آخرین مطالب

گلایه اهالی هنر و تئاتر تربت حیدریه از فقدان سالن مناسب و کم توجهی مسوولان محلی فرهنگ و هنر

گلایه اهالی هنر و تئاتر تربت حیدریه از فقدان سالن مناسب و کم توجهی مسوولان محلی

  بزرگنمایی:
نداشتن حامی مالی ، فقدان سالن مناسب و کم توجهی مسوولان محلی و ناکافی بودن بودجه حال و روز تئاتر تربت را ناخوش کرده است.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

نوید تربت- علرضا حسینی مقدم- نداشتن حامی مالی ، فقدان سالن مناسب و کم توجهی مسوولان محلی و ناکافی بودن بودجه حال و روز تئاتر تربت را ناخوش کرده است.

 به گزارش نوید تربت،در حالیکه شهرستان تربت‌حیدریه از ظرفیت‌های زیادی در حوزه تئاتر برخوردار است و در جشنواره‌های استانی و کشوری رتبه‌های ارزنده‌ای را برای خود کسب کرده است، اما در حال حاضر رونق صحنه نمایش در این خطه به اعتقاد هنرمندان حال و روز خوشی ندارد.

هنرمندان تئاترتربت‌حیدریه در گفتگو با خبرنگار ما دلایل مختلفی را برای ضعیف شدن فعالیت های نمایشی در این شهرستان عنوان می کنند که از جمله آنها می توان به نداشتن حامی مالی خصوصی، فقدان سالن مناسب و کم توجهی مسوولان محلی و ناکافی بودن بودجه دولتی اشاره کرد.

یکی از پیشکسوتان انجمن نمایش تربت حیدریه معتقد است: با وجود پیشینه قوی و موفقیت های مختلف هنرمندان شهرستان ؛ اکنون می توان ادعا کرد که تربت حیدریه تئاتر ندارد و این واقعیتی تلخ است.

علیرضا اسدی اظهار داشت: ممکن است برخی افراد حیات کج‌دارمریز و موفقیت‌های اخیر تئاتر تربت حیدریه در جشنواره‌ها را ملاک کار قرار دهند، اما این چه تئاتری است که نه مسوولان به تماشایش می‌نشینند و نه شهروندانش حاضرند رقمی هر چند اندک را در سبد هزینه فرهنگی خانوار برایش اختصاص دهند؟

وی که پژوهش هایی در رابطه با تاریخ تئاتر تربت‌حیدریه انجام داده است؛ گفت: آغاز فعالیت های نمایشی در این شهرستان به نخستین سالهای دهه 30 شمسی بر می گردد که پس از استقرار ارتش در این منطقه راهبردی خراسان، برای سرگرم نگه‌داشتن خانواده نظامیان نخستین بار تئاتر به روی صحنه رفت و بر همین اساس اولین دست‌اندرکاران آن اعم از نویسنده، کارگردان و بازیگر و عمدتا از بین خانواده نظامیان کار خود را در سطح منطقه آغاز کردند.

اسدی بیان کرد: همین صحنه ها آرام‌آرام زمینه رشد فکری و ظهور بزرگان تئاتر تربت حیدریه و خراسان از جمله زنده‌یاد "تیمور قهرمان" و "رضا رضاپور" را فراهم آورد.

وی افزود: در آن زمان مقامات و مدیران وقت تربت حیدریه در صندلی‌های ردیف نخست به تماشا می نشستند که این الگوی رفتاری باعث تشویق توده مردم منطقه به تئاتر و تماشا خانه شد.

این هنرمند پیشکسوت اضافه کرد: تئاتر تربت حیدریه در مقاطعی به قدری رشد کرد که هنرمندانی همچون شادروان هادی اسلامی از گروه دوم تئاتر ملی ایران برای اجرا در این شهرستان با بازی زنده‌یاد خسرو شکیبایی و دیگر هنرمندان سطح ملی رغبت نشان دادند.

وی گفت: اگر چه تئاتر تربت حیدریه در مقاطعی همچون اوایل انقلاب دچار افت شد اما بعدها دوباره اوج گرفت و حتی در سطح جشنواره فجر هم دستاوردها و موفقیت های خوبی داشت اما در شرایط کنونی می توان ادعا کرد صحنه نمایش این شهرستان به ورطه نابودی رفته است.

مهاجرت چهره های نامدار تئاتر از تربت حیدریه

همچنین یکی دیگر از هنرمندان تربت حیدریه گفت: افت تئاتر در این شهرستان ناشی از مهاجرت چهره های نامدار عرصه نمایش است و به همین دلیل هنرمندان نتوانستند خودشان را با علم جدید و تحولات جهانی تئاتر بروز کنند.

روشنک سه قلعه‌گی با یادآوری راه یابی برخی گروههای هنری تربتی به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اظهار داشت: بهترین مزیت این جشنواره آن است که در آنجا تازه می‌فهمیم چقدر از تحولات هنر در جهان عقب مانده‌ایم.

وی افزود: مشکل دیگر تئاتر در شهرهای کوچک دخل و خرج نشدن هزینه فعالان این عرصه است و پرداخت نشدن دستمزد بازیگران بصورت کامل از سوی تهیه کننده ها باعث تشدید مشکلات می شود.

به گفته وی، انجمن نمایش تربت حیدریه حامی مالی از بخش خصوصی هم ندارد لذا برخی گروهها مجبور می‌شوند به اسم تئاتر کمدی یا طنز به سمت ابتذال حرکت کنند که نه تنها باعث صدمه به دست اندرکاران این حوزه می شود بلکه واژگان سخیف استفاده شده روی صحنه برای خنده زودگذر تماشاچیان به فرهنگ عمومی هم آسیب وارد می کند.

