آخرین مطالب

"رباط طبسی" تربت حیدریه و همراهی نکردن برخی دستگاهها در بهره برداری صحیح از آن فرهنگ و هنر

"رباط طبسی" تربت حیدریه و همراهی نکردن برخی دستگاهها در بهره برداری صحیح از آن

  بزرگنمایی:
"رباط طبسی" در تربت حیدریه یک بنای تاریخی متعلق به شخص حقیقی است که می توان از آن به عنوان یکی از مصادیق ناهماهنگی برخی دستگاههای دولتی در عمل به تعهدات و همراهی نکردن با سرمایه‌گذار انگیزه‌دار بخش خصوصی در خراسان رضوی نام برد.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

علیرضا حسینی مقدم-"رباط طبسی" در تربت حیدریه یک بنای تاریخی متعلق به شخص حقیقی است که می توان از آن به عنوان یکی از مصادیق ناهماهنگی برخی دستگاههای دولتی در عمل به تعهدات و همراهی نکردن با سرمایه‌گذار انگیزه‌دار بخش خصوصی در خراسان رضوی نام برد.

این بنای تاریخی که در بافت تاریخی شهر تربت‌حیدریه قرار دارد، یکی از 13 کاروانسرایی است که از دورانهای تاریخی تیموریان تا قاجار به منظور خدمت به مردم و به طور مشخص مسافران، با کارکرد رفاهی و هدف ایجاد حس امنیت و آسایش عمومی در این خطه برپا شده‌ است.

امروز پس از گذر قرنها مالک حقیقی و یا به تعبیر روز "فعال بخش خصوصی" در صدد احیاء و تداوم حیات کاروانسرای طبسی با همان هدف اولیه اما در شکلی متناسب با نیازهای روز جامعه و به طور مشخص "گردشگری" به سبک زندگی امروزی است، ولی عدم همکاری ارگانهای دولتی مرتبط موانعی برای وی ایجاد کرده است.  

این در حالی است که اکثر کاروانسراهای برجای مانده از دورانهای تاریخی واقع در محدوده شهر تربت‌حیدریه همچون "رباط علیا،  رباط لاری و بناهای خارج از محدوده این شهر نظیر "رباط کامه، رباط کسکک، رباط تروسک، رباط شور حصار، رباط میاندشت و رباط اسدآباد" گرچه از دست تطاول زمان جان سالم به در برده و هنوز پابرجا هستند اما برخی از آنها به خاطر تغییرات عمیق سبک زندگی، بدون استفاده مانده‌ اند و همچنان در چنگ چرخه تکراری فرسایش قرار داشته و رو به تخریب و نابودی می‌روند.  

 

اثر ملی

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگی و صنایع دستی تربت‌حیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: رباط طبسی که اسفند 1380به شماره 4802 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده در زمره بناهای دو ایوانی و شامل فضای ورودی، هشتی، تعدادی حجره مشرف به میانسرای بنا، انبار و اصطبل است. 

علی محمدی افزود: هم‌اینک در بخشی از این ساختمان بزرگ "موزه مردم‌شناسی، سفره‌خانه سنتی و کارگاههای آموزش صنایع دستی" برپا شده‌ است.

وی همچنین اظهار داشت: رباط طبسی که در اواخر دوره قاجار توسط حاج محمدابراهیم طبسی از تاجران معروف تربت‌حیدریه در ضلع شرقی مجموعه قطب‌الدین حیدر این شهر ساخته شد، بر اساس وقفنامه موجود مکانی برای سکونت و استراحت زائران بارگاه منور امام رضا(ع) بوده‌ است.

 

اقدامات و مشکلات سرمایه‌گذار

گرچه رباط طبسی از 20 سال پیش تاکنون با ثبت در فهرست آثار ملی ایران مشمول مجموعه قوانین حفاظتی میراث فرهنگی شده است اما ملک و بنای آن همچنان در مالکیت بازماندگان مرحوم محمدابراهیم طبسی، برپاکننده ساختمان کاروانسرا قرار دارد که آن را وقف آسایش و امنیت مسافران زائر حرم مطهر امام رضا (ع) کرده است.  

محسن طبسی نوه مرحوم محمدابراهیم طبسی در باب مشکلات پیش روی خود برای احیاء و روزآمد کردن این بنای تاریخی موقوفه به خبرنگار ایرنا گفت: در مدت 13 سال اخیر، بالغ بر 400 میلیارد ریال هزینه کرده‌ام تا بلکه نیت واقف را برای تغییر کاربری بنا و ساخت اقامتگاه گردشگری برای پذیرش زایران امام رضا(ع) که از این شهرستان عبور می‌کنند، محقق کنم اما همکاری ضعیف مسوولان مانع از تحقق نیت واقف شده‌ است.

وی افزود: از سویی مستاجران این ملک وقفی نیز از پرداخت بدهی‌های گذشته و اجاره‌بهای خود طفره می روند و شهرداری تربت حیدریه نیز با وجود بهره برداری از کاریز این کاروانسرا و عریض کردن خیابان مجاور مجموعه، که قسمتی از موقوفه را از بین برده است، مبلغی نپرداخته و حال آنکه موظف است پس از تعیین رقم دقیق این بدهی، نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

طبسی به بدهی دیگر بهره‌برداران از این بنای موقوفه اشاره کرد و افزود: اداره ورزش و جوانان شهرستان نیز باید اجاره بهای گود زورخانه این مجموعه را، که از موقوفات وابسته به رباط طبسی است، پس از به‌روزرسانی بپردازد و یک بهره بردار خصوصی نیز باید اجاره بهای خود بابت استقرار در این بنا را به روزرسانی کند.

 

وی با تاکید بر وقفی بودن این کاروانسرا گفت: من به هیچ ابزاری برای مجاب کردن این ادارات و دریافت مطالبات آن ندارم و با توجه به اینکه این ملک وقفی است، انتظار می رود که اداره اوقاف و امور خیریه، به عنوان متولی امر، پا پیش گذارده و نسبت به استیفای حقوق از دست رفته واقف اقدام کند.

 

وصیت واقف بنا پذیرایی از زائران امام رضا (ع) است

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت‌حیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: واقعیت موضوع آن است که بنای تاریخی رباط طبسی طبق وصیت واقف باید به محلی برای استراحت و پذیرایی از زایران عبوری امام رضا(ع) تبدیل شود و اکنون نوه وی در صدد عملی کردن این امر است تا این بنای تاریخی را به اقامتگاهی سنتی، با استانداردهای مورد نظر میراث فرهنگی مبدل سازد. 

علی محمدی افزود: این در حالی است که در داخل این کاروانسرای تاریخی، یک مجموعه تجاری شامل 13 دهنه مغازه و یک گود زورخانه وجود دارد که همگی جزو موقوفات وابسته به رباط طبسی است و طبق اظهارات متولی، اکنون در اختیار بخش خصوصی و اداره ورزش و جوانان تربت حیدریه است.

وی گفت: شهرداری نیز باید بابت تعریض خیابان و عقب نشینی املاک تجاری مبلغی را به این موقوفه بپردازد که متولی کنونی بنا ادعا و شکایت آن را در محاکم قضایی طرح کرده و رفع این مشکل، نیازمند یک تعامل بین دستگاهی است. 

 

مصوبه دولت دست اوقاف را بسته است

رییس اداره اوقاف و امور خیریه تربت‌حیدریه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: موضوع بدهی دستگاه‌های دولتی به املاک و اموال وقفی، محدود به این بنا نیست و اکنون این اداره بابت به‌روزرسانی اجاره بهای املاک موقوفه چندین میلیارد تومان از ادارات و مستاجران طمالبه دارد.

حجت‌الاسلام جعفر نواییان سررودی افزود: مشکلی که در شرایط کنونی ما از استیفای حقوق موقوفات بازداشته، بخشنامه دولت قبلی مبنی بر خودداری دستگاه‌های دولتی از شکایت علیه هم در محاکم قضایی است.

وی در عین حال تاکید کرد: البته اگر چنانچه مالک موقوفه شکایتی علیه مستاجران و بهره برداران خصوصی و دولتی طرح کند، موضوع متفاوت خواهد بود و ما نیز از وی حمایت خواهیم کرد.

رییس کمیسیون حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به تازه بودن فعالیت این دوره شورای شهر، از جزییات این پرونده و ادعای حقوقی مزبور ابراز بی اطلاعی کرد.

علی‌اکبر آقابیگی افزود: از سویی هرگونه اظهار نظری در باب این موضوع، می تواند بر مسیر حقوقی پرونده تاثیر بگذارد، بر این اساس شورا بدون اظهار نظر در این خصوص، خود را مکلف به تمکین از رای دادگاه می داند.

 

طرح تغییر کاربری بنا به میراث فرهنگی ارائه نشده است

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بنای تاریخی کاروانسرای طبسی تربت حیدریه یک موقوفه است بر این اساس بررسی مشکلات حقوقی آن بر عهده اداره اوقاف و امور خیریه است.

احسان زهره‌وند افزود: البته آن بخش از نیت واقف که اکنون توسط متولی در حال پیگیری است و آن تغییر کاربری بنا و ساخت تاسیسات سنتی گردشگری است، به اداره کل میراث فرهنگی ارتباط پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: بر اساس قانون حق نداریم به بهای ساخت یک هتل جدید، ولو با شاکله سنتی، کمر به تخریب یک بنای تاریخی شناسنامه دار ببندیم، لذا از متولی بنا درخواست شده طرح خود برای تغییر کاربری را برای بررسی به میراث فرهنگی استان ارایه کند که تا این لحظه چنین نکرده‌ است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگی و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار کرد: در مرحله نخست باید مطالعات تطبیقی طرح توسط فردی متخصص و صاحب صلاحیت، که در زمینه ساخت و تغییر کاربری بناهای تاریخی تجربه و کارنامه قابل دفاعی داشته باشد، به صورت مکتوب ارایه شود.

زهره‌وند گفت: این طرح باید از حداقل استانداردهای اولیه مورد نظر میراث فرهنگی برخوردار باشد و دارای مبانی نظری قوی، مطالعات سازه‌ای و آسیب‌شناسی درست باشد تا کارشناسان ما به ارزیابی طرح پرداخته و نظر نهایی خود را در این خصوص ارایه دهند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه