آخرین مطالب

رونمایی از آب‌انبار اسحاق‌خان به عنوان مکان گردشگری تربت‌حیدریه فرهنگ و هنر

رونمایی از آب‌انبار اسحاق‌خان به عنوان مکان گردشگری تربت‌حیدریه

  بزرگنمایی:
آب‌انبار تاریخی "اسحاق‌خان" تربت‌ حیدریه که در این شهر به "شیر چهارسوق" نیز معروف است، در اوج بی‌نام و نشانی، نشان از یک تاریخ مستتر در این پهنه از خاک خطه خراسان دارد.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

نوید تربت- علیرضا حسینی مقدم: آب انبار اسحاق‌خان تربت حیدریه معروف به شیر چهارسوق، به زودی به عنوان یک مکان گردشگری رونمایی خواهد شد.

به گزارش نوید تربت به نقل از ایرنا،آب‌انبار تاریخی "اسحاق‌خان" تربت‌ حیدریه که در این شهر به "شیر چهارسوق" نیز معروف است، در اوج بی‌نام و نشانی، نشان از یک تاریخ مستتر در این پهنه از خاک خطه خراسان دارد.

آب‌انبار اسحاق‌خان در خیابان فردوسی جنوبی تربت حیدریه، یکی از بزرگترین بناهای تاریخی این منطقه و مربوط به عهد قاجار و البته هنوز پابرجا است که در مهرماه سال 1381 با شماره ثبت 6377 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

این اثر از جمله بناهای ماندگار تاریخ تربت‌ حیدریه است، که روزگاری نقشی کانونی در توزیع آب رایگان بین اهالی شهر داشته است، اما به تدریج که از این نقش دور افتاده، تبدیل به زباله‌دان شده است!

سخن بیراهی نیست اگر بگوییم سازه "آب‌انبار"، از شاهکارهای منحصر به فرد معماران ایرانی است که هنوز شاید در برخی نقاط این مرز و بوم مورد استفاده اهالی بوده و یا حداقل بنای تاریخی آن پابرجا مانده‌ باشد.

آب انبار شیر چهارسوق تربت حیدریه، که توسط برخی تصرف شده بود، بعد از سال‌ها تلاش دستگاه‌های متولی و در راس آن اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دفتر امام جمعه (متولی اصلی بنا) شهر، رفع تصرف شده و به زودی از آن به عنوان یک مکان گردشگری رونمایی خواهد شد.

این اثر در ورودی یکی از بازارهای قدیمی تربت‌حیدریه واقع است که به همین دلیل به این مجموعه اقتصادی بازار شیر چهارسوق گفته می‌شود.

 

آب‌انبار شیر چهارسوق

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه در معرفی این بنای تاریخی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آب‌انبار در دوران قاجار و به دستور اسحاق‌خان، حاکم وقت تربت حیدریه به طول 300 مترمربع ساخته شده و پنج ستون استوار سنگینی سقف وزین آنرا بر دوش دارند.

علی محمدی افزود: پاشیر آب انبار که محل قرار گرفتن شیر آب و عموما از جنس برنج و متصل به مخزن آب انبار بوده است که برداشت آب از این قسمت با کوزه و سایر ظروف انجام می شده و ساخت آن به صورت چهارضلعی است که سکوهایی نیز برای نشستن در 2 سمت پاشیر تعبیه شده‌ است.

وی گفت: کانال‌هایی نیز برای ورود و خروج آب به همراه 2 هواکش در ضلع شمالی و جنوبی برای تهویه هوا و پیشگیری از گندیدگی آب وجود داشته که به تدریج و به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز، هواکش‌ها در داخل مغازه‌های فوقانی آن قرار گرفته و کانال‌ها نیز خراب شده‌است.

رییس اداره میراث فرهنگی تربت‌ حیدریه با بیان اینکه طبق اسناد تاریخی موجود، 24 ساعت از آب قنات محمدیه وقف این آب‌انبار بوده و به اینجا سرریز می‌شده است، افزود: دلیل استحکام و ماندگاری این بنای کهن نیز استفاده از ملات ساروج در ساخت آن بوده است.

محمدی تصریح کرد: در طول سالیان، اهالی منطقه از راه ورودی بادگیر آب انبار، اقدام به تخلیه زباله و نخاله در درون آن می‌کردند اما بعد از رفع تصرف، در قدم نخست عملیات تخلیه زباله‌ها و نخاله‌ها از داخل آن در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بنا وقفی و موقوفات آن علاوه بر مرمت این بنا، باید صرف مسجد جامع شود که از این حیث متولی کنونی آن، دفتر امام جمعه است، گفت: در سال‌های اخیر، ورودی آب‌انبار به یک واحد صنفی قصابی تبدیل شده که با حمایت و پیگیری دفتر امام جمعه، اداره اوقاف، دادگستری، فرمانداری، شهرداری و شورای شهر از این بنا رفع تصرف شده است.