سه قلعه گی بیان داشت: برخی دستگاه‌های دولتی تربت حیدریه به جای حمایت از انجمن های نمایش و تشویق کارمندان و خانواده ها به تماشای گروهی؛ درخواست بلیت نیمه بها یا رایگان دارند که باعث تعجب هنرمندان شهرستان می‌شود.

در همین حال یک فعال حوزه تئاتر و رییس سابق اداره فرهنگ و ارشاد تربت‌حیدریه به خبرنگار ما گفت: حال و روز اهالی تئاتر در این شهرستان خوب نیست زیرا در فضایی کار می‌کنند که فاقد ساختار حمایتی است اما در عین حال بارقه هایی از امید همچنان وجود دارد.

محمد حسن‌زاده افزود: ایجاد رشته بازیگری در مقطع کاردانی دانشگاه آزاد تربت حیدریه اقدامی ارزنده است که با توجه به آموزش‌های خوبی که ارایه می‌شود می‌توان آینده روشنی را برای تئاتر شهرستان متصور بود زیرا تئاتر یک علم است و توسعه آن به محیط دانشگاهی نیازمند بوده و خواهد بود.

وی اضافه کرد: اکنون اهالی تئاتر از نور، صدا، دکور، لباس و گریم می‌زنند تا بلکه کار خود را با حداقل هزینه به جشنواره برسانند و این در حالیست که خودشان خوب می‌دانند کارشان اثر فاخری نیست و این مشکل در شهرستانها نمود بیشتری دارد.

وی گفت: در تربت‌حیدریه مشکلات بیشتر از شهرهای بزرگ نمود عینی دارد مثلا تنها سالن نمایش شهرستان را در یک مزایده به بخش خصوصی واگذار کردند و هیچ یک از مسوولان انتصابی و انتخابی نیامدند پاسخ دهند آیا اهالی تئاتر می توانند بدون خانه و سرپناه نمایش را به روی صحنه ببرند؟

یک هنرمند دیگر تربتی هم با بیان اظهارات مشابه گفت: با وجود موفقیتی که در جشنواره های کشوری داشتم ؛ اما از سوی ادارات و مسوولان محلی حمایت نشدم.

الیاس اصغری که در حوزه تئاتر علاوه بر نویسندگی به بازیگری و کارگردانی نیز مشغول است، افزود: به عنوان فردی که در تمام جشنواره های بهزیستی شرکت کرده ام از این سازمان انتظار حمایتی بیشتری دارم.

 

250 هنرمند تئاتر در تربت حیدریه فعالیت دارند

همچنین رییس انجمن نمایش تربت‌حیدریه گفت: اکنون در این شهرستان پنج گروه نمایشی به استعداد 250 نفر هنرمند فعالیت تمام وقت دارند.

سیدجواد حسینی افزود: تئاتر تربت حیدریه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند اما در صورت اختصاص بودجه مناسب و حمایت مسوولان می تواند خود را بازیافته و احیا کند.

کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت‌حیدریه در این باره گفت: به لحاظ صبغه تاریخی، تئاتر و سینمای تربت‌حیدریه بر گردن هنر ایران حق زیادی دارد زیرا از همین خطه هنرمندان بزرگی به تئاتر و سینمای کشور معرفی شدند.

امیر قربانی افزود: با وجود برخی مشکلات؛ طی سال‌های اخیر ردپای تئاتر تربت‌حیدریه در برگزیده‌های جشنواره‌های مختلف مشهود بوده و هست.

وی تصریح کرد: هر چند در تربت حیدریه کارهای کمدی و طنز طرفداران زیادی دارد اما کارهای جشنواره‌ای نیز روی صحنه می‌رود، اما استقبال مردم از کارهای طنز و فکاهی بیشتر است لذا بازیگران مجبورند برای تامین زندگی خود تابع سلیقه مردم باشند.

رییس اداره بهزیستی تربت‌حیدریه نیز گفت: درحد توان به هنرمندان کمک کردیم مثلا تنها برای فعالیت یکی از عوامل تئاتر شهرستان در جشنواره کویر یزد مبلغ 135 میلیون ریال کمک هزینه پرداخت شد.

فاطمه صادق‌ امیری افزود: بزودی آیین تجلیل از تعدادی هنرمند تئاتر تربت حیدریه از سوی اداره بهزیستی برگزار می شود و قدردان زحمات آنها هستیم.

همچنین رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت‌حیدریه با تبریک موفقیت و افتخارات اخیر هنرمندان شهرستان از واگذاری تنها سالن نمایش شهرستان به بخش خصوصی ابراز تاسف کرد و گفت: از آنجا که برای تجهیز و نگهداری سالن‌های‌ نمایش با تنگنای مالی مواجهیم، چاره ای جز واگذاری نداشتیم و تصمیم گیری در این باره از حیطه مسوولیت و اختیارات شهرستان خارج است.

فاطمه نخعی به پیگیری اداره فرهنگ و ارشاد تربت حیدریه برای تعمیر و تجهیز سالن نمایشی دیگری اشاره کرد و اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد در حد توان از انجمن نمایش شهرستان و هنرمندان عضو حمایت مادی و معنوی داشته باشیم.

به گفته وی، هم اکنون حدود 12 انجمن فرهنگی و هنری با افزون بر یک هزار نفر عضو در تربت حیدریه فعالیت مستمر دارند که برخی از آنها همچون سینمای جوان، تئاتر و عکاسی در سطح جشنواره های کشوری و استان خراسان رضوی حائز رتبه هایی شده اند و برای رشد بیشتر نیازمند حمایت مضاعف هستند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه