گفتگو با مدیر کارگاه (فراساحل) ساخت تأسیسات دریایی ایران
مردی از جنس دریا
دوشنبه 11 آذر 1398 - 20:05:58
پایگاه خبری نوید تربت: Navidtorbat.ir

مهندس مسعود مختاری یکی از شهروندان تربت حیدریه می باشد که در حال حاضر مدیریت کارگاه (فراساحل) شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران را برعهده دارد وی و همکارانش در حال حاضر عملیات «پروژه خط انتقال گاز از بندر آفتاب به جزیره کیش» را برعهده دارند.

فرصتی پیش آمد تا هفته نامه نوید خراسان با این مهندس کوشا و نخبه همشهری گفتگویی داشته باشد که خواندن آن خارج از لطف نیست.

* جناب مهندس مختاری خوشحال می شویم که تجربیات و خاطرات شما را بشنویم تا تجربه ای باشد برای نسل جوان و دوستداران فعالیت‌های دریایی.

** من هم بسیار خوشحال هستم که در خدمت جنابعالی و همکارانتان در هفته‌نامه وزین نوید خراسان هستم. خیلی دوست داشتم تا با جان‌و دل تجربیاتم را در خدمت نسل آینده و همشهری‌های خوبم بگذارم که خوشبختانه شما این فرصت را برایم فراهم نمودید.

* با توجه به موضوع نو و دامنه گسترده فعالیت شما، فکر می‌کنید از کجا آغاز کنیم بهتر است؟

** ببیند دریا همان‌طور که از اسمش پیداست واقعاً بزرگ است و در فرهنگ و ادبیات ما آرزوهای تمام موجودات و ازجمله رودها در پیوستن به دریا می باشد. شاعر می‌گوید:

آبی که برآسود زمینش بخورد زود

دریا شود آن رود که پیوسته روان است

موضوعات کاری دریا بسیار متنوع بوده و آن‌قدر خالق هستی نعمت آفریده که از دست و زبان هیچ‌کس بر‌نمی‌آید که شکر نعمت بجا آورد. من خیلی خوشحالم که کشور عزیزمان سه دریا دارد، از این‌رو جزوه ثروتمندترین کشورهای جهان هستیم. شما ملاحظه فرمایید در ساحل مقابل دریای جنوبی ما عراق، عربستان، کویت، بحرین، قطر، امارات و عمان هستند و اکثر این کشورها از خلیج فارس و دریای عمان کسب درآمد می‌کنند. ثروتمان اگر برابر همه این کشورها نباشد از تک‌تک آن‌ها بیشتر است.

* هم‌اکنون مشغول انجام چه‌کاری هستید؟

** در حال حاضر در شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران (سهامی خاص) مشغول به کارم و به‌عنوان مدیر کارگاه پروژه خط لوله 32 اینچ انتقال گاز از سرزمین اصلی به جزیره کیش انجام خدمت میکنم.

** مگر جزیره کیش تا اکنون از گاز برخوردار نبوده است؟

** تا قبل از سال 1385 ژنراتورهای برق نیروگاه کیش از گازوئیل تغذیه می‌شدند؛ از این سال به بعد سوخت مصرفی این نیروگاه به گاز تبدیل شده است. مصرف گازوئیل به‌ عنوان سوخت نیروگاه جزیره کیش علاوه بر ایجاد برخی مشکلات فنی‌، باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شد. علاوه بر آن‌، حمل‌و‌نقل این نوع سوخت به جزیره کیش بعضاً با مشکلاتی مواجه بود. از سال 1385 با بهره‌برداری از تأسیسات تقویت فشار و طرح گازرسانی به کیش‌، همه این مشکلات مرتفع شده است. گاز مصرفی جزیره کیش به برکت طرح جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت در جزیره سیری تأمین شده ولی این مقدار اکنون جوابگوی رشد جزیره نمی‌باشد. از این‌رو در طرح جدید انتقال گاز را از شبکه سراسری سرزمین اصلی در منطقه لامرد توسط خطوط لوله خشکی و دریا خواهیم داشت.

