آخرین مطالب

عدم استقلال لازم برای ساخت فیلم بلند سینمایی در خراسان رضوی فرهنگ و هنر

عدم استقلال لازم برای ساخت فیلم بلند سینمایی در خراسان رضوی

  بزرگنمایی:
بی تردید سینمای کنونی کشور وامدار هنرمندان سینمای منطقه خراسان است، بسیاری از چهره های بنام سینما که افتخارات ملی و جهانی کسب کرده اند.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

آنچه فعالان عرصه فیلم‌های بلند سینمایی در خراسان رضوی به عنوان دغدغه خود مطرح می‌کنند، نبود استقلال لازم برای ساخت فیلم بلند سینمایی از صدور مجوز گرفته تا تامین همه تجهیزات لازم است، فیلمی که صفر تا 100 آن در استان پایه‌ریزی و ساخته شود و نخستین نمایش آن در این منطقه باشد.

به گزارش نوید تربت به نقل از ایرنا، بی تردید سینمای کنونی کشور وامدار هنرمندان سینمای منطقه خراسان است، بسیاری از چهره های بنام سینما که افتخارات ملی و جهانی کسب کرده اند، از این خطه سربرآورده اند و امروز به چهره های برجسته در عرصه سینما بدل شده اند که از جمله این افراد می توان به رضا کیانیان، سعید سهیلی، حامد بهداد، میترا حجار، رضا عطاران، انوشیروان ارجمند، داریوش ارجمند، بهروز شعیبی، بروز ارجمند، ساعد سهیلی، ساره بیات، لاله اسکندری، ستاره اسکندری، دانیال عبادی، محمد شیری و هنگامه قاضیانی اشاره کرد که درخشش نخستین ستاره آنان زیر آسمان مشهد بوده است.

استعدادهای زیادی در عرصه فیلم‌سازی خراسان رضوی وجود دارد که بارها در آثار مختلف تئاتر و سینما ظهور و بروز پیدا کرده است اما بوروکراسی اداری در دریافت مجوزها، سختگیری ها و جبر شرایط حاکم بر سینمای کشور، باعث گرایش آنان به ادامه فعالیت در پایتخت و در نهایت مهاجرت به آن منطقه شده است به نحوی که دیگر کمتر فیلم‌سازی در استان مانده که نسبت به ساخت فیلم مبادرت کند، اگرچه فیلم هایی هم بوده اند که توسط سینماگران خراسانی در مشهد ساخته شده اند و جدیدترین نمونه آن فیلم "بدون قرار قبلی" بهروز شعیبی است که بستر ساخت آن در تهران فراهم شده است.

ستارگانی که امروز در آسمان سینمای خراسان رضوی می درخشند، فیلمسازان جوانی هستند که در نخستین حضور خود در عرصه سینما، همه استعداد و ظرفیتشان را به کار گرفته اند تا دیده شده و راه پیشرفت را بپیمایند که یکی از مهمترین دلایل این درخشش، سهولت دریافت مجوز برای فیلم های کوتاه و حمایت نهادهای استانی از این بخش است، کسانی که جنس کار را شناخته و با تسلط کامل بر شرایط و دغدغه های عرصه سینما، جوانان را مورد حمایت قرار می دهند و مسیر را برای پیشرفت آنان می گشایند.

نمونه این موفقیتها را می توان در راهیابی فیلمهای مستند و کوتاه فیلمسازان جوان خراسان رضوی به جشنواره های بین المللی دید که هر ساله شمار قابل توجهی از این آثار جوایز جشنواره های مختلف را درو کرده و افتخارات متعددی را برای کشور به ارمغان می آورند.

