آخرین مطالب

فصل سرما و تکرار تراژدی شوم مرگهای خاموش حوادث

فصل سرما و تکرار تراژدی شوم مرگهای خاموش

  بزرگنمایی:
مرگ خاموش براثر گازگرفتگی، قصه پرغصه و تکراری است که آمار آن در فصل سرما اوج می‌گیرد.

پایگاه خبری نوید تربت:www.navidtorbat.ir

نوید تربت- مرگ خاموش براثر گازگرفتگی، قصه پرغصه و تکراری است که آمار آن در فصل سرما اوج می‌گیرد و با وجود هشدارهای کارشناسان، همه‌ساله روزهای سرد سال شاهدیم که تَن و جان گرم عزیزانی، در سایه غفلت با خاکِ سرد هم‌آغوش می‌شوند.

به گزارش نوید تربت به نقل از ایرنا، دیگر عادی شده است که رسانه‌ها در نیمه دوم سال تیترهایی چون "مرگ خاموش پدر و پسری را به کام مرگ کشاند، قاتل نامرئی جان اعضای یک خانواده را گرفت و یا گازگرفتگی بلای جان مسافران مجتمع اقامتی شد"، را به وفور منتشر کرده و گزارشهایی را که حکایت از افسردگی کانون گرم خانواده ها دارد، روی خروجی خود بگذارند و این درحالی است که با کمی توجه و رعایت اصول ایمنی، می توان جلو بسیاری از این حوادث دردناک را گرفت.

طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه 255 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان باخته اند که از این تعداد 189 نفر مرد و 66 نفر زن بوده اند.

موضوع جالب این است که به رغم تکرار هشدارها، این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 14.3 درصد افزایش یافته است.

همچنین طبق این گزارش در این بازه زمانی استان‌های تهران با 32، خراسان رضوی با 30 و آذربایجان شرقی با 27 فوتی بیشترین تلفات ناشی از گازگرفتگی را داشته اند.

این آمار حاکی از غفلت شهروندان و بی توجهی به اصول ایمنی است، اصول و مواردی که اگر جدی گرفته نشود هزینه ای به نرخ جان در پی دارد اما تنها با انجام برخی اقدامات ساده نظیر نصب حسگرهای گازسنج، چک کردن دوره ای سامانه گرمایشی و استفاده اصولی از وسایل گرمایشی استاندارد می توان را بر جولان قاتل نامرئی بست.

 

افزایش 58 درصدی گازگرفتگی در خراسان رضوی

سال 1400، تعداد قربانیان گاز مونوکسید کربن در خراسان رضوی 49 نفر بود که 34 نفر از این تعداد مربوط به نیمه دوم سال و فصول سرد است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در هفت ماه اول سال گذشته 19 نفر در استان به دلیل گازگرفتگی جان باختند که 14 نفر از این تعداد مرد و مابقی زن هستند.

دکتر سید آریا حجازی افزود: در سال جاری نیز تا پایان مهر ماه 30 نفر قربانی گازگرفتگی شدند که 20 نفر از این تعداد مرد و 10 نفر نیز زن بودند، این آمار نسبت به مدت مسابقه پارسال حاکی از افزایش 57 درصدی فوت شدگان است.

وی ادامه داد: حوادث گازگرفتگی در فصول سرد سال افزایش چشمگیری دارد، نقص ایمنی در وسایل گرمایشی و دودکش‌ها از مهمترین عوامل انتشار مونوکسید کربن و گازگرفتگی است لذا باید با دقت بالا این وسایل چک و طبق اصول ایمنی نصب و استفاده شوند.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: گاز مونوکسید کربن در خون جایگزین اکسیژن می شود و منجر به مرگ سلول ها، از دست دادن هوشیاری و مرگ می شود..

حجازی اضافه کرد: احساس گیجی، تهوع و استفراغ، ضعف عضلانی، تنگی نفس، درد قفسه سینه و سوزش شدید در ناحیه چشم و گلو از مهمترین علایم گازگرفتگی و مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است و در صورت مشاهده هر یک از این علایم باید فرد هر چه سریعتر به مراکز درمانی منتقل شود.

 

نصب گازسنج از الزامات تاییدیه ایمنی

گازسنج دستگاهی است برای تشخیص نشت گاز در محیط که با نصب آن ایمنی ساختمان و ساکنان آن افزایش می یابد و از حوادث ناگوار مرتبط با نشت گاز و مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جلوگیری می شود.

معاون آموزش، پیشگیری و نظارت سازمان آتش‌نشانی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص تمهیدات ایمنی برای پیشگیری از حوادث گازگرفتگی اظهار کرد: استفاده از وسایل گازسوز در محیط بسته منجر به کاهش اکسیژن محیط و همچنین انتشار گاز مونوکسید کربن می‌شود، با نشت گاز در محیط، مونوکسید کربن به صورت کامل جایگزین اکسیژن شده و این اتفاق منجر به گازگرفتگی و مسمومیت افراد می شود.

آتشپاد دوم حمیدرضا کافی نیا افزود: نصب دستگاه‌های نشت‌یاب و گازسنج در ساختمانهای مسکونی و سایر ساختمانها تا حد زیادی ایمنی محیط را از حیث آگاه سازی ساکنان از نشت گاز co و افزایش میزان گاز مونوکسیدکربن در محیط افزایش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر الزام برای نصب دستگاه های گازسنج و حسگرهای گاز، یکی از شرایط اخذ تاییدیه ایمنی ساختمان است که با این اقدام به میزان زیادی از گازگرفتگی جلوگیری می شود اما فقط نصب این دستگاه‌ها ملاک نیست و باید هر 6 ماه یکبار این دستگاه ها سرویس شوند تا حساسیت خود را از دست ندهند.

کافی نیا افزود: استفاده از پیک‌نیک و اجاق گاز برای گرمایش یکی از مهمترین عوامل خطرزاست که گازگرفتگی و مرگ ناشی از انتشار گاز مونوکسید کربن را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: در فصل پاییز و زمستان برخی از رانندگان، نگهبانان و همچنین ساکنان منازل مسکونی فاقد سامانه گرمایشی از این روش برای گرم کردن محیط استفاده می کنند که متاسفانه در اغلب موارد استفاده از این روش به مرگ افراد انجامیده است.

وی گفت: سرویس سامانه های گرمایشی و دوکش‌ها با آغاز فصل سرما ضروری است، باید حتما از باز بودن مسیر انتقال گاز مونوکسید کربن به دودکش اطمینان حاصل شود، همچنین در مسیر اتصال شلنگ گاز به لوله گاز و همچنین مخزن وسایل سرمایشی نظیر بخاری، باید از بست های استاندارد استفاده کرد تا از نشت گاز جلوگیری شود.

معاون آموزش، پیشگیری و نظارت سازمان آتش‌نشانی مشهد ادامه داد: اولین اثر انتشار گاز سمی مونوکسید کربن بر روی مغز، از دست دادن تعادل است و مسمومیت با این گاز خاموش ترین مرگ را به همراه دارد.

انجام 43 عملیات مرتبط با گازگرفتگی در مشهد

یکی از تلخ ترین حوادث روزهای اخیر در مشهد فوت پدر و پسری در بلوار توس به دلیل گازگرفتگی بود، این پدر 50 ساله و پسر 12 ساله از اجاق گاز برای گرم کردن فضای اتاق استفاده کرده بودند که متاسفانه به دلیل انتشار گاز کربن، به خواب ابدی رفتند.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ابتدای سال جاری 43 عملیات مرتبط با گازگرفتگی در مشهد توسط آتش نشانان و نجاتگران این سازمان انجام شده است.

آتشپاد دوم مهدی رضایی افزود: در این حوادث 2 نفر به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسید کربن و استفاده از اجاق گاز برای گرم کردن فضای خانه جان خود را از دست دادند.

