آخرین مطالب

کلاس به‌دوشی دانش آموزان مدارس استیجاری اجتماعی

کلاس به‌دوشی دانش آموزان مدارس استیجاری

  بزرگنمایی:
مدارس استیجاری یا اجاره‌ای یکی از معضلات پنهان عرصه تعلیم و تربیت است و گرفتار آمدن هر مدرسه در گیر و دار تخلیه و جابجایی، برهم زننده آرامش و ثبات دانش‌آموزان، معلمان و والدین و روند تعلیم و تربیت و البته آفتی دردناک برای خاطرات دوران مدرسه است.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir
مدارس استیجاری یا اجاره‌ای یکی از معضلات پنهان عرصه تعلیم و تربیت است و گرفتار آمدن هر مدرسه در گیر و دار تخلیه و جابجایی، برهم زننده آرامش و ثبات دانش‌آموزان، معلمان و والدین و روند تعلیم و تربیت و البته آفتی دردناک برای خاطرات دوران مدرسه است.

به گزارش ایرنا، در حالی که برخی افراد خیر و نیکوکار تمام وجهه همت خود را برای ساخت مدرسه با هزینه شخصی و فراهم کردن فضایی برای توسعه و ترویج علم و دانش به کار گرفته اند، برخی مالکان مدارس استیجاری هم هستند که دیگر از اجاره ملک خود به آموزش و پرورش و فعالیت مِلک‌ خود در قالب مدرسه خسته شده و حتی قصد تخریب، ساخت و ساز مجتمع و آپارتمان در محل را دارند که البته پذیرفتنی و حق آنها در جای خود محفوظ است.

مدارا کردن مالکان مدارس استیجاری با آموزش و پرورش و دریافت اجاره‌های نسبتا ارزان نسبت به وسعت زمین و بنا، حقیقتی است که نمی‌توان ساده از کنار آن گذشت، اینکه مستاجری داشته باشی که پس از پایان مدت اجاره، به دلیل تبعات اجتماعی نتوانی او را به راحتی از ملک خود بیرون کنی هم برای یک مالک قدری سخت است، اما زمانی که موضوع به قول معروف بیخ پیدا کرده و وارد پیگیری، مراحل قضایی و در نهایت صدور رای شده و زمان اجرای حکم تخلیه مدرسه فرامی‌رسد، این موضوع بر دایره وسیعی از دانش‌آموزان، معلمان، والدین و حتی اهالی محل تاثیر می گذارد.

طبق گفته کارشناسان تعلیم و تربیت، تغییر فضای آموزشی، تاثیر منفی بر تمرکز دانش آموزان برای آموزش و یادگیری دارد و با اجرای هر حکم تخلیه، جامعه با گروهی از دانش آموزان خانه به دوش، مدیران مضطرب، معلمان سرگردان و خانواده‌های نگران روبه رو خواهد شد که ضرورت دارد چاره اندیشی برای جلوگیری از چنین وضعیتی مورد توجه وزارت آموزش و پرورش، به عنوان متولی امر تعلیم و تربیت، قرار گیرد.

روزگاری والدین به دلیل علقه و دلبستگی به مدارس دوران تحصیل خود، فرزندانشان را نیز به همان مدرسه برای درس خواندن می‌فرستادند و اساسا مدارس هر محل و منطقه در کنار تبدیل شدن به مدرسه تمام فرزندان خانه‌های منطقه، به عنوان شاخص شناسایی محله و ملاکی برای نشانی دادن و نشانی گرفتن هم محسوب می‌شدند.

خراسان رضوی با جمعیتی بیش از یک میلیون و 400 هزار دانش آموز، که معادل حدود 9 درصد جمعیت دانش‌آموزی کشور را شامل می شود، جایگاه مهمی در عرصه تعلیم و تربیت دارد ضمن اینکه این استان محل تولد و رویش مجمع خیران مدرسه‌ساز و آغازگر نهضت مدرسه‌سازی و ایجاد تحرک و تشویق در دولت‌ها برای توجه بیش از پیش به امر تعلیم و تربیت و ساخت فضای آموزشی است.

اما این استان نیز مانند دیگر استانهای کشور در چرخه مدارس اجاره‌ای، آن هم با قدمت بیش از 40 سال، گرفتار است که رهایی از چنین شرایطی اگرچه با اعتبارات دولتی میسر نیست اما با برنامه‌ریزی هدفمند، همراهی و مشارکت خیران و حتی مجموعه‌هایی مانند آستان قدس رضوی و اداره کل اوقاف و امور خیریه طی یک برنامه بلندمدت شدنی است.

همین چند روز پیش بود که اجرای حکم تخلیه 2 باب مدرسه در چهارراه میلاد در بلوار امامت مشهد، با حضور نماینده دادگستری و اشخاص حقیقی به عنوان وارثان این 2 ملک خبرساز شد.