فیلم‌سازی در خراسان رضوی، از رویا تا واقعیت

ربودن گوی سبقت فیلمسازی توسط جوانان خراسانی

خراسان رضوی طی سالهای اخیر رشد قابل توجهی در ساخت فیلم کوتاه و دریافت جوایز متعدد در جشنواره های مختلف داخلی و خارجی داشته است، سالانه شماری از هنرجویان و دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان استان فیلم های نیمه حرفه ای و حرفه ای متعددی می سازند که بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

رییس دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه ساخت فیلم کوتاه در این استان با توجه به سهولت صدور مجوزها و هزینه کمتر ساخت، رشد قابل ملاحظه ای داشته است، مجوزها از طریق این دفتر صادر می شود و فیلمنامه ها هم از طریق شورای فیلمنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پروانه ساخت می گیرند.

سیدوحید سیدحسینی افزود: در صورتی که فیلمنامه های تولیدکنندگان فیلم کوتاه طبق آیین نامه در سایت انجمن سینمای جوانان ایران ثبت شود، این انجمن حمایت های مالی خود را از تولیدکنندگان فیلم کوتاه انجام می دهد، به این نحو که تجهیزاتی را با تخفیف ویژه از شرکتهای سینمایی گرفته و در اختیارشان می گذارد، یا عوامل فیلمسازی با دستمزد کمتر را به آنها معرفی می کند، حمایت این انجمن عمدتا متوجه از فیلم های اولی، هنرجویی، نیمه حرفه ای و حرفه ای است.

وی بیان کرد: مردادماه امسال دورهمی در انجمن سینمای جوانان مشهد برگزار شد و از 9 فیلمنامه ای که مطرح شده بود، پنج فیلمنامه انتخاب شد تا مورد حمایت مالی انجمن قرار گیرد، ضمن اینکه حمایت تجهیزاتی نیز برای ساخت این فیلم ها انجام می گیرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه هزینه های ساخت فیلم زیاد است، حداکثر حمایت مالی انجمن سینمای جوانان از یک فیلم حرفه ای تا 70 میلیون تومان است که باقی آن باید توسط فیلمساز تامین شود، البته فیلمسازان می توانند از سرمایه گذار دیگری برای تامین بودجه ساخت فیلم بهره گرفته و فیلم را به صورت مشارکتی بسازند.

رییس دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال مجوز ساخت 40 فیلم کوتاه توسط این انجمن صادر شده است که تاکنون از آن میان آثاری مانند "انگشتر" ساخته رهام رسولی، "چپ دست" ساخته نسرین محمدپور و "کت و من" ساخته هادی شیبانی که با حمایت این انجمن ساخته شده اند، موفق کسب عناوین برتر جشنواره های بین المللی شده اند.

سیدحسینی با اشاره به فعالیت پنج دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در شهرهای مشهد، نیشابور، تربت حیدریه، سبزوار و گناباد افزود: هفت دستگاه سینمای سیار این انجمن، 9 فیلم را در دست نمایش دارد که بنا به تقاضای شهرستانهای مختلف می توان زمینه نمایش فیلم را از شهر تا روستا فراهم کرد.

سینمای مستقل خراسان رضوی، از رویا تا واقعیت 

عمدتا سینمای یک منطقه را به فیلم های بلند سینمایی آن و وزن عوامل فیلمسازی اش می سنجند، اما آیا می توان با وجود چهره های متعدد سینمایی در این استان و پیشینه گران‌سنگ این منطقه در عرصه سینما، سینمای خراسان رضوی را از پایتخت مجزا کرد.

سرپرست اداره سینمایی و سمعی‌بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص وضعیت ساخت فیلم در استان به خبرنگار ما گفت: این استان وضعیت بسیار مناسبی در تولید فیلم کوتاه دارد و فعالیت دفاتر سینمای جوانان در شهرستان های مختلف منجر به تولیدات متعدد فیلم کوتاه و توفیقات آنها در جشنواره های داخلی و به ویژه جشنواره های خارجی شده است.

سوسن محمدزاده افزود: هر ساله خراسان رضوی در جشنواره فیلم کوتاه تهران، که بیشتر در پاییز هر سال برگزار می شود، شرکت کرده و فیلمسازان استان در این جشنواره معتبر همواره درخشیده اند و افزون بر این توفیقات آنها در جشنواره بین المللی چشمگیر بوده و جوایز متعددی کسب کرده اند.

