آخرین مطالب

رمزگشایی از تماس زودهنگام رئیسی و اژه‌ای با منتقدان و اصلاح طلبان سیاسی

رمزگشایی از تماس زودهنگام رئیسی و اژه‌ای با منتقدان و اصلاح طلبان

  بزرگنمایی:
تماس های تلفنی دفاتر ابراهیم رئیسی و محسنی اژه ای با منتقدان اصولگرا و اصلاح طلب برای کسب نظرات و پیشنهادات آنها ژست و تبلیغات سیاسی است یا نشانه تحول در رویکرد و نگاه دو رئیس جدید قوه مجریه و قضاییه؟

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir
تماس های تلفنی دفاتر ابراهیم رئیسی و محسنی اژه ای با منتقدان اصولگرا و اصلاح طلب برای کسب نظرات و پیشنهادات آنها ژست و تبلیغات سیاسی است یا نشانه تحول در رویکرد و نگاه دو رئیس جدید قوه مجریه و قضاییه؟

به گزارش نوید تربت به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، طی روزهای اخیر خبرهایی درباره تماس دفتر سیدابراهیم رئیسی و محسنی اژه ای روسای جدید قوای مجریه و قضاییه با منتقدان و اصلاح طلبان در فضای رسانه ای و سیاسی منتشر شد. اتفاقی جدید که با واکنش هایی متفاوت روبرو شد.

برخی از آن استقبال کرده و آن را تلاشی از سوی دو رئیس قوه جدید برای ارائه چهره ای متفاوت از خود و بهره گیری از همه توانمندی ها برای حل مشکلات کشور دانستند و برخی دیگر با دیده تردید نگاه کرده و این دعوت ها را تبلیغاتی و ژست سیاسی می دانند.

 اما «پشت پرده دعوت رئیسی و محسنی اژه ای از منتقدان و اصلاح طلبان چه بود؟» سوالی که در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین به بحث و بررسی گذاشته شد. مشروح این نشست را در ادامه بخوانید؛

***********

*سید عبدالجواد موسوی، عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین

اینکه بخواهیم از دیگران دعوت کنیم از ما انتقاد کنید و این را بشنویم کار جذابی است، اما آیا واقعا دیگران باور می‌کنند؟ بزرگترین مشکل این شعار این است که چه کار کنیم تا دیگران این را باور کنند و اصلا می‌شود چنین چیزی را باور کرد؟

با وجود فراخوانی که این بزرگان دادند خیلی‌ها به دیده تردید به آن نگاه کردند. یک بار یکی از این بزرگان پیغام دادند تا به دفتری بروم و حرف‌هایم ضبط شود، اما من نرفتم چون معلوم نبود این فیلم دست آن بزرگ می‌رسد یا نه. مرحله اول این است که این باور را ایجاد کنیم تا افراد فکر کنند که حرفشان بدون لکنت به افراد دیگر می‌رسد.

رئیسی به دنبال رفتاری فراجناحی است

*امیر پسندپور

باورپذیر بودن این موضوع در کارآمدی این دعوت‌ها خیلی مهم است. وقتی شما یک تعارض گفتمان بسیار مشخص با رقیب دارید که اصلا قابل جمع نیست، چه راهنمایی از او می‌خواهید بگیرید؟ در مناظرات دیدم طرفین با عقاید دیگران به شدت مخالفت می‌کردند، وقتی این قدر شکافت و تعارض گفتمان وجود دارد این کارها مقداری «‌لوس‌بازی» و تعارف است.

شاید آقای رئیسی می‌خواهد برای آینده نه چندان دوری یک رفتار فراجناحی از خود نشان می‌شود. اما وقتی دو جریان یکی با گفتمان عدالت و دیگری با گفتمان  توسعه است همه می‌دانیم این دو مخالف هم هستند.

جامعه منتظر دستاوردهای اقدامات دو رئیس قوه است

*علیرضا مستوفی

آقای رئیسی در انتخاباتی پیروز شد که هیچ رقیبی وجود نداشت، منتقدان می‌خواهند بگویند مجلس طرحی را برده که شش میلیون شغل را به خطر انداخته اما ایشان هیچ موضع گیری نکردند. اما منتقدان برای ثبت در تاریخ باید بنویسند و انتقاداتشان را بگویند. من فکر می‌کنم این کار یک نمایش تبلیغاتی است چراکه ندیدیم آقای رئیسی مثلا به برخی اقدامات مجلس انتقاد کند.

*حسن لاسجردی، عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین

نگاه‌های متفاوتی تاکنون به این دعوت صورت گرفته است، برخی معتقد هستند که دعوت از منتقدین و چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب با این هدف صورت گرفته که ایشان نگاه‌های مختلف را بشنود و برای برخی از مشکلات از اظهارات کارشناسی افراد راهکاری پیدا کند.در مقابل برخی معتقد هستند که با توجه به شرایط کشور، این نوع نگاه به تلطیف فضای سیاسی کمک می‌کند و زمینه رقابت سالم فراهم بشود.

این دو نگاه نسبت به این موضوع وجود دارد، اما اگر بخواهیم پیش بینی کنیم باید بگوییم جامعه منتظر دستآوردهای این کار است. از زمان انتخابات تاکنون دیدارهای مختلفی صورت گرفته است و حجم زیاد اطلاعات افراد را دچار آشفتگی ذهنی کرده است. مسلم است که می‌توان این برداشت را داشت که این گفت‌وگو مقدمه کار بزرگتری به عنوان وفاق باشد. به هر صورت اصل خود این کار نوید بخش مناسبی برای پیدا کردن راهکارهاست.

