آخرین مطالب

در جلسه هیات امنای بنیاد امور خیرین حامی دانشگاه تربت حیدریه مطرح شد؛

دانشگاهی با امکانات مال فراوان ولی فاقد زمین/ تربت حیدریه باید دارای یک پردیس بزرگ دانشگاهی شود / خیران نیم نگاهی هم به مجتمع آزمایشگاهی و کارگاهی داشته باشند/ تولید اخلاق در کنار تولید علم / دانشگاه را به سمت فعالیت های کاربردی سوق دهید/ دانشگاه تربت حیدریه نیازمند برند است فرهنگ و هنر

دانشگاهی با امکانات مال فراوان ولی فاقد زمین/ تربت حیدریه باید دارای یک پردیس بزرگ دانشگاهی شود / خیران نیم نگاهی هم به مجتمع آزمایشگاهی و کارگاهی داشته باشند/ تولید اخلاق در کنار تولید علم / دانشگاه را به سمت فعالیت های کاربردی سوق دهید/ دانشگاه تربت حیدریه نیازمند برند است

  بزرگنمایی:

پایگاه خبری نوید تربت: Navidtorbat.ir

در شرایطی که تنگناهای اقتصادی، هر گوشه کشور را تحت الشعاع خود قرار داده، اما دانشگاه دولتی تربت حیدریه به یمن وجود "بنیاد امور خیرین حامی دانشگاه"، تنها با کمبود زمین برای انجام فعالیت های توسعه ای مواجه می باشد.

به گزارش نوید تربت، درهشتمین جلسه هیات امنای بنیاد امور خیرین حامی دانشگاه تربت حیدریه که با حضور اعضای اصلی بنیاد، خیران بنام تربت حیدریه و مسوولان دولتی در این دانشگاه برگزار شد، قائم مقام نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و از خیران تربت حیدریه، ضمن تقدیر از عملکرد اعضای بنیاد در طول عمر کوتاهش، اما نسبت به فضای کوچک کنونی دانشگاه هشدار داده و گفت: فضای کنونی دانشگاه تربت برای فعالیت های علمی بسیار محدود و بسیار کم می باشد.

 

*تربت حیدریه باید دارای یک پردیس بزرگ دانشگاهی شود

حجت الاسلام محمد علی رضایی ، افزود: اهمیت این مشکل زمانی بیشتر مشهود می شود که بدانیم به دلیل نزدیکی به مشهد دانشگاه تربت حیدریه محل مناسبی برای سرریز متقاضیان دانشگاه های این کلانشهر است و لذا متقاضی برای ورود به این دانشگاه روز به روز بیشتر می شود.

وی که از اعضای هیات امنای بنیاد نیز هست، همچنین گفت: از سوی دیگر از آنجا که تربت حیدریه در بستر تحول و توسعه قرار گرفته، لذا می طلبد اعضای محترم بنیاد در کنار انجام ساخت و ساز، به فکر تهیه زمینی در مجاورت زمین کنونی دانشگاه تربت حیدریه نیز باشند تا همچون دانشگاه فردوسی مشهد، مردم این خطه نیز به برکت وجود افراد خیر، دارای یک پردیس بزرگ دانشگاهی شوند.

رضایی که نماینده اسبق مردم منطقه تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی نیز هست، در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه منابع طبیعی این شهرستان از حیث زمین با مشکل مواجه نیست و اگر امروز این قدم اساسی برای جوانان این خطه برداشته نشود، چه بسا در آینده دیگر چنین فرصتی بدست نیاید.

 

*نگاهی به کارنامه یک سال و اندی بنیاد امور خیرین حامی دانشگاه تربت حیدریه

در خصوص معرفی بنیاد و معرفی کارنامه کاری آن مدیرعامل بنیاد گفت: بنیاد امور خیرین حامی دانشگاه تربت حیدریه در نهم آذرماه سال 96 تشکیل و اعضای اصلی هیات امنای بنیاد به ترتیب آرا: محمد حسن فتحی (عضو حقوقی و رییس دانشگاه تربت حیدریه)، نادر کریمی، عباس نوریان، احمد بلبل تربتی، حجت الاسلام محمد علی رضایی، حمیدرضا شرکا، حجت الاسلام عباسعلی علیزاده، مهدی اخلاقی پور، محمد بهلگردی، کریم حائری، محمد ناصر نوریان، احسان شرکت، محمد صادق ابریشمی، حجت الاسلام محمد مروی و عزیزخالقی می باشند.

