آخرین مطالب

خراسان رضوی در در طولانی ترین لانینای قرن قرار دارد استانی

خراسان رضوی در  در طولانی ترین لانینای قرن قرار دارد

  بزرگنمایی:
وقتی لانینا اتفاق می افتد، برخی از مناطق دنیا دوره پرباران و برخی دیگر دوره کم باران و خشکسالی را تجربه می کنند و متاسفانه ایران در گروه دوم قرار دارد و با این پدیده، گرفتار خشکسالی می شود.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

نوید تربت- وقتی لانینا اتفاق می افتد، برخی از مناطق دنیا دوره پرباران و برخی دیگر دوره کم باران و خشکسالی را تجربه می کنند که ایران و خاورمیانه در گروه دوم قرار دارند و با این پدیده، گرفتار خشکسالی می شوند.

به گزارش نوید تربت به نقل از ایرنا، خشکسالی پدیده‌ای عجین شده با منطقه و کشور ماست که طی دهه‌های اخیر زخم‌های عمیقی بر پیکر سفره‌های آب زیرزمینی گذاشته که هر روز عمیق‌تر می‌شود، این شرایط متاثر از تداوم پدیده اقلیمی "لانینا" روی بارندگی‌ها تاثیر منفی داشته و امسال هم پاییز و زمستان خشکی را برای ایران و بویژه شرق کشور رقم زده است.

تغییر اقلیم از بزرگترین چالش‌های قرن است و با افزایش دمای جهانی هوا، خشکسالی حادتر می شود و طبق تحقیقات بین المللی اقلیم شناسی، گرمایش زمینی تهدیدی جدی برای زیست است.

تغییرات اقلیمی در یک منطقه روی سایر مناطق نیز تاثیرگذار است، همانند پدیده "لانینا و ال نینو" که ناشی از تغییر دما در سطح اقیانوس آرام است اما بر وضعیت بارشی سایر نقاط دنیا نیز تاثیر می گذارد.

"لانینا"، پدیده‌ای است که در آن، آب در قسمت‌های مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام، سردتر از حالت طبیعی است، در مقابل در پدیده "ال نینو" دمای آب گرمتر از متوسط دمای دریا می‌شود.

کشور ایران نیز به دلیل واقع شدن در منطقه خشک و نیمه خشک، در 30 سال اخیر درگیر خشکسالی بوده است و کاهش بارندگی در اقصی نقاط کشور وجود داشته است، پدیده لانینا نیز که هم اینک حاکم است، منجر به کاهش بارندگی و افزایش دمای هوا در خاورمیانه و ایران شده است و این وضعیت در سه سال اخیر حادتر از گذشته شده است، به طوری که طبق اعلام وزارت نیرو، کشور ما برای سومین سال متوالی با کاهش میزان بارندگی‌ها، کم آبی و کاهش میزان ذخایر سدها روبه رو خواهد شد.

طبق اعلام رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، میزان بارش‌های پاییزی در مهرماه امسال با ثبت حدود هشت دهم میلی‌متر بارندگی، 80 درصد کمتر از حد نرمال بوده است که این وضعیت در مناطق شرقی کشور و به تبع آن استان خراسان رضوی حادتر است و میزان بارندگی در این استان در سال جاری بیش از 40 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.

فشار دستان لانینا بر گلوی آسمان خراسان رضوی

پاییز خشک در ایران و شرایط حادتر در شرق کشور

بر اساس پیش‌بینی های اقلیم شناسی، امسال ایران با سومین پاییز و زمستان کم بارش و خشک مواجه است و نه تنها میزان بارشها کاهشی خواهد بود، بلکه دمای هوا نیز گرمتر از گذشته است که مانع ذخیره بارش های برفی در ارتفاعات برای استفاده در فصول بهار و تابستان می شود.

یک اقلیم شناس و عضو هیات علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص پاییز خشک امسال اظهار کرد: متاسفانه همه پیش بینی ها نشان از آن دارد که پاییز امسال خاورمیانه و کشور ما، سومین پاییز خشک همراه با کاهش بارندگی را تجربه خواهند کرد.