رئیسی و اژه ای دیگر نمی توانند با چهره سابق رفتار کنند

*هادی موسوی

این که آقایان می‌دانند در موقعیت جدید دیگر نمی‌توانند با چهره سابق رفتار کنند پیشرفت است و حداقلی از عقلانیت را نشان می‌دهد. تاثیر فضای اجتماعی را هم می‌توانیم در این موضوع ببینیم.

از طرفی باید ببینیم که این‌ها در عمل چه نتیجه‌ای دارد، مثلا دعوت آقای رئیسی از آقای زیدآبادی چقدر موثر است و  چقدر جهت گیری‌های آقای زیدآبادی که در دوره آقای رییسی زندانی شده در جهت گیری آقای رییسی مشخص است.  طبیعی‌ست که آقای رییسی که تاکنون می‌شناسیم هیچ اشتراکی با این دیدگاه‌ها ندارد.

استعلام‌هایی که از این افراد گرفته شده صرفا برای بهبود چهره است و بعد چند ماه بزرگواران به تنظیمات کارخانه خود برمی‌گردند. امیدوارم این طور نباشد و سخنان منتقدان حداقل در ذهن این افراد بماند و شاید به اندازه یک درصد این موضوع بتواند منجر به اصلاح برخی رویه‌های خطرناک بشود.

نفس مشورت گرفتن از یک متهم امنیتی یک تحول است

*حمزه غالبی

چیزی که جلوی پرده قرار دارد اتفاق خوبی‌ست و من به آن خوشبین هستیم، این نشان می‌دهد که روسای جدید قوا اعتماد به نفس بالایی دارند. در عین حال این فهم هم وجود دارد که چالش‌های روبروی کشور تا حدی بزرگ است که باید بخش‌های دیگر جامعه هم وارد این فضا شود.

نفس این که از یک متهم امنیتی مشورت گرفته شود خودش یک تحول است، صرف نظر از این که این مشورت مورد تایید قرار بگیرد یا نه. نفس این که سطح تنش سیاسی تا این حد کنترل شود تا از طرف مقامات رسمی با این افراد تماس گرفته شود خودش یک تحول عظیمی است.

از طرفی تصویر هیولایی که منتقد از مقام مسئول می‌سازد کم‌رنگ‌تر می‌شود. از این جهت این خیلی اقدام خوبی است و باید از آن استقبال کرد.

تماس دفتر رئیسی و اژه ای با مهاجری

*محمد مهاجری، عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین

صحبت‌ها تا الان عمدتا درباره طرف دعوت کننده است، من می‌خواهم از طرف کسانی که مورد دعوت قرار گرفتند صحبت کنم. این افراد با چه مکانیزمی باید نظراتشان را مطرح کنند؟ آیا قرار است نظراتشان همین باشد که در روزنامه‌ها می‌گویند یا قرار است  صریح‌تر نظرشان را بگویند.

به نظر من این افراد باید بسیار پخته عمل کنند. هرچه این موضوع به شکل تعامل موثر صورت بگیرد، تاثیر بیشتری دارد. اگر کاری که آقای رئیسی و اژه‌ای شروع کرده اند خوب مدیریت بشود جامعه سود می‌برد و اگر این اتفاق رخ ندهد این کار به ضد خودش تبدیل می‌شود و جامعه منتقد، انتقادات خود را به شکل تیزتری بیان می‌کنند.

اواسط هفته گذشته از دفتر آقای رئیسی با من تماس گرفتند و با الفاظ خیلی محترمانه از من درخواست کردند که نظرات و انتقادهایم را مطرح کنم و گفتند تا قبل از تشکیل دولت این کار به همین روند است و بعد از تشکیل دولت روند باتغییراتی ادامه پیدا می‌کند. و گفتند این نظرات مستقیما به آقای رئیسی منتقل می شود

دیروز هم از دفتر آقای محسنی اژه‌ای با من تماس گرفتند و با ادبیات مشابهی دعوت کردند دیدگاهها و نقدهایم را مطرح کنم.من هم قول دادم که اگر در موضوعی نظری داشته باشم  ارائه کنم. دوستانی که دعوت شده اند بهتر است گاهی به شکل جمعی و چندنفره نظراتشان را جمع کنند و آن جواب را به ریاست قوا بگویند.

اگر نظرات مطرح نشود، فرصت ها از دست می رود

*محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح طلب

این کار فی نفس خوب و مثبت است. من دوم خرداد در ستاد آقای خاتمی بودم و بعد از این که در دفتر موقت مستقر شدند این کار را به عهده داشتم و آن زمان هم موج سنگینی از پیشنهادات مکتوب آمد و یک دفتری به وجود آمد تا این نظرات را دسته‌بندی کند. گاهی هم طرح‌های مهم را می‌فرستادیم.

این کار خیلی خوبی است، در جریان اصولگرایی این کار کمتر سابقه داشته و شاید به این دلیل منجر به تعجب شده است. دوستانی که مورد تماس قرار گرفتند هم سه راه بیشتر ندارند؛ اول می‌توانند سکوت کنند که این کار آسیب جدی دارد، دوم می‌توانند مطالبشان را تندتر بگویند که این هم شاید درست نشود و سوم این که می‌توانند با همان شیوه قبلی البته به شکل مکتوب نظراتشان را بگویند.

الان نگرانی‌هایی نسبت به برجام و اف‌ای‌تی‌اف وجود دارد، طبیعی است که برخی نگران باشند. این یعنی اگر برخی دوستان نظراتشان را مطرح نکنند برخی فرصت‌ها از بین نرود. مشروط به این که دفتری باشد تا پیشنهادات منظم دسته‌بندی شوند این اقدام آقای رئیسی و اژه‌ای بسیار مفید است. در شرایطی که کشور در فضای یک دستی قرار گرفته امیدواریم نظرات دیگران شنیده شود.