محمدی تصریح کرد: از آنجا که آب‌انبار از وقفیات مسجد جامع است، با مشارکت میراث فرهنگی، دادستانی شهرداری، شورای شهر، دفتر امام جمعه، اوقاف و البته به پیشنهاد میراث فرهنگی با مشارکت بخش خصوصی، تبدیل این بنا به مکانی با کاربری فرهنگی در اولویت است.

وی تصریح کرد: طبق برآورد اولیه با صرف مبلغی نزدیک به 10 میلیارد ریال این بنای تاریخی می‌تواند به یک مجموعه فرهنگی گردشگری تبدیل شود.

آب انبار یادگار دوران ناصرالدین شاه

مالک مغازه قصابی مستقر در ورودی آب‌انبار، به خبرنگار ایرنا گفت: از زمان ناصرالدین شاه قاجار تاکنون اجداد من در همین مکان به شغل قصابی مشغول بوده اند و البته در رژیم گذشته گروهی آمده و دیوار بنا را برش زدند، اما گویا دریافته بودند که به کار میراث فرهنگی نمی‌آید و آنرا به حال خود رها کردند.

عباس کریمیان ملک آب‌انبار را وقفی دانست و افزود: اجاره مغازه ما از 50 هزار ریال در سال شروع شده و اکنون به سالی 20 میلیون ریال رسیده‌است.

محمد قانعی رودمعجنی، دبیر بازنشسته و مولف کتاب "تاریخ تربت‌حیدریه با تکیه بر نقش اسحاق‌خان قرایی" به خبرنگار ایرنا گفت: درست است که آب انبار به دستور اسحاق‌خان ساخته شده، اما معمار آن مشخص نیست زیرا در آن دوران چنین بناهایی آن قدر مهم نبوده است که سندی از سازنده آن بر جای مانده‌ باشد.

 

آب‌انبار شیرچهارسوق فاقد وقف‌نامه است

یکی از نوادگان اسحاق‌خان قرایی تاریخ ساخت آب‌انبار را به سال 1211 دانست و گفت: آب‌انبار درآمدی نداشته که بگوییم درآمد حاصل از آن وقف مسجد یا به اداره اوقاف سپرده شده است و لذا یک مکان عام‌المنفعه یا "وقف‌عام" بود و همه مجاز به استفاده از آن بودند.

محمدکریم کاظمی‌قرایی به خبرنگار ایرنا افزود: البته شاید موقوفاتی برای آب‌انبار وقف شده‌باشد، اما هیچ سند معتبری دال بر وجود وقف‌نامه آب‌انبار موجود نیست.

وی در خصوص بانی اولیه آب‌انبار شیر چهارسوق گفت: در سال 1211 هجری قمری، اسحاق‌خان شهر تربت‌حیدریه را بنا گذاشت که ابتدا نام "تربت‌ قرایی" را برای آن برگزید و در همان سال اقدام به ساخت حمام، مسجد، مدرسه علمیه، ارگ، آب‌انبار و چهار بازار سرپوشیده در داخل شهر کرد که در یک چهارراه، یکدیگر را قطع می‌کردند.

وی افزود: واژه شیر چهار سوق در واقع همان چهارراهی است که چهار بازار یاد شده در این محل به هم ختم می شدند که امروز هیچ رد و نشانی از این بازارها نیست.

کاظمی‌قرایی با بیان اینکه آب‌انبار تا 100 سال قبل آباد بوده است، افزود: با توجه به استحکام بنا، با وجود گذشت 230 سال از ساخت آن، هنوز هیچ خللی در ارکان آن به وجود نیامده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

امکان پرداخت زکات فطریه و کفاره در نانوایی‌های تربت حیدریه فراهم شد

کسب قهرمانی مسابقات دو جام رمضان خراسان رضوی توسط آتش نشان تربت حیدریه

کاهش 36 درصد بارندگی در خراسان رضوی / بحرانی بودن نیمی از دشتهای استان

شکارچی‌های غیرمجاز در رصد کامل محیط زیست تربت حیدریه

استقبال دانش‌آموزان کنکوری تربت حیدریه از قرائت‌خانه‌های آموزشگاهی

امام‌جمعه تربت‌حیدریه: تلاش دشمن برای کشاندن ما به میدان جنگ در منطقه ناکام است

توسعه گردشگری سلامت در شهرستان‌مرزی خواف

ترمز بریدن تریلر در جاده "کوهسرخ" خراسان رضوی حادثه مرگبار آفرید

در پاسخ حمله رژیم صهیونسیتی به کنسولگری کشورمان نباید از رهبری جلو بزنیم

گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در تربت حیدریه از نگاه دوربین

رژیم صهیونییستی غریقی که به هر چیزی چنگ می زند

رژیم غاصب صهیونیستی آخرین نفس‌های خود را می‌کشد

اختصاص بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی و پایین ترین نرخ بیکاری به خراسان رضوی

تصاویر: دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری

کاهش ماندگاری پزشکان متخصص در شهرستان/ افزایش حیوان گزیدگی در تربت‌حیدریه/ نیاز منطقه به 30 متخصص/ راه‌اندازی پایگاههای اورژانس نسر و رودمعجن / آغاز احداث ساختمان اورژانس بانوان