وی با اشاره به چهره های برجسته خراسان رضوی در عرصه سینمای کشور، اعم از کارگردان و بازیگر، ادامه داد: یکی از دلایل کم توفیق بودن این استان در ساخت فیلم بلند، متمرکز بودن صدور مجوز فیلم بلند در تهران است، تقریبا یک سال است که اختیار صدور مجوز برای ساخت فیلم بلند یا فیلم سینمایی از استانها گرفته شده و پیگیریها در این زمینه نیز چندان نتیجه مثبتی نداشته است و اخیرا نیز اعلام شده است که مدت زمان ساخت فیلم ها در استانها باید حداکثر 45 دقیقه باشد.

سرپرست اداره سینمایی و سمعی‌بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: افرادی که قصد ساخت فیلم بلند دارند باید از تهران مجوز بگیرند که روند طولانی و وقت‌گیری دارد و در زمان دریافت مجوز، سایر دست‌اندرکاران از جمله بازیگر، فیلمبردار و دیگران نیز در همان تهران تیم ساخت فیلم را تشکیل می دهند.

محمدزاده افزود: اگر مجوز ساخت فیلم بلند در خراسان رضوی صادر شود و سختگیری های تهران نباشد، حمایت بیشتری از فیلمساز صورت می گیرد و به طور قطع ساخت فیلم به توفیق بیشتری دست پیدا می کند، با این حال اخیرا یکی از پیشکسوتان سینمای استان مجوز ساخت فیلم بلند سینمایی گرفته است.

وی به برخی اقدامات برای توسعه ساخت فیلم های سینمایی در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد، مدتی است اقدام به راه اندازی پاتوق فیلم مشهد و مرور دستاوردهای سینمایی استان در این عرصه کرده که محلی برای گردآوری اهالی سینما و تقویت این عرصه در داخل استان است.

فیلم‌سازی در خراسان رضوی، از رویا تا واقعیت

طبیعی است که سینماگران در تهران دور هم جمع شوند

یکی از فیلمسازان مشهدی و کارگردان فیلم "شرخر" در پاسخ به سوالی در خصوص سینمای خراسان رضوی یا سینمای مشهد، نظر متفاوتی را عنوان کرد و گفت: اصلا ممکن نیست که به سینما قید مکان زده شود، در هر صورت سینما، سینما است، شاید منظور از سینمای مشهد فیلم‌هایی است که در این شهر ساخته می شود، سینما هنر گران‌قیمت و تخصصی بوده و طبیعی است که دست‌اندرکاران سینما در پایتخت دور هم جمع شوند، شاید هم غیرعادی باشد که شما در چند شهر ایران چند مرکز سینمایی تولید فیلم ببینید.

علی خزایی فر افزود: روال در کشورهای دیگر هم به همین صورت است، چون دست‌اندرکاران سینما کم هستند، در یک شهر گرد هم جمع می شوند با این حال آنچه مشهد را مستثنی می کند، این است که این منطقه از قدیم ظرفیت خوبی در حوزه تئاتر و سینما داشته است و تعداد بسیار زیادی از کارگردانان، بازیگران و عوامل فنی فیلم کشور اهل مشهد هستند، اگر هم این افراد به تهران مهاجرت کرده اند، دلیلش نبود بستر فیلم‌سازی در مشهد بوده است اما آنان در تهران با دیگر سینماگران ادغام و ذوب شده اند.

