آخرین مطالب

"ولایتعهدی" امام رضا(ع) خدعه ای که مامون در آن ناکام ماند مقاله و یادداشت

"ولایتعهدی" امام رضا(ع) خدعه ای که مامون در آن ناکام ماند

  بزرگنمایی:
مامون در موضوع ولایتعهدی امام رضا(ع) با خدعه قصد داشت هم امام(ع)، هم علویان و هم ایرانیان را بفریبد.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

مامون در موضوع ولایتعهدی امام رضا(ع) با خدعه قصد داشت هم امام(ع)، هم علویان و هم ایرانیان را بفریبد.

"بهمن براتی دشت‌بیاض" پژوهشگر عرصه فرهنگ و تاریخ رضوی ، از ولایتعهدی حضرت ثامن الائمه(ع)، به عنوان خدعه‌ای ناکام از سوی مامون‌الرشید عباسی نام می‌برد.   

وی در مقاله‌ خود می نویسد: مامون در موضوع ولایتعهدی امام رضا(ع) قصد داشت هم امام(ع)، هم علویان و هم ایرانیان را بفریبد.

وی افزود: برای روشن شدن ابعاد این مهم باید یادآور شد که مردم خراسان و ایران در طول حیات خود و از زمانی که ایران به دست اعراب مسلمان گشوده شد، به گرایش‌های علوی و عشق و احترام به دودمان علی بن ابی طالب(ع) شهرت داشتند.

براتی دشت‌بیاض گفت: از این روی مامون دید که آنان ستون خلافت و دولت او شده و لذا در صدد خرسند کردن‌شان برآمد و در این میان بیعت با یکی از علویان بهترین راه خرسند ساختن ایشان و پاسخگویی به تمایلات آنان بود.

وی با بیان این‌که تشیع در سراسر حکومت عباسیان گسترش یافته و بدین سبب بسیاری از طالبییان طمع ورزیدند و بر ضد دولت قیام کردند، افزود: لذا مامون خود را ناگزیر از آن دید ایرانیان را که دودمان علی بن ابی طالب(ع) را ارج می نهادند و به آنان مهر می‌ورزیدند، خرسند سازد و به احساسات ایشان پاسخ دهد.

به گفته براتی دشت‌بیاض: بى‌تردید خلافت و ولایتعهدى موضوع بزرگی بود که دل‌ها به خاطر آن افسوس مى‌خورد و براى انسان‌هاى آزمند، چه آرزویى بالاتر از این منصب است که حاکمیت بر همه جهان اسلام راه پیدا کند و در هر جمعه و جماعات و منبرها از او یاد شود.

پژوهشگر فرهنگ و تاریخ رضوی تصریح کرد: اهمیت این مسئله وقتی بیشتر روشن می‌شود که بدانیم علویان در دوران بنى‌امیه و بنى‌عباس براى بدست گرفتن زمام حکومت در حال شورش و انقلاب بودند، اما حال که خلافت اسلامى به سید و آقاى آن‌ها تقدیم مى‌شود، چرا باید از آن سرباز زنند؟

براتی دشت‌بیاض افزود: این وضعیت شک و سووال را در دل‌ها بر مى‌انگیزد، در حالى که همه مردم به اعلمیت، افضلیت و شایستگى امام(ع) براى خلافت اذعان داشتند و بخصوص شیعه ایشان را معصوم مى‌دانستند و هنگامی که مأمون خلافت را پیشنهاد کرد، براى مردم ثابت شد، امام رضا(ع) بیش از هر کسى سزاوارتر به خلافت است و به طور حتم در پشت پرده رازها و رمزهایى است که امام(ع) آن را مى‌داند و مردم از آن بی‌خبرند.

وی در ادامه می‌نویسد: تحلیل این قضیه درایت سیاسى امام(ع) را به خوبى روشن مى‌کند، زیرا ایشان با رویه‌ای که در پیش گرفتند، مأمون را که داراى نبوغ سیاسى بى‌نظیرى بود، کاملاً شکست داد و تمام نقشه‌هاى سیاسى او را نقش بر آب کرد.

براتی دشت‌بیاض همچنین به انگیزه‌های مامون از تحمیل ولایتعهدی به امام رضا(ع) که در پاسخ به عباسیان و دیگر پیروان خود اعلام داشته‌بود، اشاره  کرد و گفت: به تصور مامون چون امام رضا(ع) به شکل پنهانى مردم را بسوى خود مى‌خواند، پس مامون ایشان را ولیعهد خود کرد تا از این طریق مردم را به سوى وی(مامون) دعوت کند و به عبارت بهتر مأمون مى‌خواست با آوردن امام(ع) در تشکیلات عباسیان، فعالیت‌هاى آن حضرت را محدود کند تا امام نه براى خود بلکه براى خلافت از مردم، دعوت کند و این استقلال آل على(ع) را از بین مى‌برد.

پژوهشگر برگزیده جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) با بیان این‌که مامون همچنین تصور می کرد با این اقدام امام رضا(ع) به حکومت و خلافت مامون اعتراف می‌کند، افزود: قبول ولایتعهدى و راه یافتن امام هشتم(ع) در دستگاه خلافت، از دیدگاه عامه مردم تایید مشروعیت حکومت بنى‌عباس بود و لذا مخالفت‌ها و دشمنی‌هاى علویان خود به خود به نفع عباسیان رفع مى‌شد.