*محمدکاظم جعفری

در دنیای امروز که بسیاری از کشورها به سمت دولت حداقلی رفتند می‌بینیم که جناح‌های مختلف در بخش‌های اصلی منافع ملی با یک دیگر همکاری می‌کنند. در الگوی ما در جمهوری اسلامی که یک دولت حداکثری تشکیل دادیم که در همه عرصه‌ها حضور دارد، چنین دولتی با یک فکر نمی‌تواند سیاست‌های خودش را پیش ببرد و باید به گفت‌وگو همکاری افراد را دعوت کنیم.

اگر به لحاظ فردی به آقای اژه‌ای و رئیسی نگاه کنیم متوجه می‌شویم تاکنون صحبت‌هایشان خیلی در چهارچوب گفت‌وگو نبوده است. جریان رای دهنده هم در همین غالب است و از آن‌ها هم خیلی انتظار همکاری و گفت‌وگو براساس منافع ملی نداریم. افراد فعال در ستاد انتخاباتی آقای رئیسی هم در این غالب نمی‌گنجند.

من اگر به عنوان یک خبرنگار این را تغییر سیاستی در کشور بدانم باید هم زمان شاهد برخی تغییر روندها باشم، به طور مشخص طرح صیانت از کاربران فضا مجازی که در مجلس مطرح است، خلاف این موضوع است. همچنین کاهش دامنه نقد آقای روحانی و اصلاح‌طلبان هم می‌تواند نشانه‌ای برای من خبرنگار باشم. تا چیزی که تا امروز می‌بینیم خیلی به یک تحول عظیم باور ندارم اگرچه از اصل این موضوع پیروی می‌کنم. بخاطر کشور و انقلاب باید از این کار استقبال کنیم و انشالله اتفاق خوبی برای کشور رخ بدهد.

کنار گذاشته شدن اصلاح طلبان به نفع کشور نیست

*فرحناز مینایی‌پور

کل قوای کشور یک دست شده‌اند و اصلاح‌طلبان به گونه‌ای کنار گذاشته شدند موضوعی که در کلان برای کشور خوب نیست. به نظر من این دعوت انجام شده با توصیه افراد از سطح بالاتر صورت گرفته است، قدر این فرصت را باید بدانیم و افرادی که دعوت شدند باید کنار هم جمع شوند و جلسه بگذارند و برای 10 مشکل اساسی کشور راهکار ارائه بدهند.

همچنین پیشنهاد می‌دهم در کنار این راهکار چند چهره شاخص و اعتدالی برای اجرای آن را معرفی کنند. از اول هم پیشنهاداتشان علنی بشود تا دقیقا رصد بشود که به چه مقدار از آن‌ها توجه شده است و به مردم گزارش داده شود که این یک نمایش تبلیغاتی بوده است یا خیر.

خشم جریان برانداز از دعوت رئیسی از منتقدان و لبیک دعوت شدگان

*جواد منتظری

در کشور ما بر روی مفاهیم درک مشارکتی نداریم، مشکل هم زمانی شروع می‌شود که قرار است کار به تصمیم‌گیری برسد. در اینجا گرفتن نظرات افراد مختلف تا زمانی که در حد مفاهیم است ایرادی ندارد اما در مرحله اجرا، مسئله ایجاد می‌شود. رویکرد آقای رئیسی دیپلماتیک است اما آقای زیدآبای در توییتشان به این موضوع پاسخ دادند.

مشکل حجم خشم جریان برانداز از این دعوت و لبیک دعوت شدگان به این موضوع است. به هر حال دعوتی برای شنیدن نظرات صورت گرفته است، این که جریانی این افراد را مورد هجمه قرار بدهد واقعا قابل درک نیست.

اصلا نمی‌توان پذیرفت که با این ادبیات با فرد نجیبی مثل احمد زیدآبای صحبت شود، قطعا این پیشنهادات باید به عموم هم ارائه بشود و مورد قضاوت مردم قرار بگیرد. روشی که در پیش گرفته شده است کاملا لیبرال است و امیدواریم سمت و سوی این دولت هم به این شکل بشود. اولین موضوع لیبرالیست مداراست که به نظر می‌رسد این اتفاق رخ داده است.

نیت بدی پشت دعوت رئیسی و اژه ای از منتقدان نیست

*محمود صادقی، نماینده سابق مجلس

با خود من هم از دفتر آقای رئیسی و اژه‌ای تماس گرفتند و همان نکات را درخواست کردند و قرار شد از طریق یک خط ارتباطاتی نظرات خود را به اطلاع این دوستان برسانیم. با ارزیابی‌ها انجام شده مقداری از بدبینی اولیه فاصله گرفتم و از این که با توهم توطئه به قضیه نگاه کنم نگرانی ندارم اگرچه ممکن است این کار تبلیغاتی باشد اما دلیلی برای این که نیت بدی پشت پرده باشد پیدا نکردم و بعد از ردوبدل کردن چند پیام، امروز چند پیشنهاد را ارائه دادم.

درباره معیارهای انتخاب کابینه نظراتم را مطرح کردم، همچنین پرسیدم ممکن است که بخواهم اطلاعات محرمانه به آقای رییسی برسانم که گفتند برای آن می‌توانم مکالمه خاصی انجام بدهم. البته این پیشنهاد که هماهنگی صورت بگیرد تا از این فرصت استفاده شود خوب است.