اگرچه بر اساس دستور وزیر آموزش و پرورش، درخواست توقف اجرای رای به موجب قوانین خاص تملک املاک آموزشی تحویل دادگستری شد که با همکاری دادگستری و اجرای احکام در نهایت پس از صدور دستور موقت از شعبه صادر کننده رای بدوی، مراتب به اجرای احکام اعلام و اجرای احکام دادگستری نیز بطور کتبی دستور توقف عملیات اجرایی را صادر کرد، اما تنش ناشی از این رویداد، تلنگری برای توجه به این موضوع و ضرورت واکاوی آن است.

مدارس استیجاری، کلاس به‌دوشی و خاطرات پرپرشده تحصیلی

29 درصد مدارس خراسان رضوی استیجاری است

رییس اداره حقوقی املاک و حمایت قضایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: هم اینک هزار و 600 مدرسه در استان به صورت استیجاری و متعلق به ارگانهایی مانند اداره کل اوقاف و امور خیریه و آستان قدس رضوی هستند.

عباس عنوانی افزود: علاوه بر این 30 باب مدرسه نیز مِلک شخصی با مالکیت اشخاص حقیقی است که به عنوان مدرسه در اجاره آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به وجود پنج هزار و 600 فضای آموزشی (مدرسه) در استان گفت: به این ترتیب هم اکنون 29 درصد مدارس استان به صورت اجاره‌ای فعالیت دارند.

عنوانی بدون ذکر آمار بیشتر ادامه داد: کلانشهر مشهد، با توجه به اینکه بیشترین شمار دانش آموز و نیاز به مدرسه را دارد، دارای بیشترین شمار مدارس استیجاری در استان است.

این مسوول اعلام کرد: قدیمی‌ترین مدارس استیجاری استان با عمر 40 ساله، مربوط به املاک آستان قدس رضوی و سازمان اوقاف و امور خیریه است و با توجه زائرپذیری مشهد، بیشترین املاک وقفی این شهر متعلق به آستان قدس و اوقاف و امور خیریه است.

مدارس استیجاری، کلاس به‌دوشی و خاطرات پرپرشده تحصیلی

10 مدرسه اجاره‌ای در کش و قوس دادگاه 

عنوانی با بیان اینکه در حال حاضر پرونده  10 مدرسه در حال رسیدگی در مراحل مختلف دادگاه است که مالکان متقاضی تخلیه و پیگیر موضوع هستند، ادامه داد: خوشبختانه شمار این مدارس، نسبت به مجموع مدارس استیجاری، رقم بالایی نیست.

رییس اداره حقوقی املاک و حمایت قضایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: البته در مواردی با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در زمینه تخلیه چنین مدارسی، برخی دعاوی داشته‌ایم اما خوشبختانه تاکنون با مجموعه آستان قدس هیچ مساله ای نداشته‌ایم.

وی تاکید کرد: تلاش داریم روند حل مشکلات حقوقی این مدارس، بدون ضربه به روند تعلیم و تربیت و ایجاد استرس و نگرانی در دانش آموزان و کادر مدرسه پیش برود.

عنوانی گفت: تلاش شبانه‌روزی واحد حقوقی این اداره کل بر پیگیری آرام موضوعات مربوط به این بخش، همراه با حفظ حقوق دانش‌آموزان است.

مدارس استیجاری، کلاس به‌دوشی و خاطرات پرپرشده تحصیلی

ایجاد فضای امن آموزشی برای دانش‌آموزان

مسوولان آموزش و پرورش خراسان رضوی، فعالیت مدارس استیجاری با کمترین حاشیه و ایجاد فضای امن برای عرصه آموزشی را، مهمترین سیاست و اولویت این دستگاه در استان برمی شمارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: در چهار ماه سپری شده از حضورم در این مسوولیت، در حال فرصت‌سنجی و شناسایی معضلات و مشکلات موجود در عرصه تعلیم و تربیت بوده ام که مدارس استیجاری از مهمترین این مشکلات است.

سیدامیر شوشتری ادامه داد: به دلیل گستردگی استان و نیز پراکندگی مدارس و البته تراکم بالای دانش‌آموز در استان، در حال جمع آوری اطلاعات و آمار برای شناسایی و رفع مشکلات این حوزه هستیم.

وی گفت: تلاش داریم معضلات و مشکلات را شناسایی و برنامه‌ریزی هدفمندی برای حل موضوعات داشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می شود تا سال 1403 مشکلاتی از این دست نداشته باشیم و با توجه به ظرفیت خوب مدرسه‌سازی در استان و نیز همکاری استانداری، شهرداری و فرمانداری مشهد از این وضعیت عبور کنیم.

شوشتری تاکید کرد: در 2 سال آینده خراسان رضوی به هیچ وجه گرفتار کمبود مدرسه نخواهد بود و خوشبختانه در این مسیر همراهی و همکاری خیران مدرسه‌ساز را در شکل گسترده داریم.

وی تاکید کرد: میزان نیازها و موجودی‌ زمین و املاک آموزش و پرورش در حال جمع آوری و تجمیع است و در عرض یکی دو سال آینده با راه‌اندازی نهضت مولدسازی و درآمدزایی، شاهد ارتقای املاک آموزش و پرورش و تبدیل به احسن خواهیم بود.

