آخرین مطالب

خطر فرونشست زمین در کمین سرزمین خورشید/ نگرانی از رسیدن نشست به حرم مطهر رضوی استانی

خطر فرونشست زمین در کمین سرزمین خورشید/ نگرانی از رسیدن نشست به حرم مطهر رضوی

  بزرگنمایی:
نگرانی ها از پدیده فرونشست در دشت مشهد تا آنجا جدی است که بعضا گفته می شود این شکافهای سطحی تا حرم مطهر رضوی نیز پیش رفته و در آینده نزدیک به این بخش آسیب وارد خواهد کرد.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

نوید تربت- زنگ خطر تشدید فرونشست زمین در خراسان رضوی به صدا درآمده است و اگر اکنون برای جبران آثار قهر آسمان و مقابله با آسیب‌های خشکسالی چاره‌ای اندیشیده نشود، دیری نخواهد گذشت که زمام امور از دست بیرون شده و این منطقه با وضعیتی بحرانی و ویرانگر روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش نوید تربت به نقل از ایرنا، کاهش بارش برف و باران و تداوم خشکسالی بیش از یک دهه است که کشور و از جمله منطقه گرم و خشک خراسان رضوی را دربرگرفته است که روز به روز بر شدت و پیامدهای تخریبگر آن افزوده می شود.

این وضعیت تا آنجا پیش رفته که اکنون نه تنها تامین آب مورد نیاز برای خراسان رضوی دشوار شده، بلکه نشست زمین یا پدیده فرونشست روز به روز عمق بیشتری پیدا می کند و اگر فکری برای این پدیده نشود، به زودی زمین دهان بازکرده و همه چیز را خواهد بلعید که این شرایط عواقب بسیار ناخوشایندی را برای ساکنان منطقه رقم خواهد زد.

فرونشست، فروریزش یا نشست سطح زمین است که می تواند علت های متفاوتی داشته باشد اما علت اصلی به وجود آمدن این شکافهای عمیق در دشتهای استان، چیزی جز مصرف بی رویه آبهای زیرزمینی و عدم مدیریت صحیح منابع آب نیست.

این شکاف ها زیرساختهای شهرها را نشانه گرفته اند و تشدید آنها ممکن است اتفاقات ناخوشایند و جبران ناپذیری را برای استان، به ویژه کلانشهر مشهد در پی داشته باشد.

قهر آسمان و بیداری اژدهای زمین/ خطر فرونشست در کمین سرزمین خورشید

بحران آب، علت اصلی فرونشست ها در خراسان رضوی

با توجه به خشکسالی‌های متوالی در یک دهه اخیر و برداشت بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، پدیده فرونشست زمین در بسیاری از دشت‌های حاصلخیز خراسان رضوی اتفاق افتاده است و این برداشت های بی رویه سبب شده است که مشکلاتی مضاعف نیز بر بحران آب اضافه شود، به نحوی که امروزه خود به صورت مشکلات اساسی بروز کرده و نه تنها بحران آب را جدی تر کرده است بلکه پیامدهای منفی دیگری را نیز در پی داشته‌ است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ایرنا به بحرانی بودن وضعیت منابع آبی استان اشاره کرد و گفت: در سال آبی سپری شده - مهر 1400 تا ابتدای مهر امسال - تنها 22 درصد از حجم مخازن سدهای استان آب داشته است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش یافته است، چرا که در سال آبی پیش از آن 30 درصد از حجم مخازن سدهای خراسان رضوی آب داشته است.

علیرضا طاهری افزود: حجم آب ورودی به سدهای استان از ابتدای امسال تاکنون 58.6 میلیون مترمکعب و از ابتدای سال آبی گذشته تاکنون نیز 167.2 میلیون متر مکعب بوده است، هم اینک حجم آب موجود پشت سدهای خراسان رضوی 350 میلیون مترمکعب است که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته 471 میلیون متر مکعب بود.

وی بیان کرد: میزان بارندگی در استان نیز در سال آبی گذشته 146.8 میلی‌متر بود اما این رقم در سال آبی پیش از آن 109.2 میلی‌متر محاسبه شد که نسبت به متوسط بارندگی استان در دوره بلندمدت 21 درصد کاهش داشت.

وی اظهار داشت: خراسان رضوی دارای 32 سد در حال بهره‌برداری در نقاط مختلف استان شامل تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، ششمد، جغتای، جوین، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است.

قهر آسمان و بیداری اژدهای زمین/ خطر فرونشست در کمین سرزمین خورشید

وضعیت فرونشست زمین در استان خراسان رضوی

خشک شدن زمین‌های حاصلخیز، ایجاد شکست در ساختمان‌ها، پل‌ها، راه‌های ارتباطی و سایر سازه‌ها، ایجاد فروچاله‌ها و... از عواقب فرونشست دشتها است، همان طور که آثار فرونشست در مسیر راه آهن مشهد – تهران حوالی نیشابور کاملا آشکار شده است.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق، از پاییز 1388 بررسی گسترده‌ای را در این زمینه در محدوده دشت های بحرانی به خصوص دشت های مشهد، نیشابور، خواف، کاشمر، بردسکن و جوین آغاز کرده است اما این مطالعات طی یک سال اخیر تقریبا کند پیش رفته و اطلاعات این بخش چندان به‌روز نیست.

