آخرین مطالب

مرثیه‌ای برای پلنگ، خرس، گورخر و همه جاندارانی که بیهوده تلف شدند حوادث

مرثیه‌ای برای پلنگ، خرس، گورخر و همه جاندارانی که بیهوده تلف شدند

  بزرگنمایی:
این روزها اخبار فراوانی از نابودی حیواناتی زیبا و کمیاب در ایران منتشر می شود. ترجیع بند همه این فجایع، مسولیت ناپذیری دولتها و ناآگاهی شهروندان در قبال حیات وحش کشور است.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir
این روزها اخبار فراوانی از نابودی حیواناتی زیبا و کمیاب در ایران منتشر می شود. ترجیع بند همه این فجایع، مسولیت ناپذیری دولتها و ناآگاهی شهروندان در قبال حیات وحش کشور است.

تیراندازی به پلنگ، شکستن کمر خرس با تراکتور، پیدا شدن لاشه تاکسی درمی شده پلنگی دیگر در جوی آب، کشف لاشه گونه در معرض انقراض فوک خزری، شکستن ساق پای گورخر در مسیر انتقال به باغ وحش، گرسنگی دادن تا سرحد مرگ به شیر ایرانی در لرستان و صدها خبر ریز و درشت دیگر، مرثیه ای بی پایان از وضعیت اسف بار حیات وحش ایران را در رسانه ها ترسیم می کند. این روی دیگر سکه توسعه است، توسعه نامتوازن جامعه ای که به دست خود، حیوانات زیبا و منحصر به فردش را قربانی مسولیت ناپذیری دولتها و ناآگاهی شهروندان کرده است.

به گزارش نوید تربت به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، کمتر کسی ماجرای پلنگی که به سردر و تابلوی مغازه ای در قائمشهر پناه برده بود را نشنید یا فیلمهایی که مردم همیشه در صحنه با موبایل از فرار و تقلای این جانور زیبا و باشکوه گرفته بودند را ندید. در نهایت، پلنگ با گلوله کشته شد. بر خلاف گزارشهای اولیه که عنوان کرده بود پلنگ به ضرب تیر پلیس کشته شده، خبرهای بعدی حکایت از آن داشت که مقام دولتی مسول محیط زیست در آن شهر، با شلیک مستقیم، جان این حیوان را گرفت. آنطور که فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قائمشهر پس از رویت پلنگ در فاصله‌ی دو متری خود به پلنگ شلیک کرد.

اخبار حاکی از آن است مرکز استان مازندران دو قبضه اسلحه بی‌هوشی دارد، که به دلیل ترافیک فرد آموزش دیده به همراه اسلحه بیهوشی در زمان مناسبی به قائمشهر نرسید و در نهایت، این حیوان توسط بخش دولتی که ماموریت و رسالت حفاظت از او را داشت، نابود شد. این قبیل عملکرد است که باعث می شود ناظران و فعالان حیات وحش به آن صفت «خنده دار» بدهند. پیام محبی یکی از این دوستداران محیط زیست و رییس بیمارستان دامپزشکی تهران است که درباره ماجرای کشته شدن پلنگ مازندران می گوید: متاسفانه صحنه‌های که دیدم کاملا خنده‌دار و غیرحرفه‌ای بود. خودروهایی بدون تجیهزات و افرادی غیرحرفه‌ای و با جمعیت زیادی از مردم گوشی به دست جمع شده‌اند،‌ در حالی‌که زنده‌گیری حیوانات یک کار کاملا علمی و حرفه‌ای محسوب می‌شود،‌ دامپزشک باید حضور داشته باشد و محیط‌بان آموزش دیده باید وارد عمل شود.

بعد ازاین رویداد عجیب بود که خبر دیگری هم درباره پیدا شدن لاشه یک پلنگ تاکسیدرمی شده در جویبار منتشر شد. ظاهرا کسانی که دست به این کار زده اند، پس از مدتی، لاشه را در جوی آب رها کرده و از ترس برخورد قانونی، عطای پز دادن با جسد حیوانات را بخشیده اند و گریختند.

