آخرین مطالب

تحلیلی بر توصیه‌های انتخاباتی آیت‌الله مصباح یزدی؛

آیا جبهه پایداری یک اصلاح‌طلب را به عنوان «اصلح» انتخاب می‌کند؟ سیاسی

آیا جبهه پایداری یک اصلاح‌طلب را به عنوان «اصلح» انتخاب می‌کند؟

  بزرگنمایی:

پایگاه خبری نوید تربت: Navidtorbat.ir
اما یک نکته قابل تاملی که رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام‌خمینی خطاب به اعضای جبهه پایداری گفته، آنجاست که می گوید: «فرض کنید حتی در بین اصلاح‌طلبان فردی بود که من دانستم که او اصلح از کاندیدای اصولگرا است؛ چه حجتی دارم که به او رأی ندهم؟! من باید به اصلح رأی بدهم.» موضوعی که تحت هیچ شرایطی امکان عملی شدن وجود ندارد؛ چراکه پایداری چی ها حتی با همفکران اصولگرای خود درباره بسیاری از مسائل اتفاق نظر ندارند، حالا چطور ممکن است دست به انتخابات یک اصلاح طلب بزنند؟

اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری روز گذشته برای تعیین خط مشی انتخاباتی شان به سراغ پدر معنوی این جریان یعنی آیت الله «محمدتقی مصباح یزدی» رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام‌خمینی(ره) رفتند. در دیدار آنها با آیت الله مصباح بار دیگر بحث انتخاب «اصلح» مطرح شد؛ موضوعی که در چند انتخابات اخیر چه در مجلس و چه در ریاست جمهوری همواره یکی از مسائل اصلی و مورد نظر این جریان بوده است، تاجایی که در بسیاری از موارد حتی باعث عدم همگرایی آنها به طیفی که به آن تعلق دارند، یعنی اصولگرایان نیز شده است.

به گزارش نوید تربت به نقل از «تابناک»، حالا در فاصله زمانی چند ماه تا انتخابات مجلس بازهم بحث انتخاب «اصلح» توسط آیت الله مصباح مطرح شده و طبیعتا جبهه پایداری ادامه دهنده این ایده خواهد بود. رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام‌خمینی(ره) در دیدار با اعضای شورای رکزی جبهه پایداری با تأکید بر اینکه باید برای رونق تولید به‌دنبال «اصلح» باشیم، گفته که «بسیاری از مشکلات این سال‌ها ناشی از عدم انتخاب اصلح بوده است.»

آنگونه که آیت الله «محمدتقی مصباح یزدی» گفته «بسیاری از مشکلاتی که انقلاب در طول این سال‌ها داشته، ناشی از عدم انتخاب اصلح بوده است. اسلام به ما گفته است که به‌دنبال اصلح برای مدیریت، سیاست و حکومت باشید. انقلاب اسلامی محصول انتخاب اصلح توسط مردم بوده و استمرار آن نیز محصول انتخاب مجدد اصلح در مدیریت کلان کشور است، بنابراین باید بنایمان بر این باشد که افراد اصلح را بشناسیم.»

وی برخی سهم‌خواهی‌ها را مورد انتقاد قرار داده و عنوان کرده است که «سهم‌خواهی یعنی دنیاطلبی؛ سهم‌خواهی چیست؟! یعنی اگر من می‌دانم فردی از یک گروه دیگر اصلح است، به او ر‌أی ندهم بلکه به هم‌گروهی خود رأی بدهم. اما چرا او را انتخاب نکنم؟! فردا که خودم بخواهم رأی بدهم اگر به او رأی ندهم چه حجتی پیش خدا دارم؟!»

