آخرین مطالب

بررسی مرگ‌های زنجیره‌ای در استخرهای ذخیره آب کشاورزی تربت حیدریه حوادث

بررسی مرگ‌های زنجیره‌ای در استخرهای ذخیره آب کشاورزی تربت حیدریه

  بزرگنمایی:
در سال‌های اخیر استخرهای ذخیره آب کشاورزی هر چند به ظاهر تا حدودی جای خالی کمبود استخرهای شنا را درتربت حیدریه گرفته‌اند، اما خود به گرداب مرگ تبدیل شده‌اند.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

نوید تربت-محمدرضا سالارمقدم: در سال‌های اخیر استخرهای ذخیره آب کشاورزی هر چند به ظاهر تا حدودی جای خالی کمبود استخرهای شنا را درتربت حیدریه گرفته‌اند، اما خود به گرداب مرگ تبدیل شده‌اند.

 به عبارت دیگر این پروژه های به ظاهر اقتصادی در حوزه کشاورزی، خواسته یا ناخواست به قاتل بی‌رحم مرگ‌های زنجیره‌ای جوانان و نوجوانان شهرستان تربت‌حیدریه تبدیل شده‌اند.

به گزارش نوید تربت،هیات شنای تربت‌حیدریه نشست بررسی مرگ در استخرهای ذخیره آب کشاورزی را با حضور اصحاب رسانه، نجات غریق‌ها، مسوولان اداره ورزش و جوانان و هلال‌احمر در محل مجموعه آبی تختی برگزار کرد.

 

نگاهی به مرگ و میرهای ناشی از غرق شدگی در منطقه تربت‌حیدریه

بهار امسال 2 جوان 13 ساله در استخر کشاورزی واقع در روستای سرگلو شهرستان زاوه غرق شدند.

هفته گذشه نیز در روستای زرمهر تربت‌حیدریه یک پسر 15 ساله اسیر گرداب مرگ شد و خانواده‌ای را داغدار کرد.

هر چند آمار یک دستی موجود نیست، اما از ابتدای امال 10 نفر در منطقه تربت‌حیدریه دچار غرق شدگی در استخرهای کشاورزی شده‌اند.

 

دلیل نامگذری مرگ‌های زنجیره‌ای در استخرهای کشاورزی

 دلیل نامگذری مرگ‌های زنجیره‌ای در استخرهای کشاورزی، آن است که چون برای پیشگیری از هدر رفت آب، سطح رویی استخر با یک لایه پلاستیک پوشانده وغالبا کل معماری این استخرها به شکلی است که با شیب نه چندان ملایم، به ناگاه دارای عمق زیادی می‌شوند.

لذا وقتی کسی برای شنا وارد استخر می‌شود، چون کف استخر سُر است، فرار از غرق شدگی برایش غیرممکن و به همین دلیل حتی غواصانی هم که هنگام حادثه وارد استخرهای کشاورزی می‌شوند، تنها با استفاده از طناب یا نردبان نجات، می‌توانند از آنخارج شوند.

لذا طبق نظر کارشناسان هر استخر ذخیره آب باید مجهز به یک طناب بزرگ که یک سر آن به جای محکمی گره خورده، به همراه یک عدد تیوپ متصل به طناب که سر دیگر آن طناب نیز به جای محکمی گره خورده باشد، که متاسفانه غالب استخرهای تربت‌حیدریه این نکات ایمنی را رعایت نمی‌کنند.

نداشتن حصار ایمن، مشکل دیگر استخرهای ذخیره آب در تربت‌حیدریه می باشد و از آنجا که این استخرها در باغ یا زمین‌های کشاورزی قرار دارند، به طور غالب افراد هنگام عبور از نزدیکی استخر، هوس تن زدن به آب می کنند و چون کسی در آن اطراف نیست که به کمک آنها بیاید، در این تله‌های مرگ گرفتار می‌شوند.

 

هر ماه دو غرق شدگی در استخرهای ذخیره کشاورزی

در رابطه به این اظهارات رییس هیات شنا و شیرجه تربت‌حیدریه گفت: طبق آمار دریافتی از منابع امداد و نجات، از ابتدای امسال تاکنون و بصورت میانگین ماهانه 2 نفر در استخرهای ذخیره کشاورزی این منطقه غرق شده و جان باختند.

هادی مرادزاده با اشاره به اینکه اغلب این استخرها بدون مجوز هستند و ایمنی لازم را رعایت نکرده‌اند، افزود: یکی از موارد مهم، ساده‌انگاری در ساخت این استخرهاست که گاه ملاحظه می‌شود فنس‌کشی نشده یا در داخل آن نکات ایمنی لازم رعایت نشده‌است.

وی گفت: هر چند به لحاظ قانونی نمی‌توانیم به کشاورزان و باغداران توصیه کنیم، اما به لحاظ انسانی از این مالکان می‌خواهیم برای جلوگیری از وقوع حوادث غرق شدگی در استخرهای خود، نسبت به ایمن‌سازی آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

رییس هیات شنای تربت‌حیدریه افزود: در محوطه بیرونی استخرها نه تنها تابلوهای هشدار دهنده، اعلام عمق و خطر غرق‌شدگی به چشم نمی‌خورد، بلکه حتی در اطراف استخرها نردبان‌های شناور، تیوپ، طناب، حلقه‌های طویل و چوب‌های بلند در اطراف یا داخل استخرها تعبیه نشده‌است.

مرادزاده تصریح کرد: خانواده‌هایی که به قصد کار یا تفریح به مراتع، باغات، سدها، آبگیرها و رودخانه‌ها می‌روند باید مواظب کودکان، نوجوانان و جوان خود باشند و آنها را به حال خود رها نسازند زیرا کوچکترین بی‌توجهی و غفلت، عواقب و پیامدهای تلخ و ناگواری را برای عزیزانشان در پی خواهد داشت.

وی همچنین گفت: افرادی که به فن شنا آشنا نیستند به هیچ وجه وارد آب نشوند زیرا این اقدام بسیار خطرآفرین بوده و ممکن است به مرگ ناباورانه آنان ختم شود.

 

اجرای طرح ایمن سازی استخرهای ذخیره  کشاورزی و آموزش همگانی

رییس هیات شنا و شیرجه تربت‌حیدریه با بیان اینکه طرح ایمن سازی این استخرها و آموزش همگانی را در برنامه داریم و مکاتبه‌هایی با جهاد کشاورزی و شورای تامین شهرستان در دست اقدام است، افزود: طبق آمار کمیته پیشگیری از غرق شدگی فدراسیون نجات غریق و غواصی کشور، رودخانه‌ها، استخرهای کشاورزی، دریا، کانال‌های آبی و استخرهای خانگی اماکنی هستند که به ترتیب بیشترین آمار غرق شدگان در آنها گزارش شده‌است.

مرادزاده در ادامه به دلایل دیگر این حوادث اشاره کرد و گفت: کمبود یا فقدان فضای سالم و ایمن برای انجام ورزش مفرح شنا در برخی شهرها، فقدان آموزش همگانی، تخلف مالکان استخرهای کشاورزی در رعایت نکردن نکات ایمنی نگهداری این استخرها، فقدان بازرسی دوره‌ای جهاد کشاورزی به عنوان متولی صدور مجوز ساخت این استخرها، از جمله مهمترین این دلایل است.

وی اظهار داشت: قبل صدور مجوز، آماده‌ایم با همکاری جهاد کشاورزی آموزش‌های لازم در پیوند با نگهداری و نکات ایمنی این استخرها، به مالکان استخرهای کشاورزی ارایه کنیم.

مرادزاده همچنین اخذ تعهد محضری از مالکان در خصوص رعایت تمام نکات ایمنی توسط جهاد کشاورزی را، دیگر مولفه بازدارنده برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی عنوان کرد.

 

تیم برترغواص استان فاقد تجهیزات غواصی

رییس هیات نجات غریق و غواصی تربت‌حیدریه نیز با بیان اینکه این هیات فاقد امکانات و تجهیزات لازم برای نجات غریق است، گفت: اکنون 12 غواص آموزش دیده داریم که دوره‌های آموزشی لازم را گذرانده و مدرک تک ستاره را دریافت کرده‌اند.