معاون زمین شناسی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: استان خراسان رضوی 37 دشت حاصلخیز دارد که دارای منابع آبی و کشاورزی به شمار می رود، از این تعداد پدیده فرونشست در 20 دشت با پوشش 60 درصدی در استان مشاهده شده است.

هادی شریفی افزود: نتایج این فرونشستها، پدیدار شدن عوارض سطحی مانند شکافهای کیلومتری، غیرقابل کشت شدن اراضی، تغییر سطح توپوگرافی و آبگیر شدن آنها است.

وی وضعیت دشتهای مشهد، سبزوار، خواف، بردسکن، کاشمر و نیشابور را بحرانی ذکر و بیان کرد: بیشترین عوارض سطحی ناشی از نشست در دشتهای خواف و نیشابور دیده شده که شامل شکافهای کیلومتری با عمق یک تا سه متر و بازشدگی متوسط 10 تا 50 سامتی‌متری و فروچاله هایی با عمق یک تا 2.5 متری است.

شریفی اظهار داشت: آسیب ناشی از این نشستها در محورهای پرتردد، خطوط ریلی، خط انتقال گاز، برق و یا مخابرات نمود پیدا می کند که این یک دغدغه جدی است.

قهر آسمان و بیداری اژدهای زمین/ خطر فرونشست در کمین سرزمین خورشید

نشست دشت مشهد، سالانه تا 17 سانتی‌متر

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، سد دوستی به عنوان بزرگترین سد استان، به صورت مشترک و با سهم مساوی بین ایران و کشور ترکمنستان در حال بهره برداری است که ورودی آب به این سد به شدت کاهش یافته و ذخایر این سد به مرحله بحرانی رسیده است.

طاهری اظهار داشت: تنها 19 درصد از حجم ذخیره سد دوستی در این استان آب دارد و موجودی آب این سد ٢٢٩.٢ میلیون متر مکعب است، سد دوستی مهمترین منبع تامین آب مشهد است اما به دلیل برخی مشکلات، تامین آب از این منبع به کمترین میزان رسیده است و باید برنامه ریزی لازم در خصوص تامین آب مشهد و جایگزینی برای این منبع آبی صورت گیرد.

دشت مشهد، به عنوان مهمترین دشت استان، به لحاظ وجود زیرساخت های فراوان و تامین آب شرب این کلانشهر به شمار می رود که به گفته معاون زمین شناسی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق، بیشترین نرخ نشست مربوط به غرب دشت مشهد و بین 15 تا 17 سانتیمتر در سال است.

شریفی اظهار داشت: بزرگترین خسارت نشست دشتها که شاید به چشم نیاید، از بین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی است که روز به روز با نشست بیشتر زمین و از بین رفتن تخلخل مفید ذرات خاک، ظرفیت ذخیره‌سازی آب در آنها رو به کاهش است.

قهر آسمان و بیداری اژدهای زمین/ خطر فرونشست در کمین سرزمین خورشید

نگرانی از رسیدن نشست به حرم مطهر رضوی

نگرانی ها از پدیده فرونشست در دشت مشهد تا آنجا جدی است که بعضا گفته می شود این شکافهای سطحی تا حرم مطهر رضوی نیز پیش رفته و در آینده نزدیک به این بخش آسیب وارد خواهد کرد.

مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی در پاسخ به ادعاهایی مبنی بر اینکه فرونشست زمین به حرم مطهر نزدیک شده است، به خبرنگار ما گفت: پدیده فرونشست هنوز به حرم مطهر رضوی نرسیده است و هیچ مشاهده عینی در این زمینه وجود ندارد.

محمدعلی انواری افزود: پدیده فرونشست برای نخستین بار در سال 1378 در منطقه قاسم آباد مشهد مشاهده شد که از آن زمان موضوع به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفت.

وی بیان کرد: هم اینک دشت مشهد و دشت نیشابور در معرض فرونشست قرار گرفته اند که این پدیده در منطقه شمال شرق مشهد، محدوده بلوار شاهنامه تا نزدیکی گلمکان وجود دارد، نیروگاه گازی فردوسی و نیروگاه دیزلی مشهد نیز در معرض فرونشست قرار گرفته اند.

مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: بیمارستان طالقانی تا منطقه پلیس راه و امتداد جاده چناران – قوچان در معرض فرونشست هستند که دلیل اصلی این فرونشستها برداشت ناصحیح از آبهای زیرزمینی دشت مشهد است.