در مجموع باید این موضوع را به فال نیک بگیریم، آقای رئیسی قبلا هم در قوه قضاییه با فراکسیون‌های مختلف مجلس جلسه گذاشتند، حرف‌ها را شنیدند و حتی برخی پیشنهادات خاص را اجرا کنند. هدف ما این است که اهداف اصلاح‌طلبانه اجرا بشود حتی اگر به دست کسی که اصول‌گراست. فکر می‌کنم باید برخی از شائبه‌ها و نقدها را کنار بگذاریم و از این فرصت استفاده بهینه کنیم.

رمزگشایی از تماس زودهنگام رئیسی و اژه‌ای با منتقدان و اصلاح طلبان

رئیسی نیاز دارد یک دولت مقبول تشکیل دهد

*مهسا جزینی

اصلا پشت پرده‌‎ای وجود ندارد، آقای رئیسی ادعا کرده می‌خواهد دولت فراجناحی تشکیل بدهد و این می‌تواند در راستای این ادعای مطرح شده باشد. همینطور که در گمانه‌زنی‌های مربوط به کابینه افرادی از طیف تندروی نمی‌بینیم. مثلا فکر می‌کردیم آقای جلیلی معاون اول یا وزیر امور خارجه می‌شوند که این طور نیست.

شاید آقای رئیسی واقعا اراده‌ای دارد تا فضای تندی جلوی مردم نگذارد. با این وضعیت مشارکت، آقای رئیسی نیاز دارد که یک دولت مقبول تشکیل بدهد و به شکلی دل جویی کند. به لحاظ شخصیتی آقای رئیسی دنبال بروز یک چهره رئوف همه جانبه نگر است، اگرچه برای قضاوت درباره این موضوع بسیار زود است. شاید همه این موضوع یک ژست باشد و چیزی نمی‌دانیم.

این که در ادامه چقدر فضا باز می‌ماند که منتقدین بتوانند دولت را نقد کنند وضعیت را مشخص می‌کند.

اقدام رئیسی و اژه ای قابل احترام و شایسته است

*حسین سلاح‌ورزی

شنیدم علاوه بر اینکه از برخی منتقدین سیاسی و جناح اصلاح طلب برای گفت‌وگو دعوت کردند، از برخی افراد صاحب‌نظر اقتصادی هم دعوت کردند تا گفت‌وگو کنند. حتی اگر از دیدگاه بدبینانه بخواهیم به قضیه نگاه کنیم باز معتقدم این یک حرکت قابل احترام و شایسته تقدیر است. گفت‌وگو معجزه می‌کند و حلقه گم شده جامعه امروز ماست. از این جهت این موضوع را موثر می‌دانم که صرف نظر از نگاه سیاسی آقای اژه‌ای و رئیسی برخی از افراد اطرافشان احترام ویژه‌ای به مالکیت خصوصی داشتند.

برخی از این افراد که نماینده قوه قضاییه در شورای گفت‌وگوی دولت بودند، همیشه با یک نگاه توسعه یافته به دنبال حل مشکلات فعالین اقتصادی بودند. این حرکت موثر است و می‌تواند باعث تقویت گفت‌گو در جامعه باشد.

اتاق فکری در کشور داریک که توانایی دارد پروژه های سیاسی را تحریف کند

*محمد ساعدی

از نظر شکلی کار قابل قبول و ارزشمندی صورت گرفته است، اگرچه بخاطر واقعیت‌های پشت پرده نمی‌توانیم منتظر نتایج مفیدی از این اتفاق باشیم. تا زمانی که مباحث قابلیت طرح در عرصه عمومی به شکل گسترده را نداشته باشد و تبعات بعد از طرح دامن افراد را نگیرد، خیلی جای امیدواری نیست. 

آقای رییسی با یک برنامه‌ای به میدان آمدند که میان هوادرانشان یک رسمیتی پیدا کرده است و وزنی به خودش گرفته است. اگر این نظرخواهی‌ها به هدف تحلیل برنامه‌هاست قطعا به گفت‌وگو در سطح عمومی نیاز دارد تا انتظارات هواداران هم تعدیل بشود. در کشور شاهد اتاق فکری هستیم که چنان توانایی دارد که پروژه‌های سیاسی را حتی به قیمت حذف نیروها تحریف کند و برخی افراد را به سکوت وادار کند.

قرار است از این نظرخواهی چه چیزی دربیاید؟ مثلا قرار است آقای رئیسی تفکرات اصلاح‌طلبانه را برای جامعه پیاده کند؟ اگر این اتفاق رخ بدهد که آقای رئیسی برای آن اتاق فکر مثل دیگران می‌شود.فرض کنید جناب اژه‌ای چقدر زمینه را فراهم می‌بیند که قوه قضاییه را به عنوان یک داور مستقل در ایران جلوه بدهد؟ خداکند برای آن اتفاق فکری که کشور را به اینجا رسانده تحول ایجاد بشود. اگر این آمادگی‌ها نباشد این اقدام یک تعارفی بیشتر نیست و فردا می‌گویند حرف‌هایشان را شنیدیم و چیزی از آن بیرون نیامد.

رئیسی می داند آستانه تحمل مردم پُر شده است

*ابراهیم نکو، نماینده سابق مجلس

اقدامات آقای رییسی در ارتباط با جناح‌های مختلف می‌تواند اقدام خوبی باشد. این که به دولت فراجناحی اعتقاد دارند بیانگر این است که ایشان می‌خواهند دعواها را به دوستی تبدیل کنند و مشکلات جامعه را حل کنند. حلقه مفقوده حل مشکلات همین است.

آقای رییسی به خوبی درک کردند که آستانه تحمل مردم پر شده است و انتظار خدمت و حل مشکلاتشان را دارند. اولویت‌هایی باید باشد که مردم ببینند مسئولینشان دنبال حل مشکلات هستند. اگر این اتفاق سیاه‌نمایی هم بود باز حرکت بسیار ارزنده‌ای است.

آقای رییسی و دوستانشان در آینده نمی‌توانند طوری رفتار کنند که این اتفاق به نمایش تبدیل شود. کابینه آقای رییسی مشخص می‌کند که آیای ایشان به گفته‌ها و حرکت خودشان اعتقاد دارند یا نه.آینده نزدیک قضاوت می‌کند که این حرکت‌ها درست هستند یا نه، من مطمئن هستم آقای رییسی به نزدیکی جناح‌ها اعتقاد دارند. فرصتی برای دعوا کردن باقی نمانده است و دیگر معنا ندارد که در شرایطی که مردم نیاز به حمایت و توجه دارند با جناح‌ها جنگ کنیم.
آقای رییسی در گذشته دیدند که جنگ‌های سیاسی به جز خسارت به مردم چیزی به دنبال نداشته است. 

سیگنال مثبت رئیسی به ایرانیان خارج از کشور

*علی اصغر شعردوست

لزوما پشت‌پرده‌ای در دعوت آقای رئیسی و اژه‌ای از منتقدان نمی‌بینم. این اقدام با چیزی که محقق می‌شود فاصله طولانی ندارد. اگر این کار نمایشی باشد در زمان نه چندان دوری وضعیت مشخص می‌شود. طیفی از علما و روحانیون داریم که عملکردشان بیشتر از جناحی، آخوندی بوده است، این‌ها برخی مواقع مواضعشان در شرایط مختلف فرق می‌کرد. خوشبینانه می‌خواهم آقای رئیسی را در این طیف ببینیم و باور کنم می‌خواهد ادعایشان را عملی کنند. هرچند که این کار سخت است.

باید حرفشان پیش از انتخابات که گفتند به گروه خاصی تعلق ندارند را با این موضوع همسو ببینیم. همین یک جمله آقای رئیسی در اولین مصاحبه درباره ایرانیان خارج از کشور، بین ایرانیان خارج از کشور امید آفریده است. حتما مشورت خوبی داده شده که در اولین مصاحبه این سیگنال مثبت را بفرستند. این‌ها پشتوانه اجرایی می‌خواهد و در ماه‌های اول با کمک همه توانایی کشور این وعده‌ها باید اجرایی شوند.

نوید یک دوران جدید و تغییر ساختارهای سیاسی را می دهم

*مسعود ده‌نمکی

دریافت‌های خودم را قبل از انتخابات گفتم و گفتم باید منتظر اتفاقات نوین باشید. دیدیم رقیب هراسی در مناظرات با وجود گفتن همه حرف‌ها جریان پیدا نکرد. علت این موضوع هم تغییر نگاه مردم و نخبگان سیاسی است.ارزشگذاری نمی‌کنم اما نوید یک دوران را جدید می‌دهم و می‌دانم حتی در ساختارهای سیاسی تغییراتی ایجاد می شود. خیلی وقت‌ها می‌توان از اندیشه افراد استفاده کرد اگرچه شاید در ویترین انتخابات نباشد. من در این مورد هم چیز غریب و خاصی ندیدم. در جلسات رهبری گفت‌وگوهای تندی صورت می‌گیرد و معمولا هم سبد دعوت افراد به سمت دیگر و اصلاح‌طلبان است.

مثلا در دعوت از سینمایی‌ها خیلی از افراد اصولگرایان یا انقلابی دعوت نمی‌شوند. همین امروز شنیدم از دفتر آقای اژه‌ای برای برخی افراد پرونده‌دار پیامکی ارسال شده تا نظرات خود را به طور مستقیم ارسال کنند. این رویکرد خوبی‌ست و چرا باید نیت‌خوانی کنیم.

خیلی از افراد شعار دادند و عمل نکردند، حالا کسانی که شعار ندادند در حال انجام این کار هستند. در دولتی از من دعوت کردند و گفتند که استاندار شوم. من گفتم که مدعی سمتی نیستم و نسل جنگ را صرفا برای روی مین رفتن می‌خواستند. بعد هم قبول نکردم گفتند که اگر انتقاد کنم می‌گویند من را بازداشت کنند.

دولت باید از تجربیات همه طیف‌های استفاده کند و این روش هم کمک می‌کند. رفتن نسل اول انقلاب به موزه حتمی است و نسل جدیدی از جناح‌های سیاسی شکل می‌گیرد که پوست‌اندازی می‌کند. معتقدم که نباید از این سمت و آن سمت بام بیفتیم، نباید رفتار نمایشی داشته باشیم و از سمتی باید از حرف‌های مخالفین استفاده کنیم. خواندن همه مخالفین به همه کمک می‌کند. این کار را باید به فال نیک بگیریم و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.

*امیر پسندپور

تعداد اصلاح‌طلبان در دعوت‌های رهبری بیشتر است چون که افراد قانعی هستند و پست و  سمتی نمی‌گیرند.

*مسعود ده‌نمکی

24 سال دولت دست اصلاح طلبان بوده است، همه باید بیایند و امتحان پس بدهند. آخرالزمان دوره‌ای است که همه امتحان پس بدهند. 

*محمود صادقی

دوستان دائما هشت سال هشت سال می‌کنند و نمی‌گویند به طور ثابت سند برخی نهادها دست اصولگریان است، در همین دوره آقای روحانی تعداد زیادی بازداشت شدند. بله انتخاباتی صورت می‌گیرد و دولتی می‌آید و اصلاح‌طلبان باید پاسخگو باشند اما عمدتا فشارها از سمت نهادهای انتصاباتی است.

