آخرین مطالب

ورزش‌های زمستانی در سبد گردشگری خراسان رضوی جایی ندارند ورزشی

ورزش‌های زمستانی در سبد گردشگری خراسان رضوی جایی ندارند

  بزرگنمایی:
ورزش‌های زمستانی از انواع جذاب صنعت گردشگری است، اما این شاخه گردشگری در استان خراسان رضوی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

پایگاه خبری نوید تربت:www.navidtorbat.ir

نوید تربت- ورزش‌های زمستانی از انواع جذاب صنعت گردشگری است، اما این شاخه گردشگری در استان خراسان رضوی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش نوید تربت به نقل از ایرنا، وجود بارگاه منور رضوی به عنوان قبله دلها و گل سرسبد جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری، همیشه دلیل و انگیزه اصلی حضور نه تنها مردم کشورمان، بلکه شمار زیادی از مسلمانان و شیعیان جهان در مشهد بوده است که داشتن این امتیاز خاص، موجب تحولی شگرف در عرصه گردشگری این کلانشهر مذهبی شده است.

حضور میلیونی زائران و دلبستگان قبله هشتم شیعیان، مسوولان این استان را بر آن داشته است تا با ایجاد زیرساختهای مختلف، زمینه ارتقای خدمات را فراهم آورده و بستر رفاه و بهره مندی بیشتر زائران داخلی و خارجی علی بن موسی الرضا (ع) را در تمامی روزهای مهیا کنند تا بتوان از این حضور به عنوان فرصتی مغتنم، برای کسب درآمدهای چشمگیر ارزی نیز بهره گرفت.

این در حالی است که وضعیت در فصل زمستان متفاوت است و مشهد به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و بارش برف و باران و نیز سرمای هوا، شانس کمتری برای میزبانی از زائران و گردشگران نسبت به دیگر فصول سال دارد که به نظر می رسد در صورت توجه بیشتر و برنامه ریزی متناسب با همین شرایط خاص، می توان زمینه حضور بیشتر گردشگران را در این فصل نیز فراهم کرد.

ورزش های زمستانی به عنوان یکی از ظرفیت های گردشگری خراسان رضوی که اتفاقا بستر آن نیز در خراسان رضوی فراهم است، می تواند یکی از اقدامات مناسب برای ایجاد جذابیت بیشتر برای گردشگران و بهره مندی زائران از آن در روزهای سرد سال باشد.

 

پیست اسکی شیرآباد و ظرفیت‌های گردشگری که زیر برف مانده است

"شیرباد" با سه هزار و 300 متر، مرتفع ترین قله رشته کوه بینالود و بلندترین نقطه خراسان رضوی است که بین 2 دشت نیشابور و مشهد قرار دارد و به "بام خراسان" مشهور است. در دامنه این قله، پیستی با همین نام وجود دارد که از جاذبه های گردشگری زمستانی برای علاقه مندان به اسکی و بازی های زمستانی محسوب می شود.

رییس هیات اسکی خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این پیست تجهیزات ویژه و به روزی دارد که سالانه میزبان حدود 500 اسکی باز فعال و حرفه ای است که با توجه به امکانات موجود، ظرفیت حضور هزار اسکی باز را دارد.

اسماعیل سماورچی عنوان کرد: این پیست به دلیل بهره مندی از خوابگاه ها و اقامتگاه های بوم گردی گرم، ظرفیت میزبانی از زائران و مسافران داخلی و خارجی برای برگزاری مسابقات و جشنواره های زمستانی چند روزه را هم دارد.

وی ادامه داد: لوژ سواری و تماشای بارش برف کوهستان در اقامتگاه های برفی از دیگر جاذبه های پیست گردشگری شیرباد است که با بهره مندی از بهترین تجهیزات و امکانات، آمادگی میزبانی همه روزه از علاقه مندان را دارد.

رییس هیات اسکی خراسان رضوی اظهار داشت: بسیاری از مسافران همه ساله در تماس با این هیات، جویای برنامه های پیست اسکی شیرباد هستند و درخواست حضور در مجموعه را دارند از این رو با همکاری آژانس های مسافرتی، زمینه این حضور برای آنان فراهم شده است.

سماورچی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برخی از مهمانان اهل کشورهای عرب زبان همسایه نیز که تاکنون شاهد بارش برف طبیعی در کشور خویش نبوده اند، با سفر در 6 ماهه دوم سال، می توانند با استقرار در این منطقه از نزدیک شاهد این مناظر زیبا در کوهستان باشند.

وی گفت: بازی های زمستانی ظرفیت خوبی در موضوع گردشگری دارد اما به دلیل عدم شناخت کافی و همچنین نبود منابع مالی، توجه خاصی به این شاخه ورزشی نشده و حمایتی درخور از این رشته های ورزشی نمی شود.

کویر، نقطه بکر گردشگری بازیهای زمستانی

خراسان رضوی به عنوان یکی از نقاط خشک و کویری کشور، دارای مناطق کویری فراوانی است که هر یک زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد ولی به دلیل خشکی و آفتاب سوزان این مناطق در ماه های ابتدایی سال، بسیاری از علاقه مندان این مناطق، تمایل دارند در روزهای سرد سال به مناطق کویری سفر کنند و از ظرفیت های پنهان گردشگری این مناطق در زمستان نیز بهره ببرند.

مسوول اقامتگاه بومگردی "نرجس کویر مزینان" در شهرستان داورزن به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مناطق کویری ایران، کویر مزینان شهرستان داورزن است که در حاشیه جنوبی جاده سراسری تهران - مشهد با چشم اندازهای طبیعی و متنوع زیستی، ظرفیتهای بالایی از جاذبه های اکوتوریستی در انواع گردشگری سلامت، ماجراجویانه، علمی و طبیعت گردی را داراست.