جواد انصاری افزود: اعضای اصلی هیات مدیره نیز به ترتیب آرا شامل، نادر کریمی، احمد بلبل تربتی، محمد ناصر نوریان، حجت الاسلام محمد مروی، محمد صادق ابریشمی، حاج کریم حائری و محمد بهلگردی هستند.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط بنیاد از بدو تاسیس تاکنون نیز گفت: انعقاد تفاهم نامه و آغاز عملیات اجرایی ساخت سالن ورزشی چند منظوره ورزشی زنده یاد بابک مروج تربتی توسط پدر ایشان مهدی مروج تربتی با اعتبار 30 میلیارد ریال، انعقاد تفاهم نامه و آغاز عملیات اجرایی ساخت مسجد دانشگاه توسط خیرین و نیز وزارت علوم اعتبار 20 میلیارد ریال، انعقاد تفاهم نامه ساخت خوابگاه دانشجویی توسط فرزندان حوم حاج طاهر حسن زاده، انعقاد تفاهم نامه اهدای زمین و آب کشاورزی توسط حجت الاسلام علیرضا رضایی، موافقت اولیه ساخت خوابگاه خواهران و مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه توسط نعمت الله منفرد، کمک به دانشجویان مستعد و کم بضاعت دانشگاه در طول سال و به ویژه در ماه مبارک رمضان به ارزش ریالی 400 میلیون ریال و برگزاری کارگاه هایی با موضوعات کارآفرینی، پژوهشی و فرهنگی از جمله این اقدامات است.

انصاری با بیان اینکه سالن ورزشی چند منظوره ورزشی زنده یاد بابک مروج تربتی اکنون به پیشرفت 70 درصدی رسیده، افزود: امروز نیز عملیات ساخت سردر دانشگاه تربت توسط مهدی مروی بایگی با اعتبار 10 میلیارد ریال به یاد مرحوم پدرش محمد مروی بایگی آغاز شد.

 

تولید اخلاق در کنار تولید علم مورد نیاز است

امام جمعه تربت حیدریه نیز نقش بنیاد را در توسعه علمی بسیار مثبت قلمداد کرد، اما در عین حال اظهار داشت: نباید فراموش کرد جوانان ما در کنار تقویت بنیه علمی، به تقویت تعهد و اخلاق نیز احتیاج دارند.

حجت الاسلام محمد رضا عصمتی افزود: از این رو باید برای اعتلای علمی و معنوی حساب ویژه ای باز کنیم و خروجی دانشگاه‌های ما باید به این شکل باشند که به دین به عنوان یک برنامه مترقی، راهبردی و سعادت آور در زندگی نگاه کنند.

 

اهداف و سیاست های بنیاد خیران حامی دانشگاه تربت حیدریه

رییس دانشگاه تربت حیدریه نیز در ادامه گفت: واقعیت آن است که امروز توسعه عمرانی دانشگاه تربت روی غلطکی قرار گرفته که توسط افراد خیر و از آن مهمتر خیرانی می چرخد که تمایل ندارند در چنین جلساتی نامی از آنها ببریم. محمدحسن فتحی نسری با بیان اینکه حتی برخی از این افراد شرط ادامه همکاری سخاوتمدانه خود با دانشگاه را، در گمنام ماندن اعلام داشته اند، افزود: اما این از انصاف به دور است که جوانان این خطه با خیرانی که زمینه ادامه تحصیل آنها را فراهم آورده اند، آشنا نشوند.

وی در بخش دیگری اظهار داشت: حجت الاسلام رضایی قطعه زمینی به مساحت پنج هکتار واقع در بخش رخ برای انجام امور تحقیقاتی به دانشگاه اهدا و شرط کرده اند چنانچه کارها خوب پیش برود، وسعت این زمین تحقیقاتی که دارای آب نیز هست را، تا 20 هکتار گسترش دهند که به دلیل موفقیت در انجام امور پژوهشی همین روزها شاهد تحقق 15 هکتار دیگر خواهیم بود.

فتحی نسری همچنین از تقبل ساخت خوابگاه خواهران و مجتمع فرهنگی توسط خیر سخاوتمند نعمت الله منفرد خبر داد و گفت: طرح ایشان در مرحله ارزیابی نقشه ها می باشد که البته خوابگاه پسران نیز به صورت مشارکتی و توسط اسماعیل حسن زاده قرار است ساخته شود.

 

خیران محترم نیم نگاهی هم به مجتمع آزمایشگاهی و کارگاهی داشته باشند

وی در عین حال اظهار داشت: اکنون دانشگاه تربت حیدریه نیاز مبرمی به مجتمع آزمایشگاهی و کارگاهی دارد که اعضای محترم بنیاد اگر نیم نگاهی هم به این سوی داشته باشند، بد نیست.

فتحی نسری در ادامه به اهداف و سیاست های بنیاد خیران حامی دانشگاه تربت حیدریه اشاره و تصریح کرد: اشاعه و گسترش فرهنگ اسلامی وقف و باقیات و صالحات در جامعه و بهره گیری در راستای رشد کمی و کیفی دانشگاه، ارایه مشاوره و بسترسازی برای تسهیل در امر سرمایه گذاری بهینه خیّران آموزش عالی، شناسایی، تقدیر و حمایت همه جانبه از خیّران و واقفان دانشگاه، نظارت بر حسن انجام نظرات و اهداف شرعیه خیّران و واقفان در طول حیات ایشان و بعد از آن، ایجاد زمینه ها و بسترهای مناسب برای تقویت و استمرار حمایت های خّیران و واقفان از دانشگاه است و نیز برنامه ریزی و سازماندهی برای جذب کمک های مردمی و دولتی در راستای ساخت و افزایش فضاهای مورد نیاز دانشگاه با همکاری و هماهنگی بنیاد خیّران حامی آموزش عالی، از جمله این اهداف است.

وی گفت: نظارت بر حسن انجام تعهدات دانشگاه در قبال خیّران، واقفان و تبرعات و موقوفات ایشان با همکاری بنیاد خیّران حامی آموزش عالی و کمیته خیّران وزارت علوم، نظارت به منظور حسن احداث پروژه های خیّر ساز دانشگاه و نظارت و پیگیری تخصیص سهم پنجاه درصدی وزارت علوم از پروژه هایی که 50 درصد از کل اعتبارات آن را خیّر یا خیّران پرداخت کرده باشند و به 50 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده باشند، با هماهنگی بنیاد خیّران حامی آموزش عالی و همکاری کمیته خیّران وزارت علوم، حمایت از دانشجویان بی بضاعت دانشگاه از طریق راه اندازی صندوق قرض الحسنه دانشجویی و صندوق نیکوکاری و نیز حمایت و پشتیبانی از اقدامات فرهنگی و اسلامی در دانشگاه، از دیگر اهداف تشکیل بنیاد است.

به گفته وی پشتیبانی و حمایت از سنت پسندیده ازدواج های دانشجویی در دانشگاه، حمایت از طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشجویان و اساتید دانشگاه، حمایت از پژوهشگران و نخبگان دانشگاه، حضور و مشارکت در خرید و تامین تجهیزات و خدمات مورد نیاز دانشگاه، ایفای نقش فعال برای ارتباط دانشگاه با صنعت، تجارت و به طور کلی فضای کسب و کار، حمایت از کارآفرینان جوان دانشجو و شرکت های دانش بنیان نوپای دانشگاه، حضور، مشارکت و سرمایه گذاری در اجرای ایده ها و طرح های کاربردی و کارآفرینانه برای تجاری سازی و تکمیل چرخه ایده تا محصول از دیگر اهداف راه اندازی بنیاد خیران دانشگاه تربت حیدریه است.

