی گفت: توزیع نذری های آستان قدس رضوی در ایام محرم و صفر توسط خادمان افتخاری امام رضا (ع) انجام می گیرد به عنوان مثال در دهه نخست محرم خادمان افتخاری در ورودی باب الجواد حرم مطهر به صورت مداوم اقدام به توزیع یک وعده پلو و قیمه یا عدسی بین زائران و مجاوران می کنند.

اسماعیل زاده افزود: در ایام محرم و صفر در ایستگاه های استقبال از زائر که در ورودی های مشهد و چناران مستقر است نیز خادمان امام رضا (ع) بسته های فرهنگی به همراه فیش یک وعده غذای متبرک مهمانسرای حضرت رضا (ع) را بین زائران توزیع می کنند.

وی ادامه داد: نذوراتی که برای محرم و صفر  به نام امام رضا (ع) در دفاتر وقف و نذر آستان قدس رضوی ثبت می شود  بسیار زیاد است و این نهاد از محل این نذورات بسیاری از زائران عزادار و هیات های مذهبی را در مشهد به ویژه حرم مطهر رضوی پذیرایی می کند.

منبع: ایرنا
http://t.me/navidtorbatkabar


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه