آخرین مطالب

تماس سران دو قوه با فعالان رسانه‌ای و سیاسی؛ این گام‌ ملی تداوم یابد سیاسی

تماس سران دو قوه با فعالان رسانه‌ای و سیاسی؛ این گام‌ ملی تداوم یابد

  بزرگنمایی:
در روزهای گذشته اخباری از تماس دفتر رئیس‌جمهوری منتخب با برخی از فعالان رسانه‌ای و سیاسی منتشر شد. این رفتار از سوی دفتر حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس جدید قوه قضائیه نیز تکرار شده است.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

در روزهای گذشته اخباری از تماس دفتر رئیس‌جمهوری منتخب با برخی از فعالان رسانه‌ای و سیاسی منتشر شد. این رفتار از سوی دفتر حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس جدید قوه قضائیه نیز تکرار شده است. در این تماس‌ها، از این فعالان خواسته شده نظرها و پیشنهادهای خود را برای اصلاح امور و برنامه‌های آینده دو قوه کشور به صورت مکتوب مطرح کنند و تاکید شده که حتما خوانده شده و مورد توجه قرار خواهد گرفت.

به گزارش نوید تربت به نقل از ایرناپلاس، آنچه این رویداد را بیشتر جالب توجه می‌کند، تماس با افرادی است که عمدتا در طیف اصلاح‌طلب یا از اصولگرایان منتقد بوده‌اند؛ چنین رفتار ارزشمندی از چند جهت حاوی پیام‌های مثبت و مفیدی برای آینده کشور و مردم است که باید ضمن ادامه، مورد توجه و اهتمام بیشتری قرار گیرد.

در این زمینه نکاتی قابل طرح است که امید می‌رود از سوی دو طرف تماس و نیز فعالان سیاسی و اجتماعی، بذل توجهی جدی‌تر را موجب شود:

1. همانگونه که بیشتر تحلیلگران گفته‌اند، نفس این عمل و تلاش در راستای شنیدن نظرها و دیدگاه‌های متفاوت از جریان رسمی یک گفتمان در کشور، حرکتی ارزشمند و حاوی نکاتی مثبت است. در شرایطی که کشور به لحاظ داخلی و خارجی در شرایط ویژه اقتصادی قرار دارد، توجه دو رئیس قوه کشور به دریافت دیدگاه‌های منتقدان و رویکرد طیفی از فعالان که ناهمسو با جریان حامی اصولگرایی هستند، می‌تواند راهگشای برخی مسائل بوده و افق روشنی را از همتی مضاعف در میان مسئولان ارشد نظام و فعالان اجتماعی ترسیم کند.

2. از منظری دیگر، تماس از سوی دفاتر دو مقام روحانی و ارشد کشور با برخی روزنامه‌نگاران و فعالان طیف اصلاح‌طلب، زمینه‌ساز فتح باب گفت‌وگو و درک متقابل جریان‌های دخلی کشور و وفاداران به نظام و انقلاب است. در کشوری که دشمنان خارجی‌اش از یکسو و معاندان براندازش از سویی دیگر، شبانه‌روز بر طبل افتراق و تخاصم کوبیده و هرگونه اختلاف‌نظر درون خانوادگی را با تلاشی حیرت‌انگیز و دشمنانه بزرگن‌مایی می‌کنند، گفت‌وگوی مدنی و مبتنی بر ارزش‌گذاری تفاوت‌ها و اختلاف دیدگاه‌ها، بسیار ارزشمند و مبارک است که امید می‌رود همچنان ادامه یابد.

نیاز امروز کشور به تفاهم و درک متقابل بین مسئولان و منتقدان ملتزم به منافع ملی و مصالح سرزمینی، اگر نخستین اولویت ایران نباشد، به طور قطع در ردیف مهمترین اولویت‌هاست؛ از دل همین گفتمان‌ها و تبادلات عقیده است که راه روشنی برای درک متقابل و دستیابی به کلید حل مشکلات گشوده می‌شود.

3.در تماس‌های انجام شده از سوی دفتر رئیسان قوای مجریه و قضائیه، تاکید شده که پیشنهادها و نظرهای افراد با دقت خوانده و مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری خود با رسانه ها نیز چندین بار تاکید کرده بود از ایده و نظر نخبگان و مردم عادی استفاده خواهد کرد و حتی قرار است سامانه‌هایی برای دریافت نظرها و پیشنهادهای مردم راه‌اندازی شود.

نخستین سامانه از این دست نیز چند روزی است آغاز به کار کرده و آحاد مردم می‌توانند گزینه‌های پیشنهادی خود را برای معرفی همکاران دولت ارائه کنند. این رویکرد حاوی یک گزاره نوین در اداره کشور و تحولی جدید در به کارگیری ظرفیت‌های مدیریتی و انسانی جامعه است؛ در شرایط کنونی که کشور درگیر جنگ اقتصادی و ویروس ناخوانده کروناست، هیچ‌کس منکر لزوم استفاده از «همه ظرفیت» های کشور برای حل معضلات دامنگیر نیست. چنین تحولی در صورت تداوم می‌تواند فصل جدیدی در مدیریت کشور گشوده و زمینه‌ساز استفاده حداکثری از دلسوزان همه طیف‌های متتوع سیاسی باشد.

4. از منظر جامعه‌شناختی نیز دعوت طیف‌های متنوع سلایق به بیان نظرها و ارائه راهکارها می‌تواند حاوی پیام مهمی در راستای انسجام و تحکیم پیوندهای جمعی ایرانیان باشد؛ در جامعه‌ای که همه سلایق ملتزم به قانون آن در فرایندهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مشارکت داده شوند، مفری برای حذف و تادیده گرفتن تنوع‌های فکری_عملی باقی نمی‌ماند و راهکارهای متکثری برای معضلات ملی و کلان کشور پدیدار می‌شود؛ این فرآیند نه تنها افق گشای حل سریعتر و بادوام‌تر مشکلات خواهد بود، بلکه پیامی قدرتمند به اقشار مختلف است که دیدگاه‌های آنها هرگز حذف و نادیده گرفته نخواهد شد.

5. از نظر روانشناسی اجتماعی، همین که افراد و جریان‌هایی که حامی آنها هستند، مورد توجه قرار می‌گیرند و نظرهای متفاوت آنها «شنیده» می‌شود، نسیمی از آرامش و همبستگی روانه فضای عمومی می‌کند که در تحکیم پایه‌های زیست‌جمعی و آرامش خاطر همگانی بسیار موثر است؛ تداوم این رویکرد به طور قطع می‌تواند فضایی از امید و همبستگی ملی ایجاد کند که این روزها، سخت به آن محتاجیم.

6. بزرگان جریان‌های منقد اصولگرایی رسمی و ناهمسو با طیف پیروز در انتخابات اخیر نیز، لازم است واکنشی درخور و حاکی از دریافت پیام این تماس‌ها داشته و بر جنبه‌های مثبت آن بیش از پیش تاکید کنند؛ در کنار بازخوردهای مثبت میان روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی، تا کنون حجت‌الاسلام و المسلمین مجید انصاری از اعضای مجمع روحانیون مبارز و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام این تماس‌ها را مثبت ارزیابی کرده و گفته: «این اتفاق هم به نفع جامعه و هم به نفع دستگاه‌ها و قوای مختلف است. به هر حال به نظرم آنچه اتفاق افتاده کار پسندیده‌ای است و اگر مستمر و واقعی باشد و انتقادات دریافت بشود می‌تواند موثر باشد».

همه بزرگان و شخصیت‌های مرجعی که شعار همیشگی آنها گفت‌وگوی تمدن‌ها و تفاهم افکار و سلایق بوده، لازم است وارد این فرآیند شوند و فتح بابی برای یک گفت‌وگوی ملی مبتنی بر تفاهم و هم‌افزایی ملی را موجب شوند.

در نهایت لازم است همه فعالان رسانه‌ای، اعم از کسانی که از سوی دفاتر آقایان رئیسی و محسنی اژه‌ای با آنها تماس گرفته شده و دیگر روزنامه‌نگاران دلسوز کشور، با انتشار تحلیل‌ها و برآوردهای کارشناسانه، به این حرکت ارزشمند بپردازند و ادامه این رویکرد را در سطحی گسترده‌تر خواستار شوند.

مسئولان مختلف کشور از قوای سه‌گانه تا مدیران دیگر نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی نیز لازم است به صورتی جدی‌تر و نظام‌مندتر این حرکت را دنبال کنند و با ترتیب اثر دادن واقعی به نظرهای منتقدان، راهی موثر برای تفاهم و همگرایی ملی بازکنند؛ تفاهمی که به شدت نیاز مبرم این روزهای ایران است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پیش‌بینی فارن‌پالیسی: روسیه در مسیر یک «آینده استالینیستی»

جوان 22 ساله تربت حیدریه به چند نفر جان دوباره بخشید

فعال بودن تنها دستگاه لیزر چشم‌‌پزشکی تربت حیدریه در کلینیک احمدیه

کشف آب انبار تاریخی مربوط به دوره قاجاریه در تربت حیدریه

تصاویر: قشم،بزرگترین جزیره ایران

گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در 50 سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در 1973 و شوک انقلاب ایران

احیای آداب و سنن ملی و محلی در جشن‌های نوروزگاه تربت حیدریه

سر گوساله سامری را با عصای قلم باید کوبید

سر گوساله سامری را با عصای قلم باید کوبید

توزیع بیش از 103 تن کالای حمایتی ویژه ماه رمضان در تربت‌حیدریه

انجام 618 بازدید نظارتی از دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری خراسان رضوی

تئاتر پر از دغدغه تحول خواهی و لحظه هایش پر از رستگاری است

روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود

پروژه بزرگ هتلینگ بیمارستان رازی تربت حیدریه استارت خورد

اهداء 103 قلم لوازم ضروری زندگی به نیازمندان تربت حیدریه

برگزاری محفل قرآنی نوای ملکوت با حضور قاری مصری در تربت حیدریه

کاهش 30 درصدی ماموریت‌های حوادث جاده‌ای تربت حیدریه

نگاهی به پیشینه تاریخی و خاستگاه اجتماعی بی‌بی حُسنیه

سخنگوی فراجا: میزان مرگ و میر در تصادفات کشور برابر با کل تلفات رانندگی 27 کشور اروپایی است؛ دهشتناک نیست؟

روستاهای حصار و رودمعجن هدف اصلی گردشگران نوروزی تربت حیدریه

10 سرقت هالیووودی و جنجالی سال 1402 ! + گفتگو با دزدان مخاطره انداز سالی که گذشت

تصاویر: گردشگران نوروز 1403 در نقش جهان

حجت الاسلام هادی سروش: مگر می‌شود روحانی رانت بخورد، زندگی لاکچری داشته باشد و به پای دین تمام نشود؟!

فعالیت 30 پایگاه امداد و نجات جاده ای خراسان رضوی در طرح امداد نوروزی

امام جمعه تربت حیدریه: نقطه ضعف اساسی کشور اقتصاد است

غارهای مهم خراسان رضوی درجه بندی شدند

آمادگی کامل دیار طلای سرخ و سفید برای استقبال از مسافران نوروزی

کشف سیاره‌ای جدید که احتمالاً دارای یک اقیانوس درحال جوشیدن است

معاون وزیر کشور: رستوران‌ها، کافه‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها که در داخل شهر هستند، مطلقاً اجازه فعالیت تا قبل از افطار حتی با پوشاندن شیشه‌ها و ایجاد استتار را ندارند

تحویل سال 1403 در حرم امام رضا (ع)

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی : روزهای اول سیل سوخت‌برها کنار سیل‌زده‌ها بودند/ پرویز پرستویی و رسول خادم در یاد مردم خواهند ماند

تصاویر: نوروز خوانی در بافت قدیم گرگان

عرضه پنج تن میوه تنظیم بازار در تربت‌حیدریه

اختصاص دو مرکز رفاهی و 14 آموزشگاه تربت حیدریه به طرح اسکان مسافران نوروزی

طرح سلامت نوروزی و آماده باش 21 پایگاه اورژانس پیش‌بیمارستانی تربت حیدریه

بهره برداری از فاز نخست نیروگاه خورشیدی شرکت نفت منطقه تربت حیدریه

اقدام شما برای آزادی 9 زندانی در آستانه عید نوروز قابل تقدیر و ستایش است

بیمارستان تامین اجتماعی رازی تربت حیدریه، یک گام به جلو

اختصاص رتبه نخست سطح زیر کشت پسته خراسان رضوی به شهرستان ولات

آماده باش ستاد خدمات سفر نوروزی شهرستان تربت‌ حیدریه

دستگیری سارقان قطعات و محتویات داخل خودروها در تربت حیدریه

عجیب ترین فتاوایی که در ماه رمضان صادر شده است؛

برپایی48 بازارچه صنایع دستی در مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی خراسان رضوی

کشف بیش از 2 هزار کیلوگرم خیارشور فاسد در تربت حیدریه

لاریجانی رکورد زد، قالیباف در برزخ ماند /ریاست ناطق نوری بر «مجلسِ 71 درصدی» /سرنوشت حدادعادل تکرار می‌شود؟ +جدول

ببینید / مصدومیت سرنشینان هواپیما بر اثر کاهش ناگهانی ارتفاع

تصاویر: آیین سنتی نواوستی در اردبیل

تربت‌حیدریه به استقبال زایران و گردشگران نوروزی می رود

ماه رمضان دو رستوران با رعایت شئونات اسلامی در تربت‌حیدریه دایر است

آغاز دومین مرحله طرح نظارت بر عرضه سوخت نوروزی در منطقه تربت حیدریه