تصدّی و اجرای کلیه برنامه ها و وظایف و اختیاراتی که با اهداف بنیاد مطابقت داشته و دانشگاه در راستای کاهش تصدی گری مراتب را برون سپاری کرده یا خواهد کرد، انجام هرگونه فعالیت، اقتصادی، بازرگانی، تجاری، صنعتی یا هرگونه فعالیتی که در بردارنده ایجاد ارزش افزوده در راستای تامین اهداف بنیاد باشد، اقدام و انجام هر نوع فعالیتی که با روح و فلسفه اهداف مذکور در این ماده به منظور تامین اهداف بنیاد همخوانی و سنخیت داشته باشد، ایجاد کانون دانش آموختگان خیّر دانشگاه و عضوگیری به منظور حمایت های علمی پژوهشی و فرهنگی دانشگاه، از دیگر اهدافی بود که رییس دانشگاه تربت حیدریه به آنها اشاره کرد.

 

خیران دانشگاه را به سمت فعالیت های کاربردی سوق دهند

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و محلات در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در شرایط دشوار اقتصادی کنونی، دانشگاه تربت حیدریه از لحاظ ساختمان سازی توسعه در خوری پیدا کرده و این بیانگر عملکرد خوب و قابل تحسین بنیاد خیران حامی دانشگاه است.

سعید باستانی افزود: اما در کنار اینها نباید ماموریت مهم و محوری که وزارت علوم برای دانشگاه تربت حیدریه تعیین کرده را، فراموش کنیم و آن تمرکز بر رشته های فنی و مهندسی و کشاورزی است که باید به جد تعقیب شوند.

وی با بیان اینکه این اقدام خوب وزارت علوم بر اساس نیازسنجی منطقه صورت گرفته، گفت: بر این اساس لازم است یک سری کارهایی حول این محور در شهرستان انجام دهیم و دانشگاه تربت باید فعالیت های علمی و تحقیقاتی خود را در حوزه زعفران و صنایع وابسته به این محصول مهم منطبق سازد.

سعید باستانی افزود: این بدان معناست که رمز موفقیت دانشگاه در کاربردی کردن فعالیت های علمی و راهبردی می باشد و باید مسوولان دانشگاه بشکلی برنامه ریزی کنند که فارغ التحصیلان دانشگاهی این خطه فردا دغدغه اشتغال نداشته باشند.

 

دانشگاه تربت حیدریه نیازمند برند است

معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز با بیان اینکه محورهای پنج گانه توسعه در این شهرستان را با محوریت دانشگاه تعریف کرده ایم، گفت: این محورها شامل: خدمات فنی، کشاورزی، صنعت و معدن، تجارت و گردشگری می باشند.

علی رستمی افزود: جامعه دانشگاهی ما باید این نکته را در نظر داشته باشند پایداری و توسعه محقق نمی شود، مگر زمانی که دانشگاه های بزرگ و مجهز در کنارش قرار داشته باشند.

وی همچنین گفت: مسوولان دانشگاه تربت حیدریه همچنین باید کد رشته های مشابه و تکراری را حذف و دانشگاه تربت حیدریه را با برند رشته های خاص در سطح استان و حتی کشور متمایز سازیم.

اسماعیل حسن زاده یکی از خیران تربت حیدریه نیز در این جلسه گفت: طبق توافق قبلی در خصوص ساخت خوابگاه، من 50 درصد هزینه را متقبل خواهم شد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پیش‌بینی فارن‌پالیسی: روسیه در مسیر یک «آینده استالینیستی»

جوان 22 ساله تربت حیدریه به چند نفر جان دوباره بخشید

فعال بودن تنها دستگاه لیزر چشم‌‌پزشکی تربت حیدریه در کلینیک احمدیه

کشف آب انبار تاریخی مربوط به دوره قاجاریه در تربت حیدریه

تصاویر: قشم،بزرگترین جزیره ایران

گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در 50 سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در 1973 و شوک انقلاب ایران

احیای آداب و سنن ملی و محلی در جشن‌های نوروزگاه تربت حیدریه

سر گوساله سامری را با عصای قلم باید کوبید

سر گوساله سامری را با عصای قلم باید کوبید

توزیع بیش از 103 تن کالای حمایتی ویژه ماه رمضان در تربت‌حیدریه

انجام 618 بازدید نظارتی از دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری خراسان رضوی