براتی دشت‌بیاض در تشریح دلیل سوم مامون گفت: او قصد داشت با تحمیل ولایتعهدى از مقام و منزلت معنوى ایشان کاسته و حضرت رضا(ع) از نفوذ کلام بماند و از چشم اطرافیانش بیافتد و دیگر کسى او را به عنوان یک چهره مقدس و منزه نشناسد و در نتیجه اعتقاد مردم نسبت به آن حضرت ضعیف و اعتمادشان سلب شود، زیرا خلافت از نظر مردم نوعى آلودگى تلقى شده و وارد ساختن یک انسان مهذب در آن، موجب تنزل و سقوط اجتماعى وی مى‌شد.

پژوهشگر فرهنگ و تاریخ رضوی تصریح کرد: لذا می‌بینیم حضرت(ع) در پاسخ به اعتراض مردم، فرمودند: "قد علم‌الله کراهتى یعنی خدا ناخشنودیم را از این کار می‌داند".

براتی دشت‌بیاض در ادامه به دلیل چهارم مامون اشاره و اظهار داشت: او وحشت داشت امام(ع) را به حال خود بگذارد تا مبادا رخنه‌اى در کار حکومت پدید آید و لذا تصور می‌کرد با این روش مى‌تواند فعالیت‌هاى حضرت رضا(ع) را زیر نظر بگیرد و لذا می‌بینیم مراقبان و محافظان زیادی بر ایشان گماشته بود تا اخبار امام(ع) را به او برسانند.

وی در ادامه به دلیل پنجم مامون اشاره کرد و گفت: از نگاه او در کار خود مرتکب خطا شده و خویش را با بزرگ کردن امام(ع) در لبه پرتگاه قرار داده بود و لذا باید کم‌کم از شخصیت و عظمت ایشان می‌کاست تا امام(ع) را پیش مردم به صورتى درآورد که از نظر آن‌ها شایستگى خلافت را نداشته‌باشد و بدین ترتیب از خطرات ایشان که ممکن است متوجه مامون شود، جلوگیرى کند.

براتی دشت‌بیاض به دلیل ششم نیز اشاره کرد و افزود: به تصور مامون با این اقدام ضمن خاموش ساختن شعله‌هاى خشم و اعتراض مخالفان و به خصوص علویان، علاقه و محبت خود نسبت به آل على(ع) براى جلب حمایت علویان را، نشان می‌دهد.

وی گفت: اهمیت این موضوع وقتی بیشتر روشن می‌شود که بدانیم بین امین و مأمون بر سر خلافت، اختلافاتی بوجود آمده‌بود و اکثر عباسى‌ها و شیعیان از امین پشتیبانى مى‌کردند و بخصوص مخالفت شیعیان خراسان که بیشتر حیات سیاسی مأمون را تهدید مى‌کرد و شورش‌هاى دیگرى در کوفه و بصره که از امین پشتیبانى مى‌کردند و لذا مأمون می‌دید هیچ وسیله‌اى براى بقاى حکومت او جز تظاهر به شیعى بودن و نیز ولایتعهدی امام رضا(ع) وجود ندارد و حتی می بینیم مامون رسما اعلام می‌کند: "گمان نمى‌کنم بعد از آن‌که امام رضا(ع) را ولیعهد خود قرار دادم، از احدى از آل ابوطالب بترسم".

پژوهشگر برگزیده پنجمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) در بخش دیگری به عکس‌العمل امام رضا(ع) در باره تحمیل ولایتعهدی اشاره کرد و گفت: حضرت به هیچ عنوان راضی به این امر نبودند و گواه این ادعا آن است که قضیه چندین بار تکرار و جواب حضرت هر بار منفی بود تا این که امام (ع) به مامون فرمودند: "اگر این خلافت را خدا در کف عنان تو قرار داده نمی‌توانی چیزی را که خدا به تو بخشیده به دیگری واگذار کنی و اگر این خلافت از آن تو نیست، چگونه چیزی را که از آن تو نیست به دیگران می‌بخشی"؟

براتی دشت‌بیاض همچنین گفت: بالاخره بعد اصرارهای مکرر مامون، امام رضا(ع) شروطی برای پذیرش ولایتعهدی تعیین کردند که شامل: فقدان عزل و نصب افراد، فقدان از بین بردن رسوم و سنت‌ها، دخالت نکردن در امور سیاسی و حکومت و حضور به عنوان ولایتعهد تنها به صورت یک مشاور بودند که تمام این شرط‌ها را مامون پذیرفت.

وی افزود: این شرایط به حدی مدبرانه و حکیمانه بود که طرح ولایتعهدی را از همان ابتدا با شکست روبرو کرد و در حقیقت مامون می‌خواست با طرح مساله ولایتعهدی، پایه‌های حکومت عباسیان را در مرو استوار سازد.

براتی دشت‌بیاض با بیان این‌که هر چند حضرت رضا(ع) توانست با پیروی از برنامه‌ای خردمندانه مامون را شکست دهد، افزود: اما مامون در نهایت و در اوج استیصال، ایشان را به شهادت رسانید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

امکان پرداخت زکات فطریه و کفاره در نانوایی‌های تربت حیدریه فراهم شد