* با توجه به اینکه تاکنون اینگونه پروژه ها را شرکتهای خارجی انجام می داده اند، سهم شرکت شما در انتقال این خط به جزیره چقدر است؟

** شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، بیست کیلومتر خط دریایی این پروژه را که بین بندر آفتاب و جزیره کیش واقع شده باید اجرا کند. تا قبل از سال 1380 این نمونه کارها در انحصار شرکت‌های بین‌المللی بود و فلات قاره این نمونه مناقصات را تنها با آن‌ها برگزار می‌کرد ولی خدا را شکر اکنون صفر تا صد این نمونه کارها را خودمان بدون اتکا به خارجی‌ها اجرا می کنیم. متریال را در داخل کشور تهیه و عملیات لازم را روی آن‌ها انجام داده و با استفاده از شناورهای داخلی خطوط لوله را در بستر دریا خوابانده و کلیه آزمون‌های مرتبط را انجام می‌دهیم.

* چه فرقی بین لوله‌گذاری خشکی و لوله‌گذاری خطوط نفت و گاز در دریا وجود دارد؟

** زمانی که اسناد مناقصه تهیه شد، این اسناد به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ بخش خشکی که ما اصطلاحاً می‌گویم «آنشور» و بخش دیگر به نام بخش فراساحل یا «آفشور» ، بین این دو مجموعه مدارک مناقصه کلی تفاوت وجود دارد. پیمانکاران خشکی برای استخراج قیمت پروژه از نقشه‌های هوایی و مدارک زمین‌شناسی طول مسیر خشکی بهره می‌برند ولی پیمانکاران دریایی نیازمند مدارک هیدروگرافی، توپوگرافی و زمین‌شناسی بستر دریا می‌باشند. به دلیل عدم امکان مشاهده بستر دریا بدون مدارک هیدروگرافی، بیشتر از نیروهای خشکی هزینه کرده و مجبوریم چندین بار مسیر خطوط لوله را با شناور و تجهیزات حرفه‌ای مساهی کنیم.

 زمانی که تمام مدارک مساهی ساحل و دریا مشخص شد با توجه به نوع بستر و طول مسیر مشخص و پل‌های که روی دره‌های زیرآب می زنیم و حتی محاسبه انتقال مرجان‌ها به زیستگاه‌های جدید و نحوه اجرا قیمت می‌دهیم. پارامترهای دخیل در کار ما خیلی زیاد است. گاهی هفته‌ها به خاطر خرابی دریا و امواج، متوقف بوده ایم. گاه به بسترهای آتش‌فشانی برخورد کرده‌ که تخریب آن‌ها زمان زیادی کار برده است.

* کار در دریا برای شما و همکارانتان خطرناک نیست؟

** دریا در کنار زیبایی‌هایش البته که خطرناک است ولی ما همیشه ایمنی را رعایت کرده و واحد ایمنی بر کار نظارت مستقیم دارد. کاپیتان شناور همیشه وضعیت هوای منطقه را لحظه‌به‌لحظه بررسی کرده و قبل از هر خرابی هوا به نزدیک‌ترین اسکله پناه می‌بریم. بارها در جهان و ایران پیش‌آمده است که کشتی‌های عملیاتی دچار حادثه شده‌اند و خیلی از نیروهای با تجربه‌شان را از دست داده‌اند. دریا جای آدم‌های ترسو نیست. شما باید همیشه منتظر حوادث سخت باشید و قدرت تصمیم‌گیری داشته باشید. چند سال پیش یکی از یدک‌کش‌های ما دچار حادثه شد و ما دوازده نفر از دوستان ایرانی و خارجی‌مان را از دست دادیم. نظر شخصی خودم این است که دریا خیلی مهربان است ولی چیزی که بیشتر از همه ما را تحت ‌فشار قرار می دهد دوری از خانواده است. خیلی زمان‌ها پیش آمده که ما در شادی و غم خانواده‌هایمان نتوانسته‌ایم شریک شویم، ارزش کار خانواده‌های شاغلین در دریا کمتر از مردان دریا نیست.


http://t.me/navidtorbatkabar

http://navidtorbat.ir/fa/News/5579/مردی-از-جنس-دریا
بستن   چاپ