 

عکس یادگاری با لاشه خرس سلاخی شده در آمل

اما پلنگ تلف شده قائمشهر، تنها مرثیه اخیر حیوانات وحشی ایران نبود. گزارش تاسف بار دیگری حاکی از کشتن خرس بینوایی در ارتفاعات آمل است. ظاهرا خرس را کشته و دل و جگرش را برده اند. یک فعال محیط زیست می گوید محتویات ناحیه شکمی این خرس توسط قاتلان تخلیه شده و جسد این حیوان نیز به تخته سنگی تکیه داده شده است.

خرس2

 

شکستن کمر خرس زیر چرخهای تراکتور

اینطور که پیداست فقط خرس آملی نبود که اسیر قهر و جهل هموطنان ما شد. خبر تکان دهنده دیگری که اخیرا منتشر شد، درباره نابودکردن خرس دیگری زیر چرخهای تراکتور و توسط اهالی روستای کنازق شهرستان نمین در استان اردبیل است.

گزارش سازمان محیط زیست و فیلمهای منتشر شده از این رویداد تلخ نشان می دهد اهالی روستا پیش از رسیدن ماموران محیط زیست، با توسل به روش‌ها و رفتارهای نامناسب، پس از تعقیب و گریز و ضرب و جرح حیوان و از پا انداختن آن، با استفاده از ادواتی نظیر تراکتور، گونه مذکور را مهار نموده و آسیب جدی به این جانور وارد کرده‌اند که این اقدام روستاییان باعث شکستگی استخوان پا و لگن و آسیب ستون فقرات حیوان شد.

آنطور که مسولان سازمان محیط زیست اعلام کرده اند اکیپ یگان حفاظت محیط زیست با همکاری عوامل نیروی انتظامی مستقر در محل برای ایجاد امکان انتقال آن به کلینیک حیات وحش استان و جلوگیری از احتمال خطر حمله به افراد حاضر در محل و روستائیان با بکارگیری اسلحه بیهوشی و بیهوش نمودن خرس اقدام و گونه مذکور را با قفس به مرکز استان و کلینیک حیات‌وحش انتقال داد.

مرثیه‌ای برای پلنگ، خرس، گورخر و همه جاندارانی که بیهوده تلف شدند

دامپزشک معتمد راهنمایی‌های لازم برای بهبود و بازگشت حیوان به شرایط عادی را ارائه و معاینات بالینی و مداوای لازم نیز بر روی این جانور صورت گرفت ، حیوان به محرک‌های وارده عکس‌العمل نشان داد و ضربان قلب و تنفس آن به حالت عادی برگشت لیکن حیوان با توجه به شدت آسیب‌دیدگی حیوان از ناحیه ستون فقرات و خونریزی داخلی تلف شد.

البته دادستانی نمین اعلام کرده پرونده تلف شدن این حیوان را تشکیل داده است. آقای پروانه گفته: در این ارتباط تصاویری از تعقیب و گریز و جرح و ضرب این قلاده خرس با ادواتی همچون تراکتور منتشر شده که در اسرع وقت دادستانی وارد شده و با تشکیل پرونده موضوع را بررسی کرد.

دادستان شهرستان نمین ادامه داد: به همین منظور دستورات لازم برای بررسی علت تلف شدن یک قلاده خرس و شناسایی و دستگیری مسببان آن صادر شد تا با متخلفان در این زمینه برخورد قانونی شود.

البته در کنار این اخبار که وجدانهای بیدار جامعه را خراشید، نباید از اخباری غافل شد که نشان می دهد زیر پوست شهرها، هم خبرهای بسیاری از جمله قاچاق حیوانات بومی ایران به کشورهای دیگر است. خبرهایی درباره به بندکشیدن و اسارت دادن به حیوانات وحشی یا تشکیل گروههای خلافکاری که کارشان اسیرکردن و صید حیوانات زنده است. حیواناتی که در خانه های بی نور و هوای شهرها اسیر جهل شهروندان می شوند و اگر فرصتی فراهم شد، سراسیمه از قفس می پرند ولی چون شهرهای بزرگ، راهی برای زندگی طبیعی آنها باقی نگذاشته، باز هم اسیر و گرفتار آدمیان می شوند. نمونه این اخبار را می توان در پیداشدن توله گرگ وحشی در خانی آباد دید. ماجرایی که با حضور عوامل آتش نشانی و زنده گیری گرگ و تحویل آن به سازمان حفاظت از محیط زیست، ختم به خیر شد.

 

گورخری که از آفریقا نرسیده زیر کتک تلف شد

سال گذشته حکایت گورخرهای آفریقایی که در گمرک و هنگام انتقال به باغ وحش صفادشت کتک خورده اند و یکی شان تلف شده نقل شبکه های اجتماعی بود.

همه چیز از انتشار یک فیلم کوتاه در شبکه های اجتماعی از کتک خوردن گورخر آفریقایی شروع شد. فیلمی که در شبکه های اجتماعی به سرعت وایرال شد نشان می داد سه راس گورخر آفریقایی سرگردان و هراسان در بین گروهی از مردان دستپاچه و وحشتزده، ایستاده اند که یکی از آنها داخل جوی آب می افتد و پای چپش می شکند. شدت شکستن استخوان به حدی بود که پا کاملا پیچ خورده و حیوان بینوا حتی امکان خروج از جوی آب را نداشت، با این حال، یکی از مردان خشمگین و عصبی، وقتی از زدن افسار به گورخر زخمی ناامید می شود و نمی تواند او را به زور از جایش تکان دهد به شدت با شی ای شبیه افسار یا شلاق به سر و گردن او می کوبد و تلاش دارد به زور حیوان را از داخل جوی آب خارج کند.

مرثیه‌ای برای پلنگ، خرس، گورخر و همه جاندارانی که بیهوده تلف شدند

در توضیح این فیلم عنوان شده که گورخر حین انتقال به خودرو سازمان محیط زیست در گمرک، تلف شده است. پیش از این، یکی از مسولان باغ وحش صفادشت با فیلم گرفتن از گورهایی که در واگن انتقال حیوانات نگهداری می شدند درباره جنسیت سه گورخر توضیح می داد. گمرک هم درباره تلف شدن گورخرها توضیح داد. گمرک می گوید تلف شدن گورها ربطی به ما ندارد و هنگام ترخیص، آنها سالم بوده اند. معاون فنی گمرک ایران گفت: برای ورود این سه رأس گورخر، ثبت سفارش انجام نشده بود و امکان اظهار به گمرک جهت انجام تشریفات برای ترخیص را نداشت، اما با این حال طی هماهنگی‌های صورت گرفته مجوز خروج داده شده و هر سه گورخر در هنگام ترخیص سالم بوده‌اند.

ظاهرا بعد از انتشار فیلم بدرفتاری با گورخری که تلف شده و صدای مردم را درآورده، اکانت اینستاگرامی منتسب به باغ وحش صفا دشت از خجالت منتقدان درآمده و با توهین به آنها گفته است صدایتان به جایی نمی رسد. اخبار حاکی از آن است پس از مرگ زرافه، گورخر آفریقایی و یک قلاده ببر و ... در مرکز نگهداری حیوانات صفادشت، خبر مرگ شیر دریایی دلفیناریوم برج میلاد تهران هم منتشر شد.

آخرین اخبار منتشر شده درباره تلف شدن حیوانات در صفادشت حاکی از آن اتست که اداره کل محیط زیست شهرستان ملارد درخصوص اقدامات مسئولان باغ وحش صفادشت به دلیل جریحه‌دار شدن اذهان عمومی و تلف شدن گورخر شکایت کرده است. البته از سرنوشت این شکایت خبر درخوری منتشر نشد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

امکان پرداخت زکات فطریه و کفاره در نانوایی‌های تربت حیدریه فراهم شد

کسب قهرمانی مسابقات دو جام رمضان خراسان رضوی توسط آتش نشان تربت حیدریه

کاهش 36 درصد بارندگی در خراسان رضوی / بحرانی بودن نیمی از دشتهای استان