این فیلمساز ادامه داد: اگر مشهدی بودن در سینمای مشهد معنا پیدا می کند، باید به وجه تمایز آن با پایتخت نشینان فکر کرد، فیلمسازان مشهدی بهتر می توانند موضوعات محلی را تشخیص داده و کار کنند، این ایده که مشهد هم مثل تهران به مرکزی برای فیلمسازی تبدیل شود، ایده جدیدی نیست، مشهد یک مرکز صنعتی با سرمایه گذاران بزرگ است، چندین اداره دولتی دارد که از هنر حمایت می کنند، افراد فوق العاده مستعد در عرصه بازیگری و نویسندگی و کارگردانی دارد، همیشه این امیدواری بوده است که سینماگران مشهدی دور هم جمع شوند و بتوانند حرکتی را در حوزه فیلم آغاز کنند، حال اگر فیلم سینمایی نشد، در حوزه تله فیلم می توانند وارد عمل شوند.

وی خاطرنشان کرد: در دوره ای حدود 10 سال قبل که صدا و سیما وضعیت مالی بهتری داشت، کمک‌های بهتری به سینما می کرد اما چند سالی است که دیگر در مشهد فیلمی ساخته نمی شود، شاید یکی از دلایل عدم ساخت فیلم در مشهد توسط مشهدی ها، هزینه های بالای فیلمسازی، ترس از عدم فروش فیلم و بازگشت سرمایه باشد.

خزایی فر اظهار امیدواری کرد که انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد بتواند زمینه تولید فیلم های بلند سینمایی یا حداقل تله فیلم را در این شهر فراهم کند.

ایجاد شورای سیاست‌گذاری سینما، نور امیدی برای استقلال 

انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد نیز از تشکل هایی است که تلاش می کند بتواند به تسهیل صدور مجوز فیلم بلند در استان و تقویت ساخت فیلم بلند بومی کمک کند و مهمترین دغدغه اش در روزهای جاری شکل گیری شورای سیاست‌گذاری سینما در استان خراسان رضوی است.

رییس این انجمن به خبرنگار ایرنا گفت: هدف ما در این انجمن رسیدن به تولید فیلم است و این موضوع در همه بخش های تهیه و تولید فیلم این انجمن دنبال می شود، ما وارد ساختار، محتوا و نقد فیلم نمی شویم، بلکه از مدیران کل، روسای سازمانها، ادارات، نهادها، حامیان و سرمایه گذاران عرصه سینما دعوت می کنیم تا ظرفیتهای مشهد در عرصه فیلم و سینما را دیده و در این خصوص تصمیمات جدید گرفته یا سرمایه گذاری کنند.

مرتضی اسکافی افزود: شیوع کرونا مشکلات زیادی برای تولید فیلم به وجود آورد که جبران آن زمان بر است، در این میان سازمان سینمایی طرحی مبنی بر شکل گیری شورای سیاستگذاری سینما را در استانها دنبال می کند که بنیان آن در سالهای قبل گذاشته شد اما عملیاتی نگردید که امیدواریم با پیگیری آقای خزایی فر، رییس سازمان سینمایی این موضوع به زودی در استانهای کشور از جمله خراسان رضوی محقق شود.

وی ادامه داد: ریاست شورای سیاستگذاری سینما در خراسان رضوی، استاندار و مسوولیت دبیرخانه آن با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خواهد بود، به طور قطع افراد حقیقی و حقوقی نیز در این شورا عضویت خواهند داشت که امیدواریم بتوان با تلاش این اعضا در راستای حمایت از تولید فیلم گام برداشت.

رییس انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد گفت: هم اکنون نهادهایی از جمله شورای شهر، شهرداری، آستان قدس رضوی، حوزه هنری به صورت پراکنده و جزیره ای اقداماتی برای تولید فیلم انجام می دهند که امیدواریم این حمایتها در شورای سیاستگذاری سینما متمرکز شود.

اسکافی اضافه کرد: انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد به عنوان تنها انجمن صنفی تخصصی حوزه سینما در تلاش است که بتواند باری از دوش تولیدکنندگان فیلم بردارد، طی نشستی که با اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر، شهردار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی سازمان های دیگر داشتیم، تلاش کردیم تا این انجمن بتواند جایگاهی به عنوان شورای مشورتی در سازمانها پیدا کند تا اگر فیلمی قرار است توسط یکی از هنرمندان چه از داخل و چه از خارج استان در مشهد تولید شود، توسط این انجمن هدایت شود تا نتیجه حاصله از آن مطلوب باشد.