اما یک نکته قابل تاملی که رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام‌خمینی خطاب به اعضای جبهه پایداری گفته، آنجاست که می گوید: «فرض کنید حتی در بین اصلاح‌طلبان فردی بود که من دانستم که او اصلح از کاندیدای اصولگرا است؛ چه حجتی دارم که به او رأی ندهم؟! من باید به اصلح رأی بدهم.» موضوعی که تحت هیچ شرایطی امکان عملی شدن وجود ندارد؛ چراکه پایداری چی ها حتی با همفکران اصولگرای خود درباره بسیاری از مسائل اتفاق نظر ندارند، حالا چطور ممکن است دست به انتخابات یک اصلاح طلب بزنند؟

آیت الله مصباح یزدی یادآوری کرده که می‌توان با جرأت گفت که پیشرفت ها در کشور نتیجه انتخاب اصلح بوده است. برای اجرای عدالت و رفع مشکلات کشور باید به‌دنبال «اصلح» باشیم. بهتر شدن فرهنگ دینی جامعه در گرو انتخاب «اصلح» است. همچنین باید برای رونق تولید به‌دنبال «اصلح» باشیم. برای مبارزه با فساد نیز به‌دنبال «اصلح» باشید. انتخاب اصلح وظیفه دینی ماست.

اینکه جزئیاتی از این جلسه درباره ائتلاف انتخاباتی و نحوه انتخاب اصلح بیان شده شاید حاکی از تغییر رویه انتخاباتی جریان پایداری باشد، همچنین آیت الله مصباح گفته اگر فرد اصلحی از جریان مخالف یعنی اصلاح طلبان هم باشد باید معرفی و انتخابش کنیم، اما با توجه به انکه پیش فرض های ذهنی اعضای جبهه پایداری با افراد دیگری که گرایشات متفاوتی از آنها دارند، تفاوت دارد، به نظر می رسد این گزاره خیلی عملی نباشد.

چطور ممکن است اعضای جبهه پایداری که در چند انتخابات اخیر با چهره های اصولگرا که به لحاظ سیاسی و نوع نگاه اجتماعی و فرهنگی به آنها نزدیک تر هستند، زاویه داشته اند؛ حالا یک  چهره اصلاح طلب را که هیچ نزدیکی ذهنی، عملی و سیاسی به آنها ندارند را اصلح دانسته و حاضر باشند در یک انتخابات به آنها رأی بدهند؟

البته این مساله در طرف مقابل هم صادق است؛ چون اصلاح طلبان نیز نمی توانند یکی از اعضای جبهه پایداری را اصلح بدانند و تصمیم به انتخاب او بگیرند. آنها نیز پیش فرض های ذهنی و عملی شان در مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی  در مورد انتخاب «اصلح» کاملا با اعضای جبهه پایداری متفاوت است و هیچ وقت نمی توانند یک عضو جبهه پایداری را حتی برای ائتلاف انتخاب کنند، چه برسد به گزینه «اصلح».

به طور کلی این طیف یعنی اعضای جبهه پایداری از حیث رویکرد سیاسی و گرایش های انتخاباتی که تاکنون نسبت به آن عمل کرده اند، تجربه خوبی برجای نگذاشته اند. چون حتی همفکران سیاسی آنها یعنی اصولگرایان نیز نسبت به رویکرد انتخاباتی آنها در جریان انتخابات مختلف گلایه مند هستند. آنها حتی در برخی انتخابات با همفکران سیاسی خود نتوانسته اند به اصولگرایان به توافق و تفاهم برسند برای همین برخی آنان را جریان نواصولگرا که در برخی مبانی و موضوعات نگاه متفاوتی هم از جریان اصولگرا دارند می شناسند.

برخی تحلیل گران اصولگرا هم به طور کلی معتقدند رویکردها و عملکردهای انتخاباتی جبهه پایداری با هدایت آیت الله مصباح در بسیاری از مقاطع اشتباه بوده است. به عنوان مثال این جریان و پدر معنوی آن یکی از حامیان جدی «محمود احمدی نژاد» در انتخابات 84 و 88 بودند و در حمایت خود هم بسیار جدی بودند، اما در نهایت این انتخاب و حمایت راه به جایی نبرد و در برهه هایی نیز دچار انحراف شد. این رویکرد درباره برخی انتخاب های این طیف در مجلس نیز مشاهد شد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

امکان پرداخت زکات فطریه و کفاره در نانوایی‌های تربت حیدریه فراهم شد

کسب قهرمانی مسابقات دو جام رمضان خراسان رضوی توسط آتش نشان تربت حیدریه