انواری اظهار داشت: مرکز این فرونشست در نزدیکی ایستگاه تقویت فشار ناحیه 4 خط انتقال گاز (فاز شهید باقری) واقع در شرق بلوار شاهنامه است که این موضوع شرکت گاز را نیز هوشیار کرده است اما اطمینان داده اند که مراقب تاسیسات گازی هستند.

وی اضافه کرد: فرونشست فقط به لوله های گاز ختم نمی شود، بلکه باعث ایجاد ترکهای بزرگ در زمین شده که این موضوع در مسیر راه آهن مشهد – نیشابور اتفاق افتاده و فرونشست به این بخش نیز رسیده است.

مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: فرونشست عواقب زیادی دارد و باعث ایجاد ترکهای بزرگ در زمین می شود که دیگر قابل آبیاری یا کشاورزی نیست، فروچاله های عمیقی نیز ایجاد می کند به گونه ای که می توان گفت هر تاسیساتی که در دشت مشهد قرار دارد در معرض آسیب بر اثر این فرونشست ها قرار دارد.

انواری با بیان اینکه ایستگاه های دائمی جی.پی.اس توسط سازمان نقشه برداری کشور در پهنه استان خراسان رضوی گسترده و نصب شده است، گفت: این ایستگاهها به طور دائم اطلاعات مربوط به فرونشستها را ذخیره می کند و در پایان هر شبانه روز این اطلاعات به سایت منتقل و پردازش می شود، نتیجه این پردازشها در قالب نموداری با عنوان "نمودار سری زمانی موقعیت" جمع بندی می شود.

وی اضافه کرد: سازمان نقشه برداری و سایر سازمانهای متولی، فرونشست ها را تنها از طریق ایستگاه های جی.پی.اس برآورد نمی کنند، بلکه مجموعه ای از پردازشهای ماهواره ای نیز دریافت می کنند.

مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: در مجموع پدیده فرونشست در استان و به خصوص مشهد جدی است اما هنوز به حرم مطهر رضوی نرسیده است و ایستگاه دائمی جی.پی.اس در اطراف حرم مستقر شده و از این طریق فرونشست این منطقه به همین روش به طور مستمر پایش می شود.

قهر آسمان و بیداری اژدهای زمین/ خطر فرونشست در کمین سرزمین خورشید

اعتبار نیست، مطالعات فرونشستها کند پیش می رود

در هر صورت مطالعه فرونشستها و اندازه گیری عمق پیشروی آنها، نیازمند تخصیص اعتبار از سوی مراجع مورد نظر است اما گویا وضعیت تخصیص اعتبارات در این زمینه چندان مطلوب نیست.

معاون اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق به کُند پیش رفتن مطالعات مربوط به فرونشستها اشاره کرد و گفت: اداره زمین شناسی در سایر مخاطرات مثل زلزله، زمین لغزش و حتی نشست گزارشهایی دریافت کرده، اما موارد دریافتی در یکسال گذشته معدود بوده است.

شریفی اظهار داشت: وقتی اعتباری نیست، انجام مطالعات هم عملی نیست، ضمن اینکه بخش مدیریت بحران تا به حال یک ریال هزینه برای انجام مطالعات پیش بینی و پیشگیری از فرونشست به این اداره کل اختصاص نداده است.

معاون اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق گفت: یک بخش از اعتبارات مدیریت بحران استان، ملی و بخش دیگر استانی است، اعتبارات بخش ملی که از محل سازمان مدیریت بحران تامین می شود به حوزه مخاطرات اختصاص می یابد و در این حوزه، زلزله در اولویت است.

وی اظهار داشت: سازمان زمین شناسی بیشتر اعتبارات استانی خود را به بخش اکتشافات اختصاص می دهد اما اعتبارات ستاد مدیریت بحران در استان بیشتر به بخش حوادث اختصاص می یابد تا اینکه در حوزه پیشگیری و مطالعه و پیش بینی اختصاص پیدا کند.

شریفی بیان کرد: بندی از اعتبارات ستاد مدیریت بحران استان مربوط به پیشگیری و پیش بینی است اما همه این اعتبار برای بخش مقابله هزینه می شود به این معنا که اعتبارات پس از رخ دادن اتفاقات هزینه می شود و می توان گفت که برای مطالعه ارزش چندانی قائل نیستند.

به گزارش ایرنا، غالبا پیشگیری از حوادث، اقدامی کم هزینه تر و بسیار آسان تر و اطمینان بخش تر است، درحالی که مقابله با بحران مشکل تر و پرهزینه و درآورتر است، لذا به نظر می رسد اگر اعتبارات لازم در این بخش تامین و در اختیار سازمانی مانند اداره زمین شناسی قرار گیرد، چه بسا بتوان از بروز بحران فرونشست ها در آینده، که احتمال آن زیاد است، پیشگیری کرد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه