آخرین مطالب

پشت ویترین شورای شهر تربت‌حیدریه؛

چرا شهروندان مقصر مشکلات شهر را فقط شهرداری می دانند نه شورای شهر اجتماعی

چرا شهروندان مقصر مشکلات شهر را  فقط شهرداری می دانند نه شورای شهر

  بزرگنمایی:
در تربت‌حیدریه یک "تصور غلط" وجود دارد و آن اینکه شهروندان بیشتر به ویترین شهرداری توجه دارند تا شورای اسلامی شهر.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

نوید تربت- علیرضا حسینی مقدم- در تقویم سیاسی ایران، نهم اردیبهشت یادآور روز مدنیت، مردم سالاری و تداعی‌گر نظامی است که در آن مردم در تصمیم‌سازی‌های آن سهیم و شریکند و همچنین فرصتی است تا عملکرد شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه را به نقد بنشینیم.  

پیش درآمد:

هر چند فصل هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به همراه هفت اصل به "شوراها" اختصاص یافته و اصول ششم، هفتم و دوازدهم نیز به اهمیت و کارکرد این نهاد مدنی پرداخته، اما در تربت‌حیدریه یک "تصور غلط" وجود دارد و آن اینکه شهروندان بیشتر به ویترین شهرداری توجه دارند تا شورای اسلامی شهر.

این بدان معناست هر چند عمر شوراهای اسلامی در شهرستان تربت‌حیدریه همپای دیگر نقاط کشور است، اما بر اساس تصور غلط یاد شده و یک دیدگاه ناثواب خدمات و جایگاه شوراهای اسلامی آن طور که باید و شاید به چشم مردم نمی‌آید و در مقابل شهروندان بیشتر از خدمات شهرداری تجلیل می‌کنند یا این دستگاه خاص را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

بدتر آنکه رسانه‌های جمعی این خطه نیز در نشانه‌گاه خبری خود بیشتر شهرداری را مورد خطاب قرار می‌دهند.

 

شهرداری تنها مجری آنچه که شورای شهر وضع می‌کند است

مدیر مسوول و صاحب امتیاز نشریه نوید خراسان و پایگاه خبری نوید تربت در پیوند با این دیدگاه به خبرنگار ایرنا گفت: با وجودی که چنین ذهنیتی میان مردم وجود دارد، اما من به شخصه همیشه شورای اسلامی را مورد خطاب قرار می‌دهم.

محمدرضا سالارمقدم افزود: حتی زمانی که شهروندان در پیام‌های ارسالی به ما شهرداری را مورد انتقاد یا تجلیل قرار می‌دهند، هنگام انعکاس صدای شهروندان، شهرداری و شورای اسلامی را مورد خطاب قرار می‌دهم.

وی گفت: اما واقعیت تلخ آنست در ایران مردم همیشه ریشه خیلی از مشکلات خود را در دولت یا قوه مجریه جستجو می‌کنند و حال آنکه دولت تنها مجری قوانینی است که مجلس وضع کرده و در حوزه شهری نیز، شهرداری تنها مجری مقرراتی است که شورای اسلامی وضع می‌کند.

سالارمقدم افزود: اما در عمل شاهدیم در این خطه همیشه شهردارانی استیضاح شده‌اند که به انتخاب اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر منصوب شده و گناهشان نیز آن بوده که تنها تصمیمات شورای اسلامی شهر را اجرا کرده‌اند.

 

به اشتباه تصور می‌کنیم شهرداری مقصر اصلی است  

خبرنگار پایگاه خبری تابان تربت نیز به خبرنگار ما گفت: مشکل از آنجا ناشی می‌شود که خدمات یا کم‌کاری‌های شهرداری از عملکرد شوراهای اسلامی ناشی می‌شود و شوراها می‌بایست به تبیین مشکلات درون سیستمی خود بپردازند تا مردم با کمبودها و تنگناهای آنها آشنا شوند.

حمید حلاج افزود: اما در عمل چنین چیزی نمی‌بینیم و لذا مشکلات را در شهرداری جستجو کرده و به اشتباه تصور می‌کنیم شهرداری مقصر اصلی است.  