*مسعود ده‌نمکی

من حاضرم 24 ساعت قوه مجریه دست ما باشد و نهادهای دیگر دست شما باشد.

*محمود صادقی

دولت دست آقای روحانی باشد اما مجبور بشود وزیر علوم را نفر 21 بگذارد...

*مسعود ده‌نمکی

نفر اول هم می‌شد فرقی نمی‌کرد، یک بخشی از بلایی که سر اصلاح‌طلبان آمده بخاطر آقای روحانی است دیگر، این را خود آقای روحانی هم می‌داند.

پوست اندازی رخ می دهد، کلاهتان را هوا بیندازید

*محمد مهاجری

آقای ده‌نمکی می‌ترسم آقای رئیسی هم در چند سال آینده هم پرونده آقای خاتمی و روحانی شود چون خیلی نزدیک به تفکرات اصلاح طلبان شده‌اند.

*مسعود ده‌نمکی

تفکری به وجود آمده که فکر می‌کند باید برخی امور اصلاح شود، چرا باید ناراحت شوید؟ باید کلاه خود را به هوا بیاندازید. زمانی که اخراجی‌ها را ساختم یک نفر گفت اصلاحات هم همین حرف را می‌زد. فکر کنم در چهلمین سال انقلاب یک پوست اندازی رخ بدهد.

رئیسی حداقل یک وزیر خانم معرفی کند

*مقداد آقایی

بنده دعوت آقای رئیسی را صرفا یک کار رسانه‌ای می‌بینم.فراموش نمی‌کنیم که آقای رئیسی آمادگی حضور در انتخابات را نداشتند و به توصیه دوستان این کار را کردند . چون برنامه‌ای نداشتند دوستان را از جناح‌های دیگر دعوت می‌کنند. همچنین  برخی رسانه‌ها بدترین انتقادات را از دولت کنونی می‌کنند.

الان یک سایتی را آقای رئیسی معرفی کردند که در آن شماره تماس فرد خواسته شده است، من اگر بخواهم دکتر ظریف را معرفی کنم از کجا باید شماره ایشان را پیدا کنم. آقای رئیسی خبری درباره استفاده زنان در کابینه خود نداده است، اگر ایشان روش خود را تغییر دادند باید حداقل یک وزیر خانم معرفی می‌کردند. اگر ایشان می‌خواهند مشی متفاوت معرفی کنند بدنیست در اولین کارها سازمان‌هایی مثل آستان قدس رضوی را بررسی کنند، این کار قطعا به بحران اقتصادی کشور کمک می‌کند.

دولت رئیسی جناحی نخواهد بود

*الهام اکبری

قبل از انتخابات مجلس، آقای شمخانی تعدادی از دوستان اصولگرا و اصلاح‌طلب را دعوت کردند و چند جلسه در شورای امنیت داشتیم و خیلی صریح بحث کردیم. این اتفاق بحث جدیدی نیست و کلیت نظام هم می‌خواسته گروه‌های مختلف گفت‌وگو کنند.

من به شدت موافق نگاه فراجناحی هستم، این جناحی بودن در دولت آقای روحانی رخ داد و به اوج رسید. من به عنوان کسی که قربانی جناح‌ها هستم، دوست ندارم در هیچ سازمانی با کسی برخورد جناحی بشود. برخی می‌گویند باید ببینیم چند نفر در هیئت دولت اصلاح طلب هستند. با شناخت من از آقای رئیسی من می‌گویم دولت ایشان جناحی نیست و بلکه جهادی است، ایشان یک سری افراد را می‌آوردند که مسائل مردم را حل کنند.

امیدوارم به جای این که به جناح‌ها فکر کنیم بخواهیم افرادی انتخاب شوند که درد مردم را درک کنند و مشکلات آن‌ها را حل کنند. آقای رئیسی فردا طرحی ندارد که یک جناح سیاسی بپسندند. فکر می‌کنم که روند خیلی رو به بهبود برود و برای یک بار هم که شده همکاری‌هایمان بیشتر شود.

زیدآبادی اعتبارش را برای این ماجرا گذاشته است

*عبدالحسن مختآباد

یک جریانی از رسانه‌ها و اشخاص دعوت کرده که یک نظراتی بدهند. این جمع برای این که تاثیرش را بیشتر کند باید یک تشکل درست کند. جلسات منظم داشته باشند و باید به نوعی آستین‌ها را بالا بزنند و وارد میدان شوند. وقتی یک جریان رسانه‌ای از شما دعوت می‌کند که نوشته بدهید یک جریان رسانه‌ای دیگر می‌خواهد حال این افراد گرفته بشود.

به همین دلیل باید یک مقاومتی صورت بگیرد و برای این کار یک تشکل حقیقی باید شکل بگیرد. آقای زیدآبادی الان تمام اعتبارش را برای این ماجرا گذاشته تا تحولی در کشور رخ بدهد. الان مشارکت به زیر 50درصد رسیده است و شرایط اقتصادی هم اصلا خوب نیست.

در همین فاصله یک ماه و نیم مطالبات باید یک مقداری ساختارمند بشود و جلساتی تشکیل بشود که پشتوانه اتاق فکر اصلی شما بشود تا مطالبات شکلی بگیرند و اگر انجام نشد خود شما بتوانید گزارش بدهید. همچنین بعدا این گروه بتواند به هسته اصلی وصل بشود نه این که از طریق دفتر با ایشان در ارتباط داشته باشند. 