فیلم‌سازی در خراسان رضوی، از رویا تا واقعیت

وی به برنامه "پاتوق فیلم مشهد" به عنوان یکی از برنامه های محوری انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد برای حمایت از تولیدات فیلم بلند سینمایی استان اشاره و بیان کرد: هفت برنامه از این پاتوق گذشته است و در هر برنامه ضمن نمایش یکی از فیلم های بلند سینمایی ساخته شده توسط هنرمندان خراسانی، در یک فضای عمومی به نقد و بررسی اثر در حضور عوامل سازنده آن پرداخته شده است، که این برنامه علاوه بر مرور فیلم های داخل استان، موجب معرفی ظرفیتهای فیلمسازی این منطقه به مدیران می شود، در این برنامه ها مدیران کل ادارات و سازمانها هم حضور دارند که از فرصت حضور آنان بهره گرفته شده است، حتی از طریق رسانه ها پیشنهاد شد که مدیران کل یکی از جلسات اداری خود را در محل سینما برگزار کنند تا اگر قرار است حمایتی از ساخت فیلمی داشته باشند، قبل از آن با فضای سینما مانوس شوند.

اسکافی یادآور شد: انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد، یک نهاد غیرسیاسی و غیرانتفاعی است که قرار است از تولید فیلم های بلند حمایت کند و امیدوار است که پولهای سرگردان در عرصه سینما و سرمایه گذارانی که فعالیت در این عرصه را دارند و مورد حمایت جدی قرار نمی گیرند را در مسیر درستی به نفع سینمای استان هدایت کند.

رییس انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد یکی دیگر از آسیبهای حوزه ساخت فیلم بلند را تمرکز صدور مجوزهای این عرصه در تهران ذکر و بیان کرد: فیلمساز در استانی مانند خراسان رضوی، که پیشینه قابل اعتنایی در فیلمسازی دارد، وقتی نتواند از استان خود مجوز ساخت فیلم را دریافت کند، در حالی که قرار است فیلمش را در همین منطقه بسازد، سردرگم شده و نهادهای استانی نیز نمی توانند حمایت لازم را از وی داشته باشد و با تداوم این شرایط، سینمای بومی استانها تقویت نمی شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به همزمانی روز ملی سینما با ایام سوگواری ماه صفر اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام گرفته جشن سینما در روز 9 مهرماه با حضور مسوولان، اعضای انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد، پیشکسوتان و فیلمسازان مشهدی در یکی از سالن های سینمایی شهر مشهد برگزار می شود که در آن برخی از مسائل و مشکلات عرصه فیلمسازی بیان شده و به گوش مسوولان خواهد رسید و امیدواریم از این طریق به نحوی مدیران را با سینما آشتی دهیم.

سرپرست اداره سینمایی و سمعی‌بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: سازمان سینمایی درصدد شکل گیری شورای سیاست‌گذاری سینما در استانها به ریاست استانداران است.

سوسن محمدزاده اظهار داشت: خزاعی فر، رییس سازمان سینمایی به استانهای مختلف سفر کرده و در هر سفر طی دیدار با مدیران استان، شکل گیری شورای سیاستگذاری سینما را ابلاغ می کند که نخستین جلسه این شورا نیز با حضور رییس سازمان سینمایی و مدیران آن استان برگزار می شود.

وی بیان کرد: رییس شورای سیاستگذاری سینما در استانها، استاندار است و پس از حضور رییس سازمان سینمایی در خراسان رضوی، این شورا نیز شکل خواهد گرفت تا سیاستها در عرصه سینمای استان با نظر استاندار اتخاذ شود.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

امکان پرداخت زکات فطریه و کفاره در نانوایی‌های تربت حیدریه فراهم شد

کسب قهرمانی مسابقات دو جام رمضان خراسان رضوی توسط آتش نشان تربت حیدریه