دکتر عباس مفیدی با اشاره به تداوم خشکسالی در پاییز امسال، اضافه کرد: در شرایط کلی در ماه‌های پیش رو همچنان کمبود بارش نسبت به شرایط معمول پیش بینی شده است، که این پدیده در نیمه شمالی خاورمیانه و ایران حادتر است.

وی اضافه کرد: زمستان امسال نیز افزایش بارندگی نخواهیم داشت و طبق مدلهای پیش بینی، از دیماه امسال به بعد باز هم میزان بارشها نرمال و کمتر از نرمال باشد که البته این وضعیت با ناهنجاری های مثبت دمایی همراه است که تاثیر منفی روی بارشها و ذخایر برف در ارتفاعات خواهد داشت و همچنان وضعیت خوبی نخواهیم داشت.

استادیار اقلیم شناسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: طبق پیش بینی ها، میانگین دما نیز در کشور و منطقه از شرایط معمول زمستان بالاتر است که این پدیده مساله حادی ایجاد می‌کند و بارش برف که از مهمترین منابع آبی برای استفاده در بهار و تابستان است، در ارتفاعات ذخیره نخواهد شد و با افزایش دما این منابع از دست می رود.

 

در طولانی ترین لانینای قرن قرار داریم

دکتر مفیدی خاطرنشان کرد: وضعیت اقلیمی برخی نقاط از کره زمین تاثیر قابل توجهی بر شرایط اقلیمی دیگر نقاط دارد که اقیانوس آرام از جمله این مناطق است.

عضو هیات علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: تغییرات دمایی سطح آب بخشهای استوایی اقیانوس، میزان بارندگی و درجه دما در سایر نقاط را تحت تاثیر قرار می دهد و هر ساله روی شرایط اقلیمی کره زمین تغییراتی ایجاد می کند.

دکتر مفیدی ادامه داد: در برخی از سالها این منطقه از اقیانوس آرام، به خصوص در نیمه شرقی از شرایط معمول سردتر و در برخی سالها گرمتر می شود.

وی گفت: وقتی دمای سطح اقیانوس سردتر از نرمال شود، پدیده لانینا رخ می دهد و هم اینک یکی از طولانی ترین پدیده های لانینای قرن را می گذرانیم و دمای سطح آب اقیانوس در نیمه شرقی آن حدود 1.5 درجه کمتر از حد نرمال است که منجر به کاهش بارندگی ها و افزایش دما در منطقه خاورمیانه و کشور شده است.

این اقلیم شناس ادامه داد: طبق تحقیقات صورت گرفته وقتی لانینا اتفاق می افتد، برخی از مناطق دنیا دوره پرباران و برخی دیگر دوره کم باران و خشکسالی را تجربه می کنند که ایران و خاورمیانه در گروه دوم قرار دارند و با این پدیده، گرفتار خشکسالی می شوند. از سال 2020 متاسفانه برای منطقه ما پدیده لانینا رخ داده و در یکی از طولانی ترین لانیناهای قرن قرار گرفته ایم.

عضو هیات علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: در سالهای اخیر و به خصوص در دهه گذشته، خاورمیانه و ایران پاییز خیلی خشک و زمستان خشکی را پشت سر گذارده اند که همچنان درگیر این وضعیت هستند.

دکتر مفیدی افزود: بر اساس این مطالعات پدیده لانینا همچنان ادامه دارد اما پیش‌بینی می شود که این پدیده تا نیمه زمستان امسال خنثی شود اما باز هم دوره اصلی بارشها را از دست می دهیم.

فشار دستان لانینا بر گلوی آسمان خراسان رضوی

چشم‌انداز روشنی از بارش نرمال در شرق کشور نداریم

دانشیار اقلیم شناسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در خصوص وضعیت بارندگی ها در شرق کشور اظهار کرد: پاییز امسال میزان بارندگی در کشور و به خصوص در شرق و شمال شرق بیش از 50 درصد کمتر از میزان نرمال خواهد بود.