دولت فراجناحی چه فایده ای دارد؟

*حسین قربان‌زاده

نمی‌فهمم که این دعوت‌ها چه نتیجه‌ای دارد و اساسا دولت فراجناحی چه فایده‌ای دارد. در ساختار حکومتی که حکمرانی حزبی را ندارد کلمه فراجناحی را متوجه نمی‌شوم، این کار در دولت آقای روحانی هم رخ داد. جامعه نخبگان باید روشن‌گری کنند که این مطالبه خیلی مفید نیست، اول باید اولویت‌بندی‌ها مشخص شود و براساس آن افراد انتخاب بشوند. ما عملا در حال مطالبه‌گری اتفاقی هستیم که فردی به شکل رونمایی و سطحی کاری را انجام بدهد. ولی مسئله اصلی کشور از طرف اهالی قلم باید مطالبه شود.

اینجا قبل از این که تشکر کنیم که به آقای زیدآبادی زنگ زدند باید بپرسیم برای حل مسئله کسری بودجه چه کاری می‌خواهید انجام بدهید؟ این اقدام شاید از نظر توسعه سیاسی مفید باشد، اما حسی که از اعداد و ارقام و آینده کشور دارم نشان می‌دهد که مشکل کشور بسیار اورژانسی است و باید آن را حل کنند. نتیجه این موضوع می‌شود که در مسیر کوتاه مدت گام به گام عقب نشینی کنیم، حتما برای آقای رییسی هم محتمل است که برای به دست آوردن اقبال عمومی اقداماتی را انجام بدهد این اتفاق رخ بدهد.  پیشنهاد من این است که مطالبه‌ای که قرار است صورت بگیرد روی چند مورد از مسائل اصلی کشور باشد و این راه نجات است.

کشور دیگر با یک جانبه گرایی اداره نمی‌شود

*محمدعلی آهنگران

مواضع کسانی که دعوت شدند، مخفی نبوده است. کسانی که این عزیزان را دعوت کردند هم در جریان نقطه نظرات این اشخاص هستند. به همین دلیل این جلسات برای به اشتراک گذاری نظرات نیست، مراد از چنین جلسات چیزی فراتر از این باشد چراکه آقای اژه‌ای هم این شیوه را پیش گرفته است.

این نشان می‌دهد که تصمیم گیران در رده‌های بالاتری قرار دارند، باید تاکید کنیم که شرایط کشور بخاطر انتخابات یک آسیب جدی به وجود آورده است و مدیران کشور هم نسبت به این مسئله واقف هستند. گرفتاری‌های کشور در حدی است که یک جریان سیاسی یا فقط یک قوه مجریه توان حل این مشکلات را ندارد.

این جلسات یک پیامی دارد و آن هم این است که کشور دیگر با یک جانبه گرایی اداره نمی‌شود. این با رویکرد بخش دیگری از جناح اصولگرا که معتقد به خالص‌سازی بودند متفاوت است. این تفاوت از قبل انتخابات در جریان اصولگرا جرقه خورده است و با ورود به عرصه اجرا هم بیشتر می‌شود.
کسانی که دعوت شدند عمدتا به جریان اصلاح‌طلب منتصب هستند. برای تحقق گفتمان اصلاح‌طلبی، گفت‌وگو کردن اقدام بسیار مهمی است. اگر این گفت‌وگوها به یک نگاه همدلانه تبدیل شود، فکر می‌کنم یک فصل جدیدی از همدلی در کشور شکل بگیرد و در نهایت اعتماد عمومی که آسیب دیده اصلاح شود.

رئیسی گروه های اقتصاددان را دعوت کند

*علیرضا نامورحقیقی

این نظرخواهی اقدام مثبتی است، اما اگر بخواهند چالش‌ها را حل کنند این کار باید به شکل سازمان‌یافته‌تر صورت بگیرد. یک راه برای مسئله اقتصادی کشور این است که آقای رئیسی گروه‌های مختلف اقتصاددان را دعوت کند، اگر این اتفاق رخ نداد هم خود گروه‌های اقتصادی بهتر است جمع بشوند و چالش‌ها را مطرح کنند.

یک بحث دیگر هم به سیاست خارجی پیوند خورده است، برای مثال مسئله توافق برجام یک ماجرای بنیادی است. هرچند آقای رئیسی در تصمیمگیری در این رابطه شاید دست بالایی نداشته باشد اما جمع‌آوری نظرات نخبگان می‌تواند به حل این مسائل در کشور کمک کند.

رئیسی با کاندیداهای ردصلاحیت شده دیدار کند

*وحید خرمیان

این دیدارها و ملاقات‌ها خیلی خوب است، امیدوارم این روند ادامه پیدا کند. یعنی به جز کاندیداهای رقیب با کاندیداهای ردصلاحیت شده هم دیدار کنند، بالاخره یک سری دلخوردی در این رابطه هنوز وجود دارد.امیدوارم ایشان با بازمانده‌های کشته‌ شده‌های آبان ماه جلسه بگذارند، امیدوارم با بازمانده‌های کشته شده هواپیمای اکراینی جلسه بگذارند و احقاق حق کنند. امیدوارم ایشان این پیام را دریافت کرده باشند که حدود 51درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند و با افراد شاخصی که انتخابات را تحریم کردند جلسه بگذارند.

اگر این اقدامات ادامه پیدا کند جمهوریت نظام برای انتخابات‌های بعدی تقویب می‌شود اما این طور نباشد عدم مشارکت مردم هم به جمهوریت و هم به اسلامیت نظام آسیب وارد می‌کند.ما نیت آقای رییسی را خیر می‌دانیم، عمل ایشان اصلاح‌طلبانه‌ست. مهم این است که این جلسات برای مردم خروجی داشته باشد. امیدوارم که این روند ادامه پیدا کند.