حمید رضایی افزود: 2 نفر از این افراد تکنسین پزشکی، 2 نفر از پرسنل آتش نشانی و بقیه از افراد هیات نجات غریق شهرستان و مشغول فعالیت حرفه‌ای هستند.

وی گفت: به هیچ‌وجه تجهیزات و امکانات حرفه‌ای برای نجات غریق نداریم و تنها 2 دست لباس مخصوص غواصی آن هم با هزینه شخصی تهیه کرده‌ام که اکنون فرسوده شده‌اند و این در حالی است که در سطح استان تیم غواصی ما جزو تیم‌های برتر شهرستانی اما فاقد امکانات و تجهیزات هستند.

رضایی تجهیز ناجیان غریق این خطه را نیازمند پنج میلیارد ریال اعتبار دانست و افزود: اکنون امکانات و تجهیزات حتی برای چهار نفر که بخواهند برای امداد خود را به آب بزنند، نداریم و این در حالی است که طبق قانون، ستاد مدیریت بحران موظف به حمایت مالی است.

رییس هیات نجات غریق و غواصی تربت‌حیدریه گفت: نخستین مدرک آموزشی تک ستاره شهرستان را کسب کرده و دوره آموزشی برای دریافت  مدرک 2 ستاره را  نیز با هزینه شخصی در قشم و با صرف هزینه‌ای بالغ بر صد میلیون (منهای هزینه سفر و اقامت) گذرانده‌ام.

 

ایمن سازی استخرهای ذخیره آب کشاورزی با کمترین هزینه

رضایی با بیان اینکه کشاورزان برای ایمن‌سازی استخرها کشاورزان نیاز به صرف هزینه‌های گزاف نیستند، افزود: کشاورزان می‌توانند با لوله‌های آب به شکل تی انگلیسی به اندازه 6 متر، دبه‌های خالی آب 20 لیتری، بطری‌های خالی نوشابه یا آکاسیف را داخل استخرها به صورت شناور قرار دهند و چهار طرف استخر را طناب‌کشی کرده و هر نیم متر یک گره بزنند.

معاون امداد و نجات هلال‌احمر تربت‌حیدریه نیز گفت: مدل مدیریتی بحران به شکلی است که تا وارد بحران نشویم و تلفات ندهیم، فکر اساسی برای پیشگیری از وقوع حادثه نمی‌شود و لذا اگر بخواهیم به واکاوی ریشه‌های  غرق شدگی‌ در سدهای خاکی و استخرهای کشاورزی بپردازیم، به 2 مقوله فقدان آموزش و پیشگیری‌های لازم می‌رسیم.

ابوالفضل پوراومی افزود: سطح آگاهی عمومی مردم در این حوزه به شدت پایین و آموزش‌های لازم ارایه نشده و می‌طلبد هلال‌احمر، آتش‌نشانی، شهرداری و مدیریت بحران به این موضوع به صورت جدی ورود کنند.

 

وظیفه ما تنها اخطار و تذکر است نه برخورد

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه در پاسخ به این اظهارات گفت: اکنون 900 استخر ذخیره کشاورزی در این شهرستان وجود دارد که اغلب آنها فاقد مجوز هستند که البته اخطار‌ها و تذکرات لازم به آنها داده شده‌است.

حسین محمدی افزود: در بازدیدی که پارسال از برخی استخرهای دارای مجوز یا بدون مجوز داشتیم، ضمن بررسی موانع و نقایص، تذکرات و اخطارهای لازم به صاحبان آنها داده‌شد.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر به حدود 700 نفر در خصوص ایمن‌سازی استخرهای کشاورزی تذکر لازم داده‌شده، گفت: وظیفه ما تنها اخطار و تذکر است نه برخورد و لذا موارد ایمنی و رعایت استانداردهای لازم را به آنها اعلام می‌کنیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

امکان پرداخت زکات فطریه و کفاره در نانوایی‌های تربت حیدریه فراهم شد

کسب قهرمانی مسابقات دو جام رمضان خراسان رضوی توسط آتش نشان تربت حیدریه