 

مدارس استیجاری، کلاس به‌دوشی و خاطرات پرپرشده تحصیلی

سرانه پایین فضای آموزشی خراسان رضوی نسبت به میانگین کشور 

اخیرا در گردهمایی مدیران عامل مجامع خیرین مدرسه ساز و معاونان مشارکتهای مردمی ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در مشهد اعلام شده بود که سرانه فضای آموزشی دانش آموزان خراسان رضوی 4.3 مترمربع و در کشور 5.2 مترمربع است و حال آنکه سرانه مطلوب و استاندارد برای این شاخص هشت مربع است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی گفته بود: شمار کل دانش آموزان این استان یک میلیون و 362 هزار و 995 نفر است که 88 درصد آنان در مدارس دولتی و بقیه در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند و از این تعداد 712 هزار نفر در شهرستان مشهد مشغول تحصیل هستند که  78 درصد آنها در مدارس دولتی و بقیه در مدارس غیردولتی به مدرسه می‌روند.

ابوالقاسم بایایی افزوده بود: پارسال 315 طرح با هزار و 251 کلاس درس در خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید که از این تعداد، 195 طرح با 699 کلاس درس از محل اعتبارات مشارکتی و مردمی ایجاد شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی گفته بود: بهره‌برداری از 268 طرح با هزار و 311 کلاس درس، حذف 205 مدرسه کانکسی سنتی و 164 کانکس غیرسنتی در استان برخی از برنامه های امسال این اداره است.

مدارس استیجاری، کلاس به‌دوشی و خاطرات پرپرشده تحصیلی

خراسان رضوی پیشرو در مدرسه‌سازی خیران

مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی که نخستین مجمع در کشور است و فعالیت رسمی خود را از سال 1377 آغاز کرده است، هم اکنون دارای بیش از سه هزار و 500 خیر مدرسه ساز عضو این مجمع است.

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی گفت: اساس توسعه هر کشور، توسعه آموزش و پرورش و تعلیم فرزندان آن است و به همین دلیل فراهم کردن امکان تحصیل برای دانش آموزان بویژه در مناطق محروم و فاقد فضای آموزشی مناسب اولویت کشور بوده و ارزش بالای اخروی دارد. 

غلامعلی رافتی، حضور فعال خیران استان در امر مدرسه‌سازی را نعمت بزرگ الهی دانست و افزود: از ابتدای تاسیس مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی در سال 1377، به عنوان نخستین مجمع در کشور، تا پایان سال 1400 حدود 6 هزار مدرسه با 30 هزار کلاس در مناطق مختلف استان به بهره برداری رسیده است که البته مناطق محروم و روستاهای نیازمند در این بخش همیشه در اولویت قرار داشته و دارند.

رافتی درباره شمار خیران مدرسه ساز استان رضوی و ساخت مدارس در مناطق مختلف استان هم گفت: تا کنون حدود چهار هزار نفر خیر مدرسه ساز در استان، اعم از حقیقی و حقوقی ثبت شده است که به صورت مشارکتی یا صد درصدی در امر مدرسه سازی مشارکت می‌کنند. 

وی تاکید کرد: اولویت کاری این مجمع ساخت و توسعه پروژه‌ها در مناطق کم برخوردار بوده و هست، که البته نمی توان کتمان کرد که نیاز به مدرسه‌سازی حتی در برخی شهرهای بزرگ استان نیز همچنان وجود دارد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

امکان پرداخت زکات فطریه و کفاره در نانوایی‌های تربت حیدریه فراهم شد

کسب قهرمانی مسابقات دو جام رمضان خراسان رضوی توسط آتش نشان تربت حیدریه

کاهش 36 درصد بارندگی در خراسان رضوی / بحرانی بودن نیمی از دشتهای استان

شکارچی‌های غیرمجاز در رصد کامل محیط زیست تربت حیدریه

استقبال دانش‌آموزان کنکوری تربت حیدریه از قرائت‌خانه‌های آموزشگاهی

امام‌جمعه تربت‌حیدریه: تلاش دشمن برای کشاندن ما به میدان جنگ در منطقه ناکام است

توسعه گردشگری سلامت در شهرستان‌مرزی خواف

ترمز بریدن تریلر در جاده "کوهسرخ" خراسان رضوی حادثه مرگبار آفرید

در پاسخ حمله رژیم صهیونسیتی به کنسولگری کشورمان نباید از رهبری جلو بزنیم

گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در تربت حیدریه از نگاه دوربین

رژیم صهیونییستی غریقی که به هر چیزی چنگ می زند

رژیم غاصب صهیونیستی آخرین نفس‌های خود را می‌کشد

اختصاص بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی و پایین ترین نرخ بیکاری به خراسان رضوی

تصاویر: دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری

کاهش ماندگاری پزشکان متخصص در شهرستان/ افزایش حیوان گزیدگی در تربت‌حیدریه/ نیاز منطقه به 30 متخصص/ راه‌اندازی پایگاههای اورژانس نسر و رودمعجن / آغاز احداث ساختمان اورژانس بانوان