*محمد مهاجری

من هم یکی از افرادی هستم که از طرف دفتر آقای رئیسی و اژه‌ای دعوت شدم،خودم هم نمی‌دانم چرا من را دعوت کردند اما اطلاع دارم که هم از دوستان اصلاح‌طلب و هم از دوستان اصولگرا در این جمع هستند. نمی‌توان از یک جناح سیاسی قهر کرد و حکومت را پیش برد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پیش‌بینی فارن‌پالیسی: روسیه در مسیر یک «آینده استالینیستی»

جوان 22 ساله تربت حیدریه به چند نفر جان دوباره بخشید

فعال بودن تنها دستگاه لیزر چشم‌‌پزشکی تربت حیدریه در کلینیک احمدیه

کشف آب انبار تاریخی مربوط به دوره قاجاریه در تربت حیدریه

تصاویر: قشم،بزرگترین جزیره ایران

گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در 50 سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در 1973 و شوک انقلاب ایران

احیای آداب و سنن ملی و محلی در جشن‌های نوروزگاه تربت حیدریه

سر گوساله سامری را با عصای قلم باید کوبید

سر گوساله سامری را با عصای قلم باید کوبید

توزیع بیش از 103 تن کالای حمایتی ویژه ماه رمضان در تربت‌حیدریه

انجام 618 بازدید نظارتی از دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری خراسان رضوی

تئاتر پر از دغدغه تحول خواهی و لحظه هایش پر از رستگاری است

روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود

پروژه بزرگ هتلینگ بیمارستان رازی تربت حیدریه استارت خورد

اهداء 103 قلم لوازم ضروری زندگی به نیازمندان تربت حیدریه

برگزاری محفل قرآنی نوای ملکوت با حضور قاری مصری در تربت حیدریه

کاهش 30 درصدی ماموریت‌های حوادث جاده‌ای تربت حیدریه

نگاهی به پیشینه تاریخی و خاستگاه اجتماعی بی‌بی حُسنیه

سخنگوی فراجا: میزان مرگ و میر در تصادفات کشور برابر با کل تلفات رانندگی 27 کشور اروپایی است؛ دهشتناک نیست؟

روستاهای حصار و رودمعجن هدف اصلی گردشگران نوروزی تربت حیدریه

10 سرقت هالیووودی و جنجالی سال 1402 ! + گفتگو با دزدان مخاطره انداز سالی که گذشت

تصاویر: گردشگران نوروز 1403 در نقش جهان

حجت الاسلام هادی سروش: مگر می‌شود روحانی رانت بخورد، زندگی لاکچری داشته باشد و به پای دین تمام نشود؟!

فعالیت 30 پایگاه امداد و نجات جاده ای خراسان رضوی در طرح امداد نوروزی

امام جمعه تربت حیدریه: نقطه ضعف اساسی کشور اقتصاد است

غارهای مهم خراسان رضوی درجه بندی شدند

آمادگی کامل دیار طلای سرخ و سفید برای استقبال از مسافران نوروزی

کشف سیاره‌ای جدید که احتمالاً دارای یک اقیانوس درحال جوشیدن است

معاون وزیر کشور: رستوران‌ها، کافه‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها که در داخل شهر هستند، مطلقاً اجازه فعالیت تا قبل از افطار حتی با پوشاندن شیشه‌ها و ایجاد استتار را ندارند

تحویل سال 1403 در حرم امام رضا (ع)

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی : روزهای اول سیل سوخت‌برها کنار سیل‌زده‌ها بودند/ پرویز پرستویی و رسول خادم در یاد مردم خواهند ماند

تصاویر: نوروز خوانی در بافت قدیم گرگان

عرضه پنج تن میوه تنظیم بازار در تربت‌حیدریه

اختصاص دو مرکز رفاهی و 14 آموزشگاه تربت حیدریه به طرح اسکان مسافران نوروزی

طرح سلامت نوروزی و آماده باش 21 پایگاه اورژانس پیش‌بیمارستانی تربت حیدریه

بهره برداری از فاز نخست نیروگاه خورشیدی شرکت نفت منطقه تربت حیدریه

اقدام شما برای آزادی 9 زندانی در آستانه عید نوروز قابل تقدیر و ستایش است

بیمارستان تامین اجتماعی رازی تربت حیدریه، یک گام به جلو

اختصاص رتبه نخست سطح زیر کشت پسته خراسان رضوی به شهرستان ولات

آماده باش ستاد خدمات سفر نوروزی شهرستان تربت‌ حیدریه

دستگیری سارقان قطعات و محتویات داخل خودروها در تربت حیدریه

عجیب ترین فتاوایی که در ماه رمضان صادر شده است؛

برپایی48 بازارچه صنایع دستی در مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی خراسان رضوی

کشف بیش از 2 هزار کیلوگرم خیارشور فاسد در تربت حیدریه

لاریجانی رکورد زد، قالیباف در برزخ ماند /ریاست ناطق نوری بر «مجلسِ 71 درصدی» /سرنوشت حدادعادل تکرار می‌شود؟ +جدول

ببینید / مصدومیت سرنشینان هواپیما بر اثر کاهش ناگهانی ارتفاع

تصاویر: آیین سنتی نواوستی در اردبیل

تربت‌حیدریه به استقبال زایران و گردشگران نوروزی می رود

ماه رمضان دو رستوران با رعایت شئونات اسلامی در تربت‌حیدریه دایر است

آغاز دومین مرحله طرح نظارت بر عرضه سوخت نوروزی در منطقه تربت حیدریه