وی اضافه کرد: 15 نفر نیز با حضور به موقع آتش نشانان در محل حادثه از مسمومیت نجات یافتند و هشت نفر نیز به دلیل مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی مشهد ادامه داد: هیچ چیزی مهمتر و باارزش تر از جان انسانها نیست، لذا هزینه کردن برای استفاده از وسایل استاندارد سرمایشی و نصب سامانه های هوشمند تشخیص نشت گاز باید مورد توجه جدی باشد.

آتشپاد دوم رضایی افزود: در طول مدت خدمتم در آتش نشانی، صحنه های دردناک مرگ اعضای خانواده ها بر اثر گازگرفتگی را شاهد بوده ام، فاجعه ای که با کمی دقت، توجه به اصول ایمنی و استفاده از وسایل استاندارد سرمایشی و گازسوز از بروز آن جلوگیری می‌شد.

 

اقدامات درمانی

در مواجهه با فرد یا افرادی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شده اند، باید هر چه سریعتر اقدامات درمانی و رساندن اکسیژن به فرد انجام شود.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص اظهار کرد: با شروع فصل سرد، آمار مسمومیت با گار مونوکسید کربن نیز افزایش می یابد که با رعایت نکات ایمنی می توان از بروز مسمومیت جلوگیری کرد و به افرادی که دچار مسمومیت شده اند، کمک های اولیه ضروری ارائه کرد.

دکتر علی یزدانی افزود: علایم و نشانه های مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در افراد متفاوت است اما اغلب به صورت اختلالات گوارشی از جمله تهوع و ‏استفراغ در فرد ظاهر می شود.

وی ادامه داد: بر اثر تنفس گاز مونوکسیدکربن یا جذب آن از طریق پوست، میزان اکسیژن خون کاهش می‌یابد و در اثر تماس طولانی با منوکسیدکربن، سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه ها، خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دائمی عصبی، کما و مرگ رخ می ‏دهد.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: اولین اقدام در برخورد با فرد مسموم شده با گاز مونوکسیدکربن، انتقال مصدوم به هوای آزاد است.

دکتر یزدانی افزود: در ‏صورت قطع تنفس بیمار، باید احیای قلبی ریوی انجام شود و هر چه سریعتر حادثه به مرکز اورژانس 115 اعلام شود.

با توجه به شروع روزهای سرد سال، قاتل نامرئی در کمین است لذا شهروندان باید با جدی تر گرفتن اصول ایمنی، از پژمردن گل زندگی خود در آستانه تجربه بهاری دیگر جلوگیری کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

امکان پرداخت زکات فطریه و کفاره در نانوایی‌های تربت حیدریه فراهم شد

کسب قهرمانی مسابقات دو جام رمضان خراسان رضوی توسط آتش نشان تربت حیدریه

کاهش 36 درصد بارندگی در خراسان رضوی / بحرانی بودن نیمی از دشتهای استان

شکارچی‌های غیرمجاز در رصد کامل محیط زیست تربت حیدریه

استقبال دانش‌آموزان کنکوری تربت حیدریه از قرائت‌خانه‌های آموزشگاهی

امام‌جمعه تربت‌حیدریه: تلاش دشمن برای کشاندن ما به میدان جنگ در منطقه ناکام است

توسعه گردشگری سلامت در شهرستان‌مرزی خواف

ترمز بریدن تریلر در جاده "کوهسرخ" خراسان رضوی حادثه مرگبار آفرید

در پاسخ حمله رژیم صهیونسیتی به کنسولگری کشورمان نباید از رهبری جلو بزنیم

گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در تربت حیدریه از نگاه دوربین

رژیم صهیونییستی غریقی که به هر چیزی چنگ می زند

رژیم غاصب صهیونیستی آخرین نفس‌های خود را می‌کشد

اختصاص بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی و پایین ترین نرخ بیکاری به خراسان رضوی

تصاویر: دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری

کاهش ماندگاری پزشکان متخصص در شهرستان/ افزایش حیوان گزیدگی در تربت‌حیدریه/ نیاز منطقه به 30 متخصص/ راه‌اندازی پایگاههای اورژانس نسر و رودمعجن / آغاز احداث ساختمان اورژانس بانوان