تئاتر پر از دغدغه تحول خواهی و لحظه هایش پر از رستگاری است

روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود

پروژه بزرگ هتلینگ بیمارستان رازی تربت حیدریه استارت خورد

اهداء 103 قلم لوازم ضروری زندگی به نیازمندان تربت حیدریه

برگزاری محفل قرآنی نوای ملکوت با حضور قاری مصری در تربت حیدریه

کاهش 30 درصدی ماموریت‌های حوادث جاده‌ای تربت حیدریه

نگاهی به پیشینه تاریخی و خاستگاه اجتماعی بی‌بی حُسنیه

سخنگوی فراجا: میزان مرگ و میر در تصادفات کشور برابر با کل تلفات رانندگی 27 کشور اروپایی است؛ دهشتناک نیست؟

روستاهای حصار و رودمعجن هدف اصلی گردشگران نوروزی تربت حیدریه

10 سرقت هالیووودی و جنجالی سال 1402 ! + گفتگو با دزدان مخاطره انداز سالی که گذشت

تصاویر: گردشگران نوروز 1403 در نقش جهان

حجت الاسلام هادی سروش: مگر می‌شود روحانی رانت بخورد، زندگی لاکچری داشته باشد و به پای دین تمام نشود؟!

فعالیت 30 پایگاه امداد و نجات جاده ای خراسان رضوی در طرح امداد نوروزی

امام جمعه تربت حیدریه: نقطه ضعف اساسی کشور اقتصاد است

غارهای مهم خراسان رضوی درجه بندی شدند

آمادگی کامل دیار طلای سرخ و سفید برای استقبال از مسافران نوروزی

کشف سیاره‌ای جدید که احتمالاً دارای یک اقیانوس درحال جوشیدن است

معاون وزیر کشور: رستوران‌ها، کافه‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها که در داخل شهر هستند، مطلقاً اجازه فعالیت تا قبل از افطار حتی با پوشاندن شیشه‌ها و ایجاد استتار را ندارند

تحویل سال 1403 در حرم امام رضا (ع)

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی : روزهای اول سیل سوخت‌برها کنار سیل‌زده‌ها بودند/ پرویز پرستویی و رسول خادم در یاد مردم خواهند ماند

تصاویر: نوروز خوانی در بافت قدیم گرگان

عرضه پنج تن میوه تنظیم بازار در تربت‌حیدریه

اختصاص دو مرکز رفاهی و 14 آموزشگاه تربت حیدریه به طرح اسکان مسافران نوروزی

طرح سلامت نوروزی و آماده باش 21 پایگاه اورژانس پیش‌بیمارستانی تربت حیدریه

بهره برداری از فاز نخست نیروگاه خورشیدی شرکت نفت منطقه تربت حیدریه

اقدام شما برای آزادی 9 زندانی در آستانه عید نوروز قابل تقدیر و ستایش است

بیمارستان تامین اجتماعی رازی تربت حیدریه، یک گام به جلو

اختصاص رتبه نخست سطح زیر کشت پسته خراسان رضوی به شهرستان ولات

آماده باش ستاد خدمات سفر نوروزی شهرستان تربت‌ حیدریه

دستگیری سارقان قطعات و محتویات داخل خودروها در تربت حیدریه

عجیب ترین فتاوایی که در ماه رمضان صادر شده است؛

برپایی48 بازارچه صنایع دستی در مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی خراسان رضوی

کشف بیش از 2 هزار کیلوگرم خیارشور فاسد در تربت حیدریه

لاریجانی رکورد زد، قالیباف در برزخ ماند /ریاست ناطق نوری بر «مجلسِ 71 درصدی» /سرنوشت حدادعادل تکرار می‌شود؟ +جدول

ببینید / مصدومیت سرنشینان هواپیما بر اثر کاهش ناگهانی ارتفاع

تصاویر: آیین سنتی نواوستی در اردبیل

تربت‌حیدریه به استقبال زایران و گردشگران نوروزی می رود

ماه رمضان دو رستوران با رعایت شئونات اسلامی در تربت‌حیدریه دایر است

آغاز دومین مرحله طرح نظارت بر عرضه سوخت نوروزی در منطقه تربت حیدریه