دکتر آذر زرین افزود: همچنین به دلیل حاکمیت پدیده لانینا، شانس چندانی برای بارش برف در زمستان امسال پیش بینی نمی شود و اگر هم بارشی باشد به دلیل گرم بودن هوا در زمستان، این برف ها که از منابع اصلی مدیریت آب در بهار و تابستان می‌توانند باشند، ذوب می شوند.

عضو هیات علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: بر این اساس چشم انداز روشنی از بارش نرمال در شرق کشور وجود ندارد و خشکسالی حاصل از پدیده لانینا، تاثیر منفی روی منابع و ذخایر آبی خواهد داشت.

 

کاهش بارندگی ها در خراسان رضوی

استان خراسان رضوی و مشهد امسال با کاهش نسبی بارندگی نسبت به سالهای قبل و کاهش شدید بارندگی نسبت به دوره بلندمدت مواجه بوده است.

طبق اعلام سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان رضوی، میانگین بارندگی استان در سال زراعی جاری، از ابتدای مهرماه تا هفته اول آبانماه، 2.7 میلیمتر بوده که این میزان نسبت به دوره آماری، حدود 42 درصد کاهش یافته است.

علی اصغر دهقان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین دوره آماری ایستگاه های بارندگی خراسان رضوی 5.5 میلیمتر است، البته میزان بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال پیشین با 0.9 میلیمتر افزایش به 2.7 رسیده است.

فشار دستان لانینا بر گلوی آسمان خراسان رضوی

80 درصد مخازن سدهای استان خالی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان بارندگی در این استان در سال زراعی 1401-1400 حدود 146.9 میلی‌متر بود که این میزان در مدت مشابه بلندمدت در استان 186.5 میلی‌متر بوده است، یعنی بارش نسبت به دوره بلندمدت 21 درصد کاهش داشته است.

علیرضا طاهری افزود: هم اینک آب موجود در مخازن سدهای استان 313 میلیون متر مکعب است که این میزان در مدت مشابه پارسال 434 میلیون متر مکعب بود و اکنون تنها حدود 20 درصد از حجم مخازن سدهای استان آب دارد، که اصلا شرایط خوبی نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: وضعیت منابع آبی این کلانشهر، با توجه به کاهش 67 درصدی میزان بارندگی نسبت به دوره بلندمدت، بسیار نگران کننده است.

حسین اسماعیلیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خشکسالی در کشور و بیشتر از آن در خراسان رضوی و مشهد شدت دارد و میزان خشکسالی این کلانشهر در 2 سال آبی گذشته در 70 سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: میزان بارندگی مشهد در سال جاری نسبت به دوره بلندمدت 6٧ درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال 22 درصد کاهش یافته است.

ناگفته نماند که خشکسالی حاکم بر کشور و خراسان رضوی روی ابعاد مختلف زندگی تاثیر می گذارد و بخش های کشاورزی، صنعت و اقتصاد از این وضعیت آسیب می‌بیند و تامین آب شرب شهروندان با شرایط تنشی روبه رو می شود.

بر اساس نظر کارشناسان، مدیران و مسوولان امر، باید با درنظر گرفتن پدیده‌های اقلیمی، برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی را برای مواجهه با شرایط کم‌آبی و گذر از این بحران با کمترین آسیب صورت داد که این مهم در دولت سیزدهم مورد تاکید است و البته نقش همراهی مردم نیز برای مواجهه موثر و گذر از این شرایط غیرقابل انکار است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

امکان پرداخت زکات فطریه و کفاره در نانوایی‌های تربت حیدریه فراهم شد

کسب قهرمانی مسابقات دو جام رمضان خراسان رضوی توسط آتش نشان تربت حیدریه

کاهش 36 درصد بارندگی در خراسان رضوی / بحرانی بودن نیمی از دشتهای استان