علیرضا همت آبادی افزود: این کویر در موضوع گردشگری زمستانی، ظرفیت های زیادی دارد به طوری که بسیاری از بازدید کنندگان در فصل زمستان، تفریحاتی چون اتومبیلرانی (آفرود)، کویر نوردی، تیوپ سواری و اسکی روی شن را برای وقت گذرانی برمی گزینند.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل آلودگی هوای کلانشهرها در فصل زمستان، مناطق کویری یکی از نقاط جذاب جهت بهره مندی از هوای پاک است. علاوه بر آن آسمان شفاف کویر و تاریکی مطلق آن برای مشاهده مجموعه ستارگان نیز از دیگر جذابت های کویر در فصل زمستان است که بی شک نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند.

همت آبادی ادامه داد: این کویر به دلیل شرایط خاص، میزبان علاقه مندان زیادی از دیگر شهرها و استان های کشور است و در صورت حمایت مسوولان، ظرفیت برپایی محیط هایی جهت تولید صنایع دستی و غذاهای محلی برای نیمه دوم سال را هم دارد.

یخ نوردی، هیجان داغِ روزهای سرد

خراسان رضوی آبشارهای زیبایی دارد که این محیط های طبیعی علاوه بر جاذبه های گردشگری در روزهای تابستان، به دلیل ارتفاع مناسب و دسترسی نسبتا راحت، در فصل سرما نیز به دلیل یخ زدگی کامل، مورد توجه گردشگران و علاقه مندانی است که برای یخ نوردی در این محیط ها حضور می یابند.

در میان این آبشارها، آبشار اخلمد در شهرستان چناران یکی از مناطق گردشگری است که در فصل سرما، مورد اقبال یخ نوردان قرار می گیرد.

بخشدار مرکزی چناران در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: کوه های برفی و آبشارهای یخ زده و زیبای اخلمد موجب حضور گسترده کوهنوردان و روی آوردن طبیعت گردان به مناطق کوهستانی چناران شده است.

رضا داروغه افزود: علاوه بر کوهنوردان، گردشگران زیادی نیز با هدف بازدید از زیبایی های کم نظیر طبیعت زمستانی منطقه به ویژه مناظر آبشارهای یخ زده و قندیل بسته زیبای اخلمد به این روستای ییلاقی سفر می کنند تا از نزدیک این زیبایی ها را به چشم خود نظاره کنند.

وی اضافه کرد: با ایجاد زیرساخت های گردشگری در این منطقه متناسب با تعداد زیاد گردشگران، زائران و سیاحان، می توان از ظرفیت بالای طبیعت گردی منطقه بهره گرفت و با برنامه ریزی هایی که انجام شده است، در صورت حضور گردشگران برای دیدن آبشار یخ زده اخلمد، امکان میزبانی از آنها وجود دارد.

بخشدار مرکزی چناران با اشاره به حضور چهار فصل گردشگران در این منطقه گفت: با حضور مداوم و استقبال گسترده مردمی به خصوص در روزهای برفی و یخبندان از آبشارهای زیبای اخلمد، باید گفت گردشگری اخلمد در هیچ فصلی تعطیل بردار نیست بنابراین روستای اخلمد نیازمند توجه ویژه مسوولان استانی و ملی است و برای توسعه، عمران، آبادی و اداره آن باید با نگاه ملی به گردشگران منطقه ارائه خدمات داد.

با توجه به سفر سالانه حداقل 30 میلیون زائر و مسافر به مشهد، می توان گفت که هر ایرانی هر سه سال یکبار به مشهد سفر می کند و یا اینکه سالانه یک‌سوم جمعیت ایران، این کلانشهر مذهبی را به عنوان مقصد سفر برمی‌گزینند.

از سوی دیگر با هدف ارائه خدمات مناسب به زائران، موضوع توزیع مسافران بین تمامی روزهای سال، امری مهم به نظر می رسد که توجه به ظرفیت های گردشگری فصل زمستان به عنوان یکی از تفریحات پرطرفدار، می تواند در تحقق این امر نقش ارزنده ای داشته باشد.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

امکان پرداخت زکات فطریه و کفاره در نانوایی‌های تربت حیدریه فراهم شد

کسب قهرمانی مسابقات دو جام رمضان خراسان رضوی توسط آتش نشان تربت حیدریه

کاهش 36 درصد بارندگی در خراسان رضوی / بحرانی بودن نیمی از دشتهای استان

شکارچی‌های غیرمجاز در رصد کامل محیط زیست تربت حیدریه

استقبال دانش‌آموزان کنکوری تربت حیدریه از قرائت‌خانه‌های آموزشگاهی

امام‌جمعه تربت‌حیدریه: تلاش دشمن برای کشاندن ما به میدان جنگ در منطقه ناکام است

توسعه گردشگری سلامت در شهرستان‌مرزی خواف

ترمز بریدن تریلر در جاده "کوهسرخ" خراسان رضوی حادثه مرگبار آفرید

در پاسخ حمله رژیم صهیونسیتی به کنسولگری کشورمان نباید از رهبری جلو بزنیم

گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در تربت حیدریه از نگاه دوربین

رژیم صهیونییستی غریقی که به هر چیزی چنگ می زند

رژیم غاصب صهیونیستی آخرین نفس‌های خود را می‌کشد

اختصاص بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی و پایین ترین نرخ بیکاری به خراسان رضوی

تصاویر: دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری

کاهش ماندگاری پزشکان متخصص در شهرستان/ افزایش حیوان گزیدگی در تربت‌حیدریه/ نیاز منطقه به 30 متخصص/ راه‌اندازی پایگاههای اورژانس نسر و رودمعجن / آغاز احداث ساختمان اورژانس بانوان