وی گفت: اگر شهروندان با محدودیت‌های تصمیم‌سازی در حوزه شهری آشنا شوند، چه بسا سطح توقعات خود را نیز پایین بیاورند.

حلاج بیان داشت: البته برخی اعضای شورا در یک سال اخیر نسبت به عملکرد و اقدامات و نیز برخی محدودیت‌ها ارتباط خوبی با رسانه‌ها داشتند، اما این موضوع اگر به همه اعضا تسری پیدا کند، به طور قطع نتیجه بهتری در بر خواهد داشت.

 

نباید شورای شهر را شورای شهرداری دانست

در پاسخ به این اظهارات عضو شورا و رییس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری، برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه به خبرنگار نوید تربت گفت: نباید شورای شهر را شورای شهرداری دانست و خروجی عملکرد شورای شهر را با خروجی عملکرد شهرداری سنجید.

مهدی جهانشیری افزود: واقعیت آن است اختیارات شورای شهر به مراتب فراتر از عملکرد سازمان‌های تحت نظارت خودش نظیر شهرداری است و مردم باید با گستردگی عملکرد شورای اسلامی که حدود و اختیارات آن در قانون اساسی آمده، آشنا شوند.

وی تصریح کرد: وظیفه شورای اسلامی همچون دیگر شوراهای اسلامی در سطح کشور یکی و در واقع در حکم یک پارلمان محلی محسوب می‌شوند و در نهایت وظیفه شورا قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای آن توسط شهرداری است.

نایب رییس کمیسیون عمران و شهرسازی همچنین گفت: به همین خاطر است که قالب مردم برای ارایه پیشنهاد و حتی انتقاد از عملکرد شهرداری، به کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر مراجعه و این نشان می‌دهد از نگاه آنها اولویت امور شهری، با شورای شهر است.

جهانشیری افزود: البته این‌که عملکرد شهرداری ملموس‌تر هست، امری طبیعی است زیرا شهرداری بازوی اجرایی شورای شهر و در واقع عملکرد مثبت و درست شهرداری به منزله عملکرد درست و مثبت قانون‌گذار می‌باشد و البته عکس آن نیز کاملاً صادق است.

وی در پاسخ به این سووال که شورا چقدر در پیشبرد اهداف شهرداری نقش دارد، گفت: شورا مغز متفکر، سیاست‌گذار و ناظر بر اجرای این تصمیمات می‌باشد و شهرداری نیز عامل اجرایی آن است.

عضو کمیسیون املاک و حقوقی در بخش دیگری به مشکلات درون سازمانی شورای شهر تربت‌حیدریه اشاره و اظهار کرد: واقعیت آن است قانون‌گذاری و تصمیم‌نویسی در این پارلمان محلی بر عهده هفت تفکر مستقل و متفاوت است (اعضای شورای شهر تربت‌حیدریه) و فقدان وحدت نظر بین این هفت نفر می‌تواند تبدیل به یک چالش درونی و در نتیجه اخلال در تصمیم‌سازی شود زیرا به هر حال متقاعد ساختن و همسوسازی طرف مقابل با خود، کار بسیار دشواری است.

جهانشیری در تشریح مشکلات برون‌سازمانی نیز گفت: عمده‌ترین مشکل ما کمیته انطباق و نیز فقدان اجرای مصوبات شورا توسط شهرداری است که خوشبختانه تا امروز از این حیث با مشکل چندانی مواجه نبودیم که منجر به زمین مانده کارها شود.

 

شورای شهر جای خودنمایی نیست

عضو شورا و رییس کمیسیون خدمات شهری و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه نیز گفت: با توجه به جایگاه اجرایی شهرداری به عنوان بزرگترین نهاد اجرایی یک شهر، امری طبیعی است که شهرداری بیشتر از شورای شهر دیده‌شود و لذا اینکه بگوییم "یک تصور غلط" شهرداری را پررنگ‌تر از شورا کرده، خودش یک جمله غلط است.

سیدجمال یوسف‌زاده افزود: بزرگی این نهاد اجرایی شهر به حدی است که با تمام دستگاه‌های اجرایی و خدماتی در سطح شهر ارتباط دارد به عبارت بهتر بخشی از خدمات دستگاه‌های اجرایی به طور مستقیم با شهرداری در ارتباط هستند.

وی با بیان اینکه وظیفه شورا برنامه‌ریزی‌های کلان است، اظهار کرد: کار شورا برنامه‌نویسی‌های پنج یا 10 ساله با هدف توسعه شهری و لذا جنس عملکرد ما از نوع تولید فکر، مطالعه، بررسی و نیز بحث و استدلال و به عبارت بهتر شورای شهر جای خودنمایی نیست.

نایب رییس  کمیسیون فرهنگی اجتماعی، ورزشی و جوانان در ادامه به مشکلات حوزه توسعه شهری اشاره کرد و گفت: با توجه به کمبود منابع آبی بحث مطالعات فضای سبز و جایگزینی پوشش گیاهی کم‌مصرف و در عین حال مثمر، بحث ترافیک، بافت فرسوده و نیز مباحث فرهنگی برای ما در اولویت هستند که البته تاکنون در حوزه سیما و منظر شهری، مردم شاهد نتایج تصمیم‌نویسی ما بوده‌اند و البته هنوز باید کارهای بیشتر انجام شود.

یوسف‌زاده افزود: به عنوان نمونه در حوزه آتش‌نشانی در حال طراحی اطلس مدیریت بحران هستم که نتایج آن به زودی رونمایی خواهد شد تا در شرایط حوادث غیرمترقبه به عنوان الگوی عملیاتی و راهبردی به منظور کاهش خسارت جانی و مالی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پیوند با موضوع امدادرسانی از شهروندان خیر درخواست کرد با توجه به کمبود امکانات و تجهیزات در حوزه آتش‌نشانی، چنانچه زمین یا امکانات مالی مازاد در اختیار دارند، برای ساخت و تجهیز ایستگاه آتش‌نشانی به شهرداری اهدا کنند.

رییس کمیسیون خدمات شهری همچنین به مشکلات برون‌سازمانی شورای اسلامی تربت‌حیدریه اشاره کرد و گفت: فقدان آگاهی لازم دستگاه‌های اجرایی با جایگاه شورای شهر، عمده‌ترین مشکل ما و لذا در بسیاری جلسات مجبور هستیم به مسوولان محلی اصل 133 قانون اساسی را یادآور شویم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

امکان پرداخت زکات فطریه و کفاره در نانوایی‌های تربت حیدریه فراهم شد

کسب قهرمانی مسابقات دو جام رمضان خراسان رضوی توسط آتش نشان تربت حیدریه

کاهش 36 درصد بارندگی در خراسان رضوی / بحرانی بودن نیمی از دشتهای استان

شکارچی‌های غیرمجاز در رصد کامل محیط زیست تربت حیدریه

استقبال دانش‌آموزان کنکوری تربت حیدریه از قرائت‌خانه‌های آموزشگاهی

امام‌جمعه تربت‌حیدریه: تلاش دشمن برای کشاندن ما به میدان جنگ در منطقه ناکام است

توسعه گردشگری سلامت در شهرستان‌مرزی خواف

ترمز بریدن تریلر در جاده "کوهسرخ" خراسان رضوی حادثه مرگبار آفرید

در پاسخ حمله رژیم صهیونسیتی به کنسولگری کشورمان نباید از رهبری جلو بزنیم

گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در تربت حیدریه از نگاه دوربین

رژیم صهیونییستی غریقی که به هر چیزی چنگ می زند

رژیم غاصب صهیونیستی آخرین نفس‌های خود را می‌کشد

اختصاص بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی و پایین ترین نرخ بیکاری به خراسان رضوی

تصاویر: دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری

کاهش ماندگاری پزشکان متخصص در شهرستان/ افزایش حیوان گزیدگی در تربت‌حیدریه/ نیاز منطقه به 30 متخصص/ راه‌اندازی پایگاههای اورژانس نسر و رودمعجن / آغاز احداث ساختمان اورژانس بانوان